Browsing by Author "Афонін, Максим Олександрович"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Вдосконалення технологічних процесів перевезення небезпечних вантажів з врахуванням фактора людини(Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Афонін, Максим Олександрович; Жук, Микола Миколайович; Національний університет «Львівська політехніка»; Давідіч, Юрій Олександрович; Кристопчук, Михайло ЄвгеновичОсновним завданням дисертаційної роботи є врахування фактора людини у формуванні маршрутів доставки небезпечних вантажів, які визначають умови безпечного виконання технологічного процесу перевезень. Проведено експериментальні дослідження зміни показників функціонального стану водіїв різних вікових та соціонічних груп за різної складності дорожніх умов під час перевезення небезпечних вантажів другого класу в населеному пункті та за його межами. Вдосконалено методику визначення рівнів ризику настання дорожньо-транспортних пригод та оцінки їх наслідків з врахуванням особливостей маршруту перевезень, умов руху та функціонального стану водіїв для здійснення перевезень в межах населеного пункту та автомобільними дорогами. Розроблено алгоритм проектування розвізних маршрутів небезпечних вантажів із врахуванням умов руху та функціонального стану водія. Його використання дозволяє формувати елементи технологічного процесу перевезення небезпечних вантажів за критерієм мінімальних ризиків, які відображаються у виборі напрямків руху із меншою складністю дорожніх умов, що є більш доцільним ніж проектування маршрутів за критеріями мінімальної відстані. Основной задачей исследования является учет фактора человека в формировании маршрутов доставки опасных грузов, которые определяют условия безопасного выполнения технологического процесса перевозок. Проведены экспериментальные исследования изменения показателей функционального состояния водителей различных возрастных и соционических групп по различной сложности дорожных условий при перевозке опасных грузов второго класса в населенном пункте и за его пределами. Усовершенствована методика определения уровней риска наступления дорожно-транспортных проишествий и оценки их последствий с учетом особенностей маршрута перевозок, условий движения и функционального состояния водителей для осуществления перевозок в пределах населенного пункта и автомобильными дорогами. Разработан алгоритм проектирования развозных маршрутов опасных грузов с учетом условий движения и функционального состояния водителя. Его использование позволяет формировать элементы технологического процесса перевозки опасных грузов по критерию минимальных рисков, которые отображаются в выборе направлений движения с меньшей сложностью дорожных условий, является более целесообразным чем проектирование маршрутов по критериям минимальной дальности доставки. The main task of this paper is taking into account the human factor in the formation of dangerous goods transportation routes, which determine the conditions for safe implementation of the technological process of transportation. With the increase of motorization level and consolidation of the population of large cities in Ukraine, there is a growing use of resources for the construction of various facilities, as well as for the maintenance and operation of road transport. Consequently, the volume of transportation of goods associated with the creation and maintenance of these objects is increasing. All new tasks related to the safety of cargo transportation were created, and special attention should be paid to those that are dangerous. It is known that, in the process of trucking, there are interconnected elements that form the driver-car-road-environment system. If the technical parameters of cars and roads are known and can be predicted, then the environmental and driver variables are still the least studied elements of this system. During transportation of dangerous goods, the cost of a driver error is extremely high, as accidents that can occur with the participation of such vehicles have serious consequences. Consideration of the features of the road conditions and the reliability of the driver's work determines the relevance of the dissertation. In the course of the research, the following methods were used: field research methods for establishing the values of traffic flow intensities on highways; methods of chamber studies to determine the value of the capacity of roads; electrophysiological methods for determining the change in the functional state of drivers; methods of systematic analysis for processing the results of the conducted researches and their interpretation; methods of statistical and mathematical analysis for establishing the levels of risk of accidents when transporting dangerous goods in different conditions. Experimental researches of change of indicators of functional state of drivers of different age and socionic groups were carried out under different complexity of road conditions during transportation of dangerous goods of the second class in the settlement and beyond. The methodology of determining the risk levels of an accident and assessment of their consequences was considered, taking into account the peculiarities of the route of traffic, conditions of traffic and drivers functional condition for transportation within the settlement and motorways. The algorithm of design of dangerous goods freight routes was developed taking into account the driving conditions and the functional state of the driver. Its use allows to form elements of technological process of dangerous goods transportation by the criterion of minimal risks, which are reflected in the choice of directions with less road conditions complexity, which is more expedient than the design of routes by the the minimum distance criteria. The obtained results allow to improve technological processes of dangerous goods transportation under the traffic condition with the use of an algorithm that takes into account both the functional state of drivers and road conditions. Risk assessment in the technological process of transportation of dangerous goods allows to choose safe routes of traffic of vehicles both within and outside settlements.