Browsing by Author "Бобрун, Надія Володимирівна"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Принципи розвитку територій в зонах впливу міжнародних транспортних коридорів(Національний університет "Львівська політехніка", 2016) Бобрун, Надія ВолодимирівнаДисертація присвячується виявленню функціонально просторових принципів містобудівного розвитку територій у зонах впливу автомобільних міжнародних транспортних коридорів. У дисертації розглянуто та проаналізовано теоретичні основи формування зон впливу автомобільних міжнародних транспортних коридорів, а також сформульовано методичні підходи до дослідження містобудівного розвитку територій в зоні впливу АМТК. Проаналізовано досвід містобудівного розвитку таких територій. Міжнародний транспортний коридор впливає на прилеглі території, формуючи територіальний об’єкт – зону впливу. Проведено оцінку та виявлено потенціал містобудівного розвитку територій у зоні впливу АМТК №3 у межах Львівської області. Сформульовано просторово-функціональні принципи і методичні рекомендації містобудівного розвитку територій в зонах впливу автомобільних міжнародних транспортних коридорів. Диссертация посвящена выявлению функционально пространственных принципов градостроительного развития территорий в зонах влияния автомобильных международных транспортных коридоров. В диссертации рассмотрены и проанализированы теоретические основы формирования зон влияния автомобильных международных транспортных коридоров, а также сформулированы методические подходы к исследованию градостроительного развития территорий в зоне влияния АМТК. Проанализирован опыт градостроительного развития таких территорий. Международный транспортный коридор влияет на прилегающие территории, формируя территориальный объект - зону влияния. Проведена оценка и выявлены потенциал градостроительного развития территорий в зоне влияния АМТК №3 в пределах Львовской области. Сформулированы пространственно-функциональные принципы и методические рекомендации градостроительного развития территорий в зонах влияния автомобильных международных транспортных коридоров. The thesis is devoted to the principles of urban territory development in the zones influenced by the international transport corridors. The theoretical bases, approaches and prerequisites for the formation of the influence zones of the automobile international transport corridors have been analyzed in this thesis and the methodological approaches and the consistency in the study of urban development areas in the zone of AITC have been formulated. Taking into account the foreign experience of the urban areas development, it has been found out that the automobile international transport corridors are the means of interstate integration. The automobile international transport corridor influences the surrounding areas, creating a territorial object - an influence zone. The functional development of these areas by the example of AITC №3 in Poland has been studied and the planning models of the engineering infrastructure interaction of AITC and the surrounding areas have been developed, additionally the environmental requirements for the design of AITC have been defined. It has been estimated and identified the existing urban areas development potential in the influence zone of AITC №3 within Lviv region. It has been defined the borders of the influence zone of AITC №3 within Lviv region and its resource potential (socioeconomic, natural and recreational, historical and cultural). It has been determined that the influence zone of AITC depends on the level of territory urbanization and the transport infrastructure development of the lower order, and it may range from 5 to 200 km. The threats and conflicts carried by the laying of AITC №3 have been detected: 1) the corridor may deform the social and economic resources development; 2) the corridor makes a threat of the uncontrolled formation of the influence zone near AITC; 3) the corridor passing threatens to violate the areas with the historical and cultural resources; 4) the engineering and transport infrastructure threatens to violate the balance of the natural and recreational area; 5) the corridor threatens to violate the integral administrative and territorial units. It has been revealed that AITC №3 will stimulate the urban development of Lviv. It is predicted that the urban development of Lviv will go along three new planning axes. The radial beam development of the Lviv populated areas group system along AITC №3 and №5 is predicted, which receives the linear and radial nature in the western, eastern and southern directions within a 50-km radius. The spatial and functional principles of the urban development of the influence zone in AITC have been formulated: the principle of dominant nodes, the principle of ecological areas continuity, the principle of the preservation of historical and cultural territories identity in the influence zones of the international road transport corridors. Apart from this, the guidelines on the urban development in the influence zone of AITC have been given.