Browsing by Author "Ковальчик, Я. І."
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Збірні залізобетонні попередньо напружені балки для автодорожніх мостів(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Коваль, П. М.; Бабяк, І. П.; Ковальчик, Я. І.; Горба, М. Б.In this paper the construction of new prestressed beams of B(1500-3300).(100-120).50. type is submitted. The results of beams 18 and 21m length testing are presented. Наведено конструкцію нових мостових попередньо напружених залізобетонних балок типу Б(1500-3300).(100-120).50. Проаналізовано результати випробування балок завдовжки 18 і 21 м.Item Термонапружений стан монолітної попередньо напруженої естакади(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Ковальчик, Я. І.; Сташук, П. М.; Фаль, А. Є.; Бабяк, І. П.Описано проблему впливу екзотермії під час реакції гідратації в масиві бетону монолітної попередньо напруженої прогонової будови естакади на її напружено- деформований стан, що стала причиною тріщиноутворення. Для визначення умовного формування власного термонапруженого стану в залізобетонних конструкціях потрібно проводити теплофізичні розрахунки бетону, що набирає міцність, за допомогою використання принципу Сен-Венана для скінченних елементів конструкції на ПК, щоб будувати температурні поля нульових напружень. Під час обстеження естакади виявлено тріщини шириною розкриття до 0,15 мм, які не розкривались під час її випробування. Обчислено поетапне влаштування прогонової будови та розрахунок термонапруженого стану під час її влаштувань. Під час аналізу розрахункової моделі припускали, що допустимі на розтяг напруження в бетоні перевищені на 80-ту годину його тужавіння в зонах утворених тріщин. Ймовірною причиною утворення цих тріщин були термонапруження в масиві бетону. Під час проектування монолітних залізобетонних конструкцій необхідно крім розрахунку за граничними станами у разі експлуатації та монтажу конструкції обчислювати термонапружений стан у разі тужавіння бетону під час спорудження. This article describes the problem of influence heat during hydration reaction in an array of monolithic reinforce concrete prestressed overpass span on its mode of deformation. The goal is to determine the causes of cracking in the construction span, improve its placement and recommendations to prevent cracking in similar processes. During examination of the object of study – flyover in Kiev spans were found with crack opening width 0,15 mm, which emerged during its construction. There was a need for establishing their causes and developing appropriate measures to prevent cracking in similar structures.To determine the conditional form of their own thermostressed state in reinforced concrete structures should be carried out thermal calculations of concrete that gains strength by using Saint-Venant principle for finite elements design on the PC to build zero-stress temperature fields.In analyzing the problem, cracks were identified probable causes of their occurrence and made a number of calculations.Thermostressed mechanical condition fragment array of cracks formed was made in PC “MIDAS”. In analyzing the calculationmodel it was revealed that the allowable tensile stress in the concrete exceeded 80-th hour of his hardening zones formed cracks. Suggested that the reason for the formation of these cracks were thermostress in an array of concrete.In the design of monolithic concrete structures it’s necessary besides the calculation of the boundary conditions in the operation and installation design to calculate thermostressed state in hardening concrete in construction.