Browsing by Author "Тимченко, Олександр Володимирович"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Математичні моделі, методи та алгоритми для автоматизації управління газотранспортними системами(Національний університет "Львівська політехніка", 2021) Химко, Ольга Мирославівна; Чекурін, Василь Феодосійович; Національний університет «Львівська політехніка»; Горбійчук, Михайло Іванович; Безкоровайний, Володимир Валентинович; Тимченко, Олександр ВолодимировичУ дисертаційній роботі розв’язано важливу науково-прикладну проблему – розроблення концепції побудови програмно-технічної системи для автоматизації управління ГТС на основі розроблених математичних моделей, методів і алгоритмів для керування процесами транспортування газу МГ. У процесі розв’язання цієї проблеми розроблено дворівневу математичну модель структури газотранспортної системи (ГТС), що враховує можливі зміни її конфігурації в процесі експлуатації, а також її розмірну гетерогенність. З використанням рівнянь динаміки газу розроблені нелінійні математичні моделі течії газу в лінійних та вузлових елементах МГ із врахуванням можливої негерметичності цих елементів. З використанням цих рівнянь сформульовані крайові задачі, які моделюють технологічні процеси керування режимами роботи ГТС, забезпечують виявлення витоків і моніторингу цілісності трубопроводів та оперативне балансування маси газу в МГ. З використанням методу скінченно-різницевої дискретизації ключових рівнянь за просторовою координатою, ітераційного підходу та методів Рунге-Кутти розроблені методи розв’язування сформульованих нелінійних прямих задач. Розроблено математичну модель поширення малих збурень параметрів потоку газу в трубопроводі, яка описує хвильові процеси, спричинені нестабільністю роботи компресорів, локальною розгерметизацією, флуктуаціями тиску, густини й температури. Розроблені моделі керування перехідними процесами, з використанням яких будь-який процес переходу з одного стаціонарного режиму в інший визначається скінченним набором параметрів. Проведені кількісні дослідження перехідних процесів течії газу в секції МГ за різних моделей керування. З використанням розроблених обчислювальних методів проведені кількісні дослідження параметрів перехідних процесів течії газу, які виникають у МГ під час його локальної розгерметизації та кількісно досліджені параметри течії, які можна використати для виявлення та ідентифікації витоків. Запропонована концепція автоматизації управління ГТС України, яка базується на теорії MES систем та моделі PERA відповідно до вимог міжнародного стандарту ANSI/ISA-95. Визначені функції та розроблена структура програмної системи для автоматизації управління ГТС, а також системи моніторингу цілісності МГ у її складі та запропонований підхід до її поетапного впровадження зі збереженням наявних засобів, які відповідають сучасним вимогам. У дисертаційній роботі розв’язано важливу науково-прикладну проблему – розроблення концепції побудови програмно-технічної системи для автоматизації управління ГТС на основі розроблених математичних моделей, методів і алгоритмів для керування процесами транспортування газу МГ. У процесі розв’язання цієї проблеми розроблено дворівневу математичну модель структури газотранспортної системи (ГТС), що враховує можливі зміни її конфігурації в процесі експлуатації, а також її розмірну гетерогенність. З використанням рівнянь динаміки газу розроблені нелінійні математичні моделі течії газу в лінійних та вузлових елементах МГ із врахуванням можливої негерметичності цих елементів. З використанням цих рівнянь сформульовані крайові задачі, які моделюють технологічні процеси керування режимами роботи ГТС, забезпечують виявлення витоків і моніторингу цілісності трубопроводів та оперативне балансування маси газу в МГ. З використанням методу скінченно-різницевої дискретизації ключових рівнянь за просторовою координатою, ітераційного підходу та методів Рунге-Кутти розроблені методи розв’язування сформульованих нелінійних прямих задач. Розроблено математичну модель поширення малих збурень параметрів потоку газу в трубопроводі, яка описує хвильові процеси, спричинені нестабільністю роботи компресорів, локальною розгерметизацією, флуктуаціями тиску, густини й температури. Розроблені моделі керування перехідними процесами, з використанням яких будь-який процес переходу з одного стаціонарного режиму в інший визначається скінченним набором параметрів. Проведені кількісні дослідження перехідних процесів течії газу в секції МГ за різних моделей керування. З використанням розроблених обчислювальних методів проведені кількісні дослідження параметрів перехідних процесів течії газу, які виникають у МГ під час його локальної розгерметизації та кількісно досліджені параметри течії, які можна використати для виявлення та ідентифікації витоків. Запропонована концепція автоматизації управління ГТС України, яка базується на теорії MES систем та моделі PERA відповідно до вимог міжнародного стандарту ANSI/ISA-95. Визначені функції та розроблена структура програмної системи для автоматизації управління ГТС, а також системи моніторингу цілісності МГ у її складі та запропонований підхід до її поетапного впровадження зі збереженням наявних засобів, які відповідають сучасним вимогам. The dissertation is aimed at developing methodological bases for automating the management of gas transmission systems using the methods of mathematical modeling and computerization. The aim of the work is to develop mathematical models of methods and algorithms for solving problems of control of stationary and transient modes of gas flow in main gas pipelines (MGP), detection and identification of leaks, as well as elaboration of concept and methodological bases of gas transmission system (GTS) automation and determination of structure and functions. -technical control automation systems. To achieve this goal in the dissertation solved a number of problems and obtained new scientific results. Mathematical models have been developed to describe the structure of the GTS, which take into account changes in its configuration during operation and dimensional heterogeneity. Based on the equations of dynamics, nonlinear mathematical models of gas flow in MGP elements are developed taking into account their leaks and on this basis boundary value problems are formulated, which model technological processes of GTS operation control, leak detection and MGP integrity control. Using known computational methods, developed methods for solving formulated problems and fast algorithms for their implementation. A mathematical model for the propagation of small perturbations of gas flow parameters in a pipeline has been developed, which describes wave processes caused by compressor instability, local depressurization, fluctuations in pressure, density and temperature. Quantitative studies have revealed a significant dependence of the parameters of wave processes on the flow regime in which the disturbance occurs, as well as the location of fluctuations along the pipeline. Transition control models have been developed, using which any process of transition from one stationary mode to another is determined by a finite set of parameters. Quantitative studies of gas flow transients in the MGP section under different control models have been carried out. Integral parameters have been introduced that determine the efficiency of gas transportation during the transition mode according to various criteria. Quantitative estimates of the efficiency of MGP gas transportation during the transition regime are obtained, depending on the applied transition control models. Mathematical models of local leakage from MGP have been developed, which determine the intensity of gas leakage through a small hole in the pipe wall depending on the pressure and temperature of the gas in the pipe near the depressurization site. Using the developed computational methods, quantitative studies of the parameters of gas flow transients that occur in the MGP during its local depressurization and quantitatively studied flow parameters that can be used to detect and identify leaks. On this basis, mathematical methods for detecting and identifying leaks from MGP based on the measurement of gas flow parameters at control points have been developed and their accuracy has been investigated using the method of computational experiment. The concept of automation of control of GTS of Ukraine which is based on the theory of MES of systems and PERA model according to requirements of the international ANSI / ISA-95 standard is offered. The functions and structure of the software system for automation of GTS management, as well as the system of monitoring the integrity of the MGP in its composition are defined and the approach to its step-by-step implementation with the preservation of existing tools that meet modern requirements is proposed. Introduced integrated parameters of gas flow allow to quantify the efficiency of the transition process by energy and time parameters. Using the developed fast algorithms for solving boundary value problems, it can be used to control the transient modes of operation of the MGP in order to achieve a given process duration or specified energy performance. The proposed mathematical models of local leakage and gas dynamics in MGP with leakage, as well as the developed fast algorithms for solving boundary value problems form a theoretical and mathematical basis for the method of detecting and identifying parameters of leakage MGP using an approach based on modeling mass, momentum and real-time energy and flow measurement data at control points along the pipeline. The introduction of the GTS control automation system, based on the theory of MES systems, the PERA model and the international standard ANSI / ISA-95, the structure and functions of which are proposed in the work, will preserve the existing automation tools. This will create the preconditions for the transition from a functional to a process management model.Item Методи та засоби збору і опрацювання даних в системах управління енергоефективністю підприємства(Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Теслюк, Тарас Васильович; Цмоць, Іван Григорович; Національний університет «Львівська політехніка»; Тимченко, Олександр Володимирович; Гнатчук, Єлизавета ГеннадіївнаВ дисертаційній роботі розв’язанню важливе наукове завдання – розроблення та вдосконалення методів та засобів, які забезпечують підвищення ефективності збору і опрацювання даних в багаторівневих системах управління енергоефективністю підприємства. Розроблено моделі для дослідження динаміки функціонування засобів інформаційної технології збору і опрацювання даних в БСУЕП, які за рахунок використання теорії простих, кольорових та ієрархічних мереж Петрі забезпечують прийняття рішення про відповідність функціонування системи згідно з вимогами технічного завдання. Для розв’язання задачі структурного синтезу засобів збору і опрацювання даних в БСУЕП вдосконалено метод, який, на відміну від існуючих, за рахунок врахування інтерфейсів зв’язку між базовими складовими та їх параметрів, вимог технічного завдання та використанню інтегрального критерію забезпечує зменшення апаратно-часових затрат та синтез засобів БСУЕП. Вдосконалено метод безконфліктного обміну даними між складовими БСУЕП, який за рахунок узгодження інтенсивності надходження даних з інтенсивністю доступу до засобів обміну забезпечує визначення мінімальної швидкодії пам’яті для синтезу засобів обміну в реальному. Вдосконалено метод реалізації інтелектуальних засобів опрацювання даних з використанням нейромереж, який грунтується на паралельному таблично-алгоритмічному обчисленні скалярного добутку з використанням двох і більше таблиць та забезпечує зменшення часу опрацювання даних. В диссертационной работе решена важная научная задача - разработка и усовершенствование методов и средств, обеспечивающих повышение эффективности сбора и обработки данных в многоуровневых системах управления энергоэффективностью предприятия (МСУЭП). Разработаны модели для исследования динамики функционирования средств информационной технологии сбора и обработки данных в МСУЭП, которые за счет использования теории простых, цветных и иерархических сетей Петри обеспечивают принятие решения о соответствии функционирования системы с требованиями технического задания. Для решения задачи структурного синтеза средств сбора и обработки данных в МСУЭП усовершенствован метод, который, в отличие от существующих, за счет учета интерфейсов связи между базовыми составляющими и их параметрами, требований технического задания и использования интегрального критерия обеспечивает уменьшение аппаратно-временных затрат и синтез средств МСУЭП. Усовершенствован метод бесконфликтного обмена данными между составляющими МСУЭП, который за счет согласования, интенсивности поступления данных с интенсивностью доступа к средствам обмена, обеспечивает определение минимального быстродействия памяти для синтеза средств обмена в реальном. Усовершенствован метод реализации интеллектуальных средств обработки данных с использованием нейронных сетей, основанный на параллельном таблично-алгоритмическом исчислении скалярного произведения с использованием двух и более таблиц и обеспечивает уменьшение времени обработки данных. In the dissertation work the important scientific task is solved – development and improvement of methods and means that provide efficiency increasing of data collection and processing in multilevel energy efficiency management systems of the enterprise (MEEMSE). In the first chapter, information technologies of data collection and processing in multilevel energy efficiency management systems of the enterprise was analyzed and main directions of hardware and software development for synthesis of data collection and processing systems at the enterprise were established, that allowed to formulate the tasks of the dissertation research. In the second chapter, the method of synthesis of data collection and processing in energy efficiency management systems of the enterprise was improved, which provides reduction of hardware and time costs from 10 to 40% and synthesis of multi-level systems with high technical and economic indicators by mainstreaming interfaces, requirements of the specification. Method of non-conflict data exchange was built, which provides the definition of minimum memory performance for the synthesis of real-time exchange means by taking into account adjustment of intensity of data flow with intensity of access to means of exchange that reduces the cost of exchange means and energy consumption. Storage and sharing device of the MEEMSE with the industrial network was designed, which provides non-conflict data exchange in real time and increased the number of external devices, that realize many-to-many data model. The method of calculating the signal of post-synaptic excitation of neural elements in artificial neural networks, which is based on the parallel table-algorithmically calculation of scalar product with using two and more tables and provides reduction in two or more times the processing of technological data. In the third chapter, three-level basic architecture of MEEMSE with variable equipment composition was developed, which has permanent kernel and variable modules with the help of which adaptation of the system to the requirements of a particular enterprise is provided. Models of dynamic analysis of the means functioning of information technology of data collection and processing in multilevel energy efficiency management systems of the enterprise were built. Models based on theory of simple, color and hierarchical Petri nets provide a decision on the conformity of the functioning of the system in accordance with the requirements of the specification. Results of the analysis of developed net were represent in the form of graphs of the reach of states. The obtained results allow us to confirm that all the states are achievable, the network is alive, and dead ends are absent. In the forth chapter of dissertation work, the structure of information technology of data collection and processing in MEEMSE was developed. The structure, software and information support of synthesis system of means of of information technology of data collection and processing in MEEMSE were built, that allows to automate the synthesis process. The structure, software and technical support of tool of data collection and processing, which uses the model of artificial neural networks and provides the intellectualization of the functions of the device are given. The results of synthesis of data processing tool in MEEMSE and research of dependencies of time costs in the process of solving the problem of structural synthesis were presented.Item Інформаційна технологія аналізу та прогнозування трафіку в комп’ютерних мережах(Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Федевич, Ольга Юріївна; Дронюк, Іванна Мирославівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Тимченко, Олександр Володимирович; Лисенко, Сергій МиколайовичДисертаційна робота присвячена розв’язанню важливого наукового завдання – розроблення моделі та методів прогнозування та перерозподілу трафіку з метою зменшення часових затримок передавання даних. У дисертації розроблено метод короткострокового прогнозування інтенсивності трафіку. Отриманий метод дає можливість передбачити завантаженість мережного обладнання комп`ютерної мережі. Завдяки удосконаленню методу маршрутизації трафіку, який забезпечує корекцію маршруту передавання даних, покращено вибір альтернативних шляхів передавання даних в залежності від прогнозованих раніше можливих перевантажень. Для зменшення втрат пакетів даних, набув подальшого розвитку метод перерозподілу значень трафіку, який забезпечує мінімізацію джиттера трафіку. Використання розробленого інструментарію дало змогу отримати адекватний прогноз завантаженості мережного обладнання комп`ютерних мереж. Диссертация посвящена решению важного научного задания – разработке модели и методов прогнозирования и перераспределения трафика с целью уменьшения временных задержек передачи данных. В диссертации разработан метод прогнозирования интенсивности трафика. Полученный метод дает возможность предсказать перегруженность узлового оборудования компьютерной сети. Благодаря усовершенствованию метода маршрутизации трафика данных, который обеспечивает коррекцию маршрута передачи данных, усовершенствовано выбор альтернативных путей передачи данных в зависимости от прогнозируемых ранее возможных перегрузок. Для уменьшения потерь пакетов данных, получил дальнейшее развитие метод перераспределения значений трафика, который обеспечивает минимизацию джиттера трафика компьютерной сети. Использование разработанного инструментария дает возможность получить адекватный прогноз загруженности узлового оборудования компьютерных сетей. This thesis aims to solve an important scientific problem — how to develop the model and the methods to forecast and redistribute traffic in order to reduce the time delays of data transmission. The first section of the thesis reviews the relevant literature and the information sources within the current state and the predicted development of computer networks and the growth of the data volume they transfer. The methods and the available tools and information technologies used to forecast and simulate traffic flows in computer networks were researched. The main advantages and disadvantages were identified. The second section deals with the problems related to the simulation of periodic processes in nonlinear systems, as well as the problems of construction and operation of such systems. Nonlinear differential equations of vibrating systems with one degree of freedom were studied. On the basis of findings, it was proposed to develop a model of the nonlinear vibrating system with one degree of freedom, where movement is described using a system of ordinary differential equations of the first order. The third section covers the implementation of the method of short-term traffic intensity forecasting and the improvement of the method of packets routing in the network equipment. The obtained short-term forecasting method gives an opportunity to predict the network equipment load with high probability. Since the method of traffic routing in the network equipment was improved and now provides for the correction of the data transmission route and reduces the load of the network equipment buffer, the procedure of automatic calculation and selection of alternative ways of data transmission in the computer network was enhanced, now considering the potential overloads forecasted earlier. To reduce the intensity of network equipment load in computer networks, as well as to reduce the loss of data packets, a method of traffic values redistribution was enhanced, based on the advanced information technology. It minimizes traffic jitter of the computer network by predicting the intensity of data flow fluctuations. A computer network traffic analyzer was developed as a key information technology tool. Its main purpose is to collect traffic patterns and subsequently predict the traffic values using the mathematical mechanism of Ateb-functions. The fourth section describes the testing of the developed techniques and confirms the effectiveness of the developed information technology using computer simulation and demonstrating the potential options for its usage. The use of the developed toolkit made it possible to obtain a proper forecast of the network equipment load in computer networks.Item Інформаційна технологія обробки та аналізу кардіосигналів з використанням нейронної мережі(Національний університет "Львівська політехніка", 2021) Шатний, Сергій В'ячеславович; Тимощук, Павло Володимирович; Національний університет "Львівська політехніка"; Тимченко, Олександр Володимирович; Комар, Мирослав ПетровичДисертацію присвячено розробці та вдосконаленні моделей, методів та засобів інформаційної технології обробки електрокардіограми, підвищенні швидкодії та точності обробки кардіосигналів, зменшенні розміру системи, призначеної для такої обробки, зниження її енергоспоживання і реалізації системи в аналоговій та цифровій елементних базах. Сформульовано актуальність теми дисертації, мету та основні задачі досліджень, визначено наукову новизну роботи і практичне значення отриманих результатів, показано зв'язок роботи з науковими темами. Подано відомості про апробацію результатів роботи, особистий внесок автора та його публікації. Виявлено, що ефективність обробки та аналізу залежить від якості попередньої обробки сигналів та природи самого сигналу. Аналіз підходів до побудови систем обробки біомедичних сигналів показав необхідність підвищення їх ефективності. Результати аналізу існуючих систем обробки кардіосигналів дали змогу стверджувати, що в більшості з них недостатньо висока точність класифікації (не вище 75 %), низька швидкодія та висока вартість обладнання, пов’язана з монополією компаній-виробників. Представлено розроблений метод аналізу електрокардіограми шляхом визначення амлітуди та тривалості кожного з P, Q, R, S, T-сегментів. Удосконалено метод попередньої обробки кардіосигналів за рахунок використання для ідентифікації та фільтрування нейронних мереж. Покращено метод класифікації кардіосигналів за допомогою використання частковорозпаралеленої нейронної мережі. Розроблені програмні та апаратні реалізації інформаційної технології обробки кардіосигналів, структурно-функціональні схеми обробки вхідних сигналів на основі мікроконтролерів та програмованих логічних інтегральних схем. Проведено моделювання та оптимізацію засобів обміну даними між структурними елементами системи. Розроблені спеціалізовані програмні продукти, призначені для попередньої обробки та аналізу ЕКГ. Розроблено серверні засоби для функціонування віддаленої web-системи для взаємодії логічної моделі «лікар-пацієнт». The dissertation is prepared to development and improvement of models, methods and means of information technology of electrocardiogram processing, increase of speed and accuracy of processing of cardio signals, reduction of the size of the system intended for such processing, reduction of its power consumption and realization of system in analog and digital element bases. The relevance of the topic of the dissertation is substantiated, the purpose and main tasks of research are formulated, the scientific novelty of the work and the practical significance of the obtained results are determined, the connection of the work with scientific topics is shown. Information on approbation of work results, personal contribution of the author and his publication is given. It was found that the efficiency of processing and analysis depends on the quality of signal pre-processing and the nature of the signal itself. Analysis of approaches to the construction of biomedical signal processing systems has shown the need to increase their efficiency. The results of the analysis of the existing cardio signal processing systems allowed to state that in most of them the classification accuracy is not high enough (not higher than 75%), low speed and high cost of equipment due to the monopoly of the manufacturing companies. The developed method of analysis of the electrocardiogram by determination of amplitude and duration of each of P, Q, R, S, T-segments is presented. The method of pre-processing of cardiac signals has been improved due to the use of neural networks for identification and filtering of cardiac signals. The method of classification of cardio signals by means of use of a partially-parallel fuzzy neural network is improved. Software and hardware implementations of information technology of cardiac signal processing, structural-functional and basic schemes of input signal processing on the basis. of microcontrollers and programmable logic integrated circuits are developed. Modeling and optimization of means of data exchange between structural elements of the system are carried out. The system of processing and analysis of cardio signals is developed with use of open, free and conditionally free software, in particular programming language and environment of development of GCC, system of visual programming and carrying out of simulations of NI Labviev. Means based on programmable logic integrated circuits and programmable valve arrays were selected as the hardware platform. The NIO RIO platform was used to conduct the software and hardware simulation, and a platform based on microchip microcontrollers and Altera programmable valve arrays was selected to create, design and implement the layout. Developed specialized software products for ECG pre-processing and analysis. Server tools have been developed for the operation of a remote web-system for the interaction of the logical model "doctor-patient". Comparative analyzes were performed with existing software and hardware platforms for cardiac signal processing, in particular with the Holter device. The data show a decrease in energy consumption, increase the accuracy of cardio signal analysis, reduce the infraction of readings and increase the compactness of the system. In general, the proposed and used tools allow for a full range of medical research and implement the developed system in medical and scientific institutions.Item Інформаційна технологія опрацювання параметрів пасажиропотоків громадського транспорту(Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Борейко, Олег Юрійович; Теслюк, Василь Миколайович; Гнатчук, Єлизавета Геннадіївна; Тернопільський національний економічний університет; Тимченко, Олександр ВолодимировичДисертаційна робота присвячена розв’язанню важливого наукового завдання – завдання підвищення ефективності опрацювання параметрів пасажиропотоків у громадському транспорті “розумного” міста. У дисертації розроблено метод опрацювання параметрів пасажиропотоків громадського транспорту. Отриманий метод врахувує різні категорій пасажирів та завдяки використанні мультимедійних форматів і інтегрованих структур даних забезпечує підвищення точності визначення їх параметрів. Вдосконалено ієрархічну програмну модель, яка дає можливість досягнути необхідної швидкодії, функціональності, вартості програмної реалізації системи і швидко масштабувати автоматизовану систему. Вдосконалено фізичну модель контролера збору даних, яка грунтується на використанні сучасної елементної бази і забезпечує широкі функціональні можливості та припустиму вартість реалізації у порівнянні з існуючими аналогами. Для зменшення структурної складності моделей автоматизованої системи опрацювання параметрів пасажиропотоків отримав подальший розвиток метод синтезу структурних моделей автоматизованої системи на основі інгібіторних мереж Петрі. Диссертация посвящена решению важного научного задания – повышения эффективности обработки параметров пассажиропотоков в общественном транспорте "умного" города. В диссертации разработан метод обработки параметров пассажиропотоков общественного транспорта. Полученный метод учитывает различные категорий пассажиров и благодаря использовании мультимедийных форматов и интегрированных структур данных обеспечивает повышение точности определения их параметров. Усовершенствована иерархическая программная модель, которая дает возможность достичь необходимого быстродействия, функциональности, стоимости программной реализации системы и быстро масштабировать автоматизированную систему. Усовершенствована физическая модель контроллера сбора данных, которая основана на использовании современной элементной базы и обеспечивает широкие функциональные возможности и допустимую стоимость реализации по сравнению с существующими аналогами. Для уменьшения структурной сложности моделей автоматизированной системы обработки параметров пассажиропотоков получил дальнейшее развитие метод синтеза структурных моделей автоматизированной системы на основе ингибиторных сетей Петри. The thesis is dedicated to the upgrading of efficiency of information technologies of data processing for public transport passenger flow. The actuality of the subject of the dissertation has been proved in the introduction of the scientific work. The aim and the main tasks of the investigation have been formulated. The scientific novelty and the practical implementation of the obtained results have been defined. The first chapter of the thesis contains the analysis of the current state of the systems development of the “smart” city. The results of the analysis of the existing automated systems gave the possibility to state the following facts: in most cases, a necessary functionality (privileged passengers are taken into account) was not fully realized, there were not insufficient high accuracy calculation of passengers (no more than 98%) and expensive equipment connected with the monopoly of producing companies. In the second chapter of the investigation, there is the further development of models of the automated system on the base of Petri nets. The developed method is based on the following: algorithms of the work of the system, which show all stages of functioning of a client and its server part in details; models of a client and server part of the system on the base of inhibitor Petri nets, which give the possibility to investigate state and dynamics of the functioning of the whole system and its components; models of the system based on color Petri nets showing types, movement and processing of data by controllers and a server. In the third chapter of the research, the processing method of parameters for public transport passenger flows of the “smart” city has been developed for the first time. It is based on the activity of the following: algorithms of the original data processing by a controller; algorithms of data processing by a server sent by controllers-clients; program model of a controller of data collection; hierarchical model of the management of software of a server part; information model, which reflects the processes of interaction between the main elements of the system and describes data flow and stages of their interpretation in the final statistic information. In the fourth chapter of the research, physical model of a controller for data collection and technical means for the realization of a server part of the system, software for the automated system for processing of parameters of public traffic passenger flows of the “smart” city have been upgraded. Technical equipment for the design of a physical model of a controller of data collection has been developed. A high accuracy of calculation of passengers that is equal to 99.5% together with the use of video data gives the possibility to check, prove and show the estimated quantity of passengers of each transport means during the chosen period.