Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №835
Permanent URI for this collection
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка" ; голова редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 835. – 331с. : іл.
Browse
Browsing Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №835 by Issue Date
Results Per Page
Sort Options
Item Концептуальні засади визначення сутності толінгових операцій(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Коць, І. І.Розглянуто та проаналізовано різні підходи до трактування понять “давальницька сировина”, “операції з давальницькою сировиною”, “толінг”, “толінгові операції” у теоретичній та нормативно-правовій базі. На цій основі концептуально обґрунтовано та сформульовано уніфіковані тлумачення сутності толінгу й толінгових операцій. Виокремлено та розкрито ключові характерні особливості толінгових операцій, що визначають специфіку їхнього здійснення. The actuality of research is caused by the fact that at present a major part of domestic enterprises is characterized by significant problems in the financial sphere and isn’t able to ensure its independent realization of manufacturing process for various reasons. In such conditions tolling operations are the one of the most attractive and perspective type of cooperation with the foreign partner, who is ready to give its own raw material, cover the production costs, provide product sales and pay for the performed processing work. Thus, the processing enterprise receives the perspective opportunities of improving the condition of its various problem spheres and further independent manufacturing of competitive products for the domestic and foreign markets. However, at modern stage there is no unified definition of the essence of the term “tolling operations”, as well as there are different approaches to its interpretation and analogization of tolling operations with the operations with raw materials in the scientific, legal and business fields. To eliminate the existing in categorical apparatus discrepancies and ambiguities on the problem of tolling operations the various approaches to the interpretations of the terms “raw materials”, “operations with raw materials”, “tolling” “tolling operations” in theoretical and legal basis are reviewed and analyzed. The received analysis results gave an opportunity to implement the conceptual grounding of essence of the key terms in tolling sphere. In particular, under the tolling operations it is proposed to understand the complex of inter-related jobs on processing raw materials (processing, assembly, disassembly, use, repair, modernization, reconstruction, etc.) of foreign customer (tollinger), which were imported into the country of performer (processing enterprise), with the aim to manufacture for him the finished product, which is subordinate to reexportation to the country of customer, on a contractual basis and in accordance with the valid norms of national and international law. In the article there are selected the key characteristics of tolling operations, which include: foreign economic character of tolling (the key participants in this process – the customer of finished product and its manufacturer must represent the different countries); legal nature of tolling (is based on the state regulation and control of the process realization and provides compliance with all valid legislative norms in this area); contractual nature of tolling (is based on an agreement between the contracting parties, which contains the conditions of process realization and obligations of subjects); constant nature of customer’s ownership on raw materials at any stage of its processing; pay character of tolling (provides the customer’s covering all costs which arise in the implementation of tolling operations and the compensation of performed work of processing enterprise); obligation of return of the made from customer’s raw materials production into his country.Item Істотність афірмації фінансової звітності для її визнання інструментарієм у новій архітектоніці фінансової системи і фондових ринків(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Яремко, І. Й.; Пилипенко, Л. М.Досліджено вплив недостатньої релевантності і формалізації інформаційної бази на кризовий і біфуркаційний характер фінансової системи і фондових ринків. Окреслено передумови формування нової архітектоніки цих інститутів. Наведено результати порівняльного аналізу якості формалізованих у публічній звітності компаній і неформалізованих показників, що використовуються на ринках капіталу та інвестицій. Обґрунтована доцільність використання адаптованого формату публічної фінансової звітності одним з ключових інструментів у процесах формування нової архітектоніки фінансових і фондових ринків. Influence of insufficient relaventnist and formalizations of informative base are investigational on crisis and bifurcational character of the financial system and fund markets. Pre-conditions of forming of new architectonics of these institutes are outlined. Results over of comparative analysis of quality of the companies and unformalized indexes used on capital and investments markets formalized in the public accounting are brought. Expediency of the use of the adapted format of the public financial reporting is reasonable one of key instruments in the processes of forming of new architectonics of financial and fund markets. It is well-proven that one of principal reasons and consequence of the crisis phenomena in a world economy, vagueness on the markets of capitals and investments, a range of problems of objective evaluation of separate economic subjects is transparent and relevant null formalized, information. Argued, that one of important aspects in these processes there is a question of decision of range of problems in relation to a parity (asymmetricness) the use is in newly formed architectonics of financial and fund markets of basis of research and information base of the formalized (driven to the financial reporting) and unformalized (got an expert way) indexes. Supposition, is done that record-keeping as a socio-economic institute, that, informatively providing a management on all levels, is able in sort to signal about economic crises, is important. The generalized applied facts allow to draw conclusion, that the excessive use of the unformalized informative base, the “creative” methods of her working cause the galloping processes of virtualization of capital, display what finds expression in hybridization of financial instruments. In turn hybrid instruments become all more dangerous through the instability, virtualness, by an orientation to increase and forming of extraordinarily difficult infrastructure, inclusive within the framework of that they confess a value. A break becomes all anymore between the market and balance value of modern companies. That at forming of limits of new financial architectonics substantial an institutional design must become becomes obvious, in particular taking of more meaningful role (base, auxiliary) to the formalized indexes of public financial. After materials of the article in relation to the orientation of further researches drawn conclusion, that major institutes that form institutional space pull out the row of requirements to the change of conceptually-methodological principles of the registration-current system, basic from that are approaching of book value of subject of market economy to his market estimation, providing of possibilities of evaluation of efficiency of his functioning on the measure of the created value. Formulations of new format of institutional environment, grant of the corrected maintenance of formal and informal institutes require substantial adaptation to these changes of the system of account and financial reporting as important constituent of research and information tool of management and adjusting of financially-economic processes.Item Зміст до Вісника "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку" № 835(Видавництво Львівської політехніки, 2015)Item Принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дідик, А. М.Обґрунтовано, що результативний та цільовий полівекторний розвиток підприємств може бути забезпечений тоді, коли він ґрунтується на певних вихідних положеннях, обґрунтованих засадах – принципах. Виконані дослідження дали змогу виокремити ключові принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств, до яких зараховано: достатнє ресурсне забезпечення полівекторного розвитку, забезпечення цільового управлінського впливу, коеволюційність перетворень, когерентність перетворень, використання впливу важелів на забезпечення полівекторного розвитку, систематичне усунення інгібіторів розвитку, реагування на непрогнозовані зміни середовища функціонування, моделювання полівекторного розвитку за усіма напрямами, єдина стратегічна спрямованість трансформацій. Запропоновані принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств дають змогу: сформувати підприємствам підвалини для планування, організування, контролювання, регулювання та реалізації якісного полівекторного розвитку; врахувати усі необхідні передумови для полівекторного розвитку; оцінити необхідність у важелях впливу для забезпечення очікуваних параметрів полівекторного розвитку; розуміти вихідні положення щодо забезпечення ефективного полівекторного розвитку. Reasonably, that effective and having a special purpose polivector development of enterprises can be provided then, when he is base on certain initial positions, reasonable principles. The executed researches gave an opportunity to distinguish key principles of providing of polivector development of enterprises it is reckoned to that: sufficient resource providing of polivector development (so as polivector development always envisages the scale of transformations, he needs the proper providing informative, material, technological, labour, financial, investment resources); providing of having a special purpose administrative influence (as polivector development can not be chaotic or evolutional, he needs the proper planning, organization, reason and controlling, effective influence on all, who is involved in the process of realization of totality of organizational changes); coevolution transformations (speech goes about synchronization and logic of transformation changes after the different types of activity, stages, measures within the limits of the expected cycle of polivector development); coherentness of transformations (envisages the high level of concordance of changes after different directions of functioning of enterprise on semantic parameters, and also construction of technology of transformations, that gives an opportunity to connect all vectors of development in the only general vector of development of enterprise); the use of influence of levers is on providing of polivector development (stimulation and activation of polivector development of enterprises can come true both from an internal and from external environment on the basis of the use of levers, id est instruments of influence on activity of enterprise); systematic removal of inhibitors of development (removals of those factors, that slow or brake transformation); reacting is on the unforecast changes of environment of functioning (speech goes both about adaptation to the changes of environment of functioning and about passing of these changes); a design of polivector development is after all directions (envisages the miscalculation of alternative variants of development of different spheres of enterprise in the conditions of achievement of only strategic aim); only strategic orientation of transformations (not having regard to that within the limits of polivector development the dominant and consequence vectors of development are always present, they are inferior to the certain goal of higher order, that determines priorities of strategic development of enterprise). The offered principles of providing of polivector development of enterprises give an opportunity: to form to the enterprises of foundation for planning, organization, controlling, adjusting and realization of quality polivector development; to take into account all necessary pre-conditions for polivector development; to estimate a necessity for the levers of influence for providing of the expected parameters of polivector development; to understand initial positions in relation to providing of effective polivector development.Item Перспективні “нетрадиційні” ринкові ніші ЄС для експорту вітчизняної продукції(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Жежуха, В. Й.; Кухтяк, К. А.Виокремлено й охарактеризовано окремі перспективні “нетрадиційні” ринкові ніші ЄС для експорту вітчизняної продукції, а також виявлено основні проблеми, пов’язані із зайняттям таких ніш українськими експортерами. Проаналізовано динаміку українського експорту в країни ЄС, а також ідентифіковано основні проблеми у цій сфері. Розглянуто перспективи експортного потенціалу українських товарів. Охарактеризовано ринок органічної продукції ЄС як перспективний напрям експорту українських товарів. У цьому контексті розглянуто динаміку зростання обсягів світового ринку органічної їжі та напоїв. Обґрунтовано перспективи впровадження власної товарної марки (ВТМ або Private Label) у європейських супермаркетах і наведено приклади вітчизняних виробників, що реалізовують власну продукцію у межах ЄС. Одне із важливих завдань роботи – надати практичні рекомендації українським виробникам органіки та іншого асортименту товарів у виході на ринки ЄС і зайняття ними перспективних “нетрадиційних” ринкових ніш. Проаналізована значна кількість вітчизняних та іноземних наукових праць, матеріалів періодичних видань та результатів експертних досліджень, що робить роботу актуальною і практично значущою. External activity of any countries has a great influence on both national and global economics. In particular export, as it usually has a direct impact on GDP growth. Recently we can see dramatic changes in trade partners of Ukraine. We can say that nowadays the main consumer of Ukrainian products is the EU. In this article we did an analysis of the structure of Ukrainian exports to the EU, identifying the main obstacles for domestic business of using the autonomous preferences. In one of the main parts of that article it is described the EU organic market as a promising area for Ukrainian organic goods export. We examined the dynamics of demand growth of organic food and beverages in the European market. What is more we also highlighted what are the main obstacles for Ukrainian organic producers to enter EU market and provided them with practical recommendations for solving them. Besides that we analyze one of the most perspective ways of realization of domestic export – using Private Label (PL). It became very popular to create PL within famous European retail networks and it is written few examples of Ukrainian producers who realize their products under Private Label of different famous retailers. To analyze the problems and prospects of export of domestic products to the EU market we used methods of scientific research, comparison, generalization and systematization. Besides that we also used different expert evaluation methods. For identifying problems of export of domestic products to the EU market, we used summary tables of statistical material. The main purpose of this article is to provide Ukrainian producers of organics and other assortment of goods with practical guidance for entering the EU markets. In order to do that we used a lot of domestic and foreign theorists and practitioners works, statistical data, the results of expert studies, economic reviews, information accounting, financial and management reporting domestic companies, Internet resources and regulations public authorities.Item Performance budgeting – rationality, transparency, effectiveness – a new method of public finance management(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Kuck, J.; Kaźmierczak, D.One of the most important factors that may improve state management is modern public finance management. This new approach to management in public administration is defined as a concept of New Public Management or Performance- Based Management. Such concept of new management focuses on defining goals, beneficiaries and measurable outcomes. The management according to new rules should increase effectiveness of public services and at the same time reduce costs. Одним з найважливіших факторів, який може покращити державне управління, є управління у сфері державних фінансів. Цей новий підхід щодо управління у публічному адмініструванні визначається як концепція Нового державного управління або управління, що ґрунтується на результатах. Ця концепція нового управління фокусується на визначенні цілей, бенефіціарів та вимірюваних результатах. Таке управління, відповідно до нових правил, повинне збільшити ефективність державних послуг та одночасно знизити витрати.Item Детермінанти конкурентного розвитку вітчизняних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Полянська, А. С.; Поплавська, Ж. В.Розглянуто детермінанти конкурентного розвитку національних економік та окреслено шляхи досягнення конкурентних переваг вітчизняними підприємствами, виділено ключові індикатори економічного розвитку, який є основою формування конкурентного потенціалу, охарактеризовано чинники, що впливають на конкурентоспроможність бізнесу, виділено можливі способи позиціювання вітчизняних підприємств на національних та міжнародних ринках, обґрунтовано напрями вирішення питання підвищення конкурентоспроможності вітчизняних промислових підприємств. The article investigates the determinants of the competitive development of national economies and ways of competitive advantages achieving by domestic enterprises; allocates the key indicators of economic development, which is the basis of a competitive potential; characterizes the factors affecting the competitiveness of businesses; identifies possible ways of domestic companies positioning at the domestic and international markets; justifies the directions of domestic enterprises competitiveness increasing questions solving. The renewal of economic growth is an objective condition for Ukraine’s integration with the developed world’s economic system. Processes and trends which are occurring in the global economy put their imprint on the economic processes in Ukraine. And the first this applies to industrial enterprises activities those are producers of wealth, the source of GDP growth, the field for the development and implementation of innovative solutions, the means of financial resources accumulation and the sphere of their usage for recovery of economic growth. The consequences of the global economic crisis are demonstrated that the basis of economic growth is material production. Domestic production is characterized by stagnation process. Despite this it is the necessity not only in crisis management, but also in the long-term strategic management focused on competitive development, under which we consider sustainable progress of an object, which can be a company, region, country. And one of the main enterprises’ operation. The most important points of Ukraine positions growth were increasing of trust to public institutions, increasing of domestic markets efficiency, increasing of the people’s share that are educated, and also the widespread usage of IT communications in business and private life. However, it are remained the old unsolved problems, including inefficient institutional environment and the dominance of large enterprises.. In general, Ukraine has maintained the previous competitive advantages, though their list is not long. These conclusions are based primarily on the good education system and the size of the market. To achieve a high level of competitiveness the emphasis is made on the efficiency increasing and business productivity. It should be noted that the determinants of national economies competitive development determine the strategy and policy of competitive development of individual enterprises. Their success will depend on the such determinants of growth in the economy: starting level of development, that means the level that existed at the time, from which we start counting rate of development; human capital, that means the level of education; internal domestic economic conditions, that means economic system; external economic conditions. However, each company being interested in achieving of profitable operations due to meet consumer needs independently decides ways and means of competitive advantage achieving. In solving of this problem does not lose relevance to Ukraine such tool of competitiveness achieving as positioning. It should be noted that trying to achieve competitive advantages, based on the desire to compete at local regional, national or international markets the company should gradually and consistently transform the potential opportunities into driving forces. In the domestic market, competing conditions are the same for all businesses. Somewhat different is the situation on foreign markets where dominate the other needs, requirements, terms and conditions of business. Among the determinants of domestic enterprises competitive development that are participants of foreign economic relations the priority requires have the following: conformity to the international regulatory and legal framework; technical conditions (specifications); management. Of course, it is difficult to compete with countries which underline the productivity growth of innovative enterprises whereas the innovation activity is much lower at the domestic enterprises. However, the criterion of efficiency is the starting point to competitiveness increase of the domestic enterprises and the economy as a whole.Item Логістичний менеджмент у критичних ситуаціях(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Драбік, І.Логістична підтримка необхідна для впровадження кризового менеджменту. Сенс логістичного менеджменту передбачає використання основних правил діяльності, що стосуються економічного тлумачення як мінімізації витрат, необхідної і для досягнення поставлених (деталізованих) цілей, і впливу максимізації результатів під час викорис- тання запланованих видатків. Однак високий рівень складності та невизначеності умов кризового менеджменту, незважаючи на економічні закони, вимагають компетентного та раціонального використання багатьох інших правил, запропонованих науковцями і перевірених на практиці. Їх варто було б зарахувати до загальних норм, правил діяльності, однак, знання і навички дають нам можливість вибирати відповідну модель поведінки у певних умовах, тобто, кризових ситуаціях. Logistic support is necessary in order to accomplish crisis management. The sense of logistic management is expressed in obeying basic rule of action, which refers to economy meaning both minimizing outlays necessary for achieving intended (described in details) aim and effects maximization while using possessed outlays. However, high complexity and changeability of crisis management conditions, apart from economy rule, require competent and rational use of many other rules worked out by logistic theoreticians and verified in practice. They should refer to binding norms, rules of conduct, knowledge and skills enabling us to behave in an appropriate way in particular circumstances – critical situations.Item Ділова репутація підприємств як засіб забезпечення прибутковості на товарних ринках(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Михальчишин, Н. Л.Обґрунтовано сутність ділової репутації як результату поведінки підприємства на ринку, належність до категорій, які сприймає та оцінює зовнішнє оточення. Визначено, що можливість здійснення певної поведінки суб’єктом господарювання зумовлюється його внутрішньою спроможністю, внутрішнім середовищем. Автор встановив, що діловій репутації притаманні матеріальні та нематеріальні прояви, через вплив на які можна завдавати шкоди та принижувати ділову репутацію. Визначено, що захист, підтримання та розвиток ділової репутації є необхідними засобами для забезпечення прибутковості підприємства. This article is justifying an essence of business reputation (“goodwill”) as a result of behavior of the enterprise on the market and it is determined that business reputation is one of categories that is perceived and evaluated by the surrounding entities that are in contact with a enterprise. It was established that business reputation depends on factors both, internal and external environments in which the entity operates. The business reputation is determined mostly by the internal environment, which in turn determines capabilities and level of performance in regards of enterprise's duties, and as a derivative – formation of reputation under the influence of the environment that shapes collective opinions and social assessment. In order to establish factors of the internal environment that shapes business reputation, it is required to find out what affects it's surroundings, as surroundings' public assessment will determine the reputation. External environment of the enterprise is formed by its customers, business partners (suppliers), competitors on the market (both actual and potential) and public authorities. Business reputation will depend on the ability of the Enterprise: provide high quality products; comply with the optimum ratio “price-quality”; save time for the consumer; provide consumers warranty, after-sales service and so on. Business reputation in a market economy depends on its consumer's satisfaction, and whether it is ready to conduct business with this particular supplier (customer retention). Accordingly, factors that can determine reputation in terms of suppliers is not only an ethical business component, but also the professionalism of the enterprise in the legal plane. In relations with competitors following factors of the business reputation are formed: pricing policy with consideration of market trends; ability to influence the market size of the goods; respect for the integrity of competition and so on. Based on the results of studies of the internal environment may be determined that business reputation will be formed by the personnel's potential. Formation of the enterprise's reputation can be in line or can diverge in time with different stages of the life cycle of the enterprise. The paper found that business reputation may have tangible and intangible manifestations, the influence of which can cause damage to business reputation. It is also is determined that business reputation cannot be related to structural categories and cannot include components because it is moral and ethical category. It should be borne in mind that business reputation is influenced by numerous factors of internal and external environments. It is determined that in addition to the cost of improving and maintaining business reputation, enterprise should include the costs of its protection, which depend on the chosen protection method, and to ensure profitability of enterprise business reputation should be protected, maintained and improved.Item Розвиток України у контексті загальносвітових підходів до вирішення проблеми глобального потепління(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Іличок, Б. І.Дослідження розглядає проблему глобального потепління, спричиненого зростанням концентрації в атмосфері парникових газів. Вирішення цієї проблеми як в Україні, так і в глобальному масштабі, полягає у зменшенні викидів та збільшенні поглиначів парникових газів. Через зменшення вирубки і додаткове насадження лісів можна частково в природний спосіб знизити антропогенний тиск на клімат планети. Зменшення викидів парникових газів за рахунок впровадження екологічно чистих технологій, підвищення ефективності використання енергоресурсів, а також застосування альтернативних (поновлюваних) джерел енергії спроможне істотно вплинути на тенденцію зміни клімату. Досліджено питання про стан виконання Україною її зобов’язань за Рамковою Конвенцією ООН про зміну клімату щодо зменшення викидів в атмосферу парникових газів, зокрема діоксиду вуглецю. Запропоновано збільшити в Україні обсяги інвестування програм щодо зменшення антропогенного впливу парникових газів на клімат за рахунок збільшення вдвічі сьогодні чинних ставок податку за викиди в атмосферне повітря парникових газів. The study deals with the problem of global warming caused by rising concentrations of greenhouse gases in the atmosphere. Vyschenavenoyi way to solve problems in Ukraine and globally is to reduce emissions and increase sinks of greenhouse gases. A further reduction of deforestation and reforestation may be partly a natural way to reduce human pressure on the planet’s climate. Reducing greenhouse gas emissions through the introduction of environmentally friendly technologies, increase energy efficiency and use of alternative (renewable) energy sources able to significantly affect the trend of climate change. These issues are already more than 20 years is a subject of study in the implementation of UN Framework Convention on Climate Change. The question on implementation by Ukraine of its commitments under the United Nations Framework Convention on Climate Change to reduce emissions of greenhouse gases, particularly carbon dioxide. In order to reduce greenhouse gas emissions in Ukraine adopted several state programs, including the National Action Plan on Renewable Energy in 2020, the updated Energy Strategy of Ukraine till 2030. To encourage the development of renewable energy, renewable energy and alternative fuels in Ukraine in the Tax and Customs Code introduced provisions that provided significant incentives for energy companies that produce energy from renewable sources. Ukraine proposed to increase investment in programs to reduce anthropogenic greenhouse gas climate impact by doubling the existing tax rates for air emissions of greenhouse gases. Increased use of renewable energy sources in the energy balance of Ukraine also will help increase diversity of energy sources and contribute to the energy independence.Item Теорія і практика трансформаційних процесів економіки України в умовах сучасних викликів(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Скорик, Г. І.; Барінов, В. В.Проаналізовано поточні тенденції розвитку економіки України, показано взаємозв’язок економічної кризи та економічної політики в Україні із кризою економічної науки; підкреслено, що результати реформування економіки України, масове зубожіння населення, безробіття багато у чому зумовлені ігноруванням реального стану економіки країни, сліпим копіюванням рекомендацій західних експертів і недооцінкою державного регулювання. Звернено увагу на те, що, незважаючи на певні переваги неоліберального підходу щодо розбудови економіки, він призвів до багатьох негативних соціально-економічних наслідків як у світі, так і в Україні. Підкреслено, що на зміну концепцій, що мінімізують роль держави в економіці, повинно прийти розуміння комплементарності ринку і держави. The current tendencies of economic growth in Ukraine are analysed with the correlation of the economic crisis and economic policy in Ukraine with economics crisis being showed; it was emphasized that the outcomes of Ukraine’s economy restructuring are in many respects predetermined by the neglect of the real state of the national economy, by blind imitation of western experts’ recommendations and the underestimation of the state regulation. The implementation of liberalism policy, taken blindly and without restrictions in Ukraine proved to bring about not the prosperity but mass impoverishment of population, unemployment, which forced a considerable share of population to leave the country in search for better life and causes the deepening of inequality in incomes and wealth. It was emphasized that regardless of some benefits of neoliberal approach concerning economic development, it caused а variety of negative social-economic circumstances as in the world, so in Ukraine. It was accentuated, that only those development strategy and economic policy can be effective that come from proper economic theory, based on which better future can be built. Its main features are recession from any dogmatism, from blind conformity to any ideology or policy line; toolkit flexibility, opened for all-round search for preventive tools, used for specific situation. The supporters of liberal economy must admit the necessity of extensive government intervention in economy functioning, particularly in crisis environment. Government regulation of economic life should have systematic manner, and the reforms should be implemented complexly in all directions of economic policy, in sectors of economy, regions and population. In order to overcome the crisis effects it’s mostly important that the applied measures meet the standards of law and legality, equal rights and responsibility of economic agents. It was pointed out, that government regulation should secure the maximum of economic freedom of enterprises on the basis of simplification and liberalization of legislation, bureaucratic procedure, improvement and simplification of tax system and possibly the liquidation of customs duties on imports of technologies, patents, modern equipment, which will attract the investment in the country and facilitate the positive dynamics of production in Ukraine.Item Маргіналізм в аспекті міжкультурного виміру міжнародної трудової міграції(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гуменюк, Ю. П.Доведено потребу дослідження міжнародного руху робочої сили з міждисциплінарних позицій, що дасть можливість примножити економічну теорію новим трактуванням причин, умов та наслідків трудової міграції. Розвинений погляд на маргінальність трудового емігранта як ресурсу, що сприяє багатоманітності взаємопроникнення культур народів, поєднаних трудоміграційними коридорами, формуючи в такий спосіб новий напрямок глобалізації – глобалізацію культури та розвиток її традиційних проявів. It has been proved the researches necessity of international labor movement from crossdisciplinary perspectives that can increase the economic theory by new interpretations of labor migration causes, conditions and consequences. It has been formulated five-stage model of international work force migration from the aspect of changing social status of a person, as the consequence of changes in his/her work force quality; within this model it has been proved that international labor migration should be consider as a social lift that determines the global fluctuation of regional productivity. At the same time, the importance of regional productivity depends on several factors among which a special place occupies the socio-cultural environment of the existing work force. However, in a situation where the migrant workers along with the economically active population of the country form the available work force, the socio-cultural environment becomes a clash sphere of adepts’ cultures. The cultural adaptation in the host society depends on which social class the immigrant flows to (from the country of other level of development). Based on the comparison of intercultural integration and development prospects of the USA metropolitan cities, it has been marked out the positive factors that potentially make circumstances of sustainable globalization, which will caused the positive consequences for all ethnic groups and social stratum of planet population. From the historical aspect, it has been given a characterization of migrant concepts of “melting Pot” and “multiculturalism” as closely related stages of social and economic integration of foreigners with local communities. It has been developed a view of marginality of labor immigrant as a resource that promotes the diversity of cultures interpenetration of combined by labor migration corridors, creating a new trend of globalization - the globalization of culture and the development of its traditional manifestations. It is also focused on the mutual commitment between the receiving and sending societies, the object of which is migrant worker, as the personification of homeland household.Item Проблеми формування ефективного конкурентного середовища у сфері інноваційної діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2015) В. І. ДовбенкоПроаналізовано проблеми вітчизняної економіки, які стосуються розвитку конкурентних засад в інноваційній діяльності. Виявлено характер чинників впливу на процеси комерціалізації результатів НДДКР з урахуванням інтересів сторін учасників інноваційного процесу. Проведене дослідження дає змогу зробити висновки про можливості покращення інвестиційного клімату у сфері інноваційної діяльності у результаті формування конкурентоспроможних інноваційних кластерів та інших елементів сучасної інноваційної інфраструктури. In the article the problems of the domestic economy concerning development a competitive framework in innovation activity are analyzed. The nature of factors of influence on the processes of commercialization the R&D results in the interests of the innovation process party members are discovered. It is proved that existing approaches to planning, organization and promotion of scientific research do not address high risks of failure to obtain the expected results and the special nature of research work. Established that the use of external knowledge, inventions and technology provides additional opportunities to enterprises implementing innovative projects through collaboration with research institutions, suppliers, customers, competitors and the formation of open networks find innovative solutions. However, the low effectiveness of the existing domestic technology transfer leads to gaps in the chain of “science-production”, lack of demand for the results of scientific and technical activity is the main obstacle to the creation of regional innovation systems. These factors lead to a loss of competitive position on the market of high-technology products. Domestic enterprises are extremely behind foreign competitors with the creation of intellectual capital, which is a source of intangible assets. To change the situation in the field of science and innovation is necessary to change perception of development processes as predefined trajectory forward and keep in mind the cyclical development processes and the need to conduct continuous training to technological upgrading as the production and services, and also social services. The necessity of creation the structures that connect investors, developers, innovation, local and regional authorities, innovative structure and business entities to coordinate their actions to obtain the expected results during the process of commercialization the results of scientific research is signalized. It is proved the role of technology transfer networks in mutual approaching of science and business and promoting the disclosure the potential of new R & D for their further commercialization. In order to increase of innovation activity emphasizes the need to a significant increase the wages of the intellectual work of researchers involved in the process of development and implementation of innovation. The conducted research has allowed draw conclusions on the possibilities of improving the investment climate in the area of innovation activities as a result of formation the competitive innovation clusters and other elements of the modern innovation infrastructure. To change the situation in the field of innovation activity is important to create necessary conditions for the increasing financial attractiveness of participation in the development and implementation of innovation projects.Item Проблеми розкриття інформації у звітності суб’єктів господарювання у контексті сталого розвитку(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Максимів, Ю. В.Розкрито важливість формування звітності зі сталого розвитку вітчизняними суб’єктами господарювання, оскільки вона є інструментом, який сприяє налагодженню партнерських відносин з провідними світовими компаніями, державними інституціями й іншими групами зацікавлених сторін, а також є важливим чинником конкурентної боротьби. Проаналізовано основні формати звітів зі сталого розвитку, які прийняті у світі й окреслено можливості їх використання в Україні. Виявлено причини незначного поширення практики звітування вітчизняними підприємствами про соціальні й екологічні аспекти їх діяльності. Described the importance of making reporting on sustainable development by domestic entities regardless of their kind of size and activity, as it enables action to correct leadership in the strategic management through risk identification business; promotes partnerships with both domestic entities and with leading companies and public institutions, and other stakeholder groups; is an important factor of competition when entering international markets or participate in implementing government programs or projects of large private institutions. Proved that for large entities, as well as those who represent the public interest, it is necessary to legislatively regulate the procedure, the timing and method of publication of reports on sustainable development, while all other business entities must themselves be aware of the feasibility of disclosing information about its activities in the context of positive or negative influence on society. Business can be Socially responsible, regardless of its size, and even small businesses can create qualitatively new conditions of competition and to promote the development of enterprises in the context of sustainable development. Analyzed the basic formats of reports on sustainable development, which are in the world (report of progress implementing the principles of the Global Compact, Report on Sustainable Development, prepared according to the requirements of the system of the Global Reporting Initiative, Report by the standard AA1000, etc.), and outlined their possible use in Ukraine. It is proved that the first step to the disclosure of the entity in the context of the impact on society can become more efficient use of explanatory notes. Described the opinion that in terms of attracting additional economic benefits for companies statements are required by GRI, is more important than a report generated to fulfill commitments to implement the 10 principles of the UN. This is due primarily to the fact that it shows not only contribute to the development of the entity’s social, environmental and other socially significant projects, as well as their strengths to attract investors. Identified the causes slight widespread practice of domestic enterprises reporting about social and environmental aspects of their activities, the main ones are: the requirement of disclosure of this information in terms of legal regulation; the complexity of the process and the need to involve additional experts; lack of attention on this issue in training of economists in universities and so on.Item Розвиток аутсорсингу та його форм: український та зарубіжний аспекти(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Сухоняк, С. О.Проаналізовано причини розвитку аутсорсингу у перерізі вітчизняного та іноземного ринку. Значним поштовхом до розвитку аутсорсингу у світі став розвиток інформаційних технологій, які фактично дали змогу подолати низку міжнаціональних бар’єрів та перешкод. Високий рівень підготовки вітчизняних фахівців з інформаційних технологій забезпечив перерозподіл значної частини світових аутсорсингових потоків на користь України і вітчизняні фрілансери та аутсорсингові компанії стали активними світовими постачальниками товарів та послуг у сфері аутсорсингу. Оскільки аутсорсинг є новим терміном для вітчизняної науки та практики, відсутнє чітке визначення цього поняття. Тому автор проаналізував визначення поняття “аутсорсинг” із виокремленням основних аспектів та елементів. Усі сформовані визначення поділено за такими домінуючими аспектами: цільовий, процесний, стратегічний та стейкхолдерський. Досліджено також форми та типи аутсорсингу у вітчизняній та зарубіжній практиках. Запропоновано аутсорсинг поділяти за такими критеріями класифікації: видом ресурсів, охопленням, рівнем, сферою, видами діяльності, видом комунікації, екстериторіальністю, рівнем формалізації, способом взаємодії між організацією та аутсорсиром, тривалістю співпраці між суб’єктами ринку. In the article it was analyzed the main reasons of outsourcing on domestic and foreign markets. Among the dominant reasons of outsourcing development it was identified the need for optimization of business processes in the organization, improvement of level of competitiveness, transfer of non-core functions and processes to partners with the aim to save costs, better access to resources or distribution. A major impetus for the development of outsourcing in the world has been the development of information technologies, which effectively helped to overcome a number of international barriers and obstacles. The high level of Ukrainian domestic professionals provide significant redistribution of global outsourcing streams and domestic freelancers and outsourcing companies have become active global suppliers of goods and services in outsourcing contracts. Outsourcing is a new term for domestic science and practice and it has no still a clear definition of the term. Therefore, the author has analyzed a number of definitions of “outsourcing” underlined the most popular form and the main aspects and elements. All formed definitions are divided according to the following dominant aspects – target (describes the range of the main goals and objectives are achieved through the use of outsourcing in the enterprise), process (transferring certain, usually secondary functions, certain tasks or phases of production and business activities to suppliers of goods and services that are not of interest to the enterprise, including its main objectives), strategic (it is to improve existing corporate or business strategy, specific functional or operational strategies or production-based outsourcing entirely new strategies to obtain competitive advantages and achieve higher levels of competitiveness on the market) and stakeholder (outsourcing helps to obtain a new balance between the interests of stakeholders in the enterprise by involving suppliers, competitors, customers or other stakeholders to build common business processes). Analysis of practice showed that outsourcing can be used at any level of government - strategic, operational or tactical. The author clearly divided the process of outsourcing and supplies using the following criteria: purpose, organization, support partner, index of optimization, the efficiency, the time spent and functional impact. Also it was investigated the forms and types of outsourcing in domestic and foreign practices. An outsourcing divided in the following classification criteria: type of resources, scope, level, scope, activities, and type of communication on extraterritoriality, the level of formality, the method of interaction between the organization and providers, duration of the cooperation between market players. The features of each types and forms of outsourcing using were proposed. Outsourcing is a modern form of cooperation between the different subjects of the market that allows organizations to get beneficial results both in the short and long period. Such cooperation has the potential and opportunities for intensive development in higher developed countries and in Ukraine. It is important to choose for each transaction and the circumstances of the optimum form of outsourcing.Item Форми і види організування взаємовідносин підприємства з аутсорсинговою компанією(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Партин, Г. О.; Дідух, О. В.Проаналізовано теоретичні підходи до визначення форм і видів співпраці аутсорсингової компанії та підприємства-замовника під час передавання ним окремих функцій на виконання аутсорсерові. На основі визначених класифікаційних критеріїв та з врахуванням наявних сьогодні тенденцій використання аутсорсингу запропоновано авторську класифікацію форм та видів аутсорсингу, яка краще відображає особливості використання такого інструменту управління діяльністю. Відтак визначено необхідність виокремлення видів аутсорсингу залежно від функцій, які передаються на виконання сторонній організації, а саме виділено аутсорсинг основних, управлінських та забезпечувальних процесів. Враховуючи сучасні тенденції розвитку аутсорсингової діяльності, визначено форми аутсорсингу залежно від національної приналежності аутсорсера та терміну співпраці підприємства-замовника і виконавця, також відповідно до організаційного розміщення аутсорсера виділено поняття територіального аутсорсингу. Запропонована класифікація точніше характеризує особливості взаємодії замовника і аутсорсера, а також дає змогу керівникам підприємства полегшити вибір оптимального варіанта співпраці між сторонами аутсорсингового договору. Виокремлення основних форм і видів організування співпраці підприємства-замовника і аутсорсера є важливим з огляду на різноманітність функцій, які передаються на аутсорсинг, та способів взаємодії з аутсорсером в сучасних умовах господарювання. The article analyzes theoretical approaches to the definition of forms and types of cooperation between outsourcing company and enterprise in the case of transferring certain function to outsourcer. Based on the defined classification criteria and taking into account the currently existing trends of outsourcing the author classification of types and forms of outsourcing, which better reflects the peculiarities of using this instrument of management is offered. The necessity of separation of outsourcing typesdepending on functions that are transferred for execution to outside company, such as outsourcing of basic, interim and management processes are determined.Taking into account the current trends in outsourcing activity development, the forms of outsourcing based on nationality of outsourcer and term cooperation of the client and the outsourcer were defined. Alsoin accordance with the institutional placement of outsourcer highlighted the concept of territorial outsourcing. The proposed classification more accurately describes the features of outsourcer and customer interactionand also enables enterprise managers to facilitate selection of optimal variant of cooperation between the partners of the outsourcing agreement.Singling out the basic forms and types of organizingof cooperation between the client and the outsourcer is importantbecause of diversity of functions which are transferred to outsourcing and ways of interacting with outsourcers in the contemporary economy.Item Координування вигоди стейкхолдерів з метою забезпечення безпеки діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Рудковський, О. В.Визначено поняття “інтерес” та “економічний інтерес”, встановлено значення процесу “узгодження інтересів” для формування системи безпеки підприємства. Визна- чено етапи процесу узгодження інтересів, методи реалізації, завдання та кінцеву мету. Встановлено суб’єкти системи безпеки, визначено їх інтереси, а також завдання у забезпеченні корпоративної безпеки. Проаналізовано причини виникнення конфліктів та методи усунення конфліктів інтересів. Встановлено комплекс заходів (алгоритм дії) для узгодження інтересів. Визначено комплекс показників, що використовують для оцінювання якості реалізації корпоративних інтересів безпеки. Describing the features of the functioning of any corporation, we note as an open system, its activity is based on a combination of interests of a large number of parties. The interests of each party can be fundamentally contradictory, and therefore there is an urgent need to harmonize and balance of interests. An important result of the coordination of interests is the organization of corporate security. The process of corporate security lies in the system of measures aimed at implementing secure enterprise, protect against internal and external threats, as well as coordination and balance in space and time the interests of all stakeholders. Therefore, the coordination of economic interests of the company determines its economic freedom, and she, in turn, created on the basis of economic security. Alignment of interests to ensure the economic security of the company – a set of institutional arrangements that are continuous and cyclical. In practice, coordination of interests is to compromise on behavior with respect to all participants and stakeholders. Analysis and evaluation of the activities carried out with regard to the achieved performance indicators. And the end result is the construction of the planned harmonization behaviors and interactions of each party, adapting to existing conditions and adequate response and implementation of the task. Ensuring economic security management creates competitive company and its investment attractiveness. Thereby increasing the value on the stock market. For most investors measure of attractiveness is safety indicators (state of settlements with partners, lack of financial liabilities consisting availability of qualified management personnel, lack of disputes). Organization of corporate security lies in the system of measures to secure the implementation of the enterprise, protection against internal and external threats, as well as coordination and balance in space and time the interests of all stakeholders, the activities of security corporation, is continuous and cyclical. Thanks to the steps of the balancing of interests, the company also provides security on the part of the environment, relationships which can also carry dangerous nature.Item Удосконалення мотивування працівників вітчизняних підприємств на засадах впровадження системи грейдів(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мельник, О. Г.; Денисюк, О. В.; Григор’єв, О. Ю.Обґрунтовано, що система мотивування, сформована на підприємстві, має важливе значення у досягненні бажаних цілей діяльності компанії, безпосередньо впливає на фінансову результативність. Запропоновано використовувати сучасні підходи до управління, зокрема й до мотивування праці. Висвітлено основні теоретичні аспекти системи грейдів, запропоновано трактувати систему грейдів як метод формування якісної системи мотивування створенням універсальної ієрархії посад, системи адекватної оцінки власних працівників та оплати праці згідно з виконуваними функціями, міри відповідальності, кількості осіб в підпорядкуванні. На підставі виконаних досліджень обґрунтовано принципи, на засадах яких здійснюється система мотивування та основні передумови її впровадження на вітчизняних підприємствах, а також проблеми, які можуть виникнути від невчасного реагування на виклики сучасного ринку. Виокремлено переваги та недоліки системи грейдів, описано основні етапи її реалізації. It is a well-known fact that Ukrainian labor market is in the process of radical transformation. There are high levels of unemployment and the most unattractive conditions of remuneration and outflow of skilled workers abroad. This slows the development of a motivation system, because for a lot of people work doesn’t mean a personal development or realization of their own potential, but they are working to survive. This causes that employers establish an unacceptable rules, forcing staff to work in the unfavorable environment. They manipulate human resources and offsetting the cost by paying the established minimum national standards. In the context of limited resources there are various types of skilled, talented and creative workers that are able to create new competitive advantages, to make unconventional decisions and develop innovations. In such circumstances, there is a need to implement effective tools to motivate employees, one of that tools is the grade system that enables you to ensure transparent and fair distribution of wages depending on the characteristics of office workers. The main objective is to develop the mechanism for implementation and usage of the grade system in the modern business environment for domestic enterprises. Our tasks include: – clarifying the concept of “grade system”, justify motivational role of it, identify the advantages and disadvantages of the grade system; – identifying prerequisites for introducing grade system for domestic enterprises; – developing a mechanism for implementing and adapting grade system at domestic enterprises. The article proved that the system of motivation, that formed by the company plays an important role in achieving the desired objectives of the company and directly affects the financial results and increases the motivation of workers. It is advisable to learn, adapt and apply new approaches to management. The investigations allow to single out the following main conditions for the development grade system in Ukraine: opacity of wage system and low size of salary; lack of mechanisms which monitor the effectiveness of salaries; salary for new employeers are unreasonably higher than for long working staff; transparent communication about compensation; manual control of payroll; excessive tax burden and others.Item Тенденції та перспективи розвитку брендингу в умовах євроінтеграційних процесів в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Горбаль, Н. І.; Окань, Л. Ю.; Романишин, С. Б.Розглянуто сутність та значення бренду, особливості брендингу. Досліджено провідні бренди світу та тенденції розвитку брендингу. Проаналізовано основні тенденції розвитку вітчизняного брендингу, особливості та проблеми специфіки застосування брендингу в Україні. Виділено провідні бренди України та тенденції щодо створення сильних брендів українських компаній. Наголошено на важливості брендингу для вітчизняних підприємств в умовах євроінтеграції. Узагальнено ключові міжнародні нормативні акти щодо торговельних марок, зокрема особливості їх реєстрації за кордоном. Висвітлено особливості й переваги для українських підприємств реєстрації марок за Системою охорони торгових марок ЄС. Наголошено на необхідності й проблемах імплементації Україною стандартів ЄС щодо прав інтелектуальної власності. The article examines the nature and role of the brand, branding features and specific. The investigation of the world’s leading brands and branding trends is provided. The basic trends of national branding, features, problems and specific of branding in Ukraine are shown. Ukrainian leading brands and trends of creating strong brands by Ukrainian companies are depicted. The importance of branding for domestic enterprises in the terms of European integration is emphasized. Key international regulations concerning trademarks, including their registration abroad are overviewed. The specific features and advantages for Ukrainian companies of trademarks registration by the EU Community marks system are highlighted. The necessity and problems of implementation of the EU standards on intellectual property rights by Ukraine is stressed. Branding is a systematic, reasonable, balanced process that involves planning and implementation of marketing measures to create a brand, the development of a plan for the transformation of the trade mark into the brand, particularly through the development of an appropriate name, corporate style and design, advertising campaigns, actions to stimulate sales, targeted PR, in order to form the desired associative consumers’ experience. The development of the company’s brand increases the demand for products and its competitiveness, creates awareness among consumers, enhances the company's image, which in turn increases its value. World experience shows that introduction and use of branding by modern enterprises is one of the strategic goals that provides revenue enhancement, increases assets and a value of companies. Today brand is an important element of a company’s assets. However, for most Ukrainian companies branding technologies are still new and unexplored. According to the BrandZ company, which annually conducts studies to determine world’s 100 most valuable brands, the top ten brands during six months of 2015 were: Apple (brand value is 246.99 bln.USD), Google (173,65 bln.USD), Microsoft (115,5 bln.USD), IBM (93,99 bln.USD), Visa (91,96 bln.USD), At&t (89,49 bln.USD) Verizon (86,01 bln.USD), Coca- Cola (83,84 bln.USD), McDonald's (85,7 bln.USD), Marlboro (80,35 bln.USD). Total value of brands in comparison with 2014 has increased by 14%, ensuring companies’ high profitability. Dynamic changes in the brands value in recent years indicate continued development of companies and investments in branding. The most successful European brands in 2014 were: IKEA (brand value is 11.5 bln.USD), Nestle (11.8 bln.USD), Gucci (12.1 bln.USD), Siemens (13.7 bln.USD), HSBC (15.2 bln.USD), L'Oreal (16.9 bln.USD), SAP (19.6 bln.USD), Mercedes-Benz (23.5 bln.USD), BMW (27,9 bln.USD), Louis Vuitton (28 bln.USD). During the last 10 years European brands lost their positions to Chinese companies that have rapidly captured worldwide telecommunications and technology markets. According to the European statistical company development of branding in EU is concentrated mainly in the fields of finances, technology and food industry. Analyzing trends of Ukrainian branding, it should be noted that in the last decade there has been intensification of investments in brand development by the largest companies. Main feature of Ukrainian branding is that companies that are focused on building strong brands, are constantly modifying their products in accordance to the latest innovations, improving products, expanding the product range. National branding development is particularly important in the context of Euro integration processes, which are implemented nowadays and promote both political and economic relations’ improvement between the EU and Ukraine. This will help to expand market shares of Ukrainian manufacturers at the “western market”. In such conditions branding is a key tool in the promotion of domestic products, because with its help Ukrainian producers can quickly adapt to new markets.Item Теоретико-методичні засади туристичного брендингу міста (на прикладі м. Львова)(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Музиченко-Козловська, О. В.Визначено місце туристичного бренду у формування національного бренду. Запропоновано визначення понять “туристичний бренд” та “туристичний брендинг”. Наведено передумови розроблення та реалізації стратегічного плану туристичного брендингу міста. Визначено завдання та стратегію туристичного брендингу м. Львова. Запропоновано алгоритм формування туристичного бренду міста. Розроблено модель просування туристичного бренду міста та наведено відповідну схему. Детально сформульовано кожен з етапів стратегії просування туристичного бренду м. Львова. The place of tourism brand in the formation of a national brand. A definition of "tourism brand" and "branding tourism". An prerequisites for development and implementation of the strategic plan of the tourist city branding. Objectives and strategy for tourism branding m. Lviv. The algorithm of formation of tourist brand of the city. The model of promotion of tourist brand of the city and are relevant scheme. Formulated in detail each of the stages of the strategy to promote the tourism brand of. City. The first stage assessment made of the existing brand the city. An existing brand as a logo and slogans identified its shortcomings. Done SWOT-analysis of existing tourist brand of the city and presented the results in a table. The indexes determine the overall index attractiveness of tourist brand of the city. Defined target groups of consumers and expert survey conducted attractiveness of the brand. Lviv. A scale of evaluation. Author determined measures to increase the popularity of the brand. Lviv. Done assessment of the tourism brand. Lviv and the scheme parameters and results. In the second phase determined the content of the tourist brand the city. For this analysis conducted target audience. Defined mission and goals of the tourist brand of the city. The choice of methods tourist city branding. In the third stage plan proposed promotion of tourism brand. Lviv. The measures for the promotion of tourism brand. Lviv. Formulated stages of the network of tourist information centers. Is responsible for the promotion of tourism brand. Lviv. The measures to improve Internet resources of tourism in the city. Lvov. At the fourth stage offered from the plan brand promotion of tourism. Lviv. At the fifth stage defined measures for evaluating the effectiveness of the brand. Lviv.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »