Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №794
Permanent URI for this collection
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 794 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 343 с. : іл. – Бібліографія в кінці статей.
Browse
Browsing Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №794 by Issue Date
Results Per Page
Sort Options
Item Первинний облік резервів на підприємствах(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Демська, Ю. В.; Пилипенко, Л. М.Розкрито сутність документування резервів на підприємстві, узагальнено основні види первинних документів, якими оформляються операції з формування та використання резервів. Проаналізовано основні проблеми відображення в бухгалтерському обліку резервів та їх вплив на достовірність процесу документування на підприємстві. With a help of analysis was noticed that documentation of the transactions with the provisions of enterprises is imperfect. In practice, businesses are experiencing problems related to the lack of regulatory documents, which are necessary for the creation and use of specific reserves. The main source documents for accounting reserve is an accounting statement and calculations accounting. These documents are drawn up in any form and may not be adapted to the information needs of users. These primary documents can also cause doubt in recognition of the legality of costs upon the establishment of such reserves, because regulatory agencies require clear documentation of the formation of each type of reserve. Therefore, accountants often have problems in fact creating reserves, because the lack of standardized forms of documents that regulate every kind of reserve does not allow in legitimate way include them to the costs and feasibility of their formation is questionable. Comparing the tax accounting of reserves with their accounting we can conclude that the creation and reflection in accounting of almost all provided by law reserves are not stimulated by tax legislation. This determines the refusal of enterprises to form reserves and to reflect themin the accounting reports. Therefore, users of accounting reports receive false information about the enterprise. It was found that the process of documentation of reserves covers at least three: the decision on the formation the reserve, the implementation of the decision on creation the reserve, using the data in the accounting system. It was established that the documentation of reserves covers two aspects – economic and legal. It was determined that the design of new primary documents of accounting the reserves should take into account their (reserves) classification.Item Контроль витрат на виробництво молочної продукції в системі управлінського обліку в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ковалюк, О. М.; Колібаба, О. А.Розглянуто поняття контролю витрат, необхідність контролю в молочній галузі України; визначено контроль як передумову для управління; розглянуто методи контролю витрат, зокрема метод документування відхилень, інвентарний метод, метод контролю за процесами та метод контрольних точок витрат. Запропоновано новий підхід до технологічних процесів на підприємстві у вигляді контрольних точок витрат; відображено його застосування на прикладі виробництва сметани. На прикладі встановлення чотирьох контрольних точок сформовано графік для виявлення тенденції змін у виробничому процесі та супутніх йому витратах. Запропоновано надати повноваження щодо цієї методики відділу контролінгу. The article is devoted tо clarify the concept of cost control, its necessity in the dairy industry of Ukraine; defined control as a prerequisite for management; considered the methods of cost control, including the method of documenting deviations, inventory method, control by processes and method cost control points method. Offered the new approach to the production processes at a cost control point method; showing its use by an example of the production of sour cream. At this example there were setting four control points and by them generated graph to identify trends in the manufacturing process and its attendant costs. Proposed to authorize this method of controlling department. Applying our proposed control points costs method will quickly track changes in production costs at each stage of the process and promptly identify causes and their perpetrators, take measures to eliminate them.The use of this technique in the production of dairy products, determined the high rate of seasonal, allow to efficiently manage production costs in order to achieve planned results. It has been investigated that when a significant amount for calculating these functions can take the controlling unit, as control, as part of its subsystem includes the control reach their goals, identify deviations establish the causes and perpetrators of deviations; support for the process of self-control; proactive control;control the dynamics of sales in terms of products, distribution channels and consumer groups; allocation of factors influence the environment as objects of strategic control.Item Облік ознак виявлення бізнес-конфліктів у системі контролю економічної захищеності підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Хома, І. Б.Розкрито сутність зародження конфліктних ситуацій у підприємницькій діяльності. Наведено класифікацію та запропоновано облік ознак виявлення бізнес-конфліктів при побудові локальної підсистеми контролю за станом економічної захищеності підприємства. Використано математичний опис ознак бізнес-конфліктів для їх точного кількісного оцінювання на поточний момент часу та можливого запобігання їм у майбутньому під час аналізу діяльності суб’єктів господарювання. The essence of business conflicts’ origin is disclosed. The classification is given and accounting of signs for detection of business conflicts in the construction of the local control subsystem for state of economic protectability of enterprise is offered. The mathematical description of the signs of business conflicts is used for their precise quantitative evaluation at the current time and the possible warning in the future in the analysis of activity of economic entities. It is considered that any conflict should be understood as a contradiction of at least two parties to the application of at least one of them significant losses. It is investigated that the presence of the majority of business conflicts in the entrepreneurial environment leads to the cessation of all possible contractual relations and in the future may lead to serious economic problems, in particular, to an imbalance created earlier equilibrium relationship between business partners. Therefore, the introduction of theoretical and methodological approach to the account of detection’s signs in the early stages of business conflicts allows to specify the control system for the current state of economic protectability of enterprise, making it more perfect through the proposed mechanism for identification of conflict situations in the entrepreneurial activity. To the main features of disclosure of business conflicts in the company is recommended to attribute to: the identification of the higher value of economic damage than planned; the identification of zero effectiveness of the concluded business transactions; the non-achievement of consistency and contractors’ equality of business agreements; the non-fulfillment of the principle of generalization of a business relationship or the inability to differentiate the commercial risk as a result of the conclusion of various business transactions; the violation of arrangements’ condition during the business transactions, i.e. the inability of the use of multicriterion optimization of the parties' interests of business transactions.Item Система управління якістю електротехнічної продукції та шляхи її удосконалення(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Лободзинська, Т. П.Розглянуто систему управління якістю електротехнічної продукції на підприємствах та шляхи і напрями її удосконалення з метою забезпечення і підвищення конкурентоспроможності продукції, що випускається. З метою наукового та практичного обґрунтування програми із запровадження системи управління якістю електротехнічної продукції здійснено огляд та узагальнення положень законодавчої бази, стандартів, технічних умов та інших нормативних документів. Запропоновано групування джерел інформації за класифікаційними ознаками для цілей економічного аналізу, що відповідає цілям і завданням проведення аналізу витрат на якість. Комплексна система управління якістю електротехнічної продукції підприємства охоплює достатньо широке коло завдань: систематизацію цілей і завдань управління якістю, визначення функціональних зв’язків, розроблення регламентувальних, стимулювальних і регулювальних дій стосовно процесу забезпечення якості продукції. Запропоновано згрупувати і зафіксувати вищезазначені завдання у Положенні підприємства «Планування, облік та аналіз витрат на якість електротехнічної продукції», що містить сукупність уніфікованих процесів, які встановлюють послідовність процедур планування, обліку та аналізу витрат на забезпечення якості електротехнічної продукції. У межах процесу пропонується стандартизувати чотири процеси: процес планування, процес обліку, процес аналізу та процес оцінювання витрат на якість. The electrical products quality management system on enterprises is examined, as well as the ways and directions of its modernization for the purpose of improvement and provision of the competitiveness of turned out products. The quality of products acts as a basis of enterprise competitiveness. The properly chosen strategy of products quality management will ensure effective development of enterprise and improve the competitiveness of turned out products. The lack of effectiveness of quality management systems that were used in our country, has necessitated the search for and study of new forms, methods and means of improving and ensuring products quality. For the purpose of scientific and practical grounding of the program of electrical products quality management system introduction the provisions of the legal framework, standards, specifications and other regulations were reviewed and summarized. Informational base of electrical products quality cost analysis is formed in accordance with the goals and objectives of the analysis, combining internal and external data sources. The process of database formation begins with an assessment of different sources from which the information is received, and is rested on such criteria as reliability, accuracy, timeliness, usefulness, etc. A grouping of sources of information by classification characteristics for the purposes of economic analysis is proposed, that reflects the aims and objectives of the analysis of quality cost. Comprehensive electrical products quality management system on enterprise covers quite a wide range of tasks: the systematization of the goals and objectives of quality management, the definition of functional relationships, development of regulatory, incentive and regulatory actions for the process of ensuring products quality. The paper proposes to group and fix the abovementioned tasks in the Enterprise Regulation «Planning, accounting and cost analysis of electrical products quality». It contains a set of standardized processes that establish the sequence of procedures for planning, accounting and analysis of cost of electrical products quality. In the framework of the process it is proposed to standardize the four processes: planning, accounting, analysis and evaluation of quality cost. The compliance with the requirements set out in the Regulation, provides an opportunity for the manufacturer to assess the conformity of the products quality with the market needs, such as: provides the receipt of reliable information about the quality cost and the required level of quality of turned out products, while minimizing the total cost of its production, helps to determine the size of needed investment in the interests of improving the quality of products and processes, to manage the technical and economic level of products according to the international standards and to determine the effectiveness of the quality management system functioning as a whole. The application of the given Regulation and the implementation of the proposed approaches to electrical products quality evaluation and cost analysis will generate the information necessary for making effective management decisions on products quality. Quality cost analysis will reveal the reserves of increasing enterprise efficiency and, consequently, increasing its competitiveness in the market.Item Метод аналізування рівня інвестиційної привабливості підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Князь, С. В.; Георгіаді, Н. Г.; Федорчак, О. Є.Розкрито роль інвестицій у забезпеченні економічного розвитку держави. Визначено особливості впливу інвестиційної діяльності на успішність функціонування суб’єктів господарювання. Обґрунтовано доцільність залучення інвестицій підприємствами з метою гарантування їхнього економічного процвітання. Досліджено властивості цього процесу та виявлено, що одним із головних показників, які визначають успішність залучення інвестицій, є рівень інвестиційної привабливості певного підприємства. Проаналізовано різні тлумачення сутності поняття «інвестиційна привабливість» та сформовано власне розуміння цього поняття. Доведено, що інвестиційна привабливість залежить від багатьох чинників і тому її аналізування необхідно кластеризувати відповідно до цільового набору критеріїв. Обґрунтовано доцільність здійснення аналізування інвестиційної привабливості підприємства на основі інформації, що є цільовою для інвестора, та з урахуванням його схильності до певних способів інвестування. Так, досліджено можливість визначення рівня інвестиційної привабливості підприємства з погляду інвесторів, схильних або до прямого, або до портфельного інвестування. На основі цього запропоновано метод аналізування інвестиційної привабливості підприємства, який визначає інвестиційну привабливість певного реципієнта з боку потенційного інвестора. Цей метод ґрунтується на дослідженні динаміки ринкової вартості підприємств, потенційних реципієнтів, які є конкурентами у своїй галузі. It the role of investment in ensuring economic development. The features of the impact of investment on the success of the operation entities. The expediency of attracting investment enterprises to ensure their economic prosperity. The properties of the process of investing in the company and found that one of the main parameters that determine the success of this procedure is the level of investment attractiveness of this company. The existing interpretation of the essence of the concept of “attractiveness” and formed their own understanding of this concept. It is proved that the investment attractiveness depends on many factors and therefore it is necessary to analyze klasteryzuvaty according to the target set of criteria. The expediency of analyzing investment appeal based on the information that is the target for investors and considering its susceptibility to certain ways of investing. Thus, in this case, it was investigated the possibility of determining the level of investment attractiveness “eyes” investors prone or to direct or portfolio investments to. A method of analyzing investment attractiveness based predisposition to a certain type of investor investment (direct or portfolio investment). This method is based on the study of the dynamics of the market value of certain companies that are competitors.Item Передача активов, обязательств и собственного капитала при реорганизации путем выделения: проблемные вопросы и пути их решения(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Коротаев, С. Л.Исследуются теоретические, методологические и практические аспекты реорганизации предприятий путем выделения, в частности, организационные и учетные аспекты передачи выделенному предприятию активов, обязательств и собственного капитала реорганизуемого предприятия. Особое внимание уделяется вопросам правопреемства по операциям, осуществляемым реорганизуемым предприятием с даты составления разделительного баланса до даты регистрации выделенного предприятия. Solved problems and importance with objective valuation of assets, obligations and equity in the reorganization of economic subjects for the purposes of accounting and financial reporting. Conceptual basis and standardization of accounting procedures at the confluence of economic subjects. The results of the critical analysis of recording individual balance sheet items – outstanding accounts receivable, advances to non-receipt of, and content adjustments other balance sheet items. The subject of research are theoretical, methodological and practical aspects of a company reorganization by separation, in particular. organizational and accounting aspects of transfer of the assets, liabilities and own capital of the reorganized company to the separated company. Formulated individual approaches to the development of accounting methods display outstanding assets and obligations. Argued that equitable sharing of rights and obligations between the parties to the reorganization might use the simpler approach in which the property will be divided between the parties, taking into account the value of the net assets attributable to each of the parties on the basis of the total value of the net assets of the reorganized company and interests of the participants of the reorganization.The emphasis is on succession issues for operations performed by the reorganized company from the date of dividing balance sheet composition to the date of the separated company registration.Item Організація бухгалтерського обліку витрат, доходів і фінансових результатів суб’єкта господарювання(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Карп’як, Я. С.Розглянуто принципи нарахування та відповідності доходів і витрат. Досліджено класифікацію доходів і витрат за видами діяльності, що дає змогу охопити всі господарські операції, які здійснює підприємство. Визначено основні завдання організації бухгалтерського обліку витрат, доходів і фінансових результатів, а також об’єкти облікової політики. Описано використання первинних документів для підтвердження здійснення витрат, відображення доходів від реалізації, інших операційних доходів, доходів від участі в капіталі та інших фінансових доходів. Запропоновано модель формування фінансових результатів, організацію аналітичного обліку за рахунками відповідно до кожного виду доходів, витрат і фінансових результатів. The principles of calculation and matching of revenues and expenses. Studies the classification of income and expenses for activities that can cover all business transactions made by the company. Analyzed the content categories of costs, revenues characteristic of all entities regardless of their activity, ownership, size. The results of the critical analysis of the level of compliance methods for determining income and expenses in the accounting systemand their relevance. The main task of accounting of costs, revenues and financial results as well as objects of accounting policies. Shows the use of primary documents for proof of expenses reflection of sales, other operating income, income from investments and other financial income. Reveals the impact of accounting methodology income and expenses for objectivity in determining the financial results of the accounting system. A model of financial results, analytical accounting organization in the context of accounts for each type of revenue expenditure and financial results. Key words: organization of accounting of costs, revenues and financial results, classification activities, classification of costs by activity, by classification of activities, facilities accounting policies for revenue expenditure and financial results, the common objects of accounting policy, the organization of analytical account of revenue expenditure and financial results.Item Структурні зміни в національному господарстві України під впливом процесу постіндустріалізації(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Пирог, О. В.Наведено результати дослідження щодо структурних змін у національному господарстві України під впливом процесу постіндустріалізації. З метою повноцінного аналізування структурних змін у національному господарстві України під впливом процесу постіндустріалізації вирішено такі завдання: виявлено сучасні характеристики процесу постіндустріалізації в світовому господарстві; проаналізовано структурні зміни в національному господарстві України за 2001–2012 рр.; визначено тенденції інвестування національного господарства протягом 2001–2012 рр.; оцінено вплив інвестиційної діяльності в Україні на структурні зрушення в її національному господарстві; окреслено перспективні заходи в управлінні інвестиційною діяльністю для забезпечення якісних структурних змін у національному господарстві країни під впливом процесу постіндустріалізації. За результатами дослідження встановлено, що інституційне середовище, в якому відбувається процес формування та управління інвестиційною діяльністю, характеризується відсутністю стабільності в управлінні, особливо плануванні, непослідовністю та недостатньою прозорістю державного регулювання цієї сфери, нормативно-правової бази, низькою ефективністю державного контролю за дотриманням встановлених критеріїв та законодавчих норм. The article presents the results of research of structural changes at the national economy of Ukraine under the influence of process postindustrialization. In order to complete analysis of structural changes at the national economy of Ukraine under the influence of process postindustrialization were solving the following problems: advanced features postindustrialization process in the world economy; analyzed the structural changes at the national economy of Ukraine for the period of 2001–2012; established investment trends of the national economy during the period 2001–2012; evaluated the impact of investment activity in Ukraine to structural changes at the national economy of Ukraine; proposed the measures at the management of investment activities to ensure the quality of structural changes at the national economy of the country under the influence of process postindustrialization. Analysis of the development of post-industrial society made possible to set the current characteristics of the process postindustrialization at the world economy: the countries of postindustrial society characterized by high GDP per capita; national economies of post-industrial society are based on a broad domestic demand, which provides a strong middle class with high solvency; at the countries of post-industrial society formed high-tech sector as material production and non-material production. The development of the national economy due to the formation of an active industrial society and should be based on effective and optimal public policy in the field of economic development and growth. At the transition from one to the next type of society for the development of the national economy must focus on intensive factors – innovation and investment factors. The national economy of Ukraine can be characterized by the following features: instability of a high level of shadowing, technical and technological backwardness, significant physical and moral depreciation of fixed assets, low capacity utilization, high material-, energy-and resursoyemnist absence or low level of innovation. Investing does not define economic development of the national economy and does not ensure effective structural changes in the economic activities of Ukraine, due to chaotic capital and lack of stable investment trends of economic activities in Ukraine. Those economic activities, that investment impact of the average level to the development (industry, especial such as manufacturing, construction, transport and communication), have priority for the economic development of the national economy. The study found that the institutional environment in which the process of the formation and management of investment activities, characterized by a lack of stability in governance, especially planning, inconsistency and lack of transparency of government regulation of the sector, regulatory framework, low efficiency of state control over compliance with established criteria and regulations.Item Контроль в системі обліково-аналітичного забезпечення менеджменту підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Загородній, А. Г.Розглянуто підсистему контролю як складову системи обліково-аналітичного забезпечення менеджменту підприємства з урахуванням того, що контроль (як і планування, організування, мотивування та регулювання) є однією з основних функцій менеджменту. В цій підсистемі контроль одночасно реалізується за правильністю організації й достовірністю інформації підсистем облікового та аналітичного забезпечення і за діяльністю підприємства, а також за процесами, які відбуваються на ньому, а основна роль відводиться внутрішньому контролю. Обґрунтовано, що підсистема контролю повинна містити п’ять елементів (контрольне середовище, процедури контролю, оцінювання ризиків, інформація та комунікації), та розкрито їхній зміст. Розглянуто суть таких ключових елементів організації внутрішнього контролю, як: мета, завдання, напрями, об’єкти, суб’єкти, предмет, метод і методичні прийоми, принципи організації контролю. The article studies the subsystemof control as a part of accounting and analytical support for management of enterprise taking into account that control (like planning, organizing, motivating and regulating) is one of the basic functions of management. The role and control the process a decisive influence on the financial, economic and commercial activities of the company. Shows signs of specific sub-control system of accounting and analytical support management. In this subsystem control is simultaneously realized over the accuracy and reliability of information of accounting and analytical support subsystems and over the enterprise’s operations, and the processes that take place on it, while the major role is given to internal control. It is substantiated that subsystem of control should include five components (control environment, control procedures, risk assessment, information and communications) and their content is disclosed. The essence of such key elements of internal control as the goal, tasks, areas, objects, subjects, subject matter, method and methodical techniques, principles of control organization is considered. The appropriateness of the proposed introduction of controls for building an integrated control system.Item Методичні аспекти облікового забезпечення процесу експлуатації основних засобів будівельних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Пилипів, Н. І.; Матієшин, М. М.Досліджено теоретичні та практичні питання обліку процесу експлуатації основних засобів будівельних підприємств. Проведено порівняльний аналіз основних положень нормативних документів з обліку амортизації основних засобів. Здійснено спробу усунення розбіжностей між фінансовим та податковим обліком на будівельних підприємствах. The theoretical and practical issues of accounting basic means during the operation of building enterprises have been investigated. To properly reflect in the account of the process must consider it as a set of operations, ensuring the use of fixed assets in order to obtain economic benefits. The process of direct use of rolling stock basic means preceding holding technical operations related to the implementation of measures to prepare for the use fixed assets storage and transportation (moving objects to the construction site, internal displacement, etc.). Separation of such actions caused by specific character of activity building enterprises. Directly use of fixed assets building enterprises is the fulfillment of individual works, according to their purpose and characteristics. They are characterized by a succession of their technical condition over time. These processes lead to the wear and tear fixed assets deterioration of performance, damage and breakage. Therefore, for elimination listed shortcomings, it is necessary operations, which provide uninterrupted exploitation of fixed assets to maintain the assets in good working order, including the maintenance work; to restore their performance - repair; to improve the performance of fixed assets - modernization, renovation, modification. As a result of research on the process of exploitation fixed assets building enterprises singled out individual components of the accounting system this process. It will be promote a more complete description of the accounting system. The comparative analysis of the main provisions of normative documents on accounting depreciation of fixed assets. Was attempted resolve differences between financial and tax accounting for building enterprises.Item Фінансово-економічний інструментарій в управлінні підприємством(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Яремко, І. Й.; Шквір, В. Д.Обґрунтовано важливість та актуальність розроблення адаптивної до сучасних умов системи фінансово-економічного інструментарію для управління суб’єктами ринкового управління. Проаналізовано проблеми, пов’язані з недостатньою об’єктивністю наявних оцінно-аналітичних систем і моделей фінансового управління, недоліками у розроблених і пропонованих науковцями підходах до розвитку й удосконалення управлінських інструментів. Сформульовано концептуально-методологічні базові засади удосконалення і надання адаптивності фінансово-економічному інструментарію підприємства. The question related to the use of financial and economic instruments in the management of modern enterprise, including the forecasting of the financial environment of the enterprise, diagnosis strategic financial position, the formation of strategic norms of financial activity. Analyzed the content and adequacy of current conditions and static forecasting systems and models that form the analytical basis for making static optimal management decisions on financial strategy. Substantiated that ensure stable operation conditions of modern market economy largely follows the establishment of adaptive financial and economic instruments due to its theoretical and practical justification. The article substantiates that the timely and objective adjustment directions and use of financial resources set adaptive systemof financial and economic instruments depends on reducing risks and losses due to adverse changes in the parameters of the external and internal environment, strengthening financial and economic position of the company. The article on the theoretical, methodological and instrumental levels revealed conceptual and methodological liability modern financial and economic instruments, its practical feasibility. Considered financial instruments as a major component of financial management, which formed the base on several interrelated elements – regulatory and informational support, financial methods and basic (integral, synthetic indicator) measure used basis for constructing a systemor model. Conceptual orientation methodological basis for improving financial and economic instruments to ensure the objectivity of the information and analytical database management system now. Methodological approach to the formation of an information space diagnostic indicators that a more objective level results provide operational and strategic financial and economic analysis of the enterprise.Item Обліково-аналітичний аспект паливної складової формування вартості електроенергії в енергосистемі України(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Філиппова, С. В.; Левицька, А. В.Розглянуто вплив паливної складової на процес формування вартості електроенергії в енергосистемі України через виявлення відповідних чинників, які повинні бути враховані в системі обліково-аналітичного забезпечення управління енергетичним підприємством. The influence of the fuel component of the process of value creation in the energy system of Ukraine through identifying relevant factors were considered. It should be taken into account in the system of accounting and analytical maintenance of power plants. Studying accounting and analytical aspects of the fuel component of the cost of electricity of the Ukrainian grid the relationship between fuel component and the capital intensity of individual power plants were analyzed. Highlight kinds of settings that best combine the high efficiency of fuel with relatively low unit cost, it is important to consider when forming a strategy for further development of the electricity sector in order to improve the stability of the power system of Ukraine. Also the accounting features take account of the fuel component of the cost of electricity in nuclear power plants. The cost of electricity and selected method of assessing fuel affects fuel quality. Thus, given the accounting and analytical aspects of the fuel component of value creation in the energy system should identify the following factors that affect the cost of electricity from the grid Ukraine: – choice of power plants on the characteristics of investment and fuel consumption; – regional factor allocation of power plants; – specific fuel consumption; – the possibility of financial structuring to improve the analysis and control of fuel consumption; – choose the method of writing off of fuel at dispensing in production.Item Інтелектуальний капітал як чинник забезпечення економічної стійкості машинобудівного підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Яремко, І. Й.; Глушко, О. В.Досліджена можливість позиціонування інтелектуального капіталу як чинника забезпечення економічної стійкості підприємства. Розглянуто обґрунтованість використання людського та організаційного капіталу як складових інтелектуального капіталу машинобудівного підприємства. Проаналізовані якісні та кількісні аспекти оцінки інтелектуального капіталу в контексті економічної стійкості підприємства машинобудівної галузі. Запропоновано адаптивну систему показників встановлення рівня впливу інтелектуального капіталу на інтегральний показник економічної стійкості підприємства. Наведено характерні особливості використання інтелектуального капіталу в контексті встановлення економічної стійкості машинобудівного підприємства. Possibility of positioning the intellectual capital as the factor of economic stability of the enterprise was investigated. Correlation of intellectual capital and innovation component of economic stability of the enterprise justified. The feasibility to study intellectual capital in the framework of economic stability of the machine-building enterprise was installed. The need to adapt the classification of the intellectual capital as a factor of economic stability of the enterprises of machine-building industry was defined. The use of human and organizational capital, as part of the intellectual capital of the machine-building enterprise was considered. Qualitative and quantitative aspects of the evaluation of the intellectual capital in the context of economic stability of the enterprises of machine-building industry were analyzed. The adaptive system of indicators for the determination the influence of intellectual capital on the integrated indicator of economic stability of the enterprise was proposed. The procedure of using the system of indicators of intellectual capital to determine the level of the integral indicator of economic stability of the enterprise has been disclosed. The need to develop the intellectual capital for ensuring economic stability of the machine-building enterprise was analytically proved. Characteristic features of the intellectual capital in the context of establishing economic stability of the machine-building enterprises were given. The procedure of building intellectual capital as a factor of economic stability of the enterprise has been described. Risks of using intellectual capital to ensure the economic stability of machinebuilding enterprise were identified.Item Організація державного регулювання на ринку житлово-комунальних послуг України(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Головчак, Г. В.Ринок житлово-комунальних послуг у сучасних умовах розвивається під впливом нових чинників, зумовлених розвитком трансформаційних процесів у економіці. Вирішальне значення соціальних чинників зумовлює особливості організації державного регулювання на ринку житлово-комунальних послуг. Головними виступають критерії якості обслуговування населення та екологічні фактори, яким надається перевага, на противагу суто економічним чинникам. Market of housing and communal services in modern conditions develop under the influence of new factors caused the development of transformation processes in the economy. Crucial social factors leads to features organization of state regulation on the housing and communal services. The main criteria are the quality of public service and environmental factors, which are preferred as opposed to purely economic factors. The combination of various elements and tools of organizational-economic mechanism of development of housing and communal services system to determine methods of state regulation of utility services. When they understand how to impact on the housing providers, to create and ensure the conditions of their functioning in accordance with economic policy. By means of influence suggest to distinguish direct and indirect methods of state regulation of utility services, the essence of which is to establish certain conditions for economic entities. Direct methods of state regulation, in particular, include: system limitations, fines, permits, licenses, quotas, government contracts and orders. Note that the organization of state regulation on housing and communal services market today should be focused on the creation of favorable legal, organizational, informational, logistical, monetary and fiscal conditions for establishment and effective functioning of condominiums apartment buildings. Checking the economic feasibility of tariffs on utility services should be carried out by independent audit firms commissioned by local authorities. Thus, the authority of local government is entitled to take into account the estimated materials for approval of tariff for the service provider only if there opinion audit firms that are responsible for the level of economic feasibility of the project fares.Item Калькулювання за діяльністю (Аctivity-Based Costing) на бурових підприємствах як інформаційна основа прийняття стратегічних управлінських рішень(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Коцкулич, Т. Я.Розглянуто методи калькулювання витрат у системі бухгалтерського обліку для цілей прийняття управлінських рішень у системі стратегічного розвитку підприємства. Досліджено особливості калькулювання на основі діяльності (АВС) та запропоновано підхід до розподілу непрямих витрат у разі калькулювання повної собівартості свердловин за цим методом. The methods of calculation of costs in the accounting system for the purpose of decisionmaking in the strategic development of the company. Revealed differences in the various methods of systematization of costs and calculation of production costs. The features of approaches to different methods of calculation costs. Analyzed matching system for collecting and processing information existing at a point in the methods of management, the appropriateness of their use in the system of management accounting. It was investigated the peculiarities of the activity-based costing (ABC) and proposed the approach to non-direct costs distribution in absorption costing of the wells using ABC method. In particular, it was recommended to divide the enterprise activity to five levels, the highest one is the enterprise itself, and the lowest is the product. According to this, costs should be: long-term fixed costs, long-term variable costs, short-term variable costs. On the drilling enterprises functions and costs factor which were proposed would allow to distribute the nondirect costs much more accurately and to have an adequate information about well’s costs itself and its separate stages of building. Such approach will allow to increase the efficiency of the strategic managerial decisions.Item Історичний огляд теорій подвійного запису(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Лемішовська, О. С.Розглянуто сутність і зміст подвійного запису, систему знань про цей метод бухгалтерського обліку. Досліджено різноверсійні тлумачення виникнення, становлення та еволюцію подвійного запису в бухгалтерському обліку, його позиціонування в облікових теоріях. Обґрунтовано потреби поглибленого дослідження методу подвійного запису з метою застосування цих знань для вироблення сучасних парадигм системи бухгалтерського обліку. The article deals with theoretical and methodological approaches and scientific reasoning in revealing the nature and procedural direction of double-entry bookkeeping as a defining element of the methodology that the determining effect on method of aggregating information flow in the accounting system. Presented and summarized the views of scholars on the historical background and the factors that led to the emergence of double-entry, the interpretation of its content within the law, exchange, philosophical and book accounting theories. The article revealing the basic foundation of basic theories of balance in terms of the duality mapping of financial and economic operations methodological procedure that duality mapping providing information on accounts, generates data on household products and a source of education for the balance of generalization. The article presents a control and economic importance of double entry system of accounting, arguing that the dominance of certain priorities in his study at different stages of historical development of accounting systems. The essence and meaning of double entry, a system of knowledge about this method of accounting. We study different version interpretation origin, formation and evolution of double entry accounting, its position in accounting theories. Substantiated needs in-depth study of the double-entry in order to apply this knowledge in the development of contemporary paradigms of accounting. The study formulates a view to the formation of scientific and practical significance of double entry.Item Поповнення місцевих бюджетів через використання фасилітаційних платежів(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Скибінська, З. М.Обґрунтовано необхідність зниження рівня бюрократизації та корумпованості на рівні місцевого бюджету через запровадження фасилітаційних платежів. Подано трактування призначення, а також визначено критерії зарахування платежу до фасилітаційних. Виокремлено фактори дозволу та заборони фасилітаційних платежів. Обґрунтовано переваги та недоліки, а також умови використання цих платежів як способу сприяння легалізації прихованих оплат та поповнення місцевих бюджетів. The article substantiates the need to reduce the level of bureaucracy and corruption at the level of local government by introducing facilitation payments (AF). Posted interpretation of FP, its purpose and the criteria referring to facilitation payment, including the amount, frequency, compliance with legislation and aim. In particular, the size of FP is important and in order not to be identified with bribe its amount should not be significant that is why we offer the value of FP to determine at the level of no higher than 100 untaxed minimum incomes or 1700 UAH. We also recommend the use of this type of assistance in individual cases not systematically in accordance with the laws of the country in which such payment is made. To comply with the legislation it is necessary to solve a number of issues relating simplifying procedures of FP, including the limit of such payments, determining the content of «routine» activities, internal procedures for acceptance this payment as facilitation, its accounting, monitoring program and auditing. We consider it appropriate to use such payment to accelerate operations of bureaucratic paperwork, which somehow will be made by official, as part of his or her direct duties, but in the longer term. In addition, FP should not be administered to affect the results of operations, but only in terms of performance, consideration. Studied the use of favoring payments in the public sector and found that most respondents believe that their institution does not use this type of payment (71.2 %) and only one respondent said that FP is allowed by the institution (2.1%). Although the vast majority of respondents believe that their institutions do not allowe FP, they are able to take / give them always (22.9 %) or sometimes (66.6 ) that allows to assume the use of hidden type of calculations and demonstrates the need for their legalization. Determined factors of permit (single small payments, identification of payment as part of the active self reporting by both parties, transparent procedures for the implementation of FP etc.) and prohibition of facilitation payments (previous experience of abuse sanctions for bribery, the availability of warnings from at least one of the parties, not compliance with procedures of payment consideration, its lack of approval, not compliance with criteria for FP etc.). The advantages and downsides, as well conditions of FP use id substantiated as a way to promote the legalization of hidden fees and replenish local budgets. In particular, among advantages there is the necessity of carrying out on the records which is a precondition for transparency of making such payment, and then the positive results of the audit; opportunity to guarantee or accelerate the execution of any routine operation, the implementation of which the payer is legally entitled to. Among the downsides of FP we noted its bribery shade, precondition for deeper corruption, unfair competition, because small business has less financial opportunities to "grease" the officials than medium and large, and without any additional financial assistance in some areas, they will not be able to do business mainly because of no ability to perform bureaucratic tasks and accordingly to compete in the market environment. In general, FP is risky, aggressive regarding high standards of business and can undermine the reputation of enterprise on those markets in which they are paid, but very often, especially in Ukrainian reality, it is easier to pay for "assistance" rather than fight with the manifestations of bureaucracy. However, if such payment is made one way or another in most institutions not officially, country should be interested in legalizing them.Item Аналізування стану та тенденцій розвитку машинобудівних підприємств в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кривецький, І. О.Проаналізовано основні показники діяльності машинобудівних підприємств, серед яких: обсяг виробленої та реалізованої продукції, динаміка цін, обсяг експортно-імпортних операцій, наявність та стан основних засобів, обсяг інвестицій в основний капітал та показники фінансових результатів і рентабельності операційної діяльності. Виявлено основні причини погіршення цих показників та запропоновано шляхи їх покращення. Machine-building in the domestic economy took the lead, as it focused significant technical, scientific and innovative potential. Development of machine building promotes the development of other related industries, allowing you to create a closed loop production in Ukraine. Analysis of companies to determine the reasons for slowing the development, availability and status of resources, the volume of export-import operations, financial and investment processes. Based on the results of machine-building enterprises can make effective management decisions for managers and for the relevant public authorities. Purpose of work based on statistics and analysis of the analysis of identifying key problems and their activities based on the recommendations of forming tendencies of machinebuilding enterprises. The basic performance machine-building enterprises, including: volume produced and sold products, price dynamics, export-import operations, the availability and condition of fixed assets, investments in fixed assets and indicators of financial performance and profitability of operations were analyzed. The basic causes of the deterioration of these indicators were found and suggest ways to improve them. Identified problems, including a decrease in production and sales, reduction of export and import operations increase, increase in the degree of depreciation of fixed assets and reduce their investment in upgrades and reduce innovative activity significantly reflected in their financial results. The uneven development machine-building enterprises indicate the absence of a comprehensive program of development and related industries as well as government financial support. Thus, to improve the situation it is necessary to expand cooperation in the field of scientific and industrial machine-building with world leaders, refocus on domestic producers implementation of European standards and environmental mobility of production for the needs of consumers, to attract foreign car companies to build facilities on site, as well as well as develop economy which can give access to cheap credit to producers and increase the purchasing power of consumers.Item Особливості облікового відображення благодійної допомоги у неприбуткових небюджетних організаціях(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Височан, О. О.Розглянуто особливості проведення благодійної діяльності. Охарактеризовано законодавчо-нормативне регулювання здійснення благодійної діяльності в Україні. Наведено відмінності між поняттями благодійної та гуманітарної допомоги. Розкрито порядок відображення благодійної допомоги в обліку неприбуткової небюджетної організації. One of the sources of financing of non-commercial and non-profit organizations is charity. It can be not only non-commercial and non-profit organizations in the form of charitable organizations, and other nonprofit organizations for certain needs. Also non-profit organizations often receive humanitarian aid, extremely common is getting it from abroad. Recognition received funding for charitable or humanitarian aid is an important prerequisite for its recognition. The goal of the research were to identify the main aspects of accounting charitable aid in non-budget non-profit organizations. The provision of charity and humanitarian assistance through charitable organizations or donors. The activities of charitable organizations mostly is to get charity care, with subsequent distribution to beneficial owners. Humanitarian aid is provided only upon the occurrence of certain events. Charitable aid may be provided to individuals, businesses, organizations or institutions not only for certain needs, but also for their further development. For example, charitable activities in the form of patronage directs charitable activities on the development of separate spheres of culture, sports, science, etc. so that humanitarian aid has a narrower meaning and is part of the charity care as one of its expressions. Accounting for non-commercial and non-profit organizations charitable aid and humanitarian aid as its components is carried out using the same accounting and similar correspondence. Received charitable aid in non-budget non-budget non-profit organizations is reflected under the debit of accounts of funds, goods, inventory and other assets in correspondence with account 48 “Funding target and target revenues”. In the same way and reflects the received charitable aid, which will be used non-budget non-profit organization for their own needs. Transfer to the acquirer of humanitarian aid in the form of cash and inventory reflected on the debit of account48 in correspondence with the accounts of accounting of funds, goods, inventory and other property. Cash and commodity-material assets used in the provision of statutory activities of the acquirer are recognized purchasers the credit accounts of the account funds and commodity-material values in correspondence with account 23. At the same time this amount is reflected under the debit of account 48 and credit accounts 74. Our studies allow us to conclude that humanitarian aid is a form of charity and should be sent under the circumstances, the objective needs the consent of the recipients and subject to legal requirements, that is available only upon the occurrence of certain events. Charitable aid may be provided to individuals, businesses, organizations or institutions not only for certain needs, but also for their further development. Account the reflection of charity and humanitarian aid has no significant differences for charitable organizations. However, for the purposes of taxation important is the separation of the target and non-target charitable aid, since the latter is subject to taxation tax on profit. Also important is the type of nonprofit organization, as individual organizations the amount of charity care are not income that is exempt from taxation.Item Доцільність та методика обліку доходів, витрат і фінансових результатів діяльності підприємства з капітального інвестування(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Сажинець, С. Й.Обґрунтовано необхідність запровадження на підприємствах системного фінансового обліку доходів, витрат та фінансових результатів від здійснення операцій з капітальними інвестиціями. З цією метою розроблено та рекомендовано для використання відповідні первинні документи, розглянуто порядок ведення аналітичного та синтетичного обліку операцій з інвестиційними доходами і витратами. Запропоновано декілька нових бухгалтерських рахунків та субрахунків, які доцільно використовувати в процесі обліку діяльності підприємства з капітального інвестування. According to the normative documents for the organizing and conducting of accounting in the Ukrainian enterprises, it is provided that accounting of profits, expenses and financial results should be carried out by certain types of economic activities (operational, financial and investment activity). But there is no methodology recommended for the activities of capital investment. In this connection, the articles describes the necessity of establishment on the enterprises the systematic financial accounting of profits, expenses and financial results from transactions with capital investments. For such purpose the primary documents were developed and proposed for practical use, the general principles of analytical and synthetic accounting of profits and expenses from investment activity are considered. A number of new accounts and subaccounts, which should be used in accounting for investment transactions are proposed, appropriate accounting entries are presented. It is accented on the necessity of development of accounting information analytical. For this aim it is recommended to form the enterprise financial results from transactions with capital investments not only by the groups of inconvertible assets, but also in the context of each of the investment objects. As the accounting registry to store this information a special table of analytical accounting is created, consolidated data of which should match the results, which are set out in the sub-accounts of investment profits, expenses and financial results. It is proved, that the establishment of independent accounting subsystem of profits and expenses from investment activity requires the appropriate processes changes of equity capital financial accounting, passing to the balance, liquidation of inconvertible assets. Therefore, the essence of establishment of inconvertible assets systematic amortization accounting as the source of capital investments funding of the enterprise and the formation of its innovation and investment fund is stated. Practical realization of the recommendations presented in the article will contribute to the levels of efficiency and effectiveness control of financial, material and other investment resources use.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »