Філософські науки. – 2014. – №780
Permanent URI for this collection
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті, присвячені актуальним проблемам сучасної філософії, зокрема, проблемам онтології, гносеології, культурології, історії філософії, етичним та естетичним питанням, відображені події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 780 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 116 с.
Browse
Browsing Філософські науки. – 2014. – №780 by Issue Date
Results Per Page
Sort Options
- ItemПередмова до есею Барбари Скарґи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Карівець, Ігор
- ItemБіблійні антропоніми у творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Іванців, Ольга
- ItemФілософська думка в творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Козелко, Ірина
- ItemДослідження індійської філософії в Україні: історично-філософський та лінгвістичний підходи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Карівець, Ігор
- ItemСоціально-антропологічні аспекти сучасної української філософії техніки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Чурсінова, ОксанаСистематизовано соціально-антропологічні підходи, характерних для української філософії техніки. Підкреслюється роль етичних засад розвитку техніки, обґрунтовується необхідність введення моральних критеріїв до самої структури будь-якої технічної діяльності. In the article the author systematises the typical socio-anthropologic approaches of Ukrainian philosophy of technology. The development of technology in the modern world in general, and in Ukraine in particular, raises a number of questions of socio-anthropological character. These issues concern the human nature, the connection of the fundamental principles of social life with the natural environment, the sense of human life, the future of human culture and civilisation. In this context Ukrainian philosophers should consider the development of philosophy of technology as a factor of the self-awareness strengthening adequate to the current threats, a component of non-indifference common to all mankind, a sense of responsibility for the succeeding generations and for the future of the planet that is the only environment of human existence. The purpose of the article is to systematise the socio-anthropologic conceptions of the representatives of Ukrainian philosophy who investigate the technicalization processes in the modern world and try to identify the perspectives of the scientific and technological progress for the future of humanity. The socio-anthropologic aspects of the technological advancement are examined in the works of many native and foreign philosophers of technology. However, the study of this problem is incomplete though the influence of the technosphere on human life and society should be in the spotlight of philosophy of technology. The investigation of the anthropologic and social aspects of modern Ukrainian philosophy of technology shows that the majority of the Ukrainian philosophers use two approaches while solving the problems of the nature of technology and its sources. 1) Science and technology are not independent phenomena but they are rooted in the ontological foundations of human existence and society. 2) Technology and technosphere are relatively independent phenomena and they develop according to their own logic. The research proves that the first approach prevails. In spite of admitting the connection between the technical activity and human existence, the idea of the mismatch between the science and technology advancement and the real needs and values of the human being and society is widely spread among Ukrainian philosophers. Thereby, the representatives of modern Ukrainian philosophy of technology emphasize the need to bring moral criteria into the structure of any technical activity.
- ItemУтопія як проективна інтелектуальна конструкція(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрушенко, ОксанаАвтор статті стверджує, що тривале існування утопічної думки пояснюється її зв’язком з важливими потребами існування людини та діяльності людської свідомості – сферою ідеалізації, інтелектуального конструювання, уявленнями про належне та бажане, детермінованістю людського життя майбутнім, прогнозуванням, прагненням уникнути антиномій реального життя. У цьому контексті аналізуються концепції: утопічного реалізму Е. Гідденса, принципу відповідальності Г. Йонаса, реалістичної утопії Ю. Габермаса. The paper explains a long-time existence of utopian thinking as a result of its connection with the important needs of human existence and consciousness activity. Utopia is closely connected with the sphere of idealisation. It is the ability of man’s consciousness to create some intellectual constructions describing internal relations which are important but cannot be perceived with the sense organs. At the end of the 20th century utopia is studied in the context of social constructivism that seeks to create the image of social reality in accordance with some logical arguments (utopian constructivism). Utopian thought is also related to the ideas of appropriateness and desirability investigated by the philosophers since the 19th century. The author claims that human life is determined by the future and utopia is closely connected with this tendency. A well-known philosopher E. Bloch investigates utopia analysing the concepts of hope and prognostics. In his view, utopia fulfills the role of long-range prognostics that shows us the true values of mankind. According to K. Jaspers, people like utopia because it allows them to see the world without any problems and difficulties and avoid antinomies of real life. The philosopher criticizes utopia thinking that real life without antinomies can be characterised by a lack of energy for further growth. A. Giddens pays attention to a special role of utopia in the period of globalisation. The thinker believes that utopia is quite useful as a project of the future development of humanity. In his opinion, it must be connected with realism because in the modern world every country can plan its future only in the context of the common development of humankind. Taking into consideration the above-mentioned fact, A. Giddens uses the term “utopian realism”. Both the principle of responsibility offered by G. Yonas and realistic utopia suggested by U. Habermas are analysed in the given context.
- ItemТема судьбы в творчестве Леси Украинки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мовчан, Вера
- ItemВпровадження естетотерапевтичних технологій та новітніх тренінгів у викладанні етики та естетики(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Антонець, Марина; Соляник, АллаРозглянуто особливості впровадження програм, що впливають на духовний розвиток особистості молоді в процесі викладання курсу “Етика і естетика”, зокрема методу драматизації, елементів образотворчого мистецтва, витинанок тощо. Показано значущість проведення тренінгу “Мої слова” та коучінгу “Ти особливий”. A determining factor of education quality assurance is the introduction of innovative teaching methods in the studying process. The authors advise to apply new aesthetic and therapeutic techniques and training programmes in teaching Ethics and Aesthetics. In their view, they affect both the development of creative abilities of children and young people and their spiritual development. The director of the art theatre studio of the comprehensive boarding school uses these programmes in his work organizing leisure activities for children after classes. A hand-cut paper work can be a wonderful Christmas or Easter present. This advanced aesthetic and therapeutic method enables children to develop their creative potential and give joy to other people. Workings with scissors, paper and glue, children make fantastic cutouts, flowers and beautiful postcards. This process evokes positive emotions, creates psychological comfort, helps them to reveal their hidden talents and communicate with other pupils. A training course “You’re special” helps to see the ways of interaction with others and find one’s mission in this world. Participating in the training course “My words”, pupils and students can get acquainted with a negative impact of foul language on human life and they may give up using the bad words. The introduction of new aesthetic and therapeutic techniques and training programmes in Ethics and Aesthetics teaching helps to master ethical and aesthetic categories and affect the spiritual development of the students and pupils’ personalities. They can learn to respond to the beauty in an adequate way and give presents to their relatives and friends. These programs contribute to the development of positive character traits of young people such as responsibility, courage, honesty and respect for one’s neighbour.
- Item“На початку було слово”(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Скарґа, Барбара
- ItemЗміст до Вісника "Філософські науки" № 780(Видавництво Львівської політехніки, 2014)
- ItemПроблемність визначення свідомості та штучний інтелект(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кадикало, АндрійРозглянуто деякі аспекти фундаментальної філософської проблеми свідомості та найбільше увагу звернуто на інформаційну концепцію. Звернено увагу на сучасні концепції, котрі пояснюють свідомість як біокомп’ютер, зокрема нейрофілософії та теорії торсійних полів та розкрито не лише можливу варіативність інтерпретації природи свідомості, але їх неоднозначність, а інколи й суперечливість. Наголошується, що проблема свідомості є не суто філософською проблемою, але у контексті моделювання штучного інтелекту й інженерною проблемою навіть за умов її точної, прикладної інтерпретації. Some aspects of the fundamental philosophical problem of consciousness are examined in the article. The greatest attention is paid to its informational concept. The study of the modern concepts explaining consciousness as biocomputer, in particular neuro-philosophy and torsion field theory, shows not only a possible variety of the interpretations of the nature of consciousness but also their ambiguity and sometimes contradiction. Following the example of human consciousness, the author addresses the problem of the artificial intelligence modelling and examines it through the lens of interdisciplinarity. The need to distinguish the concept of consciousness and the concept of natural intelligence is emphasized. The article highlights the main problems of the artificial intelligence modelling in the context of complex and polystructural human consciousness. A great attention is also paid to the problem of consciousness and outer reality interaction which is a mandatory precondition of any attempts to extrapolate natural consciousness to some forms of artificial intelligence. It is stressed that the problem of consciousness is not only a philosophical problem even in case of its correct and applied interpretation. In the context of the artificial intelligence modelling it appears to be an engineering problem as well. The problem of consciousness definition is not a separate problem and a matter of interdisciplinary research but it is a general science problem. Trying to understand the functioning principles of consciousness and its nature, philosophers, scientists and engineers have to take into consideration the interaction of subjective and objective realities, their extremely profound and at the same time scale structures. Some investigators believe that consciousness resembles a complex system that can be self-organized. According to this approach, consciousness is not always interpreted in system terms because unlike consciousness, the system is usually closed. Artificial intelligence can’t be simulated according to the example of the nature of consciousness until technology, in particular computer technology, reaches the level of self-organization. The potential of the computer and information technology development may cause new problems but nowadays the probability of this tendency has to be accepted with cautious skepticism.
- ItemҐендерні студії в контексті структурної методології і кібернетичної реальності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Повторєва, Світлана; Шадських, ЮрійДоведено, що ґендерні дослідження грунтуються на принципах структурної методології. Показано, що ці принципи застосовуються в жіночих студіях (зорема українських). Розкривається зв’язок феміністичних проектів з можливостями кіберсвіту. The aim of this article is to show, on the grounds of using the main principles of structural analysis in gender studies, its constructive possibilities, its ability to clear out the basic contradictions and conflicts which are declared in the discourse of the modern West European and oriented to it (Ukrainian, American and so on) humanitarian studies and outline its real softening and further solution. First of all, the author proves that the gender studies both in the previous days and nowadays are based on the structural methodology. Accent had been done on the specification of the Ukrainian gender studies and their relations to this methodology. The usage of the comparative and semiotic methods helps to discover the function specification ofstructural methodology in the gender studies. The article demonstrates that the structural methodology is applied in gender studies due to its theoretic and practical effectiveness. The basic idea is shown in the the thesis that the social world is made from the meanings constructed and adopted by people. There is, of course, some conditions which dont depend on perception but facts are not neutral, they demand interpretation in the context of values of existing systems meanings. This methodology first of all promote the informed practical work and try to change the world by invading in constantly changing hided structures. In particular the practical character of the feminist studies is directed on women’ interests in their subjectivity. This study is aimed to implement feminist projects and to realize the ideals of women movement. The results of this investigation create the possibilities to use the principles of structural methodology on every field of the humanitarian sciences, literature and art, to construct the method of analysis of modern discourse practices.
- ItemСеміотичні аспекти логіки Степана Балея(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гончаренко, ОльгаВиявлено, що теоретико-методологічним підґрунтям логіки Балея є семіотична концепція філософії його вчителя – Казимежа Твардовського. Показано, що від Твардовськго Балей перейняв теорію знаку та метод семіотичного аналізу понять. Наведено приклад застосування Балеєм методу семіотичного аналізу понять у вирішенні проблеми особистості. In the Bailey’s work “About the performance and results”, a Kazimierz Twardowsky outlines a theory of symbol and meaning. Semiotic conception of Twardowsky philosophy has got a so kind of development in the works of his Ukrainian student – Stephan Balei. A sign system plays an essential role in the Balei’s logic, which can be treated as an extension of semiotic exploration of his teacher. Indicative in this respect is the work “The Logic Outline”. Bailey finds the notion of truth to be the subject of logic. The task of logic is to study the conditions, and the process of keeping these conditions leads a person to the true knowledge. The truth, according to Bailey, is a sign of judgment, the immediate reality of which is a language. The sentence is an external sign of judgment, and its actuality means the actuality of statement expressed by this sentence. Bailey defines an imagination as the basis of judgment. Bailey is a supporter of the idea of a common objects imagination existence. The general idea is specific while reflecting essential and non-essential features of an object, and is abstract while reflecting abstraction only by the essential features of the subject. General notions are important in human life because through them we can make judgments pointing at not only one subject but also at a group of objects. The general ideas through abstraction create conceptual apparatus of science. The scientist believes that the content of opinions exist with the act, which claims it. Therefore, the essence of judgment is shown in the fact of its existence. Thus, the theoretical foundation of Balei logic is correlation concept and objective judgment with their linguistic reality based on the theory of Twardowski signs. Baley’s understanding of a notion as an abstract idea, the definition of which is carried out by the method of semiotic analysis is a continuation of the Twardowsky ideas of philosophy semiotic conception. The development of Twardowskyi semiotics in “The Logic Essays” Baley is considered to be as a contribution to the theory of Ukrainian scientist logical understanding reality.
- ItemТитульний аркуш до Вісника "Філософські науки" № 780(Видавництво Львівської політехніки, 2014)
- ItemДо питання про співвідношення індивідуальної і колективної ідентичності: самоідентифікація індивіда як механізм соціальної пам’яті(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мазур, ЛюбовНа основі історико-генетичного методу розкрито функціональний взаємозв’язок між самоідентифікацією індивіда і пам’яттю: фіксація суспільного досвіду та його трансформація в елементи індивідуального уможливлювалася і забезпечувалася шляхом розрізнення себе від іншого, що підвищувало значимість фактору новизни і взаєморозуміння у процесі комунікації. Оскільки пам’ять утримується взаємною самоідентифікацією з іншим, вона є соціальною за формою і змістом. Беручи до уваги ці моменти, автор вважає доцільним розрізняти стихійну самоідентифікацію індивіда на повсякденному рівні і становлення особистісної самоідентичності та формування колективних ідентичностей на основі рефлексії і відповідних практик. According to the author, one-sidedness of holistic and individualistic methodology in the interpretation of individual correlation and collective identity can be overcome by the grounds of the historical-genetic method that quite clearly reveals the functional relation between selfidentity and memory in the process of socialization of individual. Powerful factor in the growth of the working memory and the structure of the subjective world of man was differentiation and complexity of social communication and related languages. Coding of the external and subjective worlds with the abstract symbols made the world of inner feelings available for other people, forming a single mechanism of self-identification for individuals and the transformation of social experience into individual elements, what in its own way increased the importance of the novelty factor. Exactly on the edge with another in their mutual selfidentification there is a body of memory, which gives every feeling the definite quality of continuation in other. According to the author, since the memory by its form and content is social and separate individuals becomes its carriers, we can say that the division of the identity into individual and social ones, neither by its carrier nor by the performance level, has no grounds. On the other hand, the author considers it reasonable to distinguish between identity formation at the everyday life level, where the identity of the other occurs almost automatically at a subconscious level and between the identity over its limits, when the holiday, game, art, theater, sacral, etc., bring something new to life, give moments of flight - it broaden the existing boundaries, сhanging constant structures, causing reflection and making people work on themselves. A personal identity is the result of reflection and application of practices to themselves. As the sociability is given to a man itself, fully implicit and therefore not perceptible, as a result it cannot give any individual neither we-consciousness nor self-identity. Collective identity can be formed, provided that the community is recognized and consciously is supported. Its importance lies in the fact that it forms a canon which becomes a tool of identity individualization in the process of its socialization. Canon as a criterion for evaluation is the mediating link between “I am”-identity and collective identity.
- ItemСтилістична роль звертань у творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дробот, Олена
- ItemСпіввідношення волі та відповідальності у драмі Лесі Українки “Камінний господар”(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрушенко, Віктор
- ItemРепрезентація жінки в творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Саноцька, Наталія
- ItemСупранаціональне розширення громадянської солідарності як основа інклюзивного формування публічності (аналіз ідей Ю. Габермаса)(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мамчак, СніжанаПроаналізовано теоретичний внесок Ю. Габермаса в дослідження проблеми інклюзивного формування публічності. Наголошено на практичній значущості соціально-філософської концепції німецького мислителя та її релевантності актуальним проблемам сучасності. На основі Габермасової ідеї світового громадянського суспільства розглянуто можливість утвердження спільного публічного простору шляхом консолідації вільних та рівних громадян. The article analyses the theoretical contribution of J. Habermas to the investigation of the inclusive formation of publicity. The supranational viewpoint, followed by J. Habermas, is important because the modern pluralistic world requires not only a national approach towards considering the existing social and political issues. A global worldview crisis, caused by the expansion of scientific and technical rationality, led to weakening of the regulatory mechanisms of society, resulting in increasing measure of social entropy. The development of the industrial society with its characteristic value-neutral type of behavior led to the destruction of the traditional forms of coexistence and caused human interference in the structure of natural and social ties. Therefore, the main task set before the international community is to consolidate people in their struggle for a decent future. The implementation of this purpose requires finding a common ideological foundation that makes the establishment of relations between diverse spiritual and material spheres of human activity possible. The current models of social and cultural diversity and pluralism of life forms prove the impossibility of integration processes on the basis of national unity. Challenges of the multicultural world encourage a more extended treatment of the community, based on the principle of civic solidarity. As a result, the concept of global civil society, developed by J. Habermas in his later works, is getting more and more relevant.
- ItemContra spem spero – життєве кредо поетеси(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нагорняк, Оксана