Browsing by Subject "environmental protection"
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item Development of logistics in Ukraine: environmental dimension(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Chornopyska, N. V.The article summarizes the preconditions for the environmental paradigm formation. It has been set up that implementation of the environmental paradigm has been mostly held in sustainable development doctrine that being an economic theory has stimulated the progress of logistics in the direction of "green" logistics. The evolution of the "green" logistics concept has been researched in retrospect. Determinants that will have an impact on its future development have been identified. The development of logistics industry in Ukraine has been analyzed. Particular attention has been concentrated on the transportation segment. The connection between the goods traffic increase and increased pressure on the environment has been set up. Recommendations for reduction of the negative impact of transport logistics systems on the ecosystem have been designed. Узагальнено передумови формування інвейронментальної парадигми. Встановлено, що реалізація інвейронментальної парадигми найбільшою мірою відбулася у доктрині стійкого розвитку, яка як економічна теорія стимулювала поступ логістики у напрямку «зелена» логістика. У ретроспективі досліджено еволюцію концепції «зелена» логістика. Ідентифіковано визначальні чинники, які матимуть вплив на її подальший розвиток. Проаналізовано розвиток галузі логістики України. Зосереджено увагу на сегменті транспортування. Встановлено зв’язок між збільшенням вантажопотоків та збільшенням навантаження на природне середовище. Розроблено рекомендації щодо зменшення негативного впливу транспортних логістичних систем на екосистему.Item Reliability of communication in water monitoring system(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Dziadak, Bogdan; Makowski, Łukasz; Michalski, AndrzejStable communication channel between measurement device and other parts of system has significant impact on reliability of the system designed for environmental protection. In this paper is presented a research and result of test in situ of communication interface and protocols implemented in environmental monitoring system dedicated for monitoring quality of fresh water. Stabilny kanał komunikacji między urządzeniem pomiarowym a pozostałymi częściami systemu ma istotny wpływ na wiarygodność systemu zaprojektowanego do ochrony środowiska. W tym artykule zaprezentowane są badania dotyczące realizacji oraz testowania łącz komunikscyjnych w rozproszonym systemie pomiarowym przeznaczonym do monitorowania parametrów wód powierzchniowych.Item Requirements for the environmental protection officer of the Ukrainian armed forces in view of NATO guidance documents(Видавництво Львівської політехніки, 2021-06-01) Orel, Serhiy; Durach, Vadim; Sjoma, Bohdan; Hetman Petro Sahaydachnyi National ArmyMilitary impact on the environment can be defined as two components: 1) impact on the environment in time of daily activities during the training of troops and 2) impact on the environment during the combat operation. In the Armed Forces of Ukraine, to some extent, environmental security measures are implemented only during daily operations in peacetime. As for taking into account the impact of fighting on the environment in time of planning combat operations, this issue is usually not even raised in their preparation. On the other hand, NATO member states understand that military operations can be inherently destructive to human health and the environment. Therefore, this study was conducted to determine the educational requirements for commanders, especially for officers who provide environmental protection in the Armed Forces of Ukraine, based on NATO regulations and the experience of Allies. The article considers how environmental issues are integrated into the military operation at each stage: planning, predeployment, deployment (execution and force rotation), redeployment, and post-deployment. The main tasks of environmental officers at each stage of the operation are defined. Based on the tasks solved by officers, the requirements for their education are formed, the subjects studied by US environmental officers are considered.Item Studying an air ventilation and pollution in an atmosphere of industrial city: elements of new modeling approach and green-city technology(Lviv Politechnic Publishing House, 2017-09-08) Khetselius, Olga; Glushkov, Alexander; Safranov, Tamerlan; Buyadzhi, Vasily; Bunyakova, Yuliya; Romanova, Anna; Odessa State Environmental UniversityWe develop the elements of a new generalized approach to natural air ventilation of the industrial city. It is based on the Arakawa-Shubert and Glushkov models which allow to give a quantitative reliable modelling an unsteady turbulence in the urban area and atmospheric ventilation dynamics. To calculate the air circulation for the cloud layer arrays, penetrating into the territory of the urban area, we apply the methods of a plane complex field theory. The method allows to calculate the convection parameters and shifting cumulus cloud ensemble from surrounung regions. An advanced mathematical method for modelling an unsteady turbulence in the city’s area is developed and applied. As illustrative example, we apply our approach to computing the ventilation potential and current function for typical (quite simplified) sinopticl situation for the territory of the Odessa city.Item Use of Modified Adsorbents to Remove Pesticides From Wastewater(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Sabadash, Vira; Gumnitsky, Jaroslaw; Nowik-Zając, Anna; Zawierucha, Iwona; Krylova, Galyna; Lviv Polytechnic National University; Academy of Jan Dlugosz in CzestochówThe migration of highly concentrated pesticide solutions in the soil has been experimentally studied. A mathematical model of the diffusion process in the soil environment has been developed. Based on the mathematical model, a system of equations for calculating the duration and intensity of the process depending on environmental parameters was obtained. The dependence of the process velocity on the direction of the diffusion front is determined, and the diffusion coefficients, kinetic coefficients of the diffusion process and the diffusion front velocity were calculated. Environmental aspects of pesticide migration were analysed. The diffusion coefficient of glyphosate in the model soil environment is established. Under the experimental conditions, the diffusion coefficient value was D = 1.755×10-12 m2/s. The study results of the process of migration of the component up the soil profile indicate the mechanism of molecular diffusion of glyphosate in the soil environment. The results of experimental research and the solution of the mathematical model were used to model the migration process in the Comsol Multiphysics environment. Analysis of theoretical and experimental results showed that the developed model could be used to calculate the dynamics of the spread of the pesticide front in the soil with sufficient accuracy.Item Адміністративно-правові засади забезпечення екологічного правопорядку(Національний університет "Львівська політехніка", 2015) Пиць, Василь МихайловичДисертацію присвячено теоретичним проблемам визначення адміністративно-правових засад забезпечення екологічного правопорядку. У роботі розглядаються актуальні питання змісту екологічного правопорядку, його форм та методів забезпечення. За допомогою аналізу національного законодавства визначено напрями державної політики в досліджуваній сфері, а також вивчається міжнародний досвід з метою з’ясування змоги його використання в Україні. Основним із напрямів роботи є дослідження компетенції органів виконавчої влади, їх завдання у сфері забезпечення екологічного правопорядку. У дисертації досліджено адміністративну відповідальність як засіб зміцнення екологічного правопорядку. Визначено та обґрунтовано шляхи вдосконалення адміністративно-правового забезпечення екологічного правопорядку. Диссертация посвящена теоретическим проблемам определения административно-правовых основ обеспечения экологического правопорядка. В работе рассматриваются актуальные вопросы содержания экологического правопорядка, его форм и методов обеспечения. С помощью анализа национального законодательства определены направления государственной политики в исследуемой сфере, а также изучается международный опыт с целью выяснения возможности его использования в Украине. Обосновано понятие екологического правопорядка, под которым следует понимать состояние урегулированности природоохранных и естественно-общественных отношений. Он характеризуется реальным уровнем соблюдения законности, обеспечения и реализации субъективных прав, соблюдением юридических обязанностей всеми гражданами, органами и организациями в области охраны окружающей природной среды, рационального использования природных ресурсов и организации экологической безопасности. Доказана важность анализа эффективности применения методов обеспечения экологического правопорядка: наблюдение, надзора, контроля и принуждения. Выяснено, что наблюдение как способ управления в природопользовании трансформируется в государственный мониторинг, надзор и контроль приобретают форму «естественно-ресурсных кадастров», «разрешительной и регистрационной деятельности и природопользования». Основным из направлений работы является исследование компетенции органов исполнительной власти, их задачи в области обеспечения экологического правопорядка. Установлено, что основными направлениями совершенствования деятельности органов исполнительной власти в сфере обеспечения экологического правопорядка являются: – создание эффективной системы органов государственного управления в области экологии и охраны природных ресурсов с четким описанием компетенции каждого субъекта этой системы путем применения ведущих форм и методов управленческой деятельности, а также разграничение функции управления и контроля в экологической сфере; – совершенствование и развитие экологического контроля как основного административного метода управления в сфере реализации государственной экологической политики; – обязательным условием надлежащей защиты окружающей среды является привлечение общественности, однако активизация этих сил возможна только при улучшении нормативного обеспечения деятельности путем определения механизма реализации их прав и обязанностей, а также улучшение системы стимулирования; – доказана недостаточная урегулированность границ деятельности органов внутренних дел в сфере охраны окружающей природной среды. Отмечена необходимость более четкой конкретизации их места и роли в экологической сфере и потребность обязательного определения круга их полномочий. В диссертации исследована административная ответственность как средство укрепления экологического правопорядка. Отмечено, что в целом административная ответственность является реализацией административно-правовой санкции, которая проявляется в применении уполномоченным государственным органом или должностным лицом предусмотренного КУоАП административного наказания к физическим или юридическим лицам, совершившим административное правонарушение в экологической сфере. Определены и обоснованы пути совершенствования административно-правового обеспечения экологического правопорядка. The thesis is devoted to theoretical problems of determining the administrative and legal framework of environmental law. The paper discusses issues of environmental law content, its forms and methods of software. Through analysis of the national legislation the directions of the state policy in the study area and study international experience in order to clarify the possibility of its use in Ukraine. The main areas of work is to study the competence of the executive authorities and their tasks in the field of environmental law. The thesis deals with administrative responsibility as a means of strengthening environmental law. Identified and the ways of improvement of the administrative and legal framework of environmental law.Item Адміністративно-правові засади наглядової діяльності правоохоронних органів України у сфері охорони природи(Львівський державний університет внутрішніх справ, 2016) Тюн, Василь МиколайовичУ дисертації проведено комплексне наукове дослідження адміністративно-правових засад наглядової діяльності правоохоронних органів у сфері охорони природи. Розглянуто теоретико-правові основи наглядової діяльності, здійснюваної правоохоронними органами у сфері охорони природи. Досліджено поняття та систему правоохоронних органів, які виконують природоохоронну функцію держави. Проаналізовано адміністративно-правовий статус правоохоронних органів, які здійснюють нагляд у сфері охорони природи. Розкрито особливості адміністративного нагляду, а також удосконалено підходи щодо розуміння співвідношення понять «контроль» і «нагляд» у сфері екології. В диссертации проведено комплексное научное исследование административно-правовых основ надзорной деятельности правоохранительных органов Украины в сфере охраны природы. Рассмотрены теоретико-правовые основы осуществляемой правоохранительными органами надзорной деятельности в сфере охраны природы. Исследовано понятие и систему правоохранительных органов, которые выполняют природоохранную функцию государства. Проанализирован административно-правовой статус правоохранительных органов, осуществляющих надзор в сфере охраны природы. Раскрыты особенности надзора правоохранительных органов в сфере охраны природы и проблема соотношения контроля и надзора в этой сфере. Также отмечается, что среди основных факторов, тормозящих совершенствование административно-правовых основ надзорной деятельности правоохранительных органов в сфере охраны природы является несовершенство законодательного урегулирования понятия и классификации системы правоохранительных органов, в числе которых и те, что наделены контрольно-надзорными полномочиями по охране природы. Действующее законодательство Украины является неточным и дискуссионным относительно определения понятия и классификации правоохранительных органов. Доказана важность и необходимость совместной деятельности органов внутренних дел и других правоохранительных органов по охране природы. Обоснованы пути и направления совершенствования надзорной деятельности правоохранительных органов Украины по обеспечению соблюдения природоохранного законодательства, а именно: улучшение качества природоохранного законодательства; улучшение социальной политики; усиление уровня взаимодействия правоохранительных органов по общей профилактики, прекращение, расследование правонарушений и преступлений, проведение мероприятий по повышению уровня экологического сознания людей и оценки общественной опасности экологических правонарушений; урегулирования вопроса уплаты экологического налога, общегосударственных сборов за специальное использование объектов окружающей среды и платы за использование других природных ресурсов, весомо увеличив их суммы; обеспечение надлежащего уровня профессиональной подготовки, правовой и социальной защищенности должностных лиц соответствующих контрольно-надзорных органов в сфере охраны окружающей среды; развитие безотходного производства; усиление уровня сотрудничества общественности с органами власти и их участия в охране природы, привлечение как можно больше инвестиций в природоохранную деятельность и другие. The thesis deals with the complex scientific research of administrative and legal principles of supervisory activity of law enforcement organs of Ukraine in the sphere of environmental protection. Theoretical and legal foundations of supervisory activity made by law enforcement organs in the sphere of environmental protection are defined. The concept and the system of law enforcement organs which fulfill the nature protection function of the state isexamined. Administrative and legal status of law enforcement organs which carry out the supervision in the sphere of environmental protection is analyzed. The peculiarities of prosecutor supervision for the legality of applying the administrative liability for environmental offences are revealed. The ways and directions of improving the supervisory activity of law enforcement organs of Ukraine concerning the observation provision of environmental protection legislation are discussed.Item Антропогенна трансформація властивостей екотонів захисного типу на шляхах залізничного транспорту(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Обшта, Анатолій; Сорока, Ірина; Руда, Марія; Національний університет “Львівська політехніка”; Національний лісотехнічний університет УкраїниПодано результати досліджень щодо формування екотонів захисного типу та створення інформаційно-аналітичної системи підтримки управлінських рішень для забезпечення рівня їх функціонування, який відповідає міжнародним стандартам, що регламентують сучасні вимоги до систем захисту довкілля. Представлены результаты исследований по формированию экотонов защитного типа и созданию информационно-аналитической системы поддержки управленческих решений для обеспечения уровня их функционирования, который соответствует международным стандартам, регламентирующим современные требования к системам защиты окружающей среды. The influence of rail transport on the environment creates many problems as it includes violation of the stability of natural landscapes transport infrastructure through the development of erosion and landslides; air pollution by exhaust gases; permanent increase in oil pollution of earth, lead, blowing products and shedding of bulk cargo (coal, ore, cement). Along with the benefits offered by the railway transport, there arise accute lssues of environmental safety during its use, which is caused by its negative and even destructive impacts on the environment. Sanitation methods provide for mandatory monitoring of the environment. The object of study is the quality of protective ecotones of the Lviv Railway. The forest shelterbelts, investigated in the railway sections Lviv – Sambir, Lviv – Ivano-Frankivsk, Lviv – Rava-Ruska, Lviv – Kovel, Lviv – Krasne, Lviv – Mostyska, Lviv – Stryi, Stryi – Mukachevo, and Ivano-Frankivsk – Chernivtsi, are mainly double-row ones (except natural forests growing along the railway lines) of 200 m in width on both sides of the track. The species composition of the stands is characterized by its diversity depending on forest site type. The trees are often top-drying, from the side of the railway tracks they have windfirm and dense crowns. The undergrowth is suppressed by snow drifts. The protective ecotones are characterized by the distribution of precipitation, soil moisture, and productivity of the adjacent agricultural lands. As a result, a kind of parademe system is formed along the Lviv Railway lines,consortium, that significantly differs from natural one due to overlapping ecological niches. This consortium has much in common with conserved (ecological) corridors because the integrated assessement shows increasing species diversity of agrosystem flora by 17 – 73%, entomofauna – by 27 – 62.5%, zoofauna – by a factor of 2.7 times. According to the field studies, we have classified the protective ecotones of the Lviv Railway by characteristics of profile, i.e. the structure and composition of plantations by their origin. Full-profile protective ecotones are plantations where the structure of shelterbelts (ecotones) can be clearly seen, they can be found in all sections of the Lviv Railway where the protective forest plantations were artificially created. Predominantly, they consist of one or, less common, three strips. Ecotone is formed at the boundary of two different anthropogenic tracts in a railway precinct. Across the study sections of the railway lines, only mixed stands were observed, no pure stands were found. A field study of ties between morphology and function of cumulative and ecosystem engineer; statistical methods investigated the potential protective effect of ecotones Lviv railway. The complex and differentiation characteristics of cumulative function of protective ecotones depends on the morphology and composition of forest communities –edificator. In the structure of vegetation in the consortium of protective ecotones, there is a significant amount of synanthropic and acclimatized species. Active processes are currently observed of human-induced changes in primary stands to form natural-anthropogenic stands in a wider array. The aggregate of protective ecotones at the Lviv Railway is functioning as a single system or forest reclamation complex that serves as the ecological framework where elements and subsystems interact providing a synergistic effect. Proceeding from the necessity of shifting to landscape-ecological principles of management and ensuring the maximum possible protective effect, the creation of a system of protective ecotones is one of the most innovative ways of ensuring ecosystem sustainability, in particular, enhancing their buffering capacity due to partial renewal of forest ecosystems as an integral component of natural landscape, which will provide for environmental safety on railway lines using only natural mechanisms of environmental protection. Method of investigation of environmental safety in railway transport is of great polyfunctional importance as this enables, on the basis of the landscape-ecological methods, to form consortiums of protective ecotones that will provide the maximum spatial-temporal efficacy.Item Екологічна безпека гірничо-хімічного підприємства на стадії ліквідації(Національний університет "Львівська політехніка", 2021) Джумеля, Ельвіра Анатоліївна; Погребенник, Володимир Дмитрович; Національний університет "Львівська політехніка"; Петрук, Роман Васильович; Триснюк, Василь МиколайовичItem Екологічний аудит у контексті стимулювання раціонального аграрного землекористування в умовах осушування(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дорошенкo, Н. О.Проаналізовано вітчизняні та міжнародні підходи щодо визначення екологічного аудиту. Встановлено, що деякі вітчизняні науковці в своїх дослідженнях опираються на визначення, надане в Законі України “Про екологічний аудит”. Доведено, що екологічний аудит тісно пов’язаний із стимулюванням раціонального аграрного природокористування та займає важливе місце в його інформаційному забезпеченні. Вироблено власний підхід до трактування екологічного аудиту в контексті стимулювання раціонального аграрного використання осушуваних земель. Наведено перелік показників, що характеризують структуру земельних угідь, їх технічний та агроекологічний стан, а також ступінь техногенного навантаження, які можуть бути об’єктом дослідження екологічного аудиту у галузі економічно ефективного та екологічно збалансованого землекористування в умовах осушування. National and international approaches to the definition of environmental audit are analyzed. Established, that some domestic scholars in their studies are based on the definition provided by the Law of Ukraine “On Environmental Audit”. It is proved that an environmental audit is closely linked to sustainable agricultural environmental management supporting and plays an important point in its information basis. Own approach to the interpretation of environmental audit in the context of the rational agricultural use of drained land stimulation is developed. The list of parameters that characterize the structure of the land, their technical and agro-ecological condition, and the degree of anthropogenic load, which may be the subject of research in the field of environmental auditing of economic efficiency and environmentally sustainable land use under conditions of drainage, is given.Item Економіко-екологічне управління сталим розвитком підприємств залізничного транспорту(Державний університет інфраструктури та технологій, 2018) Двулі, Зоряна Петрівна; Бакаєв, Леонід Олександрович; Державний університет інфраструктури та технологій; Дейнека, Олександр Георгійович; Горовий, Дмитро Анатолійович; Копитко, Василь ІвановичУ дисертації розроблено концептуальні, теоретико-методологічні та методико- прикладні засади економіко-екологічного управління сталим розвитком підприємств залізничного транспорту. Обґрунтовані концептуальні засади забезпечення економіко-екологічного управління як інструменту сталого розвитку підприємств залізничного транспорту. Розроблено комплекс моделей оцінки системи економіко-екологічного управління сталим розвитком підприємств залізничного транспорту. Удосконалено метод інтегрального оцінювання впливу діяльності залізниць на довкілля за принципами сталого розвитку. Розвинуто підходи до оцінювання проблеми економіко-екологічного управління сталим розвитком підприємств залізничного транспорту. В диссертации разработаны концептуальные, теоретико-методологические и методико-прикладные основы экономико-экологического управления устойчивым развитием предприятий железнодорожного транспорта. Обоснованы концептуальные основы обеспечения экономико-экологического управления как инструмента устойчивого развития предприятий железнодорожного транспорта. Разработан комплекс моделей оценки системы экономико-экологического управления устойчивым развитием предприятий железнодорожного транспорта. Усовершенствован метод интегральной оценки влияния деятельности железных дорог на окружающую среду на принципах устойчивого развития. Получили дальнейшее развитие подходы к оценке проблемы экономико-экологического управления устойчивым развитием предприятий железнодорожного транспорта. The dissertation provides a theoretical and methodological foundations and practical recommendations for effective economic and environmental management of the sustainable development of railway transport enterprises (RTE). The conceptual foundations of providing economic and environmental management as a tool for sustainable development of RTE are justified and they cover a unified model of preparation and adoption of strategic decisions in the management system that based on the application of econometric modeling of various variants of the scenarios of the system of distribution of environmental costs. This enables the adoption of the best management solution for further directions of the development of railway transport enterprises. The complex of models for assessing the state of the system of economic and environmental management of the sustainable development of railway transport enterprises is created, namely: model of the integrated assessment of the impact of RTE activity on the environment; model of the taxonomic level of development of economic and environmental management system of railway transport enterprises in relation to the distribution of environmental costs; model of structural fluctuations of the system of allocating costs for environmental protection by the entropy method, which allows to calculate such costs for the existing and optimized structures, to predict their value and to evaluate the state of the system at different levels of management which made it possible to carry out an econometric modeling of the dependence of the environmental costs of RTE from the main determinants. The method of economic and environmental estimation of emissions volumes of polluting substances and greenhouse gases into atmospheric air from the rolling stock of Ukrainian railways is proposed. This method takes into account a systematic approach to the ecological and economic components of economic and environmental management. Subsequently, such assessment allows to calculate the planned targets for atmospheric air pollution by rolling stock, the volume of diesel fuel consumption and, accordingly, the size of the environmental tax, in order to minimize both the size of environmental costs and the magnitude of the damage done to the environment. The author improved the method of integrated assessment of the influence of railways activity on the environment on the principles of sustainable development that, in contrast to the existing ones, allows to develop and improve the directions of economic and environmental management of sustainable development of RTE in order to choose the optimal variant of their sustainable development; to identify the elements of their negative influence, to realize their ranking in dynamics; to develop priority measures, to improve the efficiency of the functioning of RTE as objects of sustainable development management and to develop alternative models with the possibility of forecasting results from the implemented measures and, ultimately, to formulate an appropriate strategy of economic and environmental management of sustainable development of RTE. The classification of conceptual principles of the economic and environmental management of sustainable development of RTE is improved and it provides the separation of four groups of principles (economic, environmental, social and unifying, which, in contrast to existing ones, include social (promotion of social development, creating conditions for providing safe and affordable transport services, taking into account the needs and interests of employees, social responsibility) and unifying (corporate social responsibility, parity, purposefulness, interdependence, activation, systematic, strategic, prevention, timeliness, prevention, functional integration). The system of interconnections between the external components (economic, social, environmental components) and internal environments (railway transport enterprises) is improved, which, unlike the others, contains the mutual requirements of each component to others and to itself and allows to determine the inherent to such enterprises directions of interconnections and their structure. In addition, the approaches of the evaluation of the economic and environmental management problem of the sustainable development of RTE on the basis of the application of the method of system analysis is developed, including the improving mechanism of its provision as a complex cybernetic system with a high level of self-regulation, which includes its main structural elements, state variables and complex of formation of sustainable development of railways, which, unlike existing ones, allows to predict the size and structure of environmental costs in models of economic and environmental management of RTE. The system of economic and environmental management of sustainable development of rail transport enterprises is improved using the «tree of goals» method, which, unlike existing ones, gives an opportunity to analyze and synthesize the systems, to determine the interrelations between the models proposed in the work. This method gives an opportunity to formulate conclusions about the essence and magnitude of the contradictions between the requirements of sustainable development and the current state of nature management and nature protection activities, the quantity of planned environmental impact indicators, and parameters of managerial influence based on experimental calculations for a separate RTE. The system of goals and objectives of the economic and environmental management of RTE in the field of protection and improvement of the environment is developed, which, in contrast to existing ones, enables to develop the industry-specific directions and measures for improving the state of the environment, hierarchically reveal the initial problem of negative impact of RTE activity, make concrete measures and appropriate programs for the development of railway transport enterprises. The categorical-conceptual apparatus of «economic and environmental management», as part of general management is proposed. It harmonizes the interconnections of economic, environmental, social, organizational, technical, technological and other subsystems in order to minimize the negative impact on the environment to ensure sustainable development of society; «sustainable development of railway transport enterprises» as a system of interconnected elements with balance of the production and economic activity of RTE, the main objective of which is to minimize their negative environmental impact based on the optimized structure of environmental costs in terms of providing volumetric indicators of their activities for the needs of national economy, which, unlike existing ones, allows to take into account the specifics of RTE activity. It enables to expand and verify the terminology field in the theory of management by its essence, content and result. The method of complex economic and environmental assessment of the influence of diesel and electromotor traction of the rolling stock of railway transport enterprises as the moving sources of pollution of the environment is developed, which, unlike existing ones, contains the calculation of volume of emissions of pollutants and greenhouse gases into atmospheric air and takes into account the features of modern composition and structure of inventory fleet of RTE, which allows to carry out the forecast calculations of the integral indicators for decreasing the pollution of the rolling stock of railway transport enterprises.Item Організаційно-економічні механізми екологізації виробництва на вітчизняних підприємствах(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Дубодєлова, А. В.; Юринець, О. В.; Федорів, М. М.Проаналізовано тенденції техногенного впливу вітчизняної промисловості на довкілля і динаміку капітальних інвестицій та поточних витрат на охорону та раціональне використання природних ресурсів. Розглянуто сучасні підходи, виокремлено ключові групи мотивів і складові організаційно-економічних механізмів екологізації вітчизняного виробництва та на державному рівні підприємств. In article analyzed tendencies of the technological influence of the domestic industry on the environment and the dynamics of capital investment and operating costs for the protection and rational use of natural resources. Considered modern approaches, founded the most important groups of motives and the components of organizational-economic mechanisms of ecological domestic production at the state and enterprise level.