Browsing by Subject "business model"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item Innovative business model as a source of competitive advantage for high-tech markets(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Demkiv, YarynaThe role of innovative business model application for company's succesfull innovation activity is examined. The meaning of business model and innovative business model are defined. Components necessary to successful innovative business model are singled out. The nessesary conditions for innovative business model implementation success are described.Item Problems of effective enterprise's business model developing in current market conditions(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Demkiv, Y. V.The concepts of a business model and an innovation business model are specified. The factors that influence business models development in current market conditions are examined. The main approaches to effective innovation business model elements classification are analyzed. The basic components that ensure success of innovation business models in modern dynamic markets are determined. Уточнено поняття бізнес-моделі та інноваційної бізнес-моделі. Досліджено чинники, що впливають на розроблення бізнес-моделей у сучасних ринкових умовах. Проаналізовано основні підходи до класифікації елементів ефективної інноваційної бізнес-моделі. Виокремлено базові складові, що забезпечують успішне функціонування бізнес-моделей в умовах сучасних динамічних ринків.Item The essentials of competitive business models formation(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Falencikowski, Т.The aim of the research was to identify the elements of business models. The literature research studies allow us to state that the researchers assume one of three business models formation concepts: creating the value for customers, creating and supplying values, creating,providing and capturing values. Each of these ideas implies the necessity of applying different set of elements. The economic reality if best described by a business model which is based on CROLVS construction. Мета статті -визначити елементи бізнес-моделей. Дослідження літератури свідчить, що дослідники приймають одну з трьох концепцій формування бізнес-моделей: створення вартості для споживачів, створення і споживання вартості, розподіл і споживання вартості. Кожна з цих ідей свідчить про необхідність використання різних елементів. Економічна реальність найкраще описана в бізнес-моделях, заснованих на CROLVS конструкціях.Item The significance of institution in business model reconstruction – two approaches(Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Dziubińska, Agnieszka; University of Economics in KatowiceThe article presents two approaches of enterprises in the development of strategic actions in conditions of the so called institutional voids. According to type 1, which is typical for traditional enterprises, a change is regarded as a necessary compromise which is a threat to efficiency. When it comes to type 2, institutional voids are perceived as indicators for further development. Creative approach towards structural constraints of the setting translates into institutional innovation which may be the basis for strategic efficiency of enterprises which lack traditional sources of competitive advantage.Item Адаптування бізнес-моделей машинобудівних підприємств до умов динамічних ринків(Національний університет "Львівська політехніка", 2015) Чухрай, Андрій ІгоровичУ дисертації розглянуто сутність бізнес-моделей підприємств та основні засади їх формування. Розвинено поняття “бізнес-модель підприємства” шляхом поєднання ціннісного і вартісного підходів до розуміння її сутності.Удосконалено структуризацію бізнес-моделей машинобудівних підприємств з виділенням шести структурно-параметричних блоків.Систематизовано ознаки динаміки ринків машинобудівної продукції та сформовано перелік основних проблем їх розвитку. Розроблено модель “життєвого циклу ”стратегічних завдань бізнес-моделі підприємства з використанням інструментарію динамічного програмування. Розроблено положення щодо антисипативного управління машинобудівними підприємствами в умовах динамічного ринкового середовища з використанням бізнес-моделей. Удосконалено технологію адаптування існуючої бізнес-моделі машинобудівного підприємства до умов динамічного ринку, а також технологію обґрунтування вибору нової бізнес-моделі. The thesis deals with the essence and basic principles of the formation of enterprises business models. The concept of “business model of an enterprise” through a combination of value and cost approaches to the understanding of its nature is developed. The structuring of engineering enterprise business models with the selection of six structural ‒ parametric units is improved. The dynamics features of engineering products markets are systemized and the main problems of their development are listed. The “life cycle” model of strategic tasks of the engineering enterprise business model with the use of tools of dynamic programming is elaborated. A guideline on the use of business models for building enterprise anticipative management in a dynamic market environment is developed. The adaptation technology of the business model engineering enterprise to the dynamic market conditions is improved as well as the technology grounding of building enterprise business model selection. В диссертации рассмотрена сущность бизнес-моделей предприятий и приведены основные принципы их использования. Предложена авторская трактовка понятия“бизнес-модель”предприятия путем объединения ценностного и стоимостного подходов к пониманию ее сущности. Соответственно бизнес-модель предприятия рассматривается как управленческая концепция по созданию ценности для клиентов и общества, а также при умножению стоимости предприятия на основе существующих ключевых компетенций и выбранного стратегического набора для достижения поставленных целей. Проведена декомпозиция бизнес–моделей промышленных предприятий, в результате чего усовершенствована структуризация бизнес-моделей машиностроительных предприятий с выделением шести структурно-параметрических блоков: инфраструктурного, ресурсного, маркетингового, организационного, контрагентного блоков и блока организационной культуры. Систематизированы признаки динамики рынков машиностроительной продукции, среди которых выделены экономический, технологический, товарный и конкурентный. Выявлено наличие на отечественных рынках машиностроительной продукции значительного перечня проблем, среди которых: высокий отток клиентов; явление конвергенции рынков; обострение конкуренции; недостаток высококвалифицированных кадров и средств на внедрение менеджмента изменений, обновление технологий, внедрение продуктовых инноваций; запоздалость реакции на рыночные сигналы. Разработана модель "жизненного цикла" стратегических задач бизнес-модели предприятия, описывающая с помощью инструментария динамического программирования процесс сбалансирования "портфеля задач", в котором "жизненные циклы" стратегических задач сбалансированы по срокам прохождения этапов и по объемам ожидаемой прибыли. Использование данной модели будет способствовать достижению баланса между различными стратегическими задачами, и облегчать процесс принятия управленческих решений. В диссертации разработано положение по использованию бизнес-модели машиностроительного предприятия для антисипативного управления в условиях динамической рыночной среды. Антисипативное управление предприятием предлагается проводить в несколько этапов, а именно: раннее выявление рыночных сигналов и отклонений; просмотр и/ или корректировка целей; проведение SWOT-анализа бизнес-модели в целом и каждого ее структурно-параметрического блока в частности; прогнозирование сценария развития внешней среды; генерирование альтернатив бизнес-модели по сценариям с помощью матрицы стратегических альтернатив, выбор бизнес-модели и ее реализация; контроль за реализацией и управление рисками. При этом предусмотрены два способа развития предприятия: выбор и реализация новой бизнес-модели или адаптация существующей. Усовершенствована технология адаптации бизнес-модели машиностроительного предприятия к условиям динамичного рынка, предусматривающая создание на предприятии стратегической системы раннего выявления слабых рыночных сигналов и оперативной системы раннего предупреждения об отклонениях от запланированных показателей. Технология адаптации включает последовательное осуществление следующих этапов: осознание необходимости пересмотра существующей бизнес-модели машиностроительного предприятия; анализ внешней и внутренней среды, просмотр и/ или корректировка приоритетных целей; просмотр и/ или корректировка существующих структурно-параметрических блоков бизнес-модели, определение критических и существенных процессов отдельных структурно-параметрических блоков бизнес-модели; просмотр и/или корректировка существующего “стратегического набора”. Использование этой технологии повышает адаптогенность машиностроительных предприятий. Усовершенствована технология обоснования выбора новой бизнес-модели машиностроительного предприятия, предусматривающая последовательную реализацию пяти основных этапов: генерирование альтернативных сценариев бизнес-моделей предприятия с помощью матрицы стратегических альтернатив; выбор типа сценариев и критерия отбора сценариев бизнес-моделирования деятельности предприятия; составление словесного описания сущности каждой стратегической альтернативы и их SWOT-анализ; проведение маркетингового исследования ожиданий и преференций целевых групп потребителей; экономическое оценивание, составление “дерева решений” и выбор бизнес-модели исследуемого предприятия. Проведен конкретный расчет на примере деятельности ООО Завод “Электропобутприлад“. Выбор новой бизнес-модели завода осуществлялся путем сравнительного анализа альтернативных сценариев на основе двух критериев: степень индивидуализации конечного изделия; платформа для реализации продукции. Исследования подтверждают действенность предложенных технологий для обеспечения эффективной целенаправленной адаптации предприятия к условиям динамического рынка.Item Впровадження циркулярної економіки на основі європейського досвіду(Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Горбаль, Н. І.; Мазурик, М. М.; Микитин, О. З.; Horbal, N. I.; Mazuryk, M. M.; Mykytyn, O. Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПрискорений приріст населення планети, вичерпання природніх ресурсів, надмірне забруднення навколишнього середовища, що несе загрозу існуванню людства, стало передумовою появи у світі концепції циркулярної економіки та принципів сталого розвитку, тобто ведення бізнесу без шкоди для середовища. Модель циркулярної (кругової) економіки спрямовано на енергозбереження, регенеративне екологічно чисте споживання та виробництво. Викладено результати дослідження концепції циркулярної економіки та переваг її впровадження на основі досвіду Європейського Союзу – глобального лідера в цій сфері. Розкрито основні цілі, пріоритети та заходи ЄС при впровадженні кругової економіки. Висвітлено основні принципи циркулярної економіки, наведено приклади успішного використання її бізнес-моделей. Визначено дві найактуальніші глобальні проблеми, які може вирішити лише економіка замкненого циклу, подано прогнози результатів її глобального використання.Item Маркетингова концепція формування вартості машинобудівного підприємства(Національний університет "Львівська політехніка", 2009) Мних, Ольга БогданівнаDissertation is devoted to research of evolution of theories of value, development of methodological points of marketing conception of forming of value of enterprise in the epoch of reorganization of economy of knowledge, as the most effective for the enterprises of machine-building business. The practical worth of application of marketing conception of forming of value of enterprise in the system «of society - the state – investor – enterprise - client» is proved. In paper an enterprise is examined, from one side, as an open socio-economic system, and, from the other side, as an intellectual product with potentially new possibilities of display of high-quality system associate sides in the open economy of knowledge. It is suggested to determine the value of enterprise in the conception of «enterprise – intellectual product», that promotes in development of strategic thinking of marketing management in the direction of increase of range of discretion, expands the scope of marketing and puts new requirements on the positioning of carriers of value to measure the effects of restructuring of business. The model of business of machine-building enterprise, oriented on expanding of economic and social space, the introduction of marketing concept of value formation, is developed, its key variables are defined. Methodology of management of the enterprise value on the basis of calculation of system strategic leverage, as combination of operational, financial, marketing leverage is improved, the results of cluster analysis of technological efficiency of machine-building enterprises are set and methods for adjusting of process quality of transformation of investment cost into the market value using the method of fuzzy sets are offered. Диссертация посвящена исследованию эволюции теорий стоимости, разработке методологических положений маркетинговой концепции формирования стоимости предприятия в эпоху перестройки экономики знаний как наиболее эффективной для предприятий машиностроительного бизнеса. Отражены особенности диалектического взаимодействия производительных сил и общественных отношений, эволюции экономических теорий стоимости, ценности, капитала и его цены с учетом формирования более открытых производственно-финансовых структур в глобальном экономическом пространстве. Определены современные вызовы маркетингу и менеджменту в условиях усиления факторов глобализации бизнеса и кризисных явлений. Доказана практическая ценность применения маркетинговой концепции формирования стоимости предприятия в системе «общество – государство – инвестор – предприятие – клиент». Предприятие рассматривается в работе, с одной стороны, как открытая социально-экономическая система, а, с другой стороны, как интеллектуальный продукт с потенциально новыми возможностями проявления качественных системно взаимосвязанных сторон в открытой экономике знаний. Предложено идентифицировать стоимость предприятия в концепции «предприятие – интеллектуальный продукт», что способствует развитию стратегического мышления маркетингового менеджмента в направлении повышения стратегических степеней свободы, расширяет сферу действия маркетинга и ставит новые требования к позиционированию носителей стоимости, к измерению эффектов реструктуризации бизнеса. Критически оценена узость концепции максимизации акционерной стоимости капитала как доминирующей, особенно в условиях провала серьезных допущений об эффективности рынка капитала в Украине. Разработана модель бизнеса машиностроительного предприятия, ориентированная на расширение экономического и социального пространства, внедрения маркетинговой концепции формирования стоимости, определены ее ключевые переменные. Показаны особенности практического применения этой модели в условиях усиления влияния кризисных явлений, обострения проблемы и обеспечения новых требований по развитию социально ответственного бизнеса. Предложены концептуальные схемы взаимообогащения интеллектуального капитала участников рынка. Определено содержание стратегического информационного цикла маркетингового исследования формирования стоимости машиностроительного предприятия. Усовершенствовано методологию управления стоимостью предприятия на основе расчета системно-стратегического рычага, кластерного анализа технологической эффективности машиностроительных предприятий и методов регулировании качества процесса трансформации инвестиционной стоимости в рыночную стоимость с применением метода нечетких множеств.У дисертації узагальнені напрями еволюції теорій вартості і розроблено методологічно-методичні засади формування вартості машинобудівного підприємства на основ і маркетингової концепції як найефективнішої для відкритих соціально-економічних систем, якими є суб’єкти машинобудівного бізнесу. Ідентифіковано сучасні виклики маркетингу і менеджменту і доведена необхідність удосконалення методології управління вартістю в системі «суспільство – держава – інвестор – підприємство – клієнт». Показана обмеженість теорій в управлінні акціонерним капіталом, що створює штучні межі для повноцінного прояву вимог щодо соціально відповідального бізнесу і нових функцій підприємства. Із системних позицій розглянуто концепцію макромаркетингу і доведено необхідність органічного поєднання фундаментальних принципів формування вартості підприємства на різних рівнях ієрархічної економіки в умовах зростання загроз кризових ситуацій і розривів між суспільними потребами і ринковими можливостями товаровиробників. Розроблено алгоритми маркетингового аналізу процесів реструктуризації підприємства, яке представляється в дисертації як специфічний інтелектуальний продукт, ефективність використання якого розглядається у напрямі забезпечення соціальної відповідальності бізнесу. Розроблена модель взаємозбагачення інтелектуального капіталу в економіці знань і наведені результати апробації виробничих функцій для відображення реального впливу інтелектуального капіталу на процеси створення доданої вартості. Удосконалено методологію управління вартістю підприємства на основі розрахунку системно-стратегічного важеля як комбінації операційного, фінансового, маркетингового важелів, наведено результати кластерного аналізу технологічної ефективності машинобудівних підприємств і запропоновано методи регулювання якості процесу трансформації інвестиційної вартості у ринкову вартість із застосуванням методу нечітких множин.Item Маркетплейс як дієвий інструмент цифрового маркетингу(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Просович, О. П.; Боцман, Ю. С.; Prosovych, O.; Botsman, Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено актуальність використання сучасних інструментів цифрового маркетингу, а саме: маркетплейсу. Дано характеристику поняттю “маркетплейс”, виділено його типи, основні особливості і переваги застосування. Висвітлення його основних переваг, недоліків та особливостей застосування для розвитку електронного бізнесу. Для цього доцільно оцінити сучасний стан розвитку інтернет-платформ на вітчизняному ринку та визначити їх можливості у перспективі. Маркетплейс є типом веб-платформи електронної комерції, яка допомагає продавцям та потенційним покупцям знаходити один одного в Інтернеті, а потім взаємодіяти. Така модель однаково актуальна і для продавців товарів, і для тих, хто пропонує послуги. Наведено класифікацію лідерів цифрового маркетингу на вітчизняному ринку за чотирма категоріями: інтернетмагазини, прайс-агрегатори, маркетплейси і класифайди. Маркетплейс створюється для великої кількості постачальників і споживачів. Учасники можуть взаємодіяти на рівних (коли обидві сторони – приватні особи або представники бізнесу). Оцінено сучасний стан та перспективи розвитку маркетплейсу та його лідерів в Україні. Маркетплейс – двостороння торгова площадка, що в рази ускладнює аналітику, тому потрібно розуміти, які показники вважати для сегмента продавців, а які для користувачів, крім того, постійно врівноважувати між собою попит і пропозицію.Item Онтологія поняття “бізнес-модель” підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Чухрай, А. І.Розглянуто питання онтології поняття “бізнес-модель” підприємства. Систематизовано наукові підходи зарубіжних і вітчизняних авторів до трактування поняття бізнес-моделі підприємства. Окреслено характер і основні компоненти “бізнес-моделі” та виявлено взаємозв’язок між бізнес-моделлю, стратегічним набором і ключовими компетенціями підприємства. The article is deals with the ontology of business model of enterprise. The author had systemized scientific approaches of foreign and domestic authors to the definition of business model of enterprise. He had identified the nature and main components of “business model” and had revealed the relationship between the business mode, strategic set and core competencies of the enterprise.Item Особливості впровадження та розвитку циркулярної економіки в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Подра, О. П.; Самсоненко, М. С.; Podra, O. P.; Samsonenko, M. S.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityРозкрито сутність концепції циркулярної економіки, проаналізовано основні циркулярні бізнес-моделі, їх сутність та переваги в практичному застосуванні на основі дослідження досвіду їх впровадження та використання на міжнародних та вітчизняних підприємствах. Встановлено особливості впровадження принципів циркулярної економіки в Україні на основі аналізування джерел фінансування інноваційної діяльності та частки інноваційних підприємств у загальному обсязі. Обґрунтовано доцільність впровадження енергоефективних та енергозберігаючих технологій на вітчизняних підприємствах.Item Роль інновацій у стратегічному управлінні компанії(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Бжузка, Я.Здатності та компетенції, які уможливлюють здійснення інновацій – дуже важливі риси сучасної адміністративної системи компанії. Інновації як чинник конкурентної переваги є дуже важливими у багатьох сферах функціонування компанії. Визначено роль інновацій в сфері стратегічного управління компанії. Подано відібрані приклади розвитку бізнес-стратегії і моделі, основані на інноваціях. Ability and competences that enable implementing innovations are very important features of the modern company management system. Innovations as a factor of competitive advantage are very important in many fields of company functioning. The paper specified the role of innovations in the field of company strategic management. It presents the selected examples of development of business strategy and models based on innovations.Item Формалізований опис бізнес-моделі як основа створення ефективної системи цільового управління підприємством(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Воробець С. Й.; Кічор В. П.; Мищишин О. Л.Розглянуто методологічні підходи до створення системи цільового управління підприємством на основі формалізованого опису основних бізнес-процесів як системи дій для досягнення оперативних, тактичних і стратегічних цілей. Визначено ключові аспекти реалізації такої моделі, починаючи від формалізації місії підприємства з подальшою її деталізацією у вигляді системи збалансованих показників, формалізованого опису її ключових бізнес-процесів і закінчуючи системою контролінгу за процесом реалізації запланованих показників як на рівні підприємства загалом, так і у вигляді системи KPI-показників на рівні безпосередніх виконавців. To improve the effectiveness of the company is necessary as horizontal structuring of production activity (technology) and the structuring of functional management activities (function control). It is realized in the context of building a process model of the enterprise, which today widespread. In developing its business model, the company sells primarily targets such as implementation of information systems, the optimization of the company, the construction quality control system, risk management and more. The business model should enable the company to identify and provide mechanisms to improve processes. In the article the authors examine methodological approaches to create a system of targeted business management based on formalized description of key business processes as a system of actions to achieve the operational, tactical and strategic objectives. The key aspects of this model, from the formalization of the mission of the enterprise with its further detail in the form of a balanced scorecard, formalized description of key business processes and ending the system of controlling the process of implementing its performance at both the enterprise as a whole and in the form of systems KPI-level indicators immediate perpetrators. Implementing process model of the company, which specializes in the production of ice cream, the authors used the following classification processes: core processes, providing and development processes. According to this classification assigned to the basic processes of those are linked to the purchase of raw materials, production, promotion products on the market, selling products on the market, shipping them to customers, and also for individual businesses – after sales service. That basic processes form a chain of creating value for the end user. The group attributed the processes of providing processes related to accounting, legal support, IT service and several others. The group attributed the processes of processes aimed at improving the products (services), creating (support) brand new business, organizational systems, technology, knowledge and so on. Group management processes are processes related to the definition of the objectives of the company, planning, monitoring, analysis, decisionmaking. The main objective processes of the last two groups - improvement of business performance. Thus, the totality of the processes of the company creates a network of interconnected and interacting processes, which is the business model of the company. Implementing the business model of the company, is uniquely placed purpose of improving management processes. This includes the possibility of planning, standardization, creation of conditions predictability of the results of their implementation, algorithms, and ultimately their continuous improvement. Building an effective management system now provides for the establishment of an adequate information support. It is this problem is solved through the implementation of the initial data flow model using functional methods of DFD. To describe the logic of interaction information flows authors used notation IDEF3 (workflow diagramming). This modeling methodology used to graphically describe the motion information flows between processes and information processing facilities that are part of these processes. Methodological approaches to creating a system of targeted business management based on formalized description of key business processes and identified key aspects of this model will be used in further studies to determine the mechanism and process improvement software business model of the enterprise to effectively manage it.Item Формування та використання систем гармонійного розвитку в умовах глобалізації бізнесу(Національний університет «Львівська політехніка», 2021) Харчук, Вікторія Юріївна; Кузьмін, Олег Євгенович; Національний університет «Львівська політехніка»; Філиппова, Світлана Валеріївна; Баюра, Дмитро Олександрович; Погорелов, Юрій СергійовичУ дисертації запропоновано вирішення науково-прикладної проблеми адаптації ідей та принципів концепції гармонійного розвитку для потреб вітчизняних підприємств, розвитку на його основі теоретико-методологічних підходів до формування та використання систем гармонійного розвитку. З цією метою розроблено метод виокремлення тематичних напрямків та інтелектуальної структури наукових розвідок, мультиаспектний метод обґрунтування та виокремлення сфер, двовекторний метод аналізування гармонійного розвитку підприємств, удосконалено концепт та процедури аналізування стану формування та використання системи гармонійного розвитку, розвинуто інструментарій відбору найбільш важливих стейкхолдерів, моделювання динаміки рівня гармонійного ь розвитку підприємств та бізнес-модель гармонійного розвитку «Канвас», які покликані сприяти довгостроковому процвітанню підприємства із врахуванням особливостей глобалізованого бізнес-середовища. В диссертации предложено решение научно-прикладной проблемы адаптации идей и принципов концепции гармоничного развития для нужд отечественных предприятий, развития на его основе теоретико-методологических подходов к формированию и использованию систем. С этой целью разработан метод выделения тематических направлений и интеллектуальной структуры научных исследований, мультиаспектний метод обоснования и выделения сфер, двухвекторной метод анализа гармоничного развития предприятий, усовершенствована концепт и процедуры анализа состояния формирования и использования системы гармоничного развития, развито инструментарий отбора наиболее важных стейкхолдеров, моделирование динамики уровня гармоничного развития предприятий и бизнес-модель гармоничного развития «Канвас», которые призваны способствовать долгосрочному процветанию предприятия с учетом особенностей глобализирующейся бизнес-среды. The dissertation offers a solution to the scientific and applied problems of sustainable development ideas and principles of adaptation for the domestic enterprises’ needs, development on its basic theoretical and methodological approaches to the sustainable development system formation and usage in order to maintain companies’ long-term prosperity. The relevance of the thesis subject, it connections with scientific programs, plans, university research areas, its purpose, objectives and methods of given research have been determined, the scientific novelty and practical significance of the obtained results have been highlighted, the information about approbation has been presented. Sustainable development (SD) becomes an object of heated debates for the last decade. At the same time when it comes to business area, establishing and ensuring it sustainability still demands more focus and elaborating state of the art recommendations, that suits, in particular, domestic enterprises’ needs. The urgency of given scientific problem is confirmed by the results of the current state of maintaining sustainable development by domestic business analysis, environmental challenges, the impact of globalization, rising different social concerns and the need to improve existing business models in Ukraine. Systematized scientific developments on the topic of sustainable development in business area, recommendations and standards of recognized international organizations and features of supporting such a development by domestic enterprises necessitate the development of theoretical, methodological and applied principles of systems formation and usage to support this development. In order to achieve highlighted above research goals author starts from analyzing both international and Ukrainian scientific research devoted to the aspects of sustainability concept in general and its adaptation for business purposes in particular. Therefore, approaches to interpretation of “sustainability”, “business sustainability”, “sustainable development of the company” and it’s translation into Ukrainian has been analyzed. As a result, author developed the interpretation of the notion “companies sustainable development” which points out the possibility to form inclusive business characteristics based on harmonization companies resources and stakeholders needs in all spheres of such a development. Sustainable development is an object of plenty scientific researches that depicts and developed various aspects. The author elaborates a methodological approach to identification of the intellectual structure of scientific research devoted to the problems of companies sustainable development, based on combination of bibliometric methods and obtained clusters of publications interpretations. On the basis of literature overview the types of sustainable development systems are systematized and some classification criteria are offered. A concept of sustainable development system forming and usage for business needs has been developed, which includes system forming – sustainable development spheres, corresponding elements, indicators and criteria; analyzing set of tools – selection of stakeholders, selection of key indicators for assessing sustainable development, modeling the dynamics sustainable development level and its comparison with the expectations of stakeholders; system usage – apply on practice developed sustainable development business model “Canvas”. A multifaceted method to substantiation and identification of companies’ sustainable development spheres is proposed. It is based on the simultaneous consideration obtained results on the interpretation of bibliometric analysis results, international standards for sustainable development analysis and the practice of national enterprises towards submitting sustainability related reports to GRI and Corporate register. Dissertation contains an approach for analyzing given types of reports submitted by Ukrainian companies. Offered approach includes analysis of two separate samples (GRI and CSR reports) based on assessing 23 aspects which refer to SD and CSR initiatives. Secondly, main aspects and pieces of information, which are commonly used for describing SD and CSR in business practice are considered in detail and summarized. As the result of applying multifaceted method were developed author's interpretation of the notion "the sphere of the business entity sustainable development" and the list of such a spheres, namely, economic, social, environmental, governance, and culture with corresponding elements. Complex approach to companies sustainable development analysis which includes improvement of comprehensive list of indicators is developed. Companies are affected by unpredictable environmental challenges, requests from a wide range of stakeholders, which, in turn, complicates the process of tracking and maintaining the sustainable development of the organization as a whole. The solution of the outlined problems is possible under the condition of application of relevant, crosscutting and systematic analysis of sustainable development, which will take into account both the multidimensional nature of the phenomenon, the existing conditions of enterprises and the level of implemented initiatives for such a development. The latter is ensured by the use of an adequate and representative system of indicators, which reflects both the peculiarities of the business sustainability and can be applied to various needs of the enterprise – both those that are only at the initial stage of adaptation of sustainable development ideas and those that implement outlined initiatives on a regular basis. As the result, it was suggested to form an indicators system that includes a set of measures, constructed within five sustainability spheres (economy, social, environment, governance, and culture) under three criteria – “effectiveness”, “development”, “stakeholder cooperation”. The final list of developed indicators contains 99 items. Two-vector method of analyzing the enterprises’ sustainable development system – the formation and usage of a system based on developing tools for selecting the most important stakeholders, identifying key indicators for assessing such development, and, on this basis, modeling the dynamics of the level of sustainable development of enterprises taking into account the expected levels of such development by stakeholders. In order to adapt the practices of initiating and maintaining sustainable development, the dissertation improved the business model of sustainable development "Canvas", which includes classical model, offered by Osterwalder and Pigneur, outlined five spheres of sustainable development, interaction with stakeholders and outlining additional benefits from sustainable development.Item Циркулярна економіка як частина корпоративної стратегії організації(Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Злотнік, М. Л.; Zlotnik, M. L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено впровадження концепції циркулярної економіки в корпоративну стратегію організації. Проаналізовано різні підходи авторів до визначення поняття циркулярної економіки, корпоративної стратегії та бізнес-моделей, проілюстровано процес стратегічного планування з урахуванням концепції циркулярної економіки, ідентифіковано бізнес-моделі циркулярної економіки та їх взаємозв’язок зі стратегією організації. Проаналізовано впровадження циркулярної економіки у корпоративну стратегію на прикладі вибраних підприємств та сформовано висновки.Item Циркулярні бізнес-моделі для сталого розвитку українських підприємств(Видавництво Львівської політехніки) Горбаль, Н. І.; Пліш, І. В.; Horbal, N.; Plish, I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено сутність, принципи, передумови та світовий досвід переходу від лінійної до циркулярної моделі економіки та забезпечення сталого розвитку вітчизняних підприємств за допомогою адаптації циркулярних бізнес-моделей. Проаналізовано світові, передусім європейські, досвід та практику й наведено успішні приклади їх застосування провідними підприємствами світу. Показано, що циркулярна модель корисна не тільки для екології та навколишнього середовища, а й для економічної ефективності підприємств. У підсумку підтверджено гіпотезу щодо глобальної необхідності та високої ефективності зміни економічної моделі з лінійної на циркулярну на різних рівнях. Ураховуючи світовий досвід та наведені рекомендації, зокрема щодо “зелених закупівель”, вітчизняним підприємствам доцільно активно впроваджувати циркулярні бізнес-моделі задля сталого розвитку та підвищення міжнародної конкурентоспроможності, а державі – розробити чітку стратегію переходу на циркулярні принципи економіки.