Інженерна механіка та транспорт
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Інженерна механіка та транспорт by Title
Now showing 1 - 20 of 73
Results Per Page
Sort Options
Item Alternative fuels – necessity for air transport of tomorrow(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Schóber, TomášThis paper deals with the importance of alternative fuels in air transport. Past energy crisis have arisen but were then laid aside as additional oil reserves became available and prices dropped. But now the problem of decreasing supplies and permanently rising prices is joined with global climate change. These factors together create an argument more compelling than it was a decade ago for reducing the dependence on fossil fuel. На сучасному етапі найбільш поширеною технологією рухомих установок у сфері комерційних авіаперевезень є газова турбіна (як турбореактивний двигун, турбовентиляторний двигун або турбогвинтовий двигун), яка наповнюється керосином. Ця технологія зараз є відносно передовою. Авіаційна промисловість протягом останніх десятиліть досягла суттєвих результатів у сфері енергозбереження, однак вони переважно обмежувалися вдосконаленнями в межах уже наявних технологій і супроводжувалися операційними розробками на зразок керування повітряним і наземним транспортом в аеропортах. Незважаючи на ці досягнення, глобальне зростання повітряного транспорту призвело до значного збільшення споживання нафти та викидів парникових газів, спричинених авіатранспортом. Згідно з різноманітними дослідженнями авіатранспорт продовжуватиме стрімко розвиватися і в майбутньому. Оскільки наразі не існує альтернативи газовій турбіні, предметом запропонованого дослідження є альтернативні палива й альтернативні джерела палив. Інші проекти вивчають можливості енергозбереження шляхом передових аеродинамічних технологій, використання нових матеріалів або зменшення ваги. У всіх випадках головною метою є зниження викидів парникових газів та інших забруднювачів шляхом покращення ефективності рухомої установки загалом. Авіатранспортна промисловість сьогодні сконцентрована на трьох проблемах: вартість палива, оподаткування викидів і натиск конкурентів. Більшість експертів стверджує, що газові турбіни, які працюють на основі органічного авіапалива, залишатимуться важливою технологією авіатранспорту в недалекому майбутньому. Проте кілька альтернативних варіантів все ж є. Кожен з них має власні унікальні переваги, хоча жоден не пропонує найкращого вирішення проблеми.Item Comparison between multiobjective optimization algorithms(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Radhi, H. E.; Barrans, S. M.The first aim of this study was to perform a complete comprehensive comparison between multi-objective optimization methods by using standard test problems SCH and FON by using modeFRONTIER software, to determine the efficiency of each method. In order to measure the effectiveness and competence of each algorithm, the test problems were chosen from the literature. One of the aims of this paper is to design, optimize and compare differentmulti-objective optimization algorithms. For this purpose, a benchmark problem is designed in modeFRONTIER. It is a multiobjective optimization and multidisciplinary design optimization written to allow easy coupling to different commercial computer aided engineering (CAE) tool. При розв’язанні задач багатокритеріальної оптимізації неможливо одержати єдиний розв’язок, який б оптимізував всі критерії, тут зазвичай існує набір недомінованих розв’язків або оптимальних розв’язків Парето. Першочерговою метою цього дослідження є повне та вичерпне порівняння методів багатокритеріальної оптимізації за допомогою стандартних тестових задач SCH та FON з використанням програмного забезпечення modeFRONTIER для визначення ефективності кожного методу. Щоб оцінити ефективність і дієвість кожного алгоритму, було обрано тестові задачі з літератури. Два цифрові показники та один візуальний критерій були взяті для якісних і кількісних порівнянь: (1) показник інтервалу (S), що відображає розподіл Парето-фронту в цільовому просторі; (2) співвідношення між кількістю отриманих членів Парето-фронту та загальною кількістю розрахунків функції пристосовуваності, яка визначається коефіцієнтом ефективності пошуку [1], і (3) графічне вираження Паретофронтів для обговорення. Ці показники були вибрані для відображеня якості, а також швидкості алгоритмів в забезпеченні поширених розв’язків. Деб [2] використовує термін домінування (та недомінування) для опису Парето-фронту. Розв’язок x1 домінує над розв’язком x2, якщо і тільки якщо:Розв’язок x1 не є менш важливий ніж x2 за будь-яким з критеріїв. Розв’язок x2 є значно важливіший ніж розв’язок x2 принаймні за одним критерієм. Седенко та Райда провели порівняння між методом рою часток та генетичними алгоритмами [1]. Було розроблено та проведено порівняння між кількома багатокритеріальними еволюційними алгоритмами (БКЕА) [2], Деб та ін. запропонували нову версію назви – Недоміновані Сортувальні Генетичні Алгоритми НСГА-ІІ і порівняли PAES із SPEA [3]. Одним із завдань цієї роботи є створення, оптимізація та порівняння різних багатокритеріальних алгоритмів. Для цього за допомогою програмного забезпечення modeFRONTIER створено типову задачу. Багатокритеріальна оптимізація, а також оптимізація міждисциплінарних розробок забезпечують легке підключення до різноманітного комерційного комп’ютеризованого інженерного обладнання.Item Comparison of three various kinematic analysis solutions of crank mechanism(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Goban, Ján; Horvát, Tomáš; Monková, KatarínaThe article deals with the kinematics analysis of crank mechanism realized by three methods followed by comparison of achieved results. The crank mechanism is the most commonly used mechanism in practice; it is the part of the various machines and almost every car. It belongs to the fundamental mechanisms whereon the kinematic characteristics of mechanism are investigated by students on FMT TU Košice with seat in Prešov within the scope of Technical mechanics lessons. Article hints that the utilization of suitable software can saves labour but the knowledge of theoretical mechanics principles for the problem solution are necessary. The paper was written thanks to support provided by the project KEGA num. 270-014TUKE-4/2010 and VEGA 1/0884/10. Механізми стали частиною нашого життя, вони присутні не лише в технічній сфері, але й у нашому повсякденному житті. Вони допомагають нам виконувати роботу легко і швидко. Механізм – це, як правило, частина машини, де з’єднані дві або більше деталей так, що рух першої деталі призводить до руху інших, який згідно з законом залежить від природи з’єднання. Часто у виробництві потрібно визначити швидкість і прискорення твердого тіла чи якоїсь частини механізму, якщо відомі вхідні параметри привідного механізму. Найпоширенішим механізмом, який використовується на практиці, вважається кривошипний механізм; він є частиною різноманітних машин, а також практично кожного автомобіля. Цей чотирьох-ланковий механізм має деякі особливі конфігурації, створені шляхом забезпечення нескінченності довжини ланки, і часто використовується для перетворення обертового руху на прямолінійний. Отже кривошипно-повзунний механізм є основним механізмом, який досліджується кінематичним аналізом у навчальному процесі на факультеті виробничих технологій Технічного університету Кошице розташованого в Пряшеві в рамках курсу «Технічна механіка». Студенти опановують застосовування законів кінематики на практиці, вони також можуть порівняти три різні розв’язки задачі. Вони вчаться застосовувати графічний, числовий та комп’ютерний підходи, а також бачать переваги та недоліки окремих методів. Результати всіх трьох розв’язків повинні співпадати, таким чином студент може себе перевірити. Варто зазначити, що найпоширенішим підходом є комп’ютерний, оскільки використання відповідного програмного забезпечення полегшує роботу, однак стаття наголошує на тому, що знання теоретичних принципів механіки є необхідним для розв’язання задач. Робота написана завдяки підтримці проекту KEGA номер 270-014TUKE-4/2010 і VEGA 1/0884/10.Item Cистема керування автоматизованим вимірювальним комплексом для дослідження властивостей пористих матеріалів на базі нечіткого нейроконтролера(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Смолянкін, Олег; Маркіна, ЛюдмилаPurpose. Development of hardware-software complex based on IR 5047-50 tensile machine, model building automated control systems elongation details, modeling and forecasting the behavior of porous materials under complex loading trajectories with the use of fuzzy logic. Design/methodology/approach. The authors reviewed the methods of deformation of structural materials neodnorodnyh and installation for studying deformation and strength properties of powder materials. The developed device for lifting strength and deformation characteristics of a tenzometric sensors. Constructed taruvalni dependence. Models of porous materials based on fuzzy logic. We recommend using the method of fuzzy logic to predict material behavior under complex loading paths. Findings. Developed a model plant and automated control systems of power load parameters, followed by registration of deformation characteristics using fuzzy logic Originality/value appropriate use of fuzzy logic method for modeling the behavior of porous materials.Item Effect of minimum quantity lubrication (MQL) by aqueous solutions of drug plants on cutting process in turning 40X13(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Abduraimov, ArsenMetalworking fluids (MWF) are undesirable factors in metal cutting. For both economic and ecological reasons, as well as because of increasing legislation, efforts are being made to reduce the use of MWF. On account of this, the introduction dry machining andminimum quantity lubrication (MQL) techniques in machining process is increasing. This paper deals with experimental investigation on the role ofMQL by aqueous solution of drug plunts on cutting temperature, tool wear, surface roughness and chip formation in turning 40X13 (AISI 420) steel at industrial speed-feed combinations by uncoated carbide insert. The encouraging results include signification reduction in tool wear rate, cutting temperature, surface roughness by MQL mainly through favorable change in the chip-tool and work-tool interaction. Мастильно-охолоджуючі рідини (МОР) відіграють важливу роль у процесах обробки металів різанням. За рахунок змащуючого і охолоджуючого ефектів зменшується знос різального інструменту, поліпшується якість і точність обробки деталей. Витрати на утримання та догляд за МОР істотно збільшують вартість механообробки. Крім того, МОР можуть негативно впливати на здоров'я робітників і є джерелом забруднення навколишнього середовища. Тому одним із шляхів підвищення ефективності процесу різання є зменшення або навіть виключення застосування МОР при механічній обробці. Одним з таких методів є різання з мінімізованою кількістю мастила (МКМ). При такому різанні в зону обробки подається невелика кількість МОР – зазвичай від 50 до 500 мл/год, що у багато разів менше у порівнянні з традиційним поливом, де витрати становлять більше 5 літрів на хвилину. Були проведені експерименти при точінні заготовок із сталі 40Х13 (AISI 420) діаметром 90 мм і довжиною 600 мм при наступних режимах обробки: швидкість різання 2,1-2,3м/с; подача S=0,3мм/об; глибина різання t = 0,5 мм при різанні всуху, поливом і МКС. У якості МОР застосовувалася 5%-емульсія ЕТ-2у і водні розчини лікарських рослин. В експериментах вивчалася роль МКМ на такі характеристики процесу різання як температура різання, знос інструменту, шорсткість обробленої поверхні і стружкоутворення. Результати експериментальних досліджень показують, що при різанні в умовах МКМ температура різання, знос різального інструменту, шорсткість обробленої поверхні є кращою у порівнянні з поливом і різанням всуху. Водні розчини лікарських рослин впливають на всі показники процесу різання. Ступінь впливу залежить від природи рослини і його концентрації у водному розчині.Item Fracture risk assessment of trunk oil pipeline by corrosion fatigue mechanism of service defects development(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Vasyl LuzhetskyyEngineering estimations of the corrosion fracture velocity of oil pipelines have been given, which include both mechanical and physical-chemical interaction operation factors of strained material with workspace. Characteristics of cyclic corrosion crack resistance of a pipe metal of the exploited oil-trunk pipeline with the regard for operating production factors have been defined. New data about corrosive and fatigue failure of pipes in dependence on the initial sizes and forms of their detected defects have been obtained. Cyclic used and unused pipe investigated steel crack resistance charts have been compiled. Also, it has been established, that aqueous corrosive environments (soil and distilled water) essentially influence the fatigue failure propagation process in the investigated steel.Item Improving reliability of the trucks(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Iskhakov, Arthur; Makarova, Irina; Khabibullin, RifatIn the article the ways of increasing competitiveness automotive technique and providing opportunities improving them by analyzing information about defects with principle of "feedback" are analyzed. Used methodology of systems allows to organize interaction between systems of firm service and production system to improve efficiency of interaction.Item Increase of cars reliability at the expense of their warranty service abroad process improvement(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Makarova, Irina; Khabibullin, Rifat; Belyaev, Eduard; Kozadaev, Ruslan; Cheremin, AleksandrThe article is devoted to the development of theoretical and practical methods of solving problems associated with the development of the system of the corporate service of trucks and increase efficiency of its functioning. It is shown the influence of the climatic conditions of the region operating on the indicators of operational reliability. The proposed method will allow to organize the accumulation of statistical data on the most frequent reasons of premature refusals emergence in certain service conditions; accumulation of analytical data from the dealer centers allowing the producer purposefully to improve a design of the car, increasing its reliability and safety.Item Mathematical model of the temperature field in the half-space with partially determined boundary condition(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Popil, Oksana; Halazyuk, OlenaTo improve the operational characteristics of the contacting surfaces of machine parts, plastic and casting elements of structures they are covered with thin coatings that have the physical-mechanical properties that differ from the core material. Under conditions of localized heating and different coefficients of the linear thermal expansion a cracking and exfoliation of the coating is possible. Therefore is actual a physically correct formulation of problems of thermal conductivity in the bodies with thin coating under localized heating.Item Methods of bicycle users’ survey(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Tokmylenko, OlenaThe paper provides a review of data collection methods that can be used for bicycling modeling and planning. The review includes fifteen international studies that use different methods of data collection. The main advantages and disadvantages of each method are listed and the recommendations on when to use particular method are provided.Item Modeling of driver injury severity in head-on accidents considering the vehicle mismatch(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Najaf, Pooya; Jahromi, Hosein NezamianpourIn this study, the driver injury severity of headon accidents considering the vehicle mismatch is modeled. For this purpose, logistic regression method is applied. Using this method determines which driver is more injured. According to final results, seat belt, air bag and weight of vehicles are most effective variables in injury prevention of driver. High speed and driver ejection are the factors that can increase the probability of injury severity. Furthermore, the vehicle dimensions have not a powerful effect on severity of head-on accidents. Therefore, different weight of vehicles is most dangerous aspect of vehicle mismatch. Моделювання серйозності зіткнень відіграє важливу роль в досліженнях із безпеки дорожнього руху. В цій статті змодельовано ступінь серйозності травмування водія при лобових зіткненнях двох різних автомобілів, у яких є по одному пасажирові. Несумісність транспортних засобів – це невідповідність і відмінності між транспортними засобами за вагою, величиною, формою, розмірами, міцністю та потужністю. Розвиток різноманітних технологій проектування транспортних засобів спричинив розбіжності в стандартах для транспортних засобів і, як наслідок, їхню несумісність. У цій статті розглянуто роль фундаментальних характеристик пасажирських автомобілів, таких як статичні та динамічні характеристики (вага, висота, ширина та швидкість) і засоби безпеки у транспортних засобах (повітряна подушка безпеки, ремінь безпеки, виштовхування водія) при різних ступенях серйозності лобових зіткнень. Метод моделювання таких зіткнень є подвійний. Водій одного з автомобілів може бути більш травмованим. Отже, логістична регресійна модель застосовується з метою передбачення ступеня травмування водія при лобових зіткненнях. Проаналізовано 458 спостережень за лобовими зіткненнями за допомогою Fars (Системи аналізу смертності). Кінцева модель здатна правильно передбачити 80,6 % випадків. Аналізуючи гнучкість і вплив побічних чинників, виявлено різні ступені серйозності лобових зіткнень. Встановлено, що: 1. Висока вага транспортних засобів, ремені безпеки та повітряні подушки безпеки є найважливішими чинниками зменшення ризику травмування водія. 2. Важчі пасажирські автомобілі менше пошкоджені при лобових зіткненнях. 3. Розміри транспортних засобів не мають великого впливу на серйозність лобових зіткнень. Тому різниця у вазі транспортних засобів є найбільш небезпечним аспектом їхньої несумісності. 4. Висока швидкість і викидання водія є чинниками, які можуть збільшити можливість серйозного травмування.Item Motor vehicles transition on natural gas fuel: prospects, advantages, risks(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Makarova, Irina; Khabibullin, Rifat; Gabsalikhova, Larisa; Buyvol, Polina; Valiev, IlshatThe article is devoted to development of practical methods an assessment of prospects, risks and analysis of ecological efficiency of the actions connected with development of the automobile market on gas motor fuel. Advantages of use of gas motor fuel as safe and environmentally friendly type of alternative fuel are considered. Limiting factors of transition of the automobile transport on gas fuel are described and analyzed. High-quality risk analysis, characteristic for projects on expansion of a network of automobile gas-filling compressor stations and development of service of gas cylinder cars is carried out.Item Optimal synthesis of the impulsive resonant two-mass vibro-impact systems(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Gursky, Volodymyr; Murashev, Sergiy; Gogol, RostyslavThe article solves the applied problem of the technological efficiency increase of resonant two-mass vibrating machines with an impulsive electromagnetic drive based on optimization synthesis and frequency analysis of asymmetric piece-linear elastic description. The value of speed of working mass is accepted for an objective function. Synthesis is based by frequency coefficient and relation of eigenfrequencies. The rational resilient parameters of asymmetric piece-linear elastic description settle accounts after the optimum values of the proper coefficients. The availability of the poly-frequency spectrum in the resonant mode of machine, operated by impulsive electromagnetic perturbation, is confirmed by the dynamic analysis and numerical system modeling.Item Prediction of the stress-strain diagram of circular tube material based on lateral compression tests(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Niknejad, Abbas; Elahi, Seyed AliIn this article, some previous theoretical relations are investigated, experimentally. For this purpose, collapse behavior of brazen tubes with circular cross-section, when compressed between two rigid plates, is examined. One of the previous equations predicts the produced moment arm of circular tubes during the flattening process. Comparison of the experimental results with the theoretical predictions shows that the theoretical relation calculated the produced moment arm of thicker circular tubes with smaller diameters with good correlation. Two other equations predict elastic modulus and yield stress of tubes material, based on the experimental data of lateral compression test between two rigid plates. These relations employed to sketch the stress-strain diagrams of tube material, using experimental results. The investigations conclude that increasing of wall-thickness and diameter of tubes causes decrement of errors. Цікаво зазначити, що тонкостінні елементи, такі як пластини, каркаси та труби в автомобільних корпусах, фюзеляжах літаків і корпусах кораблів, характеризуються схожими співвідношеннями товщини і ширини. Ці корпусні деталі в основному піддаються стискаючим навантаженням під час удару, вони можуть зазнавати серйозних прогинів, які можуть перевищити товщину стінки на два порядки величини. Останнім часом досліджувалась значна кількість задач імпульсної інженерії, передусім по темі динамічної реакції корпусних деталей в зоні пластичності. Це сприяло кращому розумінню видів несправностей, а також моделей розсіювання енергії під час удару в таких деталях. Система поглинання енергії перетворює, повністю або частково, кінетичну енергію на іншу форму енергії. У цій роботі розглянуто систему поглинання енергії, при якій енергія розсіюється завдяки пластичній деформації металевих поглиначів енергії. Деякі попередні теоретичні обгрунтування досліджувались експериментально. З цією метою проаналізовано характер пошкоджень мідних труб з круглим поперечним перерізом при їх стисканні між двома твердими пластинами. Одне з попередніх рівнянь розраховує плече пари сил круглих труб під час процесу вирівнювання. Порівняння результатів експерименту з попередніми теоретичними розрахунками показує, що більш точно змогли теоретично розрахувати плече сили для круглих труб з більшою товщиною стінок і меншим діаметром. Два інші рівняння розраховують модуль пружності та межу текучості матеріалу труб на базі експериментальних даних досліду бокового стискання між двома твердими пластинами. Ці розрахунки застосовувалися для створення діаграм напружень матеріалу труб з використанням використовуючи результатів експерименту. Дослідження доводить, що збільшення товщини стінок та діаметру труб зменшує похибку.Item Scientific and methodological approaches to the evaluation of innovation development strategy of post offices(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Krupska, ViktoriyaThe report identifies the main scientific and methodological approaches to evaluation of performance of innovative development strategy of mail service enterprises.Item Specific energy absorption by the circular tubes with the polyurethane foam-filler in flattening process(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Niknejad, Abbas; Elahi, Seyed AliIn this article, flattening process of empty and polyurethane foam-filled circular brazen tubes is studied, experimentally. Five geometrical types of specimens with different diameters, thicknesses and lengths were used in the lateral compression tests in the empty and foam-filled conditions and the energy absorption capability by the specimens were investigated. The semi empirical relations were introduced to predict the absorbed energy by the empty and the foam-filled metal tubes. Experimental results show that the variations of specific absorbed energy versus the ratio of diameter/thickness is different in empty and foam-filled tubes and the best selection for energy absorption by the circular tubes is a foam-filled tube that it's D/t is far from region 25 to 35. Система поглинання енергії перетворює, повністю або частково, кінетичну енергію на іншу форму енергії. Перетворена енергія є або оборотною, як наприклад, енергія тиску в рідинах, що стискаються, та енергія пружної деформації в твердих тілах, або необоротною, як наприклад, енергія пластичної деформації. Енергія розсіяна при пластичній деформації металевих поглиначів енергії становить систему поглинання енергії, що розглядається у цій роботі. При розробці складаного поглинача енергії основною метою є необоротне поглинання більшості кінетичної енергії удару самим приладом, що дасть можливість мінімізувати людські травми та пошкодження обладнання. Перетворення кінетичної енергії на енергію пластичної деформації залежить серед інших факторів і від величини та методу застосування навантажень, швидкості передачі, моделей деформації та зміщення, а також характеристик матеріалу. У процесі вирівнювання труба чи стиснутий стержень затискаються між двома твердими пластинами, і енергія розсіюється під час пластичної деформації. У цій статті експериментально досліджується процес вирівнювання круглих мідних труб, пустих або наповнених поліуретановою піною. П’ять геометричних типів зразків з різним діаметром, товщиною та довжиною, в пустому та наповненому піною стані, були використані в дослідах на бокове стискання. Досліджувалась здатність зразків поглинати енергію. Напівемпіричні співвідношення були використані для того, щоб розрахувати енергію поглинуту пустими металевими трубами та трубами наповненими піною. Результати дослідів показують, що зміни питомої поглинутої енергії в залежності від співвідношення діаметр/товщина є різними для пустих труб і труб наповнених піною, а найкращим вибором для поглинання енергії круглими трубами є труба наповнена піною, де D/т є далеким від області 25–35.Item Static analysis of truss structures(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Šmeringai, Peter; ƒmeringaiová, Anna; Monková, KatarínaIn the article is introducing the information about creation of the study aids for teaching Engineering mechanics. In a task about a static analysis of selected real truss structure are explained the procedures and principles for solving of the plane trusses by the classical method and solving with the support of PC. Part of this study aid is manual for solution of defined type of tasks in the program Autodesk Robot Structural Analysis Professional. The paper was written thanks to support provided by the project KEGA num. 270-014TUKE-4/2010 and VEGA 1/0884/10. У цій статті представлена інформація щодо навчальних розробок для предмету «Технічна механіка». Викладання цього предмету входить до навчальної програми студентів-першокурсників. Класична форма викладання не є цікава сьогоднішнім студентам і не мотивує їх. Метою викладачів, які забезпечують викладання предмету «Інженерна механіка» на факультеті виробничих технологій у Пряшеві, є покращення якості викладання за допомогою нових сучасних методів навчання з використанням комп’ютерних технологій і відповідного програмного забезпечення для статичного та динамічного аналізу систем твердих тіл. У завданні зі статичного аналізу вибраної реальної фермової конструкції пояснюються процедура та принципи розрахунків плоских ферм за допомогою класичного методу та за допомогою ПК. Шукаючи відповідну програму, яка б найкраще підходила для вирішення завдань у цій галузі, було опрацьовано кілька програм САПР. Головним критерієм вибору була доступність програми для студентського користування, а також можливість швидкого та легкого розрахунку рівноваги плоских ферм. Була вибрана програма Autodesk Robot Structural Analysis Professional 2011. На цей вибір, головним чином, вплинув той факт, що у 2010/2011 навчальному році на кафедрі розробки технологічних пристроїв (Технічного університету Кошице) факультету виробничих технологій у Пряшеві була створена спеціальна аудиторія для викладання комп’ютерного моделювання з програмним забезпеченням Autodesk Inventor, до якого можна додати і вже раніше згадану програму того ж виробника. Для розв’язання зазначеного типу задач за допомогою програми Autodesk Robot Structural Analysis Professional був розроблений підручник. Він подається у формі інструкції для користувача та навчального відео, щоб студенти могли розв’язати прості задачі з розрахунку рівноваги плоских ферм лише за допомогою цієї програми. Студенти також повинні опанувати основи роботи з програмним забезпеченням Autodesk Robot Structural Analysis. Ця робота написана завдяки підтримці проекту KEGA номер 270-014TUKE-4/2010 тa VEGA 1/0884/10.Item Tiltrotor – no thoroughfare or way ahead?(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Schóber, TomášThe concept of tiltrotor aircraft is nothing new. Its roots came to 1930s when the first design , which resembles to modern tiltrotors was patented. The problem was that the technology in that times was not able to support such a complex program. Only in recent years the demands for a new design combining the advantages of helicopter and aircraft in combination with advanced technology base led to various experiments, testing phases and following production of new tiltrotor aircrafts. This article is dealing with advantages and disadvantages of tiltrotor design aircraft and concentrates on two types – military V-22 Osprey and civilian BA-609. Сучасний авіатранспорт щораз частіше потребує високошвидкісних літаків з метою ефективнішого функціонування. Проте кожен літак платить набагато вишу ціну за збільшення швидкості: поступається в якості польоту, дальності, вантажопідйомності та тривалості польоту. Поєднання вищої швидкості зі здатністю вертикального зльоту та приземлення забезпечило б унікальні транспортні (і не лише) можливості, проте ще дорожчою ціною. Цією ціною є розвиток технологій, виробництва та керування літаком. Зрозуміло, що будь-який літак, який усуває або певним чином обмежує залежність від конкретних злітних смуг, надає будь-якому диспетчеру, військовому чи цивільному, незрівнянну операційну здатність і гнучкість. Гелікоптер, мабуть, ще не досяг меж своїх можливостей, але їх вдосконалення вимагатиме більш інноваційних технологій, аніж тих, які використовувалися досі. Фахівці-інженери вже довший час визнають необмежені можливості збільшення якості польоту гелікоптерів, особливо унікальні технічні труднощі та виклики, пов’язані з їхньою крейсерською швидкістю. Протягом більш, ніж п’яти десятиліть гвинтокрильна промисловість також проявляла зацікавленість до альтернативних концепцій, намагаючись поєднати неперевершену здатність зависання гелікоптера з набагато вищими крейсерськими швидкостями літаків. Конвертоплани з поворотними крилами – гібридні конвертовані гвинтові концепти. Завдяки своєму дизайну конвертоплани можуть літати на набагато вищій крейсерській швидкості, ніж гелікоптери, вносячи, отже, принаймні одну велику перевагу у якість польоту. Проте, як і гелікоптер, конвертоплан – компромісне інженерне рішення (мабуть, навіть більше), і він не є настільки аеродинамічно ефективним, як гелікоптер у завислому польоті або літак у горизонтальному польоті.Item Waste substances for the electricity production. Cheap power off the power industry(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Kardasz, PiotrThe following article present the research on using an alternative fuel in diesel engines. The tested fuel is made from waste oil. The research conducted that use of this fuel helps to reduce the amount of pollutants emitted during the combustion and decreases the energy consumption. The use of the tested fuel also contributes to solve the waste disposal problem and increases the energy efficiency of the process.Item Адаптивний алгоритм керування рухом на регульованому Т-подібному перехресті(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Могила, Ігор; Дяк, Марія; Шварик, ІгорAdaptive algorithms for traffic control at signalized intersections are analyzed and it is shown that there is no universal algorithm which is simple in software and practical implementation. The algorithm for control at T-shaped signalized intersection is proposed. The algorithm extends green light if volume is high or switches on the next stage if it is the long queue at the conflict direction. It is determined based on simulating results of signalized intersection functioning in VISSIM software that proposed algorithm is more efficient in comparison with fixed-time control irrespective of distance between detectors at the intersection approach.