Філософські науки. – 2009. – №636
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2134
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті, присвячені проблемам сучасної філософії, зокрема – проблемам онтології, гносеології, історії української філософії, релігієзнавству, етичним та естетичним питанням, відображені події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – № 636 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 144 с.
Browse
Item Двоїсте системне моделювання процесів інтеграції та диференціації наукового знання(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Тихомірова, ФаридаРозглянуто інтеграцію та диференціацію як єдиний процес розвитку науки. Проаналізовано найпростіші системні моделі наукового знання – компонування і декомпонування. Зв’язки між інтеграцією та диференціацією представлено через подвійне системне моделювання (запропоноване А. Уйомовим). The author devotes the integration and differentiation as a united process of development of the science. In the article analysis the most simple of system models of the science knowledge – the composition and decomposition. The relations between integration and differentiation are examined as a double system model (invented by A. Ujomov).Item Л. Шестов про зв'язок ідейної спадщини Ф. М. Достоєвського з філософією життя Ф. Ніцше(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Савельєв, ВікторНа основі творів Л. Шестова проведено докладний порівняльний аналіз спорідненості й водночас простежено відмінності ідей філософської спадщини Ф. Достоєвського і Ф. Ніцше. Доведено, що обом мислителям властиве негативне ставлення до культу раціоналізму як вихідної основи позитивізму. The author of the article is developing the circumstantial comparative analysis of the affinity ideas of the philosophical heritage by F. Dostoevsky and F. Nietzsche on the base of L. Shestov’s works. There is demonstrating that negative attitude to the cult of rationalism, as the start-point of the positivism, inherent for both thinkers in the article.Item Феномен техніки і перспективи її розвитку у філософському дискурсі ХХ ст.(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Чурсінова, ОксанаItem Утопія і наука: аспекти єдності та протистояння(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ОксанаОкреслено взаємозв’язки та протиставлення утопії та науки як утворень суспільної свідомості. Простежується також ставлення до науки у представників утопічної думки, починаючи від передісторії утопічного жанру (Платон), в подальшому – у Т. Мора, Ф. Бекона (ХVІІ ст.), Л.-С. Мерсьє (ХVІІІ ст.), Ш. Фур’є (ХІХ ст.), а також в антиутопіях О. Хакслі та Дж. Оруела (ХХ ст.). The article is dedicated to description of the main connections and oppositions between utopia and science as formations of social consciousness. Attitude towards science of representatives of utopian thought (from Plato – later to Th. More, F. Bacon in 17 cent., L.-S. Mercier in 18 cent., Ch. Fourier in 19 cent., and also in negative utopias of A. Huxsley and G. Orwell in 20 cent. – is traced.Item Східна мудрість і давньогрецька філософія(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Шадських, ЮрійНа основі з'ясування радикальних відмінностей східної культури від західної подано спробу визначити специфіку мудрості в її протистоянні післясократівській філософії. In the article on the basis of finding out of radical differences of east culture from western an attempt to define the specific of wisdom and its opposition to aftersocrat’s philosophy is given.Item Серце як осереддя душі і духу у філософії Памфіла Юркевича(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Войтків, ЛесяРозглядається проблема серця як осереддя душі і духу у філософії Памфіла Юркевича. Показано, що: серце – це осереддя всієї пізнавальної діяльності людини; центр багатогранних духових станів; центр морального життя особистості. In the given article the problem of heart as a concentration of soul and spirit in Pamphil Yurkevych’s pfilosophy is considered. We show that heart is a location of all cognitive activity of a man, a centre of multisided spiritual conditions, a centre of moral life of a personality.Item Природа свідомості: зіткнення парадигм(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ВікторДосліджуються питання природи свідомості через зіставлення онтологічної та менталістської парадигм. Стверджується позитивне методологічне значення такого зіставлення для виявлення співвідношення свідомості та суб'єктних характеристик людини. Nature of consciousness is examined through comparison of ontological and metallically paradigms. It is underlined positive methodological result of that comparison for understanding of correlation between of consciousness and man's subjective characteristics.Item Апофатична філософія(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Домбровський, БорисПроаналізовано зв'язок катафатичного методу та апофатичного методів в рамках аналітичної філософії. Показано, що в аналітичній філософії катафатичний метод еволюціонує до апофатичного. Вказано основні характеристики апофатичного методу в теології і філософії. Relationship of the kataphatic method and apophatic method is analysed in border of the analytical philosophy. It is shown that in analytical philosophy kataphatic method evolved to apophatic method. The main features of the apophatic method is specified in theologies and philosophy.Item Значення принципу доповнюваності для переходу від пізнання до споглядання(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Кадикало, Андрій; Карівець, ІгорРозглядається нова парадигма осягнення дійсності в межах взаємозв’язку принципу доповнюваності та споглядального способу життя (vita contemplativa). Показано, що стара парадигма, яка ґрунтувалася на пізнанні як протистоянні суб’єкта і об’єкта і яка зводила світ та людину до механічних утворень, породила сучасну моральну та екологічну кризи. Лише повернення до споглядального способу життя і визнання принципу доповнюваності як основи буття можуть вивести людство із стану занепаду. In this article the authors examine the new paradigm of understanding of reality at the limits of interdependence between the principle of complementarity and contemplation. The old paradigm which is based on subject-object relations of cognition caused contemporary moral and ecological crisis. The authors are convinced that only return to contemplation and acknowledgement of principle of complementarity as the base of being can help humankind out of decay.Item Наукові заходи кафедри філософії Національного університету "Львівська політехніка" (2008 – початок 2009 рр.)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ВікторItem Епістемологічний статус поняття структури у структуралізмі та постструктуралізмі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Повторева, СвітланаПроаналізовано спільні і відмінні аспекти розуміння поняття „структура” у структуралізмі і постструктуралізмі. Доведено, що це основоположне для обох напрямів поняття тлумачиться як засіб пізнання, модель (епістемологічно), а не як онтологічна основа об’єктивного світу. The author analyses the join and different aspects of interpretation of category structure in the structuralism and poststructuralism. It is affirmed that this general for the both directs category interprets as a epistemological method (but not as a ontological base of reality).Item Формування принципів конструктивістських онтологій. Пам'яті Нелсона Ґудмена (1906–1998 рр.)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Бразуль-Брушковський, ЄвгенійДосліджено формування принципів конструктивістських онтологій на засадах плюралізму як методології, аналізуючи у зв’язку із цим погляди Р. Карнапа, В. Куайна та Н. Ґудмена. Продемонстровано, що онтологічні твердження в конструктивізмі виникають не як метафізичні засновки, а як наслідки з прагматично орієнтованих епістемологій. Author explores formation of the principles of constructivist ontologies on the foundation of pluralism being taken as methodology. Views of R. Carnap, W. Quine and N. Goodman are analysed thereby. It’s being demonstrated that ontological statements in constructivism emerge not as metaphysical foregrounds, but rather as consequences of pragmatically oriented epistemologies.Item Ф. Достоєвський та Ф. Ніцше: вирішення теми "надлюдини"(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Мазурик, МаріяДосліджено проблему «надлюдини» у філософії Ф. Ніцше та Ф. Достоєвського. Вказано спільні та відмінні ознаки в концепціях цих мислителів. Стверджено, що Ф. Достоєвський, пройшовши довгий шлях з Ф. Ніцше, приходить до висновку, що людина власними силами не може піднятися до висоти Бога, що перетворення людини на боголюдину можливе лише в процесі спільної дії людської та божественної сили, яка її перевищує. The article is devoted to the research of a problem of «overman» in the philosophy of F. Nietzsche and F. Dostoyevsky. The common and different features in the conceptions of the given philosophers are indicated. It is established, that F. Dostoyevsky passed a long way from F. Nietzsche, come to the conclusion, that a man by his own can`t reach the elevation of the God. The impersonation of a man into a overman in possible in the process of common cooperation of the human and godlike power, which dominates over it.Item До проблеми ефективності викладання філософії(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Онищук, ОксанаItem Проблема симулякрів в культурі: культурологічний аспект(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Кандзюба, МаріяДосліджується природа симулякра та еволюція цього поняття в контексті європейської філософської традиції. Аналізуються сфери та наслідки впливу симуляції на життя суспільства, зокрема феномена моди як сфери циркуляції симулякрів. З'ясовуються особливості симулятивного телепростору та відповідного йому типу суспільства – “суспільства спектаклю”. Стверджується залежність усіх сфер культури від симулякрів різних рівнів. Крім того, доводиться небезпека впливу симулятивних образів на свідомість індивіда, його самоідентичність та формування ціннісно-смислових пріоритетів. Визначається статус новітніх змін у культурі, пов’язаних із активністю симулятивних процесів. This article deals with the analysis the character of simulacres and the evolution of the concept in the context of European philosophical tradition. The spheres of simulacres' effect on society are analyzed. Special attention is drawn to the phenomenon of fashion as a sphere of circulation of simulacres. We try to clear up the matter of communication between the simulative realm of TV and responsive type of society – “show society”. The dependence of the all spheres of culture from simulacres on different levels is asserted. The author also attempts the danger of the influence simulative appearances on the consciousness of human, his selfidentify and on the forming of valuable priorities. The status of modern shifts in culture, which caused by spread of simulative process is determined.Item Проблема відчуження у докторській дисертації К. Маркса(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Одарченко, МиколаItem Філософсько-методологічні засади вивчення етнокатастроф в Україні в сучасній політології(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Мирський, РудольфУ філософсько-політологічному ракурсі розглядаються зіставлення Голодомору і Голокосту в Україні, їх загальні і відмінні ознаки. Для посилення ефективності вивчення проблем етнокатастроф в курсі політології вищої школи України подано методичні і методологічні рекомендації, що випливають із практики впровадження в навчальний процес цієї проблематики Регіональним Центром проблем Голодомору і Голокосту при Національному університеті «Львівська політехніка». Contraposition of the Holodomor and the Holocaust in Ukraine as well as their common and differentiating features are scrutinized in this paper. In order to empower the efficiency of studying the problems of ethnocatastrophies within the course of political science in institutions of higher education in Ukraine the author proposes methodical and methodological recommendations derived from the practice of implementation of the said problematic by the Regional Centre of Holocaust Problems of Lviv Polytechnic National University.Item Зміст до Вісника "Філософські науки" № 636(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009)Item Духовність як парадигмальна засада осягнення співвідношення філософії і науки(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Осипов, АнатолійСтверджується, що перспективним напрямком у переорієнтації світоглядних орієнтирів виступає феномен духовності. Головною властивістю духовності є гармонійне поєднання розуму, знань, логіки як пізнавальних здібностей із морально-етичними та естетичними настановами людини тощо. Традиція духовності прослідковується з часів філософії Стародавнього Світу, зокрема – у античній філософії. In the article proud, that Postmodern, having criticized all this statements could not provide another positive concept not only for philosophical principals, in general, but also for the correlation of philosophy and science in particular. A perspective school in the redirecting of the ideology objectives is the phenomenon of spirituality. The main characteristic feature of the spirituality is the harmonious combination of mind, logic, knowledge as a cognitive ability with moral and ethical instructions of a human-being etc. The tradition of the spirituality retraces from the times of Antiquity, in particular from the time of antique philosophy.Item Трансформація уявлень про творчість у філософії від античності до ренесансу(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Саноцька, НаталяРобиться спроба реконструкції сутнісних основ феномена творчості в процесі історико-культурного здійснення та стверджується, що творчість як значуща одиниця буття не споконвічна і можна зафіксувати вихідний момент в окресленні сутності творчості. З’ясовано, що творчість є принцип скріплення буття та сущого і виявляє себе як людський екзистенціал. The phenomenon of creativity in the context of historical-cultural realization is analyzed in this article. As it turns out creative work is not from immemorial time. It becomes clear that creation is principle of consolidate being and sheer. It proves oneself as existencial human being.