Філософські науки. – 2009. – №636
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2134
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті, присвячені проблемам сучасної філософії, зокрема – проблемам онтології, гносеології, історії української філософії, релігієзнавству, етичним та естетичним питанням, відображені події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – № 636 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 144 с.
Browse
Item Л. Шестов про зв'язок ідейної спадщини Ф. М. Достоєвського з філософією життя Ф. Ніцше(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Савельєв, ВікторНа основі творів Л. Шестова проведено докладний порівняльний аналіз спорідненості й водночас простежено відмінності ідей філософської спадщини Ф. Достоєвського і Ф. Ніцше. Доведено, що обом мислителям властиве негативне ставлення до культу раціоналізму як вихідної основи позитивізму. The author of the article is developing the circumstantial comparative analysis of the affinity ideas of the philosophical heritage by F. Dostoevsky and F. Nietzsche on the base of L. Shestov’s works. There is demonstrating that negative attitude to the cult of rationalism, as the start-point of the positivism, inherent for both thinkers in the article.Item Природа свідомості: зіткнення парадигм(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ВікторДосліджуються питання природи свідомості через зіставлення онтологічної та менталістської парадигм. Стверджується позитивне методологічне значення такого зіставлення для виявлення співвідношення свідомості та суб'єктних характеристик людини. Nature of consciousness is examined through comparison of ontological and metallically paradigms. It is underlined positive methodological result of that comparison for understanding of correlation between of consciousness and man's subjective characteristics.Item Титульний аркуш до Вісника "Філософські науки" № 636(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009)Item Онтологічний вимір екзистенції в філософії М. Гайдеґґера: “Das Selbst” versus “Das Man”(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Шевченко, СергійВизначено основні характеристики еволюції поняття “екзистенція” у фундаментальній онтології М. Гайдеґґера та особливості інтерпретації мислителем автентичності людського існування. На основі історико-філософського аналізу ключових положень про справжнє існування людини, висунутих у філософії М. Гайдеґґера, відтворено цілісну картину формування поглядів філософа щодо проблеми визначення автентичності екзистенції. Було встановлено, що М. Гайдеґґер один з перших відкинув метафізично-сутнісне розуміння людини, піддавши гострій критиці усю сучасну йому гуманістично-філософську традицію розуміння істинності людського буття. Натомість мислитель звертається до проблеми існування людини в онтологічно-історичному вимірі, протиставляючи безликій людині – людину як самість, в якій і проявляється автентична екзистенція. The article is devoted to definition of main characteristics of the evolution of “existence” concept in fundamental ontology of M. Haidegger philosophy and to peculiarities of authenticity of human being. It was reconstructed holistic picture of formation philosopher’s views on the problematic of existence autenticity detection on the ground of historical and philosophical analysis of key principles in real existence of human, that is formulated in M. Haidegger’s philosophy. It was determined, that M. Haidegger was one of the first who disclaim of metaphysically-essential understanding of human by criticize all modern to him humanistically-phylosophical tradition of human being truth comprehension. Instead of this, thinker refer to the problem of human existence in ontological and historical dimension by opposing of faceless human to a human as an identity in which authentic existence become apparent.Item Феномен техніки і перспективи її розвитку у філософському дискурсі ХХ ст.(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Чурсінова, ОксанаItem Природа людської самостійності як філософська проблема(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Мазур, ЛюбовДосліджуються уявлення від міфологічних до сучасних філософських і психологічних, про природу людської самості і Я та їх співвідношення. Розкрито їхні функції в розвитку індивідуальності і становленні її ідентичності. Виявлено джерела гетерогенності та спонтанної активності особистості. The author of the article investigates presentations, from mythological to modern philosophical and psychological, about nature of human self and I and their correlations. Their functions are exposed in development of individuality and becoming of its identity. Found out the sources of heterogeneity and spontaneous activity of personality.Item Роль філософії в інтеграції сучасної науки(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Семенюк, ЕдуардВ добу науково-технічної революції інтеграція науки відіграє особливо важливу роль у її розвитку. Це можна бачити, зокрема, в галузях знання, пов’язаних з концепцією сталого розвитку. Світоглядним фундаментом та методологічною основою інтегративних процесів у науці залишається філософія. The integration of science plays especially important role in its development during the scientific and technological revolution epoch. One can see it specifically in the branches of knowledge which are connected with sustainable development. Philosophy retains the meaning of the world outlook foundation and the methodological basis of the integrative processes in science.Item Східна мудрість і давньогрецька філософія(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Шадських, ЮрійНа основі з'ясування радикальних відмінностей східної культури від західної подано спробу визначити специфіку мудрості в її протистоянні післясократівській філософії. In the article on the basis of finding out of radical differences of east culture from western an attempt to define the specific of wisdom and its opposition to aftersocrat’s philosophy is given.Item Серце як осереддя душі і духу у філософії Памфіла Юркевича(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Войтків, ЛесяРозглядається проблема серця як осереддя душі і духу у філософії Памфіла Юркевича. Показано, що: серце – це осереддя всієї пізнавальної діяльності людини; центр багатогранних духових станів; центр морального життя особистості. In the given article the problem of heart as a concentration of soul and spirit in Pamphil Yurkevych’s pfilosophy is considered. We show that heart is a location of all cognitive activity of a man, a centre of multisided spiritual conditions, a centre of moral life of a personality.Item Утопія і наука: аспекти єдності та протистояння(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ОксанаОкреслено взаємозв’язки та протиставлення утопії та науки як утворень суспільної свідомості. Простежується також ставлення до науки у представників утопічної думки, починаючи від передісторії утопічного жанру (Платон), в подальшому – у Т. Мора, Ф. Бекона (ХVІІ ст.), Л.-С. Мерсьє (ХVІІІ ст.), Ш. Фур’є (ХІХ ст.), а також в антиутопіях О. Хакслі та Дж. Оруела (ХХ ст.). The article is dedicated to description of the main connections and oppositions between utopia and science as formations of social consciousness. Attitude towards science of representatives of utopian thought (from Plato – later to Th. More, F. Bacon in 17 cent., L.-S. Mercier in 18 cent., Ch. Fourier in 19 cent., and also in negative utopias of A. Huxsley and G. Orwell in 20 cent. – is traced.Item Двоїсте системне моделювання процесів інтеграції та диференціації наукового знання(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Тихомірова, ФаридаРозглянуто інтеграцію та диференціацію як єдиний процес розвитку науки. Проаналізовано найпростіші системні моделі наукового знання – компонування і декомпонування. Зв’язки між інтеграцією та диференціацією представлено через подвійне системне моделювання (запропоноване А. Уйомовим). The author devotes the integration and differentiation as a united process of development of the science. In the article analysis the most simple of system models of the science knowledge – the composition and decomposition. The relations between integration and differentiation are examined as a double system model (invented by A. Ujomov).Item Апофатична філософія(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Домбровський, БорисПроаналізовано зв'язок катафатичного методу та апофатичного методів в рамках аналітичної філософії. Показано, що в аналітичній філософії катафатичний метод еволюціонує до апофатичного. Вказано основні характеристики апофатичного методу в теології і філософії. Relationship of the kataphatic method and apophatic method is analysed in border of the analytical philosophy. It is shown that in analytical philosophy kataphatic method evolved to apophatic method. The main features of the apophatic method is specified in theologies and philosophy.Item Наукові заходи кафедри філософії Національного університету "Львівська політехніка" (2008 – початок 2009 рр.)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ВікторItem Значення принципу доповнюваності для переходу від пізнання до споглядання(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Кадикало, Андрій; Карівець, ІгорРозглядається нова парадигма осягнення дійсності в межах взаємозв’язку принципу доповнюваності та споглядального способу життя (vita contemplativa). Показано, що стара парадигма, яка ґрунтувалася на пізнанні як протистоянні суб’єкта і об’єкта і яка зводила світ та людину до механічних утворень, породила сучасну моральну та екологічну кризи. Лише повернення до споглядального способу життя і визнання принципу доповнюваності як основи буття можуть вивести людство із стану занепаду. In this article the authors examine the new paradigm of understanding of reality at the limits of interdependence between the principle of complementarity and contemplation. The old paradigm which is based on subject-object relations of cognition caused contemporary moral and ecological crisis. The authors are convinced that only return to contemplation and acknowledgement of principle of complementarity as the base of being can help humankind out of decay.Item Епістемологічний статус поняття структури у структуралізмі та постструктуралізмі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Повторева, СвітланаПроаналізовано спільні і відмінні аспекти розуміння поняття „структура” у структуралізмі і постструктуралізмі. Доведено, що це основоположне для обох напрямів поняття тлумачиться як засіб пізнання, модель (епістемологічно), а не як онтологічна основа об’єктивного світу. The author analyses the join and different aspects of interpretation of category structure in the structuralism and poststructuralism. It is affirmed that this general for the both directs category interprets as a epistemological method (but not as a ontological base of reality).Item До проблеми ефективності викладання філософії(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Онищук, ОксанаItem Ф. Достоєвський та Ф. Ніцше: вирішення теми "надлюдини"(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Мазурик, МаріяДосліджено проблему «надлюдини» у філософії Ф. Ніцше та Ф. Достоєвського. Вказано спільні та відмінні ознаки в концепціях цих мислителів. Стверджено, що Ф. Достоєвський, пройшовши довгий шлях з Ф. Ніцше, приходить до висновку, що людина власними силами не може піднятися до висоти Бога, що перетворення людини на боголюдину можливе лише в процесі спільної дії людської та божественної сили, яка її перевищує. The article is devoted to the research of a problem of «overman» in the philosophy of F. Nietzsche and F. Dostoyevsky. The common and different features in the conceptions of the given philosophers are indicated. It is established, that F. Dostoyevsky passed a long way from F. Nietzsche, come to the conclusion, that a man by his own can`t reach the elevation of the God. The impersonation of a man into a overman in possible in the process of common cooperation of the human and godlike power, which dominates over it.Item Філософсько-методологічні засади вивчення етнокатастроф в Україні в сучасній політології(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Мирський, РудольфУ філософсько-політологічному ракурсі розглядаються зіставлення Голодомору і Голокосту в Україні, їх загальні і відмінні ознаки. Для посилення ефективності вивчення проблем етнокатастроф в курсі політології вищої школи України подано методичні і методологічні рекомендації, що випливають із практики впровадження в навчальний процес цієї проблематики Регіональним Центром проблем Голодомору і Голокосту при Національному університеті «Львівська політехніка». Contraposition of the Holodomor and the Holocaust in Ukraine as well as their common and differentiating features are scrutinized in this paper. In order to empower the efficiency of studying the problems of ethnocatastrophies within the course of political science in institutions of higher education in Ukraine the author proposes methodical and methodological recommendations derived from the practice of implementation of the said problematic by the Regional Centre of Holocaust Problems of Lviv Polytechnic National University.Item Ф. М. Достоєвський та філософія російського Срібного віку(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Лімонченко, ВіраЗдійснено розгортання та обґрунтування такої тези: для російського релігійно-філософського ренесансу Ф. М. Достоєвський може розглядатися його парадигмальною основою, задаючи ідеальний прообраз, що має параметри справжнього, первинного і непідробного існування та постає якоюсь мірою як зразкова модель як для постановки проблем, так і для їх певного вирішення. The main thesis the author provides confirms that F. M. Dostoyevsky can be considered the paradigmal basis for Russian religious–philosophycal renaissance for providing the ideal paradigm which has dimensions of real and original existence and in some sense becomes an ideal model for rising problems and for their solving.Item Формування принципів конструктивістських онтологій. Пам'яті Нелсона Ґудмена (1906–1998 рр.)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Бразуль-Брушковський, ЄвгенійДосліджено формування принципів конструктивістських онтологій на засадах плюралізму як методології, аналізуючи у зв’язку із цим погляди Р. Карнапа, В. Куайна та Н. Ґудмена. Продемонстровано, що онтологічні твердження в конструктивізмі виникають не як метафізичні засновки, а як наслідки з прагматично орієнтованих епістемологій. Author explores formation of the principles of constructivist ontologies on the foundation of pluralism being taken as methodology. Views of R. Carnap, W. Quine and N. Goodman are analysed thereby. It’s being demonstrated that ontological statements in constructivism emerge not as metaphysical foregrounds, but rather as consequences of pragmatically oriented epistemologies.