Вимірювальна техніка та метрологія. – 2019. – Випуск 80, №4
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/56993
Міжвідомчий науково-технічний збірник
Входить до наукометричних баз Index Copernicus, CrossRef (DOI)
Вимірювальна техніка та метрологія : міжвідомчий науково-технічний збірник / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка» ; відповідальний редактор Б. І. Стадник. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. – Том 80, № 4. – 56 c. : іл.
Browse
Item Система забезпечення якості вищої освіти в контексті міжнародного стандарту ISO 21001:2018(Видавництво Львівської політехніки, 2019) Васілевський О. М.Проаналізовано міжнародні та європейські стандарти у сфері забезпечення якості освіти, їхні основні принципи та рекомендації щодо створення внутрішньої системи забезпечення якості у закладі освіти на основі процесного підходу, запропоновані Міжнародним стандартом ISO 21001:2018. Запровадження політики системи управління якістю вищої освіти повинно ґрунтуватися на студентоцентричності навчання, культурі, традиціях закладу вищої освіти, наборі переконань і цінностей, що зумовлюють поведінку закладу освіти на ринку освітніх послуг. Заява про запровадження політики системи управління закладом вищої освіти відповідно до міжнародного стандарту ISO 21001 забезпечує основу для встановлення цілей закладу вищої освіти, які періодично переглядають, для того щоб гарантувати, що заклад освіти ефективно і результативно виконує місію та стратегію, рухаючись до бачення (ідеального майбутнього) закладу вищої освіти. Такий рух дасть змогу закладу вищої освіти надавати якісні освітні послуги, бути конкуренто спроможним на ринку освітніх послуг, затребуваним на ринку праці та увійти в міжнародні рейтинги закладів вищої освіти. The international and European standards in the field of ensuring the quality of education, their basic principles, and recommendations on creating an internal quality system in an educational institution based on a process approach, proposed by the International Standard ISO 21001:2018, are analyzed. Introduction of the system’s policy quality management of higher education should be based on student-centered learning, culture, traditions of higher education institutions, a set of beliefs and values that determine the behavior of the institution in the educational market. The statement on the introduction of the policy of the higher education quality management system in accordance with the international standard ISO 21001 provides the basis for setting the goals of the institution, which are periodically reviewed to ensure that the mission and strategy of the institution is carried out efficiently and effectively, moving towards the vision of the institution. Such a movement of an educational institution will allow it to provide quality educational services, to be competitive in the educational services market, in demand in the labor market and to be present in international ratings of higher education institutions. To ensure the quality of higher education, the international standard ISO 21001 can help higher education institutions demonstrate their commitment to effective quality management of education by introducing an internal quality management system for higher education, monitoring all its processes and periodically reviewing such a management system. Unlike the European Standard, which refers only to the teaching staff, the international standard ISO 21001 sets out the requirements for staff, ensuring the competence and development of staff as a whole, including administration, teaching and support staff, recognizing that all of these employees play an important role in providing a well-functioning institution. Key words: Education quality system; Higher education; Principles of standards ISO; Internal quality control. Ключові слова: система якості освіти, вища освіта, принципи стандартів ISO, внутрішній контроль якості.