Динаміка, міцність та проектування машин і приладів. – 2016. – № 838
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/34318
Вісник Національного університету «Львівська політехніка»
Опубліковані результати науково-дослідних робіт професорсько-викладацького складу Інституту інженерної механіки та транспорту Національного університету “Львівська політехніка” та інших авторів. Розглянуті питання динаміки та міцності елементів машин, приладів і транспортних засобів, а також створення й розрахунку перспективного технологічного устаткування. Для наукових та інженерно-технічних працівників відповідних галузей промисловості.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Динаміка, міцність та проектування машин і приладів : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка» ; голова Редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – № 838. – 225 с. : іл.
Browse
Item Перспективи використання конструкційного демпфування для зменшення амплітуди автоколивань у процесі різання металів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Новіцький, Я. М.; Новіцький, Ю. Я.Розроблено та досліджено математичну модель чотиримасової автоколивальної схеми металорізального верстата. Проаналізовано вплив параметрів внутрішнього тертя у з’єднаннях конструктивних елементів верстата на амплітуду коливань різця та деталі. Показана можливість ефективного гасіння амплітуди автоколивань різця за рахунок оптимального вибору параметрів фрикційного з’єднання тіла різця із різцетримачем. Mathematical model of four mass oscillating circuit cutting machine developed and studied in this paper. The influence of the internal friction in the joints of structural elements on the machine tool vibration amplitude and details. Effective self-oscillation amplitude blanking tool possible by choosing the optimal parameters of the tool body frictional connection with tool holders.Item Дослідження навантажень, що виникають під час руху каретки у зоні опорного башмака підвісної канатної установки(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Сологуб, Б. В.; Данило, Я. Я.; Предко, Р. Я.Розглянуто підвісну канатну установку як складну технічну систему. Досліджено роботу вантажної каретки у зоні опорного башмака. Проведено розрахунок зусиль у несівному канаті залежно від роботи інших елементів установки. Враховано значні коливання канатів, що сприяють виникненню додаткових динамічних зусиль, які необхідно враховувати під час розрахунків на міцність і довговічність. Запропонована динамічна модель для розрахунку зусиль, що виникають під час руху каретки підвісної канатної установки у зоні опорного башмака. Наведено рівняння руху тягово- неснівного каната, отримані значення зусиль та побудовані графіки зміни нормального зусилля, залежно від тиску каретки на несівний канат. Наведені приклади підвищення довговічності несівного каната за допомогою правильного вибору основних параметрів опорного башмака і режимів роботи установки, а також графіки зміни нормального зусилля залежно від тиску каретки на несівний канат у зоні опорного башмака. Розроблені практичні рекомендації для вибору основних параметрів підвісної канатної установки. Suspended cable installation as a complex technical system has been considered. The research on the area of supporting shoe of the suspended cable operation has been done. Values of forces appearing in the bearing rope depending on the other elements of installation have been calculated. Significant shaking of the cables causing additional dynamic forces has to be considered while calculating the strength and durability of installation. The dynamic model of forces calculation generated during the motion of the carriage of suspended cable installation in the area of the supporting shoe has been offered. The equations of motion of pulling an bearing rope has been illustrated, the values of forces and the graphs of changes in normal force have been given depending on the pressure of the carriage on the bearing rope. The examples of increasing durability and longevity of bearing rope through the correct choice of main parameters of supporting shoe and the mode of installation as well as graphics of changes of standard forces depending on the pressure of carriage on bearing rope in the area of supporting shoe have been given. Practical advice on choosing the basic parameters of suspended cable installation has been worked out.Item Керування швидкістю руху машин багатоступеневою зубчастою диференціальною передачею через епіцикл(2016) Малащенко, В. О.; Стрілець, О. Р.; Стрілець, В. М.Розглянуто процес керування змінами швидкості за допомогою багатосходинкових зубчастих диференціальних передач із замкненою гідросистемою, коли ведучою ланкою є сонячне зубчасте колесо, а веденою – водило, або навпаки. Керуючою ланкою є епіцикл, пов’язаний із замкненою гідросистемою, до складу якої входять гідронасос, короткі трубопроводи, регулювальний дросель і зворотний клапан. Коли регулювальний дросель відкритий, то гідронасос знаходиться з епіциклом у русі, а коли закритий, вони зупинені. Отже, залежно від пропускної здатності регулювального дроселя швидкість епіцикла змінюється і тому змінюється швидкість водила. Виконання зубчастої диференціальної передачі багатосходинковою дає змогу збільшити діапазон зміни швидкостей. За допомогою комп’ютерного моделювання отримані графічні залежності між швидкостями ведучої, керуючої та веденої ланок у таких пристроях. The article considers processes of speed change management via epicyclic gear train with a closed circuit hydrosystem when the driving element is a sun gear and the driven - is a carrier or vice versa. The control element is ring gear connected to closed circuit hydrosystem that consists of pump, pipes and regulating throttle. When throttle valve is open, we have that ring gear drives the hydraulic pump that pumps fluid in a closed hydrosystem, so the control element is in motion. When throttle is closed, then hydrosystem is immovable, hydraulic pump is stopped and so is ring gear. Thus, depending on the bandwidth of regulating throttle, speed of ring gear changes, while changing the speed of the driven element (carrier or solar gear). Having a multistep gear train giver a broader range of speed change. We have received graphic dependences between velocities of driving, control and driven elements by means of computer programing.Item Безпечні режими руху транспортних засобів в умовах засліплення(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Бойків, М. В.Розглядаються результати дослідження тривалості адаптації зору водія в умовах засліплення та його вплив на безпечні режими руху у щільних транспортних потоках. Визначено, що вирішальним чинником для водія під час руху у темну пору доби є його функціональний стан, який впливає на роботу зорового аналізатора щодо адаптації і відновлення зору в умовах засліплення. Встановлено, що залежно від тривалості засліплення водія, швидкість руху засліпленого автомобіля і наступного, що рухається за ним, необхідно знизити до 30 % і більше, якщо більша початкова швидкість транспортного потоку. Також визначено, що навіть незначне засліплення водія призводить до нерівномірності руху усього транспортного потоку. In the article the results of research duration adaptation of the driver in terms of blindness and its impact on safe driving mode in dense traffic. Determined that the decisive factor for the driver when driving at night-time in terms of its functional blindness is a condition that affects the operation of the visual analyzer, to adapt and restore vision after blindness. Established that depending on the speed of the car and blinded the next, moving him, ponyzhaty safe speed should be 30 % or greater, the greater the initial velocity. Also determined that lowering speed varies depending on the functional status of drivers and even a slight glare causes uneven movement of all traffic.Item Оцінка плавності руху автобуса методом моделювання у системі Matlab/Simulink(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Бур’ян, М. Ф.; Боднар, М. Ф.Розглянуто алгоритм моделювання руху автобуса по дорогах з різним покриттям з метою оцінювання вібронавантаження на сидіннях водія та пасажирів автобуса та можливості підбору конструктивних параметрів підвіски та сидінь за умов комфортабельності. Виокремлено характерні точки у салоні автобуса, для яких розроблено структурну схему симулювання руху у системі Matlab/Simulink. The algorithm of modeling bus movement on the roads with different surface to assess vibratory loads on driver and passengers seats of the bus and the possibility of selecting the design parameters of the suspension and seats according to comfort conditions were presented. Designed block diagram in the Matlab / Simulink system to investigate vibratory loads at specific points inside bus which were determinated.Item Структурні особливості рядів передатних відношень в автомобільних транcмісіях(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гащук, П. М.; Нікіпчук, С. В.Досліджуються можливості й засоби загальної ідентифікації структури рядів передатних відношень у сходинчастих трансмісіях автомобілів. Проводиться аналіз відповідності реальних рядів передатних відношень відомим фундаментальним числовим послідовностям. Запропоновано метод наочного порівняння структур рядів. Possibilities and facilities of general authentication of structure of rows of transmissions relations are explored in the gear transmissions of cars. The analysis of accordance of the real rows of transmissions relations to the known fundamental numerical sequences is conducted. The method of evident comparison of structures of rows is offered.Item Зміст до Вісника "Динаміка, міцність та проектування машин і приладів" № 838(Видавництво Львівської політехніки, 2016)Item Залишкові деформації і напруження у пластично здеформованій трубі за дії згинального моменту та поздовжньої сили(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Мельник, Н. Б.На основі деформаційної теорії пластичності і теорії циліндричних оболонок розроблено аналітично-числову методику визначення залишкових деформацій і напружень після повного розвантаження довгих труб за їх пластичного згину з розтягом (стиском). Наведено порівняння розрахункових результатів з експериментальними даними для сталевої труби 57,5 х 3,65 мм. Based on the deformation theory of plasticity and theory of cylindrical shells developed analytical and numerical method for determining residual stresses and strains after full discharge with plastic bending of tension (compression) long tubes. The comparison of calculated results with experimental data for steel pipe 57,5 х 3,65 mm.Item Оцінка регулярності руху транспортних засобів на міському автобусному маршруті з погляду пасажира за допомогою програмного модуля у середовищі Рython(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Жук, М. М.; Півторак, Г. В.Розглянуто методи оцінки якості перевезень пасажирів на основі регулярності руху. Запропоновано спосіб оцінки регулярності руху на маршруті на основі зіставлення GPS-даних роботи транспортних засобів на маршруті та даних опитувань пасажирів. Розроблено програму, яка дасть змогу перевірити сприйняття пасажирами регулярність роботи маршруту. The evaluation methods of quality assessment in transport services were reviewed based of movement regularity. The method of appreciation of movement regularity was offered based of comparison GPS data and date of passenger’s survey. The program was designed. This program will make it possible perception movement regularity of passenger’s.Item Принципи ідентифікації регуляторних характеристик двигуна внутрішнього згоряння(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гащук, П. М.Йдеться про пріоритети режимів роботи й т. зв. регуляторну характеристику двигуна внутрішнього згоряння, яка відображає режимні пріоритети. Піддаються аналізові класичні приклади різного тлумачення пріоритетів режимів на основі питомої витрати пального. Їм протиставлені нові підходи до упорядковування режимів роботи двигуна. Запропоновано змістовніші алгоритми ідентифікації регуляторної характеристики двигуна внутрішнього згоряння. It is a question of operating regime priorities and so-called regulative characteristic of an internal combustion engine, called to display regime priorities. Classical examples of different interpretation of regime priorities on the specific fuel consumption basis are giving into the analysis. To them new approaches to regime streamlining is opposed. More substantial algorithms of identification internal combustion engine regulative characteristics are offered.Item Суперелементна модель каркаса кузова туристичного автобуса(2016) Горбай, О. З.Розраховуючи каркас кузова автобуса на рівноміцність, використати суперелементне 3D-моделювання, що дає змогу створити модель повної конструкції туристичного кузова автобуса з можливістю розбиття його на сукупність підконструкцій на рівнях. Рівновага складових цього типу кузова досягається побудовою ієрархії підструктур. Під час дискредитації моделі використано поділ каркаса кузова вертикально поперечними площинами на окремі просторові об’єми призматичного типу. Розрахунок каркаса кузова на міцність проведено за умови забезпечення європейських вимог пасивної безпеки. Досліджувана модель характеризується значеннями переміщень у структурі каркаса мотовідсіка у межах 6–7,5 мм. Відносне переміщення точок кріплення силового приводу на двох опорах під двигуном та двох – під трансмісією не перевищує 5 мм, що знаходиться у допустимих межах для нормальної спільної роботи двигуна й трансмісії. Сalculation of the index of the strength of the body shell regarding the conditions of passive safety made on final superelement of FE 3D modeling. It is made possible to create a complete model a bus frame structure with the partitioning the set of substructures in the levels. This method of partitioning a bus body structure to superelements is a method of a series-parallel procedures designed to handle equilibrium of the object. The balance of the components of the body was achieved by hierarchy of sub-structures. The basic finite element of substructure is located on the first level, whereas the full model object is a substructure of the highest level. Superelement in FE model makes it possible to consider them at every level as substructures in contact to only at the boundary nodes. Separation of the body of the frame is performed by vertical transverse plane into separate spatial volum’s of prismatic type. The calculation of body frame strength provided according European standards of passive safety. The researched model got the displacement of structure of motor compartment frame within 6–7,5 mm.. Displacement of fixing supports of engine and transmission is less than 5 mm, which is within acceptable limits for common engine and transmission work.Item Моделювання мікропрофілю дороги у задачах динаміки колісних машин(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Кузьо, І. В.; Залуцький, Ю. В.; Житенко, О. В.Запропоновано математичні моделі та програмне забезпечення для моделювання мікропрофілю дороги різних типів. Отримані значення висоти нерівностей мікропрофілю використовуються як вхідний сигнал під час дослідження коливальних процесів у колісних машинах. For modeling various types of road microprofile offered by mathematical models and software. The values of roughness height are used as input in the study of vibrational processes in wheel machines.Item Вплив ремонтних змін діаметрів циліндрів автомобільних двигунів на їх характеристики(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Нємий, С. В.; Коцюмбас, О. Й.Розглянуто деякі особливості впливу результатів ремонтних дій на гільзи циліндрів на основі зміни характеристик двигунів. Проведено аналіз впливу ремонтних змін діаметрів циліндрів на енергетичні характеристики двигунів. Обґрунтовано теоретичні залежності для розрахунку зовнішніх швидкісних характеристик двигунів із ремонтними розмірами циліндрів. Доведено, що збільшення діаметрів циліндрів до ремонтних розмірів призводить до збільшення потужності і крутного моменту двигуна. Some features of influence of results of the repair operating are considered on the shells of cylinders in the aspect of change of descriptions of engines. The analysis of influence of repair changes of diameters of cylinders is conducted on power descriptions of engines. Grounded theoretical dependences for the calculation of external speed descriptions of engines with the repair sizes of cylinders. It is well-proven that the increase of diameters of cylinders to the repair sizes results in increasing power and twisting moment of engine.Item Розроблення динамічних моделей механічних систем з канатними елементами(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гелетій, В. М.Розглянуто питання комп’ютерного моделювання динамічних процесів механічних систем з канатними елементами: вантажопідіймальних машин, лісозаготівельних канатних транспортувальних систем. Запропонована процедура вилучення квазіциклічних координат, пов’язаних з рухом окремих елементів системи як твердого цілого, що полегшує застосування комп’ютерних методів визначення власних частот і форм коливань і розв’язування задач динаміки таких систем. Наведено метод визначення параметрів демпфування дискретних моделей таких систем. Computer modeling dynamic processes mechanical systems, which consist of ropes, such as lifting machines and ropes transporting systems, are considered. Procedure of exception of quasi-cyclic coordinates associated with the elements of the system which move as a hard unit is offered. That facilitates application of computer methods of determination of eigen frequencies and forms of vibrations and other tasks of dynamics of such systems. Method of determination parameters damping such discrete mechanical systems is offered.Item Обґрунтування розвитку та аналіз конструктивних особливостей горизонтально-осьових вітроустановок з лопатями вітрильного типу(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Корендій, В. М.; Білецький, Ю. О.; Дмитерко, П. Р.; Фурдас, Ю. В.Обґрунтована доцільність подальшого розвитку горизонтально-осьових вітроустановок з лопатями вітрильного типу. Проведено аналіз їх конструктивних особливостей та визначено шляхи їх удосконалення та підвищення експлуатаційної ефективності. Розглянуто конструктивні та функціональні особливості окремих елементів і систем горизонтально-осьової вітроустановки. Проаналізовано системи орієнтації, регулювання потужності та протиштормового захисту вітроустановок з лопатями вітрильного типу. Обґрунтовано шляхи подальших науково-прикладних досліджень за цією тематикою. The expediency of the further development of horizontal-axis wind turbines with blades of sail type is substantiated in the article. The analysis of design features is conducted and the ways of their improvement and increasing of operational efficiency are defined. Structural and functional features of separate elements and systems of horizontal-axis wind turbine are considered. The systems of orientation, power control and anti-storm protection of wind turbines with blades of sail type are analyzed. The ways of further scientific and applied research on the presented subject are substantiated.Item Моделювання пасивної безпеки системи “пасажир-сидіння” великогабаритних колісних транспортних засобів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Горбай, О. З.; Керницький, І. С.Отримано результати комп’ютерного моделювання напружено-деформованого стану моделі пасажирського двомісного автобусного сидіння під час прикладення різного типу навантажень. На основі отриманих деформаційних переміщень та максимальних пришвидшень виявлено їх істотну залежність від закону зміни навантаження у часі. Розглянуто варіант їх врахування під час проведення випробувань пасажирських сидінь згідно з Правилами ЄЕК ООН R 80 стосовно забезпечення вимог пасивної безпеки. Presented results of computer modeling of stress-strain state of the model of double bus passenger seat during the application of different types of loads. Based on deformation and displacement of maximum acceleration revealed their significant dependence on loads change over the time. Offered the alternative option in test of passenger seats according to ECE Regulations 80 R requirements at ensuring its passive safety.Item Підтримання надійності системи гальмування автомобілів засобами матеріально-технічного забезпечення(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Мастикаш, О. Л.Зміни експлуатаційних властивостей автобусів, зокрема, показників гальмового керування, мають складний і багатопрофільний характер. Тому перед фахівцями у галузі технічної експлуатації стоїть завдання пошуку керування гальмовими властивостями на засадах системності і комплексності. Розроблена методика підтримання надійності гальмового керування автобусів засобами матеріально-технічного забезпечення ґрунтується на виділенні у спеціальну групу багатьох постійно замінюваних конструктивних елементів. Оцінка запасу передбачає використання інформації про інтенсивність потоків відмов конструктивних елементів у поєднанні з розрахунковою процедурою. Методика пропонується як засіб керування гальмовими властивостями автобусів в експлуатації. Changes Bus service properties, in particular - performance brake controls are complex and multidisciplinary nature. This makes brake systems for developers and experts in the field of technical operation management job search braking properties on the basis of consistency and comprehensiveness. The method of maintaining the reliability of the brake control bus means Logistics, which is based on the allocation of a special group number is constantly replaceable structural elements. For these elements formed and periodically updated inventory, the amount and composition of which provides a predetermined probability of preserving the technical condition of the brake control bus. Stock assessment involves the use of information on flow intensity of failures of structural elements in conjunction with estimated procedure based on the method of steepest descent. Methods proposed as a means to control braking properties buses in operation.Item Титульний аркуш до Вісника "Динаміка, міцність та проектування машин і приладів" № 838(Видавництво Львівської політехніки, 2016)Item До розрахунку термонапруженого стану стрижневих елементів багатозв’язних поперечних перерізів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Войтович, М. І.; Лампіка, Р. В.Стосовно дослідження напружено-деформованого стану стрижневого елемента багатозв’язного поперечного перерізу виведена система диференціальних рівнянь на температурні аналоги поздовжньої сили і згинальних елементів, коли на зовнішній і внутрішній поверхнях стрижня теплообмін із омиваючими середовищами відбувається за законом Ньютона, а на поверхнях поздовжніх вирізів відбувається теплообмін із заповнювачами через проміжкові шари. With respect to the study of stress-strain state of the rod element multiply cross section derived system of differential equations for thermal counterparts longitudinal force and bending elements when the outer and inner surfaces of the core heat transfer fluids washing is the law of Newton, and the surface is a longitudinal notches heat of aggregates through interim layers.Item Динамічні властивості пластин з функціонально градієнтних матеріалів за згину(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Дівеєв, Б. М.; Коник, С. І.Розглянуто функціонально градієнтні матеріали (ФГМ) з неперервно змінними властивостями. Вони застосовуються у багатьох будівельних, механічних, аерокосмічних структурах через їх довговічність і високу жорсткість. Хоча відомо багато робіт з теоретичного аналізу вільних і вимушених коливань ФГМ-структур, дослідження по 3d-розв’язках лімітовані. Застосовано метод точного визначення їх розподілу у плиті за циліндричного згину. Запропоновано спосіб апроксимації для напруженого стану ФГМ плит. Це адаптивний метод, незалежний від строгості припущень для моделі плити. Уточнена модель враховує зсувні, нормальні деформації і напруження. Розглядається розподіл напружень за циліндричного згину пластини за різних частот коливань. Проведено оцінювавння демпфуючих властивостей у частотній області. Functionally graded materials (FGMs) with continuously varying material properties have attracted much attention of researchers. They have been widely used in many structures of civil, mechanical, space engineering owing to high strength and high stiffness. Although a large number of papers on the theoretical analysis on the analysis of the free and forced vibration of functionally graded structures study on 3d solutions of FGMs is still limited. This paper presents a new stress analysis method for the accurate determination of the detailed stress distributions in plates subjected to cylindrical bending. Some approximate methods for the stress state predictions for FGM plates are presented here. The present method is adaptive and does not rely on strong assumptions about the model of the plate. A specified theoretical model takes account of the shear and normal strains and stresses. The stress distribution by cylindrical plate bending by different vibration frequencies is under discussion. Damping properties in the frequency region are appreciated.