Динаміка, міцність та проектування машин і приладів. – 2016. – № 838
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/34318
Вісник Національного університету «Львівська політехніка»
Опубліковані результати науково-дослідних робіт професорсько-викладацького складу Інституту інженерної механіки та транспорту Національного університету “Львівська політехніка” та інших авторів. Розглянуті питання динаміки та міцності елементів машин, приладів і транспортних засобів, а також створення й розрахунку перспективного технологічного устаткування. Для наукових та інженерно-технічних працівників відповідних галузей промисловості.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Динаміка, міцність та проектування машин і приладів : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка» ; голова Редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – № 838. – 225 с. : іл.
Browse
Item Аналіз ефективності використання двомасового маховика на автомобілі(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Літвін Р. Г.Проаналізовано останні публікації та дослідження, пов’язані з ефективністю використання двомасового маховика на автомобілях, зображено будову двомасового маховика з планетарними шестернями, види двомасових маховиків, проаналізовано їх переваги та недоліки з метою постановки завдань для подальших досліджень. The article analyzes the recent publications and research related to effective use dual mass flywheel cars, shown structure dual mass flywheel of planetary gears, species dual mass flywheel, analyzed their advantages and disadvantages, to setting targets for further research.Item Безпечні режими руху транспортних засобів в умовах засліплення(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Бойків, М. В.Розглядаються результати дослідження тривалості адаптації зору водія в умовах засліплення та його вплив на безпечні режими руху у щільних транспортних потоках. Визначено, що вирішальним чинником для водія під час руху у темну пору доби є його функціональний стан, який впливає на роботу зорового аналізатора щодо адаптації і відновлення зору в умовах засліплення. Встановлено, що залежно від тривалості засліплення водія, швидкість руху засліпленого автомобіля і наступного, що рухається за ним, необхідно знизити до 30 % і більше, якщо більша початкова швидкість транспортного потоку. Також визначено, що навіть незначне засліплення водія призводить до нерівномірності руху усього транспортного потоку. In the article the results of research duration adaptation of the driver in terms of blindness and its impact on safe driving mode in dense traffic. Determined that the decisive factor for the driver when driving at night-time in terms of its functional blindness is a condition that affects the operation of the visual analyzer, to adapt and restore vision after blindness. Established that depending on the speed of the car and blinded the next, moving him, ponyzhaty safe speed should be 30 % or greater, the greater the initial velocity. Also determined that lowering speed varies depending on the functional status of drivers and even a slight glare causes uneven movement of all traffic.Item Визначення співвідношення між інтенсивністю транспортних і пішохідних потоків для влаштування нерегульованих пішохідних переходів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гілевич, В. В.; Могила, І. А.; Міхоцький, О. С.Виявлено взаємний вплив між транспортними і пішохідними потоками на нерегульованих переходах. У середовищі VISSIM створено модель нерегульованого пішохідного переходу. Встановлено, що інтенсивність транспортного та пішохідного потоків впливають на транспортні затримки. Запропоновано рекомендації щодо співвідношення між транспортними і пішохідними потоками для влаштування нерегульованих та регульованих переходів. Mutual effect of traffic and pedestrian flows at the non-signalized pedestrian crossings is shown. The model of non-signalized pedestrian crossing is created in VISSIM. There is found out that the volume of traffic and pedestrian flows influences on traffic delays. Recommendation for installation of non-signalized and signalized pedestrian crossing based on correlation between volume of traffic and pedestrian flows are proposed.Item Вплив повноти і якості виконання операцій технічного обслуговування автобусів на регулярність їхнього руху на маршрутах(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Виджак, М. А.Визначено вплив повноти і якості виконання операції технічного обслуговування (ТО) на регулярність руху автобусів на маршрутах. Дослідженнями технологічних процесів ТО (ЩО, ТО-1, ТО-2) автобусів комунального АТП м. Львова та випуску їх на лінію встановлені відхилення від нормативного змісту операцій (фактичне невиконання окремих з них). Виявлені відсотки повноти виконання операцій ЩО автобусів. Визначено щомісячні розподіли відмов автобусів на лінії з технічних причин (неповного виконання операцій ТО) протягом 2014–2015 рр. The state of the question of determining the effect on the completeness and quality of the technical inspections operation (TI) on the regularity of buses on the route was analysed. Previous research processes of the technical inspections (TI-1, TI-2, DI) showed the deviation from executable content operations, failure in separate operations (the actual implementation of some of them). Was discovered the completeness (DI) bus operations. Monthly distributions buses bounce on the line for technical reasons during 2014- 2015 was determined.Item Вплив ремонтних змін діаметрів циліндрів автомобільних двигунів на їх характеристики(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Нємий, С. В.; Коцюмбас, О. Й.Розглянуто деякі особливості впливу результатів ремонтних дій на гільзи циліндрів на основі зміни характеристик двигунів. Проведено аналіз впливу ремонтних змін діаметрів циліндрів на енергетичні характеристики двигунів. Обґрунтовано теоретичні залежності для розрахунку зовнішніх швидкісних характеристик двигунів із ремонтними розмірами циліндрів. Доведено, що збільшення діаметрів циліндрів до ремонтних розмірів призводить до збільшення потужності і крутного моменту двигуна. Some features of influence of results of the repair operating are considered on the shells of cylinders in the aspect of change of descriptions of engines. The analysis of influence of repair changes of diameters of cylinders is conducted on power descriptions of engines. Grounded theoretical dependences for the calculation of external speed descriptions of engines with the repair sizes of cylinders. It is well-proven that the increase of diameters of cylinders to the repair sizes results in increasing power and twisting moment of engine.Item Динаміка вертикального підіймання штучних вантажів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Малащенко, В. О.; Коруняк, П. С.; Ніщенко, І. І.Розглянуто закономірності та умови вертикального підіймання штучних вантажів за рахунок створення коливних процесів ворсу, що закріплений у середині спеціального трубопроводу. Установлено математичні залежності, що описують вертикальний рух штучних вантажів. The regularities and conditions for vertical lifting unit loads by creating oscillating processes pile that is fixed in the middle of a special pipeline. Established mathematical dependences describing the vertical movement of unit loads.Item Динамічний аналізшпиндельних вузлів на конічних газових опорах(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Віштак, І. В.; Савуляк, В. І.Розглянуто деякі особливості зміщень вал-шпинделя на конічних газових опорах від співвісного з опорою-втулкою положення за довільних осьових та радіальних навантажень. Проведено динамічний аналіз впливу зміщень у різних напрямках на характеристики жорсткості шпиндельних систем. Запропоновано обґрунтовані аналітичні залежності для розрахунку характеристик шпиндельних систем. Обґрунтована необхідність динамічного аналізу шпиндельних систем та розрахунку несучої здатності та зміщень шпинделів швидкісних верстатів та пристроїв для досягнення високої точності. Доведено, що у фактично реалізованих конструкціях шпинделів з канавками змінної глибини усунути самозбудження можна також спеціальним підбором параметрів макро- та мікрогеометрії конічної газової опори шпиндельних систем. Some features of spindle shaft displacements on the conical gas bearings from the same axis with the support-sleeve position at arbitrary axial and radial loads. A dynamic analysis of the impact of displacement in different directions on the stiffness characteristics of the spindle unit. A reasonable analytical dependences for calculating the characteristics of the spindle units. Proved that the allowable parameters and microgeometry and macrogeometry friction pair of gas lubrication can be calculated to ensure the accuracy of the device. The necessity of dynamic analysis and calculation of spindle units bearing capacity and displacement spindle speed machines and tools in order to achieve high accuracy. Analysis of the conical gas bearings can also develop criteria optimization and determine the optimal parameters, which improves performance. It is proved that in practically realizable designs spindles with variable depth grooves stiffness parameters have improved as compared to the structures of the grooves of constant depth on the spindle shaft.Item Динамічні властивості пластин з функціонально градієнтних матеріалів за згину(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Дівеєв, Б. М.; Коник, С. І.Розглянуто функціонально градієнтні матеріали (ФГМ) з неперервно змінними властивостями. Вони застосовуються у багатьох будівельних, механічних, аерокосмічних структурах через їх довговічність і високу жорсткість. Хоча відомо багато робіт з теоретичного аналізу вільних і вимушених коливань ФГМ-структур, дослідження по 3d-розв’язках лімітовані. Застосовано метод точного визначення їх розподілу у плиті за циліндричного згину. Запропоновано спосіб апроксимації для напруженого стану ФГМ плит. Це адаптивний метод, незалежний від строгості припущень для моделі плити. Уточнена модель враховує зсувні, нормальні деформації і напруження. Розглядається розподіл напружень за циліндричного згину пластини за різних частот коливань. Проведено оцінювавння демпфуючих властивостей у частотній області. Functionally graded materials (FGMs) with continuously varying material properties have attracted much attention of researchers. They have been widely used in many structures of civil, mechanical, space engineering owing to high strength and high stiffness. Although a large number of papers on the theoretical analysis on the analysis of the free and forced vibration of functionally graded structures study on 3d solutions of FGMs is still limited. This paper presents a new stress analysis method for the accurate determination of the detailed stress distributions in plates subjected to cylindrical bending. Some approximate methods for the stress state predictions for FGM plates are presented here. The present method is adaptive and does not rely on strong assumptions about the model of the plate. A specified theoretical model takes account of the shear and normal strains and stresses. The stress distribution by cylindrical plate bending by different vibration frequencies is under discussion. Damping properties in the frequency region are appreciated.Item До розрахунку термонапруженого стану стрижневих елементів багатозв’язних поперечних перерізів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Войтович, М. І.; Лампіка, Р. В.Стосовно дослідження напружено-деформованого стану стрижневого елемента багатозв’язного поперечного перерізу виведена система диференціальних рівнянь на температурні аналоги поздовжньої сили і згинальних елементів, коли на зовнішній і внутрішній поверхнях стрижня теплообмін із омиваючими середовищами відбувається за законом Ньютона, а на поверхнях поздовжніх вирізів відбувається теплообмін із заповнювачами через проміжкові шари. With respect to the study of stress-strain state of the rod element multiply cross section derived system of differential equations for thermal counterparts longitudinal force and bending elements when the outer and inner surfaces of the core heat transfer fluids washing is the law of Newton, and the surface is a longitudinal notches heat of aggregates through interim layers.Item Дослідження закріплення канатів затискними елементами муфт(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Проценко, В. О.; Бабій, М. В.; Клементьєва, О. Ю.Досліджено процес закріплення канатів затискними елементами типу “палець-втулка-поперечний канат”. Експериментально встановлені залежності впливу зусилля затягування пальця затискного елемента на зусилля виривання каната та його поперечну деформацію. Розкрито механізм процесу закріплення каната затискним елементом. Встановлено значення отриманих результатів для теорії та практики. The process of fixing ropes by clamping elements "finger-sleeve cross-rope" type is analyzed. Depending on the impact of the efforts a tightening of thumb clamping element on pulling the rope force and transverse strain is experimental installed. The mechanism of the fixing rope process by clamping element is disclosed. The value of the results for the theory and practice is established.Item Дослідження навантажень, що виникають під час руху каретки у зоні опорного башмака підвісної канатної установки(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Сологуб, Б. В.; Данило, Я. Я.; Предко, Р. Я.Розглянуто підвісну канатну установку як складну технічну систему. Досліджено роботу вантажної каретки у зоні опорного башмака. Проведено розрахунок зусиль у несівному канаті залежно від роботи інших елементів установки. Враховано значні коливання канатів, що сприяють виникненню додаткових динамічних зусиль, які необхідно враховувати під час розрахунків на міцність і довговічність. Запропонована динамічна модель для розрахунку зусиль, що виникають під час руху каретки підвісної канатної установки у зоні опорного башмака. Наведено рівняння руху тягово- неснівного каната, отримані значення зусиль та побудовані графіки зміни нормального зусилля, залежно від тиску каретки на несівний канат. Наведені приклади підвищення довговічності несівного каната за допомогою правильного вибору основних параметрів опорного башмака і режимів роботи установки, а також графіки зміни нормального зусилля залежно від тиску каретки на несівний канат у зоні опорного башмака. Розроблені практичні рекомендації для вибору основних параметрів підвісної канатної установки. Suspended cable installation as a complex technical system has been considered. The research on the area of supporting shoe of the suspended cable operation has been done. Values of forces appearing in the bearing rope depending on the other elements of installation have been calculated. Significant shaking of the cables causing additional dynamic forces has to be considered while calculating the strength and durability of installation. The dynamic model of forces calculation generated during the motion of the carriage of suspended cable installation in the area of the supporting shoe has been offered. The equations of motion of pulling an bearing rope has been illustrated, the values of forces and the graphs of changes in normal force have been given depending on the pressure of the carriage on the bearing rope. The examples of increasing durability and longevity of bearing rope through the correct choice of main parameters of supporting shoe and the mode of installation as well as graphics of changes of standard forces depending on the pressure of carriage on bearing rope in the area of supporting shoe have been given. Practical advice on choosing the basic parameters of suspended cable installation has been worked out.Item Дослідження швидкісного режиму руху міських автобусів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Нємий, С. В.Досліджено особливості швидкісного режиму руху автобусів на міських маршрутах. Отримано статистичні дані щодо тривалості штатних зупинок для виходу-входу пасажирів, часу простою перед світлофорами та ймовірності їх проїзду без зупинення. Досліджено швидкісний режим руху міського автобуса у результаті чого встановлено відносну тривалість його фаз – розгону, сталого руху, сповільнення до повного зупинення та простою під час зупинок. Were researched the features of speed mode traffic on city bus routes. Obtain statistics on the length of the staff stops to exit-entrance passengers downtime before the traffic lights and the likelihood of their passage without stopping. were Researched speed mode city bus traffic resulting set relative duration of its phases - acceleration, steady motion, slowing to a complete stop and idle at stops.Item Залишкові деформації і напруження у пластично здеформованій трубі за дії згинального моменту та поздовжньої сили(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Мельник, Н. Б.На основі деформаційної теорії пластичності і теорії циліндричних оболонок розроблено аналітично-числову методику визначення залишкових деформацій і напружень після повного розвантаження довгих труб за їх пластичного згину з розтягом (стиском). Наведено порівняння розрахункових результатів з експериментальними даними для сталевої труби 57,5 х 3,65 мм. Based on the deformation theory of plasticity and theory of cylindrical shells developed analytical and numerical method for determining residual stresses and strains after full discharge with plastic bending of tension (compression) long tubes. The comparison of calculated results with experimental data for steel pipe 57,5 х 3,65 mm.Item Зміст до Вісника "Динаміка, міцність та проектування машин і приладів" № 838(Видавництво Львівської політехніки, 2016)Item Керування швидкістю руху машин багатоступеневою зубчастою диференціальною передачею через епіцикл(2016) Малащенко, В. О.; Стрілець, О. Р.; Стрілець, В. М.Розглянуто процес керування змінами швидкості за допомогою багатосходинкових зубчастих диференціальних передач із замкненою гідросистемою, коли ведучою ланкою є сонячне зубчасте колесо, а веденою – водило, або навпаки. Керуючою ланкою є епіцикл, пов’язаний із замкненою гідросистемою, до складу якої входять гідронасос, короткі трубопроводи, регулювальний дросель і зворотний клапан. Коли регулювальний дросель відкритий, то гідронасос знаходиться з епіциклом у русі, а коли закритий, вони зупинені. Отже, залежно від пропускної здатності регулювального дроселя швидкість епіцикла змінюється і тому змінюється швидкість водила. Виконання зубчастої диференціальної передачі багатосходинковою дає змогу збільшити діапазон зміни швидкостей. За допомогою комп’ютерного моделювання отримані графічні залежності між швидкостями ведучої, керуючої та веденої ланок у таких пристроях. The article considers processes of speed change management via epicyclic gear train with a closed circuit hydrosystem when the driving element is a sun gear and the driven - is a carrier or vice versa. The control element is ring gear connected to closed circuit hydrosystem that consists of pump, pipes and regulating throttle. When throttle valve is open, we have that ring gear drives the hydraulic pump that pumps fluid in a closed hydrosystem, so the control element is in motion. When throttle is closed, then hydrosystem is immovable, hydraulic pump is stopped and so is ring gear. Thus, depending on the bandwidth of regulating throttle, speed of ring gear changes, while changing the speed of the driven element (carrier or solar gear). Having a multistep gear train giver a broader range of speed change. We have received graphic dependences between velocities of driving, control and driven elements by means of computer programing.Item Математична модель зносостійкості функціональних поверхонь виробу з врахуванням технологічних чинників(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ступницький, В. В.Наведено методику моделювання зносостійкості поверхонь рухомих спряжень деталей машин в умовах їх потенційної експлуатації як результат управління цією експлуатаційною властивістю на стадії технологічної підготовки виробництва. Можливість прогнозувати певну величину зносостійкості під час задання характеристик якості поверхневого шару, що забезпечуються оптимальними методами оброблення, дає змогу підвищити експлуатаційні властивості виробу відповідно до концепції PLM. The technique of surface modeling durability conjugations of moving machine parts in terms of their potential use, as a result of operational management of the property at the stage of technological planning production is written in article. The ability to predict a certain amount of wear resistance when setting quality characteristics of the surface layer provided optimal treatment methods , improves performance properties of the product according to the PLM concept.Item Моделювання мікропрофілю дороги у задачах динаміки колісних машин(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Кузьо, І. В.; Залуцький, Ю. В.; Житенко, О. В.Запропоновано математичні моделі та програмне забезпечення для моделювання мікропрофілю дороги різних типів. Отримані значення висоти нерівностей мікропрофілю використовуються як вхідний сигнал під час дослідження коливальних процесів у колісних машинах. For modeling various types of road microprofile offered by mathematical models and software. The values of roughness height are used as input in the study of vibrational processes in wheel machines.Item Моделювання пасивної безпеки системи “пасажир-сидіння” великогабаритних колісних транспортних засобів(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Горбай, О. З.; Керницький, І. С.Отримано результати комп’ютерного моделювання напружено-деформованого стану моделі пасажирського двомісного автобусного сидіння під час прикладення різного типу навантажень. На основі отриманих деформаційних переміщень та максимальних пришвидшень виявлено їх істотну залежність від закону зміни навантаження у часі. Розглянуто варіант їх врахування під час проведення випробувань пасажирських сидінь згідно з Правилами ЄЕК ООН R 80 стосовно забезпечення вимог пасивної безпеки. Presented results of computer modeling of stress-strain state of the model of double bus passenger seat during the application of different types of loads. Based on deformation and displacement of maximum acceleration revealed their significant dependence on loads change over the time. Offered the alternative option in test of passenger seats according to ECE Regulations 80 R requirements at ensuring its passive safety.Item Обґрунтування розвитку та аналіз конструктивних особливостей горизонтально-осьових вітроустановок з лопатями вітрильного типу(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Корендій, В. М.; Білецький, Ю. О.; Дмитерко, П. Р.; Фурдас, Ю. В.Обґрунтована доцільність подальшого розвитку горизонтально-осьових вітроустановок з лопатями вітрильного типу. Проведено аналіз їх конструктивних особливостей та визначено шляхи їх удосконалення та підвищення експлуатаційної ефективності. Розглянуто конструктивні та функціональні особливості окремих елементів і систем горизонтально-осьової вітроустановки. Проаналізовано системи орієнтації, регулювання потужності та протиштормового захисту вітроустановок з лопатями вітрильного типу. Обґрунтовано шляхи подальших науково-прикладних досліджень за цією тематикою. The expediency of the further development of horizontal-axis wind turbines with blades of sail type is substantiated in the article. The analysis of design features is conducted and the ways of their improvement and increasing of operational efficiency are defined. Structural and functional features of separate elements and systems of horizontal-axis wind turbine are considered. The systems of orientation, power control and anti-storm protection of wind turbines with blades of sail type are analyzed. The ways of further scientific and applied research on the presented subject are substantiated.Item Оцінка досконалості роботи фрикційних елементів трансмісії автомобіля із застосуванням єдиного енергетичного критерію(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Пельо, Р. А.Проаналізовано перехідний процес у двигуні за автоматичного перемикання передач у механічній трансмісії автомобіля. Обґрунтовано вибір оптимальної миті та тривалості роботи фрикціонів огляду на паливоощадність та мінімальну роботу тертя фрикційних елементів з обов’язковим дотриманням заданої програми руху автомобіля. The transitional process of the engine passing in automatic gear-shifting of a transmission of the automobile was analyzed. The choice of optimal moment and durations of frictions operation was grounded taking into account fuel frugality and minimal of friction elements performance with required given automobile driving program keeping.