Проблеми економіки та управління. – 2013. – №754
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/22806
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику опубліковано результати науково-дослідних робіт професорсько-викладацького складу, аспірантів та співробітників Інституту економіки і менеджменту Національного університету “Львівська політехніка”, а також вчених і викладачів інших наукових і навчальних закладів України та Польщі. Серед економічних проблем чільне місце посідають питання, пов’язані з інвестиційною привабливістю окремих галузей і підприємств, виконанням актуальних завдань поглиблення і розширення інноваційних процесів у різних сферах господарювання, з удосконаленням методів аналітичної оцінки діяльності підприємств. У своїх публікаціях автори велику увагу приділяють висвітленню проблем удосконалення системи управління інноваційною діяльністю, використанню сучасних інформаційних технологій та інструментарію фінансового менеджменту у формуванні інноваційного потенціалу підприємств, особливостям стратегічного управління, маркетингової діяльності, забезпеченню розвитку кадрового потенціалу в сучасних умовах господарювання. Усі представлені матеріали знайдуть зацікавленого читача, вони будуть корисними не тільки науковим працівникам і викладачам ВНЗ, а й практичним працівникам різних галузей національного господарства і слухачам системи підвищення кваліфікації.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – № 754 : Проблеми економіки та управління / відповідальний редактор Й. М. Петрович. – 244 с. : іл.
Browse
Item Туристично-інформаційний центр як елемент інноваційної інфраструктури туризму(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Музиченко-Козловська, О. В.Означено поняття “туристичний інформаційний центр”, сформульовано проблеми розвитку туристично-інформаційних центрів в Україні, а саме: недостатнє фінансування з боку держави; неналежне інформування туристів про Україну; не виконуються програми розвитку туризму щодо формування інформаційного туристичного простору. Визначено основні цілі: приваблення більшої кількості туристів; розвиток внутрішнього туризму; покращення конкурентних переваг місцевості; поповнення місцевого бюджету за рахунок оподаткування суб’єктів туристичного бізнесу; раціональне використання туристичних ресурсів; залучення інвестицій у туризм. Сформульовано завдання: інформаційного забезпечення туристів; покращення якості туристичної продукції та послуг; покращення транспортного сполучення, формування мережі туристичних інформаційних центрів; планування, організування, мотивування, моніторингу і контролювання, регулювання туристичних, інформаційних та фінансових потоків; врахування рекреаційного та психологічного навантаження від туристів на місцевість; покращення інвестиційного клімату у місцевості. Перераховано види послуг, які можуть надавати туристично-інформаційні центри, запропоновано організаційну структуру туристичного інформаційного центру. The concept of “a tourist information center” is defined; the problems of developing tourist information centers in Ukraine are identified, they being insufficient state financing;lack of appropriate tourist information about Ukraine; failure of programs on tourism development concerning formation of tourist information space. Primary objectives are determined as follows: attracting more tourists; developing internal tourism; improving competitive advantages of tourist areas; filling in the local budgets through taxation of tourist businesses; rational use of tourist resources; attracting investments in tourism. The following tasks are formulated: to provide tourists with necessary information; to improve the quality of tourist products and services; to improve tourist transportation, to form a network of tourist information centers; to plan, organize, motivate, monitor and control, regulate tourist, information and financial flows; to take into account the recreational and psychological loading caused by tourists on tourist areas and population; to improve investment climate in a tourist place. The types of services that can be provided by tourist information centers are listed, the organizational structure of a tourist information center is proposed.Item Розвиток наукового потенціалу України як передумова інтелектуалізації економіки і менеджменту(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ситник, Й. С.Проаналізовано кількість науково-дослідних організацій України за секторами діяльності та науки, динаміку чисельності наукових кадрів – докторів, кандидатів наук, рівень їх зайнятості в економіці та промисловості, темп середньорічного приросту працівників наукових організацій та чисельність і структуру дослідників за секторами діяльності в Україні порівняно із ЄС-27, вікову структуру наукових кадрів. Виявлено ключові проблеми, що стримують розвиток національного наукового потенціалу та сповільнюють використання його інтелектуальних і науково-технічних ресурсів у процесах суспільного піднесення й інтелектуалізації економіки, менеджменту промислових підприємств, а саме: зменшення фінансування наукових досліджень; неефективна структура і розподіл дослідників за секторами діяльності; відсутність дієвих механізмів мотивації розкриття інтелектуального потенціалу громадян; відсутність зв’язків між промисловістю та галузевим науковим сектором на тлі поглиблення розриву між промисловістю з академічною наукою; недостатній розвиток суспільної та гуманітарної галузей наук; низький рівень інтеграції у світовий інтелектуальний простір інституційних структур української науки та учених-дослідників.The article analyzes the number of research institutions in Ukraine by industries and disciplines, dynamics of changes in the quantity of scientific staff – doctors, candidates of sciences, level of their employment in the economy as a whole and the industry, in particular; the average annual staff increase in scientific institutions as well as the quantity and structure of research staff in Ukraine by disciplines compared to EU-27, age-dependent structure of scientific personnel. It is shown that the key factors constraining the development of national scientific capacity and slowing down application of its intellectual, scientific and technical resources in the processes of social upheaval and intellectualization of the economy and management of industrial enterprises are: reduction of research funding, inefficient structure and distribution of researchers by disciplines; lack of effective motivation mechanisms for disclosing intellectual potential of citizens; lack of communication between an industry and its related research sector accompanied by the deepening gap between the industry and academic science; insufficient development of social and humanitarian sciences; low level of involvement of Ukrainian research institutions as well as individual scientists and researchers into the global intellectual space.Item Інноваційний розвиток у сфері управління енергоефективністю у містах України(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Копець, Г. Р.Уточнена сутність інноваційного розвитку у сфері енергоефективності з урахуванням теоретичних підходів та концепцій розвитку інноваційної діяльності. Окреслено основні характеристики інноваційної діяльності у сфері енергоефективності. На основі аналізу зарубіжного та вітчизняного досвіду інноваційного розвитку у сфері енергоефективності запропоновано конкретні напрямки інноваційної діяльності у сфері енергоефективності та муніципального енергоменеджменту. Підкреслено особливу важливість фінансових аспектів та людських ресурсів для розвитку інноваційної діяльності у сфері енергоефективності. Інноваційні технології у сфері енергоефективності сприяють сталому розвитку України згідно з міжнародними угодами, економному використанню енергоресурсів, підвищенню рівня екологічності діяльності підприємств та організацій. Основою для енергоменеджменту є об’єктивний облік та аналіз споживання енергоресурсів. Наведено інноваційні підходи до обліку та аналізу енергоспоживання у муніципальних об’єктах. Розглядається використання інформаційно-комп’ютерних систем для моделювання та прогнозування складових енергоменеджменту сучасних організацій. Це забезпечує підвищення ефективності використання енергоресурсів об’єктів муніципального господарства, а також якості наданих ними послуг. Наведено досвід інноваційних заходів у сфері комплексного управління енергоспоживанням у муніципальному менеджменті міста Львова.The article specifies the nature of innovative developments in the field of energy efficiency with the account of theoretical concepts and approaches to innovative activities. The introduction deals with defining the main factors influencing the need of new developments within innovative municipal managerial practices. The proposition of new developments stems from the analysis of domestic and foreign best practices concerning municipal energy management. Special emphasis is made on the important role of both financial and human resources in development of conceptual underpinnings as well as practical applications of innovative managerial know-how concerning effective use of energy. These innovative developments aid sustainable develoment of Ukraine in international context, promote a more rational approach to the use of energy and resources, exert a positive influence on the environment. Among others, the fundamental underpinning of any municipal energy management practice is the process of sound energy and resource use accounting as well as relevant data analysis. With respect to this, we look at particular software solutions used for the purpose of data collection and analysis. The combination of the above helps municipalities achieve considerably lower parameters of energy consumption at a number of municipal infrastructure facilites, while maintaining a high quality of provided municipal services to the public. The data for this paper is based on actual experience with implementing such a system within the municipal infrastructure of the city of Lviv.Item Джерела виникнення та наслідки функціонування управлінських конфліктів на підприємствах(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.Проаналізовано можливі причини та наслідки дії управлінських конфліктів, що дало змогу виявити, що для цілісного дослідження процесу управління конфліктами необхідно пов’язати причини виникнення конфліктів, їх види та наслідки між собою. При цьому важливе значення має поділ усіх трьох складових на внутрішні та зовнішні. Також причини та наслідки можна поділити на функціональні та дисфункціональні. Враховуючи наведені у наукових працях класифікаційні ознаки та необхідність виокремлення причинно-наслідкових зв’язків між елементами конфлікту, побудовано мапу управлінських конфліктів із причинами та наслідками. Така мапа корисна для практичної діяльності підприємства, оскільки пошук адекватних методів вирішення та запобігання конфліктам часто вимагає побудови причинно-наслідкових зв’язків управлінського конфлікту. Запропоновано виділяти первинні причини управлінських конфліктів, що дасть змогу чітко встановити особливості управлінського конфлікту, підвищить рівень розуміння конфлікту його сторонами та адекватно підібрати методи щодо його управління. Для формування конкретних причин до кожного конфлікту потрібно сформувати спочатку первинні, або агреговані причини, а потім вторинні. Рівнів вторинних причин може бути кілька залежно від виду управлінського конфлікту. Аналіз діяльності підприємств та літературних джерел, присвячених проблемі управління конфліктами, дав змогу виокремити такі основні функції управлінських конфліктів: системоутворювальну, регулювальну, інноваційну, ідентифікаційну, мобілізуючу, накопичувальну. Наведено трактування усіх виокремлених функцій управлінських конфліктів. The paper explores possible causes and effects of management conflicts; such a study allows to reveal the fact that for comprehensive research of the conflict management process it is necessary to discover interrelation between causes of conflict, their types and effects. It is important to divide each of the three components into internal and external. Causes and effects can be also divided into functional and dysfunctional. Considering classifying characteristics presented in scientific literature, and the necessity to identify causal relationships between elements of a conflict, the authors have built up the map of management conflicts depicting their causes and effects. This map is useful in practical activities of an enterprise, since the search for adequate methods of resolving and preventing conflicts often requires building causal relationships of a management conflict. The article also suggests clarifying the primary causes of management conflicts that will make it possible to clearly define peculiarities of a management conflict, will increase the level of the conflict understanding by the parties and will allow choosing the adequate methods of conflict management. To identify particular causes of each conflict one should first identify its primary, or aggregated, causes and then secondary ones. There may be several levels of secondary causes, depending on the type of the management conflict. Analysis of the enterprises’ activities and of the literature dealing with conflict management has made it possible to distinguish the following basic functions of management conflicts: systemforming, controlling, innovative, identifying, mobilizing and accumulating. The interpretation of every of the identified functions of management conflicts is presented.Item Методичні засади оцінювання економічної ефективності впровадження ресурсозберігаючих технологій на промислових підприємствах(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ємельянов, О. Ю.; Петрушка, Т. О.; Крет, І. З.Розроблено метод оцінювання економічного ефекту від впровадження на промислових підприємствах ресурсозберігаючих видів техніки та технологій, який включає такі етапи: виокремлення технологічної складової основних засобів за існуючою та за новою технологіями виготовлення продукції; формування масиву вихідної інформації; обчислення граничного терміну ефективної експлуатації існуючої технології виготовлення продукції; обчислення показника чистої теперішньої вартості(ЧТВ) проекту впровадження нової технології; визначення моменту часу t, за якого набуває максимального значення величина певної функції. Побудовано аналітичний вираз критерію доцільності заміни існуючої технології виготовлення промислової продукції на нову ресурсозберігаючу технологію її виробництва. Розроблено метод встановлення оптимального терміну заміни старої технології виготовлення продукції на нову ресурсозберігаючу технологію. У спрощеному випадку, величина економічного ефекту може бути обчислена у випадках: заміни старої технології на нову відразу на початку досліджуваного періоду; заміни старої технології на нову у момент, коли чистий грошовий потік за старою технологією дорывнюватиме нулю, і заміни старої технології в оптимальний момент часу. The method of estimating economic effect of introducing saving equipment and technologies at industrial enterprises has been developed. The method includes the following stages: distinquishing a technological component of the fixed assets by existing and new technologies of production; forming the input information array; calculating maximum service life of the existing technology of production; calculating the net present value (NPV) index of the new technology introduction project; determining the point in time t at which the value of a certain function reaches its maximum. There has been created an analytical expression of the criterion of expediency of replacing existing technology of production by the new saving technology. The method of establishing the optimum term of replacing the old technology of production by the new saving technology has been developed. In the simplified case, the value of economic benefits can be calculated in the following cases: when the old technology is replaced by the new one just at the beginning of the period being investigated; when the old technology is replaced by the new one at the moment when the net cash flow by old technology becomes zero and the old technology is replaced at the optimum moment of time.Item Аналіз інноваційної діяльності підприємств західного регіону України(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кулиняк, І. Я.; Ріжко, І. А.Проаналізовано інноваційну діяльність підприємств за 2008–2011 рр. областей західного регіону України за такими характеристиками: динаміка кількості підприємств,зайнятих інноваційною діяльністю; напрями проведення інновацій; розподіл загального обсягу витрат за напрямами інноваційної діяльності та областями; розподіл загального обсягу фінансування інноваційної діяльності за джерелами та областями. Визначено нормативно-правову базу для забезпечення основних засад реалізації інноваційного розвитку України. Також розраховано відхилення фінансових надходжень в інноваційну діяльність та кількість підприємств, зайнятих інноваційною діяльністю у західному регіоні України за 2008–2011 рр. Виокремлено чинники, які спричиняють низьку інноваційну активність підприємств західного регіону України, та чинники, що позитивно впливають на розвиток інноваційної діяльності в регіоні. Проаналізовані обсяги та структура основних джерел фінансування інноваційної діяльності підприємств у західному регіоні України у 2008–2011 рр. Висновки, зроблені на основі проведеного дослідження, свідчать, що, незважаючи на деяку активізацію, інноваційна діяльність підприємств у західному регіоні України залишається на низькому рівні та потребує подальшого вдосконалення. The article analyzes innovative activities in the western region of Ukraine in 2008-2011 by the following characteristics: dynamics in the number of enterprises engaged in innovative activities; areas of innovations; distribution of the total expenditures by fields of innovations and regions; distribution of the total financing on innovations by sources and regions. The legal and regulatoty framework for the innovative development of Ukraine is defined. The deviations in funding of innovative activities and in the number of enterprises engaged in innovative activities in the western region of Ukraine in 2008-2011 are also calculated. The factors that hinder innovative activities of enterprises as well as the factors positively affecting the development of innovations in the western region of Ukraine are identified. The analysis of the scope and structure of the main sources of funding for innovative activities of enterprises in Western Ukraine in 2008-2011 is made. Conclusions drawn from the study show that despite some revitalization, innovative activities in Western Ukraine are still insufficient and need further improvement.Item Проблеми інноваційної діяльності промисловості України(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Мірошник, Р. О.; Коцовський, Ю. І.Проаналізовано проблеми інноваційної діяльності в Україні. Обґрунтована вагомість сучасної інноваційної діяльності для економічного розвитку. Визначено особливості інноваційного розвитку України на сучасному етапі. Закцентовано увагу на необхідності інвестиційного забезпечення інноваційної діяльності економіки. Запропоновано заходи щодо створення реальних програм і забезпечення успіху їх реалізації в промисловості. Запропоновано створити ефективну централізовану державну систему координації інноваційного розвитку економіки, яка передбачатиме створення Міністерства з питань науки та інновацій; встановлення тісніших і відповідальніших партнерських відносин між владою, усіма учасниками національної інноваційної системи і суспільством; створення системи постійного моніторингу динаміки інноваційного розвитку України; розгортання урядової програми реалізації Стратегії інноваційного розвитку України на 2010–2020 рр. в умовах глобалізаційних викликів. The article reveals the problems of the innovation activity in Ukraine. The significance of contemporary innovation for economic development is substantiated. The peculiarities of innovative development of Ukraine today are defined. The need of investment support of economic innovation activity is emphasized. Measures for creation of real programs and providing with their successful realisation in industry are proposed. It is proposed to create an effective centralized state system of coordination innovative economic development that will include the creation of the Ministry of Science and Innovation, establishing closer and responsible partnerships between government, all members of the national innovation system and society, a system of constant monitoring of the dynamics of innovation development of Ukraine, and to launch and develop. Open Government Programme of Innovative Development Strategy of Ukraine for 2010-2020 in the conditions of the globalization challenges.Item Титульний аркуш до Вісника «Проблеми економіки та управління» № 754(Видавництво Львівської політехніки, 2013)Item Удосконалення розробки фінансових розділів бізнес-планів на підприємствах малого бізнесу(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Катаєв, А. В.; Дубодєлова, А. В.; Процак, К. В.Розглядаються проблемні моменти розробки підприємствами малого бізнесу України фінансових розділів бізнес-планів впровадження інвестиційних проектів. Проаналізовано три основні типи помилок, які зустрічаються під час обґрунтування доцільності інвестицій у бізнес-проекти з частковим кредитним фінансуванням. Зокрема – це некоректне визначення обсягів грошових потоків унаслідок впровадження бізнес-проекту; заниженість оцінки ціни власного капіталу підприємства та відповідно ставки дисконтування майбутніх грошових потоків; методично некоректний розрахунок NPV проекту. З’ясовано, що вагомим чинником типовості цих помилок є застосування підприємствами малого бізнесу методологічних та методичних підходів, неадаптованих до специфіки інвестиційної діяльності підприємств малого бізнесу. Розглянуто методики, застосування яких підприємствами малого бізнесу під час розроблення фінансових розділів бізнес-планів забезпечуватиме підвищення достовірності бізнес-планів інвестиційних проектів та обґрунтованості доцільності інвестицій у ці проекти. Це дасть змогу здійснювати ретельніший відбір проектів, впроваджуючи лише ті з них, які будуть потенційно здатні забезпечити реалізацію цілей цих підприємств. The article deals with the problematic aspects of the development of the business plan financial sections of investment projects implemented by small enterprises of Ukraine. Three main types of mistakes, which occur in the process of substantiation of reasonability of the investments with partial credit financing, are analyzed. They are: incorrect definition of the project’s cash flow volumes; underestimation of the value of the price of the enterprise own capital; methodically incorrect calculation of the NPV project. It has been determined that the main typical nature of these mistakes, done by small business enterprises, is the use of methodological and methodical approaches, which are not adapted to the specificity of investment activity of small business enterprises. Methods, which will supply small business enterprises with the technique of the development of business plan financial sections and provide the increase of reliability of business plan investment projects and justify the expediency of investments into these projects, are considered. This makes it possible to perform a more thorough selection of projects and implement only those of them which will potentially be able to realize the aims of these enterprises.Item Тенденції та перспективи розвитку машинобудівних підприємств Львівщини(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Українець, А. І.Проаналізовано обсяги реалізованої продукції машинобудування Львівщини, а також розглянуто причини спаду виробництва на машинобудівних підприємствах області за останній рік. Наведено дані по результатах діяльності багатьох підприємств, зокрема: ТзОВ “ЛАЗ”, ПАТ “ДЗАК”, ТзOВ “ЛЕОНІ” та ПрАТ “ЛЛРЗ”. Обґрунтована доцільність для машинобудівних підприємств, проведений пошук можливостей входження у відносини співпраці зі стабільними економічними утвореннями (холдинг – як один з прикладів) та створення підприємств з іноземними інвестиціями. Наведено можливі напрями розвитку регіону, ґрунтуючись на даних діяльності проаналізованих підприємств, зокрема: середньострокові пріоритетні напрями інноваційної діяльності галузевого рівня на 2012–2016 рр. та програма інвестиційного розвитку Львівської області на 2011–2015 рр. Обґрунтовується доцільність створення міжгалузевих виробництв та спільних підприємств, особливо актуальним у цьому контексті є виробництво продукції сільського господарства. Відзначається необхідність покращення мотивації працівників до підвищення професійного рівня, зокрема, до самокерованого навчання. The article analyzes sales volumes of machine-building enterprises of Lviv region and examines the reasons of production decline in the region over the last year. The data presented are the performance results of several enterprises, in particular, TzOV “LAZ“, PAT “DZAK“ TzOV “LEONI“ and PrAT “LLRZ“. Searching for opportunities by machine-building enterprises to work in collaboration with well-established economic entities (for examples, holdings) and to set up enterprises with foreign investments is shown expedient. Several possible directions of the regional development, based on the analyzed companies’ performance, are presented, they being midterm priority directions of innovative activities in the field for 2012-2016 and the program of investment development in Lviv region for 2011-2015. The advisability of creating interbranch manufactures and joint ventures is grounded, agricultural production being considered especially relevant in this context. The necessity of increasing employees’ motivation for further professional development, in particular, through self-managed learning, is stressed.Item Сутність та особливості управління державним боргом у різних країнах світу(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Руденко, В. В.Приділено увагу теоретичним поглядам науковців щодо визначення сутності поняття “управління державним боргом”; поглиблено визначення терміна “управління державним боргом”, що акцентує увагу на зниженні ризиків та підтримці боргової безпеки держави у ході боргового менеджменту; визначено особливості управління державним боргом у різних країнах світу та окреслено основні напрями удосконалення управління борговими зобов’язаннями України. Attention is paid to the theoretical views of scientists concerning determining the nature of the concept of “government debt management”; definition of “government debt management” is given in more detail focusing attention on reducing risks and maintaining government debt security through debt management; peculiarities of government debt management in different countries are identified and main directions of improving management of debt obligations of Ukraine are outlined.Item Аналітичне забезпечення формування конкурентної стратегії організації(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кіндрацька, Г. І.; Кулиняк, Ю. І.; Загородній, А. Г.Досліджено сучасні методичні підходи до аналізу потенціалів ринку та організації, проведено їх узагальнення та побудовано модель комплексного аналізу привабливості ринку і конкурентоспроможності організації, яка підпорядкована конкурентній стратегії організації і адаптована до вітчизняного економічного простору. The paper investigates the existing methodological approaches to the analysis and organization of market potential, conducted their synthesis, and designed complex analysis model of market attractiveness and competitiveness of the organization, which adapted to local economic area, and it is the subject to the competitive strategy.Item Засади формування інформаційного простору структурних бізнес-оболонок(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Новаківський, І. І.Проаналізовано розвиток корпоративних організаційних структур в інформаційну епоху. За умов глобалізації, швидких технологічних змін та диверсифікації ринкових зв’язків відбувається якісне перетворення традиційної корпоративної організаційної моделі, яка ґрунтується на вертикальній інтеграції та ієрархічному управлінні. Створюючи розгалужену мережу зв’язків, великі корпорації прагнуть посилювати свій вплив і контроль над малим і середнім бізнесом, не знижуючи його ефективності. Адже саме малий і середній бізнес є життєздатнішим, насамперед у сферах впровадження гнучкої спеціалізації та інновацій. Перетворення відбуваються за допомогою формування гетерархічних глобалізованих мереж зв’язків між великими корпоративними структурами, їх дочірніми підприємствами, філіями, середнім та малим бізнесом. Такі нові форми структурних бізнес-оболонок охоплює сукупність господарюючих суб’єктів з різним рівнем підпорядкованості, а також системи взаємозв’язків цих суб’єктів між собою і з корпоративним центром. Партнерство в мережі являє собою усвідомлену мету, в межах якої учасники повинні узгодити і прийняти рівень відкритості, взаємозалежності і пропорційної інтенсивності участі.В основу кожної структурної бізнес-оболонки покладено формування інформаційного простору, спрямованого на забезпечення збалансованості взаємодії учасників мережі. Така взаємодія учасників структурної бізнес-оболонки підпорядковується чітким правилам, якими передбачено дорадче втручання віртуального координатора розгорнутого корпоративного інформаційного простору. Міра балансування визначається розвиненістю інформаційного простору для урівноваження полярних інтересів учасників у площинах капіталу, трудових ресурсів і ринку. Матеріальною базою інформаційного простору є корпоративна інформаційна інфраструктура, яка формується зусиллями учасників структурної бізнес-оболонки. Представлено принципи та вимоги до формування інформаційної інфраструктури та наведено очікувані переваги від організації структурних бізнес-оболонок, що задовольняють вимоги сучасного підприємництва. In conditions of globalization, rapid technological changes and diversification of market relations, a traditional corporate organizational model based on vertical integration and hierarchical management is undergoing quality transformations. Creating the ramified network of connections, large corporations are trying to increase their influence and control over small and medium businesses, though without reducing their efficiency. In fact, it is just small and medium businesses that are most viable, particularly, in the fields involved in flexible specialization and innovations. Transformations occur through forming the heterarchical globalized networks of connections between large corporate structures, their subsidiaries, affiliations, medium and small businesses. Such structural business-shells embrace a complex of economic entities with Lviv Polytechnic National University Institutional Repository http://ena.lp.edu.ua 54 different levels of subordination as well as networks of interconnections of these entities among themselves and with a corporate center. Partnership in the network is a conscious goal, within the framework of which participants must co-ordinate and accept certain level of openness, interdependence and proportional intensity of participation. Every structural business-shell forms the information space ensuring balanced cooperation among network participants. Such cooperation is guided by strict rules which foresee consultative intervention of the virtual co-ordinator from the corporate information space. The measure of balancing is determined by the level of the information space development used for balancing conflicting interests of participants concerning capital, labour and market. The material base of the information space is a corporate information infrastructure formed by the structural business-shell participants. The article also presents principles and requirements to the information infrastructure formation and the expected advantages of creating structural business-shells that meet the demands of modern enterprises.Item Інтелектуальний потенціал як головний чинник формування інтелектуального капіталу(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Філіппова, С. В.; Ковтуненко, К. В.Розкрито особливості формування інтелектуального капіталу підприємства та підкреслена значущість інтелектуального потенціалу як чинника формування інтелектуального капіталу. З’ясована роль інтелектуального потенціалу на різних стадіях життєдіяльності підприємства. Визначено основні проблеми формування інтелектуального потенціалу підприємства. Features of formation of company’s intellectual capital have been considered in the article. The importance of intellectual potential as a factor in the formation of intellectual capital was highlighted. The role of intellectual potential at different stages of life activity of the enterprise has been defined. The main problems of the formation of the intellectual potential of the enterprise were determined.Item Формування моделі соціального розвитку територіальних одиниць присутності енергогенеруючих підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Парій, І. В.Обґрунтована потреба в ефективному соціальному розвитку енергогенеруючих підприємств, від якого залежить продуктивність праці персоналу, позитивний імідж у суспільстві, їх ринкова вартість. На основі статистичної інформації енергогенеруючих підприємств здійснено огляд рівнів соціального розвитку, встановлено, що базовий і корпоративний рівні соціального розвитку добре розвинені, однак не достатньо уваги приділяється вищому рівню соціального розвитку, який у своїх масштабах стосується суспільних проблем і покликаний відстоювати інтереси територіальної громади. До того ж при забезпеченні участі енергогенеруючих підприємств у розвитку територіальних одиниць присутності постає проблема обмеженого фінансування соціальних проектів з боку енергогенеруючих підприємств, бо, як видно із практики діяльності соціальний розвиток має дотаційний характер. Особливої уваги потребує проблема забезпечення взаємодії зацікавлених сторін у здійсненні соціального розвитку, налагодженні ефективних комунікацій між ними і встановленні зворотних зв’язків. Запропонована модель, яка покликана консолідувати зусилля усіх зацікавлених сторін, забезпечити сприяння соціальному розвитку місцевих громад, територіальних одиниць присутності енергогенеруючих підприємств. Обґрунтована необхідність участі енергогенеруючих підприємств у здійсненні соціального розвитку територіальних одиниць присутності. Висвітлено результат розвитку енергогенеруючих підприємств від можливої реалізації на практиці пропонованої моделі. The present article reveals the evaluation of the levels of social development based on statistical information of energy generating enterprises. It is discovered, that social development of energy generating enterprises carries grant character. However the effective social development influences the personnel labour productivity which effects the economic indices of activity of energy generating enterprises, and also the positive image in society. On the basis of estimation it is set that base and corporate levels of social development are well developed, however not enough attention is paid to the higher level of social development, which in its scales goes beyond the borders of an enterprise, and is called to defend the interests of territorial society. Along with it while providing of participation of energy generating enterprises in development of territorial units of presence, the problem of the limited financing of social projects appears from the side of energy generating enterprises. The special attention is required by the problem of providing of cooperation of parties concerned in social development, adjusting of effective communications between them and establishing reverse connections. As a result of research the offered model called to consolidate efforts of all parties concerned, to provide an assistance to social development of local communities, territorial units of presence of energy generating enterprises. The necessity of participation of energy generating enterprises is reasoned for realization of social development of territorial units of presence. The result of development of energy generating enterprises from the possible realization of the offered model applied in practice is reflected.Item Тенденції та перспективи розвитку автомобілебудівної галузі України у післякризовий період(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Юринець, О. В.; Марущак, О. Я.Проведено аналіз динаміки автомобілебудівної галузі України та світових тенденцій розвитку автомобільного виробництва. Встановлена залежність між макроекономічними показниками зовнішньої торгівлі, платоспроможністю споживачів та рівнем цін виробників автомобілів. Визначено найвагоміші чинники, які впливають на попит споживачів та встановлено причинно-наслідкові зв’язки для перспективного прогнозування динаміки розвитку галузі. Структура дослідження включає порівняльний аналіз динаміки обсягів виробництва легкових автомобілів серед різних держав, експортно-імпортні відносини України з іншими державами, аналіз показників вітчизняних виробників автомобілів,платоспроможності споживачів, що включають зарплату населення та кредитні ресурси. Визначено алгоритм залежності макроекономічних показників автомобілебудівної галузі, що дає змогу формулювати прогнози та припущення. Проведено порівняльний аналіз найбільших автомобілебудівних підприємств України та їх асортименту продукції. Обґрунтована необхідність подальших досліджень у сфері товарної, цінової, комунікаційної та збутової маркетингової політики автомобілевиробників з метою забезпечення конкурентоспроможності їх продукції. The article analyzes the dynamics of the automotive industry development in Ukraine as well as global trends in automotive manufacturing. The relationship between macroeconomic indicators of foreign trade, the consumer purchasing power and producer prices on automobiles has been identified. The objective of the investigation was to identify the most significant factors affecting consumer demand in the field, and to establish causal relationships enabling long-term forecasting in the industry. The research includes a comparative analysis of the automobile manufacturing dynamics in different countries, export-import relations of Ukraine with its partner countries, analysis of the consumer purchasing power, including both consumer wages and credit resources. As a result of the studies conducted, there was built an algorithm predicting trends in the automotive industry following changes in macroeconomic indicators. A comparative analysis of the largest automotive companies in Ukraine, their activities and product range has been made. The need for further research concerning product, pricing, marketing communications and sales policies of automakers to ensure competitiveness of their products has been justified.Item Школи стратегії як основа розробки сталої парадигми стратегічного управління(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Дроб, О. М.Узагальнено існуючі школи стратегій, запропоновано вимоги до сучасної методології стратегічного управління. Здійснено систематизацію існуючих поглядів на реалізацію стратегічного управління. Сформовано на підставі аналізу існуючих шкіл стратегій вимоги до сучасної методології стратегічного управління, в результаті чого зроблено висновок щодо можливості універсалізації сучасної парадигми стратегічного управління на основі критичного поєднання методологій трьох шкіл – границь, динамічних здібностей і стратегічного мислення. Ключовими елементами сучасної методології стратегічного управління пропонується розглядати: стратегічне мислення; мережеву модель структури ресурсів організації; динамічну ієрархію цілей організації. The analysis of strategies schools presented in the article allowed to frame and propose requirements to modern methodology of strategic management. Besides the article contains the systematized information concerning the existing views on the implementation of strategic management. Basing on analysis of existing strategic policies the demands of modern strategic management methodology are compiled, resulting in the conclusion on the possibility of universal modern paradigm of strategic management based on critical methodologies combining three schools – of boundaries, of dynamic capabilities and of strategic thinking. Among the key elements of modern methodology of strategic management it is proposed to consider: strategic thinking, cross-border model of the organization’s resources and dynamic hierarchy of organizational goals.Item Сутність та основні напрямки маркетингової діяльності теплопостачальних організацій(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Косар, Н. С.; Лаврів, У. О.; Кубрак, Н. Р.Розглянуто шляхи та напрямки підвищення ефективності функціонування теплоенергетичних підприємств на засадах маркетингу. Встановлено проблеми, які негативно впливають на надійність теплопостачання населення та економіку України. Обґрунтована необхідність використання теплопостачальними компаніями різноманітних видів маркетингу: соціально-етичного, маркетингу взаємовідносин, синхромаркетингу, демаркетингу, ремаркетингу, екологічного маркетингу. Проаналізовано конкурентне середовище у сфері теплопостачання, насамперед з боку товарів-замінників. Розглянуто особливості сегментування ринків теплової енергії, прогнозування попиту на неї, реалізації політики демаркетингу, спрямованої на енергозбереження у сфері тепловикористання. Встановлена доцільність покращання діяльності цього типу підприємств з використанням бенчмаркінгу як у сфері теплопостачання, так і обслуговування клієнтів. Подано рекомендації щодо диверсифікації діяльності теплопостачальних підприємств, активізації їхніх маркетингових комунікацій з використанням реклами та заходів паблісіті.The ways and directions of effective functioning increasing of thermal power companies based on marketing principles are considered. Some problems having a negative influence on thermal power supplying for population and the economy of Ukraine are determined. The necessity of using of different kinds of marketing by thermal power companies is justified. Among the mentioned kinds of marketing are the following: social-ethic marketing, marketing of mutual relations, demarketing, synchromarketing, remarketing, ecological marketing etc. The competitive environment of the field of thermal power supplying, moreover from the side of goods-substitutes are analysed. The peculiarities of the thermal power supplying market segmentation are considered. The prognoses of energy demand along with the realization of the demarketing policy directed on energy conservation in the field of thermal power are regarded as well. The expediency of improving of the thermal power company activity based on benchmarking as well as customer service is set. The recommendations concerning the diversification of the firm activity and activation of its marketing communication using advertising and measures of publicity are given.Item Обґрунтування інтегрального показника оцінювання трудового потенціалу підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Галаз, Л. В.Основною конструктивною перевагою будь-якого підприємства, що прагне посилити свої позиції на ринку, є його трудовий потенціал. Існує багато методів розвитку трудового потенціалу, але доцільним вважається використання лише тих із них, які приводять до заощадження часу на формування персоналу, скорочення витрат на професійне навчання, впровадження ефективної системи розвитку персоналу. Вибір методів має бути обґрунтованим та базуватися на певних показниках, які відображають якісні та кількісні сторони трудового потенціалу. Сьогодні немає загальноприйнятого підходу до визначення трудового потенціалу підприємства. Науковий підхід до управління трудовим потенціалом підприємства означає використання результатів наукових досліджень і аналіз досвіду у цій галузі. Управління формуванням і використанням трудового потенціалу повинно бути науково і законодавчо обґрунтованим, а застосовувані підходи мають мати конкретне і адресне призначення. Major design advantage of any company that seeks to strengthen its position in the market is its employment potential. There are many methods of labour potential, but it appears convenient to use only those of them, resulting in time savings for the formation of personnel, in reducing the cost of training, in introduction of an effective system of personnel development. The choice of methods should be substantiated and based on certain indices reflecting the qualitative and quantitative aspects of labour potential. Today there is no universally accepted approach to determination of the employment potential of the company. Scientific approach to the management of the employment potential of the enterprise means using the results of researches and experience analysis in this field. The administration of formation and use of labour potential should be scientifically and legally justified and applied approaches should be of specific and address assignments.Item Визначення місця маркетингового контролера в організаційній структурі підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Чухрай, Н. І.; Млинко, І. Б.Визначено чинники впливу на структуру організування контролінгу маркетингу, розроблено форми виокремлення осередків відповідальності за маркетинг, зазначено умови успішного впровадження системи контролінгу маркетингової і збутової діяльності на промисловому підприємстві. In article defines the factors of influence on the structure of the organization controlling marketing, developed forms of isolation centers responsibility for marketing, indicated conditions for successful implementation of controlling the marketing and sales activities on an industrial enterprise.