Проблеми економіки та управління. – 2013. – №754
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/22806
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику опубліковано результати науково-дослідних робіт професорсько-викладацького складу, аспірантів та співробітників Інституту економіки і менеджменту Національного університету “Львівська політехніка”, а також вчених і викладачів інших наукових і навчальних закладів України та Польщі. Серед економічних проблем чільне місце посідають питання, пов’язані з інвестиційною привабливістю окремих галузей і підприємств, виконанням актуальних завдань поглиблення і розширення інноваційних процесів у різних сферах господарювання, з удосконаленням методів аналітичної оцінки діяльності підприємств. У своїх публікаціях автори велику увагу приділяють висвітленню проблем удосконалення системи управління інноваційною діяльністю, використанню сучасних інформаційних технологій та інструментарію фінансового менеджменту у формуванні інноваційного потенціалу підприємств, особливостям стратегічного управління, маркетингової діяльності, забезпеченню розвитку кадрового потенціалу в сучасних умовах господарювання. Усі представлені матеріали знайдуть зацікавленого читача, вони будуть корисними не тільки науковим працівникам і викладачам ВНЗ, а й практичним працівникам різних галузей національного господарства і слухачам системи підвищення кваліфікації.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – № 754 : Проблеми економіки та управління / відповідальний редактор Й. М. Петрович. – 244 с. : іл.
Browse
Item Засади формування інформаційного простору структурних бізнес-оболонок(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Новаківський, І. І.Проаналізовано розвиток корпоративних організаційних структур в інформаційну епоху. За умов глобалізації, швидких технологічних змін та диверсифікації ринкових зв’язків відбувається якісне перетворення традиційної корпоративної організаційної моделі, яка ґрунтується на вертикальній інтеграції та ієрархічному управлінні. Створюючи розгалужену мережу зв’язків, великі корпорації прагнуть посилювати свій вплив і контроль над малим і середнім бізнесом, не знижуючи його ефективності. Адже саме малий і середній бізнес є життєздатнішим, насамперед у сферах впровадження гнучкої спеціалізації та інновацій. Перетворення відбуваються за допомогою формування гетерархічних глобалізованих мереж зв’язків між великими корпоративними структурами, їх дочірніми підприємствами, філіями, середнім та малим бізнесом. Такі нові форми структурних бізнес-оболонок охоплює сукупність господарюючих суб’єктів з різним рівнем підпорядкованості, а також системи взаємозв’язків цих суб’єктів між собою і з корпоративним центром. Партнерство в мережі являє собою усвідомлену мету, в межах якої учасники повинні узгодити і прийняти рівень відкритості, взаємозалежності і пропорційної інтенсивності участі.В основу кожної структурної бізнес-оболонки покладено формування інформаційного простору, спрямованого на забезпечення збалансованості взаємодії учасників мережі. Така взаємодія учасників структурної бізнес-оболонки підпорядковується чітким правилам, якими передбачено дорадче втручання віртуального координатора розгорнутого корпоративного інформаційного простору. Міра балансування визначається розвиненістю інформаційного простору для урівноваження полярних інтересів учасників у площинах капіталу, трудових ресурсів і ринку. Матеріальною базою інформаційного простору є корпоративна інформаційна інфраструктура, яка формується зусиллями учасників структурної бізнес-оболонки. Представлено принципи та вимоги до формування інформаційної інфраструктури та наведено очікувані переваги від організації структурних бізнес-оболонок, що задовольняють вимоги сучасного підприємництва. In conditions of globalization, rapid technological changes and diversification of market relations, a traditional corporate organizational model based on vertical integration and hierarchical management is undergoing quality transformations. Creating the ramified network of connections, large corporations are trying to increase their influence and control over small and medium businesses, though without reducing their efficiency. In fact, it is just small and medium businesses that are most viable, particularly, in the fields involved in flexible specialization and innovations. Transformations occur through forming the heterarchical globalized networks of connections between large corporate structures, their subsidiaries, affiliations, medium and small businesses. Such structural business-shells embrace a complex of economic entities with Lviv Polytechnic National University Institutional Repository http://ena.lp.edu.ua 54 different levels of subordination as well as networks of interconnections of these entities among themselves and with a corporate center. Partnership in the network is a conscious goal, within the framework of which participants must co-ordinate and accept certain level of openness, interdependence and proportional intensity of participation. Every structural business-shell forms the information space ensuring balanced cooperation among network participants. Such cooperation is guided by strict rules which foresee consultative intervention of the virtual co-ordinator from the corporate information space. The measure of balancing is determined by the level of the information space development used for balancing conflicting interests of participants concerning capital, labour and market. The material base of the information space is a corporate information infrastructure formed by the structural business-shell participants. The article also presents principles and requirements to the information infrastructure formation and the expected advantages of creating structural business-shells that meet the demands of modern enterprises.Item Обґрунтування інтегрального показника оцінювання трудового потенціалу підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Галаз, Л. В.Основною конструктивною перевагою будь-якого підприємства, що прагне посилити свої позиції на ринку, є його трудовий потенціал. Існує багато методів розвитку трудового потенціалу, але доцільним вважається використання лише тих із них, які приводять до заощадження часу на формування персоналу, скорочення витрат на професійне навчання, впровадження ефективної системи розвитку персоналу. Вибір методів має бути обґрунтованим та базуватися на певних показниках, які відображають якісні та кількісні сторони трудового потенціалу. Сьогодні немає загальноприйнятого підходу до визначення трудового потенціалу підприємства. Науковий підхід до управління трудовим потенціалом підприємства означає використання результатів наукових досліджень і аналіз досвіду у цій галузі. Управління формуванням і використанням трудового потенціалу повинно бути науково і законодавчо обґрунтованим, а застосовувані підходи мають мати конкретне і адресне призначення. Major design advantage of any company that seeks to strengthen its position in the market is its employment potential. There are many methods of labour potential, but it appears convenient to use only those of them, resulting in time savings for the formation of personnel, in reducing the cost of training, in introduction of an effective system of personnel development. The choice of methods should be substantiated and based on certain indices reflecting the qualitative and quantitative aspects of labour potential. Today there is no universally accepted approach to determination of the employment potential of the company. Scientific approach to the management of the employment potential of the enterprise means using the results of researches and experience analysis in this field. The administration of formation and use of labour potential should be scientifically and legally justified and applied approaches should be of specific and address assignments.Item Тенденції та перспективи розвитку автомобілебудівної галузі України у післякризовий період(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Юринець, О. В.; Марущак, О. Я.Проведено аналіз динаміки автомобілебудівної галузі України та світових тенденцій розвитку автомобільного виробництва. Встановлена залежність між макроекономічними показниками зовнішньої торгівлі, платоспроможністю споживачів та рівнем цін виробників автомобілів. Визначено найвагоміші чинники, які впливають на попит споживачів та встановлено причинно-наслідкові зв’язки для перспективного прогнозування динаміки розвитку галузі. Структура дослідження включає порівняльний аналіз динаміки обсягів виробництва легкових автомобілів серед різних держав, експортно-імпортні відносини України з іншими державами, аналіз показників вітчизняних виробників автомобілів,платоспроможності споживачів, що включають зарплату населення та кредитні ресурси. Визначено алгоритм залежності макроекономічних показників автомобілебудівної галузі, що дає змогу формулювати прогнози та припущення. Проведено порівняльний аналіз найбільших автомобілебудівних підприємств України та їх асортименту продукції. Обґрунтована необхідність подальших досліджень у сфері товарної, цінової, комунікаційної та збутової маркетингової політики автомобілевиробників з метою забезпечення конкурентоспроможності їх продукції. The article analyzes the dynamics of the automotive industry development in Ukraine as well as global trends in automotive manufacturing. The relationship between macroeconomic indicators of foreign trade, the consumer purchasing power and producer prices on automobiles has been identified. The objective of the investigation was to identify the most significant factors affecting consumer demand in the field, and to establish causal relationships enabling long-term forecasting in the industry. The research includes a comparative analysis of the automobile manufacturing dynamics in different countries, export-import relations of Ukraine with its partner countries, analysis of the consumer purchasing power, including both consumer wages and credit resources. As a result of the studies conducted, there was built an algorithm predicting trends in the automotive industry following changes in macroeconomic indicators. A comparative analysis of the largest automotive companies in Ukraine, their activities and product range has been made. The need for further research concerning product, pricing, marketing communications and sales policies of automakers to ensure competitiveness of their products has been justified.Item Аналітичне забезпечення формування конкурентної стратегії організації(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кіндрацька, Г. І.; Кулиняк, Ю. І.; Загородній, А. Г.Досліджено сучасні методичні підходи до аналізу потенціалів ринку та організації, проведено їх узагальнення та побудовано модель комплексного аналізу привабливості ринку і конкурентоспроможності організації, яка підпорядкована конкурентній стратегії організації і адаптована до вітчизняного економічного простору. The paper investigates the existing methodological approaches to the analysis and organization of market potential, conducted their synthesis, and designed complex analysis model of market attractiveness and competitiveness of the organization, which adapted to local economic area, and it is the subject to the competitive strategy.Item Особливості розвитку ІТ-аутсорсингу в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Матвій, І. Є.Досліджено важливу проблематику сучасного етапу – розвиток ІТ-аутсорсингу в Україні. З’ясована роль та проаналізовано основні передумови щодо моделі управління використанням інформаційних ресурсів з метою забезпечення ефективного функціонування компанії, зокрема аутсорсингу. Досліджено основні переваги та недоліки під час використання ІТ-аутсорсингу. Визначено чинники, які впливають на прийняття рішення про використання аутсорсингу в ІТ-сфері, зокрема, найважливішими серед яких є: зниження виробничих витрат, економія трансакційних затрат, технологічна невизначеність, функціональна складність, недостатність ресурсів і критичний стан інформаційних ресурсів. Також проаналізовано тенденції розвитку вітчизняного ринку ІТ-аутсорсингу за період 2009–2012 рр. та виділено основні чинники позитивного й негативного впливу на нього. Проведений аналіз дав можливість визначити основні аспекти розвитку ІТ-аутсорсингу в Україні та окреслити основні завдання у цій сфері, які необхідно виконати для забезпечення подальшого його гармонійного розвитку та конкурентоспроможності в масштабах світового ринку. Насамперед це стосується вдосконалення законодавства, що має безпосереднє відношення до ІТ-сфери та ІТ-аутсорсингу; розвитку зовнішнього ІТ-аутсорсингу; забезпечення спеціальних умов у сфері інформаційних технологій. The article deals with the research into an important trend in economic development of Ukraine, that of IT-outsourcing. The article defines the role and analyzes the main prerequisites concerning information resources management model to ensure the effective operation of the company, in particular, its outsourcing. The basic advantages and disadvantages of IT-outsourcing are investigated. The factors affecting decision-making on outsourcing, in the IT-sector, in particular, are defined, the most important of them being reduction of production costs, transaction costs savings, technological uncertainty, functional complexity, lack of resources and critical state of information resources. The trends in the domestic market of outsourcing in 2009-2012 are also analyzed, and the major factors having positive and negative effects on this market are highlighted. The analysis made allowed to identify the main aspects of IT-outsourcing development in Ukraine and to outline the main objectives in this field that need to be addressed to ensure its further harmonious development and competitiveness in the world market. It concerns mainly the improvement of legislation directly related to the IT-sector and IT-outsourcing, development of external IT- outsourcing, providing special conditions in the field of information technologies.Item Організаційні передумови та шляхи прискорення модернізації промислових підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Петрович, Й. М.; Лущак, Н. С.Зазначено, що процеси модернізації промислових підприємств та національної економіки загалом гальмуються неузгодженістю між визначеними для них цілями та термінами проведення модернізації і реальними принципами та інструментами, за допомогою яких повинні реалізовуватися процеси модернізації на макроекономічному та мікроекономічному рівнях. Проаналізовано сучасний стан розвитку вітчизняної економіки, а саме такі показники, як обсяг ВВП, рівень випуску промислової продукції, обсяги інвестицій в економіку України. Виділено проблеми, які гальмують процеси економічного розвитку та зростання конкурентоспроможності вітчизняної економіки. Визначено цілі економічної модернізації, які полягають у створенні необхідних стимулів з боку держави для структурної перебудови економіки, нарощення ВВП через збільшення показників ефективності і продуктивності, акумулювання інвестиційних ресурсів у пріоритетні галузі і напрямки та впровадження системної політики підтримки вітчизняного виробника. Виділено такі принципи здійснення процесів модернізації: системний і комплексний підходи, послідовність, безперервність, інноваційна основа, гнучкість та адаптація, безперервне навчання персоналу, соціальна спрямованість, оцінка ефективності та орієнтація на позитивний результат. Запропоновано дієві інструменти для ефективної реалізації стратегії модернізації промислових підприємств. It has been determined that the processes of modernization of industrial enterprises and the national economy as a whole are being slowed down due to the discrepancy between the assigned purposes and terms of modernization and the actual principles and tools by which the processes of modernization must be implemented at the macroeconomic and microeconomic levels. The present state of the national economy, in particular, such indicators as GDP, the level of industrial production, the volume of investments in Ukrainian economy is analyzed. The problems that are hindering economic development and growth of the domestic economy competitiveness are highlighted. The goals of economic modernization are defined as follows: provision of incentives by the state for economic restructuring; growth of GDP due to increased efficiency and productivity; accumulation of investment resources in the priority fields and areas; and implementation of system policies to support domestic producers. The following principles of the modernization processes implementation are defined: a systematic and comprehensive approach, consistency, continuity, innovation framework, flexibility and adaptation, continuous professional development of the personnel, social dimension, efficiency evaluation, and focus on positive results. Efficient tools for effective implementation of the strategy ofmodernizing the industrial enterprises are proposed.Item Державне управління інвестиційними процесами у контексті(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Просович, О. П.; Бондаренко, Ю. Г.Зроблено спробу системно проаналізувати роль держави в управлінні інвестиційними процесами. Досліджено позиції основних економічних шкіл та погляди видатних українських економістів, які досліджували вплив держави на економічні процеси та важливість залучення інвестицій для ефективного розвитку держави, що є надзвичайно актуальним сьогодні у перерізі економічної та політичної кризи в Україні. Розглянута важливість залучення до роботи в органах державного управління кадрів з високим рівнем професійної компетентності, що дало змогу виявити таке: критерії духовності та моральності претендента на посаду державного службовця повинні стояти на одному щаблі з його кваліфікацією та досвідом роботи. З підтвердженням цієї думки виступали й українські економісти, зокрема Іван Вернадський, який доводив важливість духовного капіталу у процесі створення державності. Зроблено спробу схематично зобразити роль і вплив державного управління в процесі формування інвестиційно привабливої держави. Проаналізована проблема державного управління інвестиційними процесами дала змогу виявити необхідність державного управління для забезпечення ефективного розвитку економіки країни та його вагомий вплив на створення привабливих умов для інвестування на світовому рівні. An attempt to analyse systematically the role of state in administration of investment process is done in the article. The positions of main economic schools and opinions of famous Ukrainian economists, which probed influence of the state on economic processes and importance of attracting investments for effective development of the state, are investigated. Nowadays it is extremely actual especially taking into consideration the economic and political crisis within Ukraine. The importance of employment of personnel with high professional competence in the state administrative bodies in state administration is considered. That enabled to find out the following criteria – of spirituality and morality of candidate for position of public servant, which must stand on one stage along with his qualification and experience. The idea was supported by the Ukrainian economists, including Ivan Vernadskiy who proved the importance of spiritual capital in the process of creation of the state system. An attempt to represent schematically the influence and importance of state administration in the process of creation of the investment attractive state is done. The done analysis, devoted the problem of state administration of investment processes, enabled to probe necessity of state administration for effective development of economy of the state and its important influence on creation of attractive conditions for investing at world level.Item Методологія оцінювання техногенних збитків підприємств в Україні та світі(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кузьмін, О. Є.; Бублик, М. І.Розглянуто наукові основи оцінювання техногенних збитків підприємств. Проведено аналіз існуючих підходів до оцінювання техногенних збитків підприємств в умовах формування еволюційної економіки. Розроблено пропозиції щодо застосування сучасного інструментарію для вивчення, збирання й аналізування даних у різних секторах національної економіки для побудови концепції методології оцінювання техногенних збитків підприємств. The article considers the scientific basis assessment of technogenic (man-made) damages for companies. Existing concepts of technogenic damage assessment of enterprises in the formation of Evolutionary Economics has been analyzed. The proposals on using of modern tools for the study, collection and analysis of data in various sectors of the national economy for creating the concept of evaluation methodology of technogenic damages for businesses has been developed.Item Оптимізація джерел фінансування цільових науково-технічних програм(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Андросюк, Г. М.; Качур, Н. В.; Маслов, В. П.Розглянуто шляхи оптимізації фінансування науки в Україні. Проаналізовано типову залежність ефективності та результативності наукових розробок від витрачених ресурсів. Показано, що недостатнє чи перервне фінансування істотно знижує ефективність використання коштів. Для отримання максимально можливих результатів ресурси мають надаватися безперервно і в достатньому обсязі. Наголошено, що за обмежених фінансових ресурсів необхідно створити передумови для залучення інвестиційних коштів та створення, наприклад, Start-up-компаній. The ways of optimizing of the financing of science in Ukraine are reviewed. The typical dependence of the efficiency and effectiveness of scientific research of resources spent are analyzed. It is shown that lack of funding or discontinuous funding significantly reduce the effectiveness of the use of funds. For obtaining of the best possible results, the resources must be available continuously and in sufficient amount. It is emphasized that in the case of limited financial resources it`s necessary to create conditions for attracting investment capital and to form, for example, Start-up companies.Item Сутність та основні напрямки маркетингової діяльності теплопостачальних організацій(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Косар, Н. С.; Лаврів, У. О.; Кубрак, Н. Р.Розглянуто шляхи та напрямки підвищення ефективності функціонування теплоенергетичних підприємств на засадах маркетингу. Встановлено проблеми, які негативно впливають на надійність теплопостачання населення та економіку України. Обґрунтована необхідність використання теплопостачальними компаніями різноманітних видів маркетингу: соціально-етичного, маркетингу взаємовідносин, синхромаркетингу, демаркетингу, ремаркетингу, екологічного маркетингу. Проаналізовано конкурентне середовище у сфері теплопостачання, насамперед з боку товарів-замінників. Розглянуто особливості сегментування ринків теплової енергії, прогнозування попиту на неї, реалізації політики демаркетингу, спрямованої на енергозбереження у сфері тепловикористання. Встановлена доцільність покращання діяльності цього типу підприємств з використанням бенчмаркінгу як у сфері теплопостачання, так і обслуговування клієнтів. Подано рекомендації щодо диверсифікації діяльності теплопостачальних підприємств, активізації їхніх маркетингових комунікацій з використанням реклами та заходів паблісіті.The ways and directions of effective functioning increasing of thermal power companies based on marketing principles are considered. Some problems having a negative influence on thermal power supplying for population and the economy of Ukraine are determined. The necessity of using of different kinds of marketing by thermal power companies is justified. Among the mentioned kinds of marketing are the following: social-ethic marketing, marketing of mutual relations, demarketing, synchromarketing, remarketing, ecological marketing etc. The competitive environment of the field of thermal power supplying, moreover from the side of goods-substitutes are analysed. The peculiarities of the thermal power supplying market segmentation are considered. The prognoses of energy demand along with the realization of the demarketing policy directed on energy conservation in the field of thermal power are regarded as well. The expediency of improving of the thermal power company activity based on benchmarking as well as customer service is set. The recommendations concerning the diversification of the firm activity and activation of its marketing communication using advertising and measures of publicity are given.Item Зміст до Вісника «Проблеми економіки та управління» № 754(Видавництво Львівської політехніки, 2013)Item Визначення місця маркетингового контролера в організаційній структурі підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Чухрай, Н. І.; Млинко, І. Б.Визначено чинники впливу на структуру організування контролінгу маркетингу, розроблено форми виокремлення осередків відповідальності за маркетинг, зазначено умови успішного впровадження системи контролінгу маркетингової і збутової діяльності на промисловому підприємстві. In article defines the factors of influence on the structure of the organization controlling marketing, developed forms of isolation centers responsibility for marketing, indicated conditions for successful implementation of controlling the marketing and sales activities on an industrial enterprise.Item Вплив економічних понять на розуміння і формування суті еколого-економічного потенціалу підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Берлінг, Р. З.В умовах ринкових відносин не до кінця визначеною є екологічна складова процесу управління підприємством. Проте прийнято вважати, що економічна і екологічна складові роботи підприємства повинні співіснувати без задання істотної шкоди одна одній. Для цього необхідно визначити співвідношення економічних категорій щодо екологічних ознак в частині розуміння їх трактувань. Це дасть змогу визначити межі застосування цих економічних ознак як екологічних складових у роботі підприємства. З іншого боку, можливість об’єднання економічних ознак під екологічною основою дає можливість забезпечити сталий розвиток суспільства. Загалом економічні наслідки забруднення довкілля зумовлені перерозподілом економічних ресурсів зі сфери активного накопичення у сферу пасивного споживання. Відвернення частини економічних ресурсів зі сфери виробництва призводить до недоотримання чистого кінцевого продукту у подальшому відтворювальному циклі. Зменшення втрат кінцевого продукту можливе мінімізацією сукупних економічних витрат забруднення довкілля. Проте, враховуючи, що сучасне виробництво об’єктивно є відходомістким, а значить, існуватимуть еколого-економічні витрати забруднення природного середовища, в подальшому слід говорити тільки про визначення мінімальної їх величини, за якої відвернення економічних ресурсів у пасивному напрямку будуть мінімальними.In market conditions the ecological component of the enterprise’s management process is not fully defined. However, it is assumed that economic and ecological components in the enterprise’s activities should coexist without doing harm to each other. To realize this, it is necessary to correlate economic categories as to their ecological features in the part of understanding their interpretations. This will allow to determine the scope of application of these economic features as ecological components in the activities of the enterprise. On the other hand, the possibility of combining economic features on the ecological basis makes it possible to ensure the sustainable development of society. In general, the economic consequences of environmental pollution are the result of economic resources redistribution from the sphere of active accumulation to that of passive consumption. Partial withdrawal of economic resources from production results in shortfall of pure final product in the next reproduction cycle. Reduction of the final product losses is possible by minimizing the total economic costs of environmental pollution. However, as modern production is objectively waste-intensive, and thus there will be required ecological and economic expenses on environmental pollution, one can only talk about determining their minimum amount at which the diversion of economic resources in passive direction will be minimal.Item Реінжиніринг бізнес-процесів як чинник прискореного розвитку економіки(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Гвоздь, М. Я.Відображено актуальність застосування реінжинірингу бізнес-процесів як сучасного методу управління вітчизняними промисловими підприємствами, які функціонують в умовах прискореного економічного розвитку. Розглянуто та проаналізовано новий напрям розвитку реінжинірингу бізнес-процесів – Х-інжиніринг, в основу якого покладено оптимізацію зовнішніх бізнес-процесів за допомогою застосування сучасних інформаційних технологій. Проаналізована необхідність виникнення та відмінність Х-інжинірингу від реінжинірингу бізнес-процесів. Розкрито переваги застосування Х-інжинірингу та охарактеризовано розширені межі функціонування Х-інжинірингу, які не були притаманні реінжинірингу бізнес-процесів, але є необхідні промисловим підприємствам для підвищення ефективності ведення виробничо-господарської діяльності та підвищення рівня конкурентоспроможності підприємств у сучасних ринкових умовах. The article reveals the actuality of the application of business process reengineering as a modern approach in the domestic industry enterprises management, functioning in the conditions of the accelerated economic development. The new trend of business process reengineering - X-engineering, based on the optimization of external business processes through the use of modern information technology, is considered and analyzed. The necessity of origin and difference X-engineering of business process reengineering are presented. The benefits of X-engineering application are determined. It was found out that the extended limits of functioning of X-engineering were not typical for business process reengineering, but are necessary for industrial companies for increasing of the efficiency of production and economic activity and improvement of the competitiveness of enterprises at the current market conditions.Item Концепція контролінгу інноваційної діяльності підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Панас, Я. В.Обґрунтовано концепцію контролінгу інноваційної діяльності в умовах трансформації вітчизняної економіки з урахуванням особистих інтересів власників, менеджерів вищої ланки та працівників підприємства. Визначено відмінні характеристики між поняттями “управління інноваційною діяльністю” та “контролінг інноваційної діяльності” в інноваційному менеджменті. Уточнено місце контролінгу інноваційної діяльності у загальній структурі контролінгу. Здійснено аналіз складових концепції контролінгу інноваційної діяльності підприємства в умовах трансформації вітчизняної економіки: мети, принципів, функцій, завдань, рівнів, об’єктів, суб’єкта, критеріїв, моделей, інструментів. Вперше функції контролінгу інноваційної діяльності розглянуто крізь призму особливостей формування організаційної структури управління підприємством. Набуло подальшого розвитку тлумачення поняття “контролінг інноваційної діяльності”. На основі запропонованих теоретико-методологічних положень розроблено алгоритм удосконалення системи управління з використанням контролінгового підрозділу, який забезпечує неперервний інноваційний розвиток підприємства. Objectives. Justifying the concept of controlling the innovation in the conditions of the national economy transformation, with the account of personal interests of owners, senior managers and employees. There has been determined the difference between the concepts of “innovation management” and “innovation controlling” in innovation management. The place of innovation controlling in the overall structure of controlling has been specified. The analysis of the components of the concept of controlling the innovative activities of enterprises during the national economy transformation period has been made, these components being: objectives, principles, functions, tasks, levels, objects, subjects, criteria, models and tools. For the first time the function of innovation controlling is considered in the light of peculiarities of the organizational management structure formation. The interpretation of the concept of “controlling the innovation” has been further developed. On the basis of the proposed theoretical and methodological positions there could be developed an algorithm for improving the management system with the use of the Controlling unit that provides continuous innovative development of the company.Item Методичний підхід до оцінювання потенціалу управління інноваційними проектами підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Дзюбіна, А. В.; Матвій, І. Є.; Дзюбіна, К. О.Розглянуто основні чинники, що впливають на потенціал управління інноваційними проектами сучасних підприємств, зокрема з’ясовано, що в основу його формування покладено рівень досвіду в управлінні проектами та інноваційний потенціал. Виокремлено такі основні критерії формування зрілості в управлінні проектами: застосування проектного менеджменту на підприємстві, наявність процесу формування механізму управління проектами на підприємстві і початкового досвіду в управлінні ними, стан механізму управління проектами, рівень відповідності фактичних фінансових результатів від реалізації проектів запланованим, наявність можливостей управління програмами і комплексом проектів і програм. З’ясовано, що в основу формування інноваційного потенціалу підприємства покладено такі складові: кадрова, наукова, виробничо-технологічна, фінансова, маркетингова, логістична, інформаційна. Запропоновано оцінювати потенціал управління інноваційними проектами підприємства перемноженням отриманих значень рівнів зрілості управління проектами та інноваційного потенціалу. Сформовано матрицю характеристик рівнів потенціалу управління інноваційними проектами залежно від рівнів зрілості управління проектами та інноваційного потенціалу підприємства. The article considers the main factors affecting the potential of innovative projects management of modern enterprises. In particular it was found out, that the level of experience in project management and innovative potential is a basis of the potential formation. The following main criteria of formation of maturity in project management were identified: application of project management at the enterprise, the availability of the process of formation of the mechanism of project management at the enterprise and an initial experience in the project management, condition of the mechanism of project management, the level of compliance of actual financial results of project implementation with planned ones, the availability of facilities for the management of programmes and of a complex of projects and programs. It was found out that the basis of formation of innovative potential of the enterprise consists of the following components: personnel, scientific, industrialtechnological, financial, marketing, logistics and informational ones. It is proposed to calculate the potential of innovative projects management of enterprises by multiplying the obtained values of the levels of maturity of the project management and the innovative potential. Matrix of characteristics of the levels of management capacity of innovation projects is formed depending on the maturity levels of project management and the innovative potential of the enterprise.Item Стратегія розвитку туристичної індустрії в Україні: регіональні аспекти(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Савіцька, О. П.; Савіцька, Н. В.Окреслена мета розвитку туризму в Україні. Досліджено сучасні тенденції розвитку туризму Львівської області. Наведено динаміку обсягу наданих туристичних послуг та послуг, наданих санаторно-курортними закладами Львівщини за 2010–2012 рр. Узагальнено підходи до визначення понять “туристична індустрія”, “туристичний регіон”. Зазначена роль туризму та його вплив на суспільно-економічний розвиток регіону. Проаналізовано туристичний потенціал Львівщини. Наведено позитивні тенденції розвитку туристичної індустрії регіону. Вказано країни, туристи з яких найбільше зацікавлені у відвідуванні Львівщини та країни, які приваблюють вітчизняних туристів. Визначено стратегічні пріоритети розвитку туристичного бізнесу. Узагальнені міжнародні стратегії сталого розвитку туристичної індустрії. Наведено пріоритетні стратегії розвитку прикордонного регіону. Охарактеризовані основні проблеми розвитку регіонального туризму. Наведено перспективні проекти на Львівщині, окреслено стратегічні напрями державної політики в галузі туризму, а також обґрунтовано перспективи розвитку туристичної індустрії у Львівській області.The article outlines the purpose of tourism development in Ukraine. Current trends of tourism development in Lviv region are studied. Dynamics of the amount of provided tourist services and services provided by resort facilities in Lviv region in 2010-2012 is presented. The approaches to definitions of such concepts as tourism industry and tourism region are generalized. The role of tourism and its impact on socio-economic development of the region is indicated. The tourism potential of Lviv region is analyzed. The positive trends in the development of tourism industry in the region are presented. The countries the tourists from which are most interested in visiting Lviv as well as the countries that are most attractive for domestic tourists are listed. The strategic priorities of the tourism business development are defined. International strategies for sustainable development of the tourism industry are generalized. The priority strategies of the near-border region development are provided. The basic problems of regional tourism development are characterized. The promising tourism projects in Lviv region are presented. Strategic trends of the state policy in the field of tourism are outlined; prospects of the tourism industry development in Lviv region are justified.Item Удосконалення розробки фінансових розділів бізнес-планів на підприємствах малого бізнесу(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Катаєв, А. В.; Дубодєлова, А. В.; Процак, К. В.Розглядаються проблемні моменти розробки підприємствами малого бізнесу України фінансових розділів бізнес-планів впровадження інвестиційних проектів. Проаналізовано три основні типи помилок, які зустрічаються під час обґрунтування доцільності інвестицій у бізнес-проекти з частковим кредитним фінансуванням. Зокрема – це некоректне визначення обсягів грошових потоків унаслідок впровадження бізнес-проекту; заниженість оцінки ціни власного капіталу підприємства та відповідно ставки дисконтування майбутніх грошових потоків; методично некоректний розрахунок NPV проекту. З’ясовано, що вагомим чинником типовості цих помилок є застосування підприємствами малого бізнесу методологічних та методичних підходів, неадаптованих до специфіки інвестиційної діяльності підприємств малого бізнесу. Розглянуто методики, застосування яких підприємствами малого бізнесу під час розроблення фінансових розділів бізнес-планів забезпечуватиме підвищення достовірності бізнес-планів інвестиційних проектів та обґрунтованості доцільності інвестицій у ці проекти. Це дасть змогу здійснювати ретельніший відбір проектів, впроваджуючи лише ті з них, які будуть потенційно здатні забезпечити реалізацію цілей цих підприємств. The article deals with the problematic aspects of the development of the business plan financial sections of investment projects implemented by small enterprises of Ukraine. Three main types of mistakes, which occur in the process of substantiation of reasonability of the investments with partial credit financing, are analyzed. They are: incorrect definition of the project’s cash flow volumes; underestimation of the value of the price of the enterprise own capital; methodically incorrect calculation of the NPV project. It has been determined that the main typical nature of these mistakes, done by small business enterprises, is the use of methodological and methodical approaches, which are not adapted to the specificity of investment activity of small business enterprises. Methods, which will supply small business enterprises with the technique of the development of business plan financial sections and provide the increase of reliability of business plan investment projects and justify the expediency of investments into these projects, are considered. This makes it possible to perform a more thorough selection of projects and implement only those of them which will potentially be able to realize the aims of these enterprises.Item Титульний аркуш до Вісника «Проблеми економіки та управління» № 754(Видавництво Львівської політехніки, 2013)Item Проблеми інноваційної діяльності промисловості України(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Мірошник, Р. О.; Коцовський, Ю. І.Проаналізовано проблеми інноваційної діяльності в Україні. Обґрунтована вагомість сучасної інноваційної діяльності для економічного розвитку. Визначено особливості інноваційного розвитку України на сучасному етапі. Закцентовано увагу на необхідності інвестиційного забезпечення інноваційної діяльності економіки. Запропоновано заходи щодо створення реальних програм і забезпечення успіху їх реалізації в промисловості. Запропоновано створити ефективну централізовану державну систему координації інноваційного розвитку економіки, яка передбачатиме створення Міністерства з питань науки та інновацій; встановлення тісніших і відповідальніших партнерських відносин між владою, усіма учасниками національної інноваційної системи і суспільством; створення системи постійного моніторингу динаміки інноваційного розвитку України; розгортання урядової програми реалізації Стратегії інноваційного розвитку України на 2010–2020 рр. в умовах глобалізаційних викликів. The article reveals the problems of the innovation activity in Ukraine. The significance of contemporary innovation for economic development is substantiated. The peculiarities of innovative development of Ukraine today are defined. The need of investment support of economic innovation activity is emphasized. Measures for creation of real programs and providing with their successful realisation in industry are proposed. It is proposed to create an effective centralized state system of coordination innovative economic development that will include the creation of the Ministry of Science and Innovation, establishing closer and responsible partnerships between government, all members of the national innovation system and society, a system of constant monitoring of the dynamics of innovation development of Ukraine, and to launch and develop. Open Government Programme of Innovative Development Strategy of Ukraine for 2010-2020 in the conditions of the globalization challenges.