Філософські науки. – 2011. – №692
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/10167
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті із актуальних проблем сучасної філософії, зокрема – проблем онтології, гносеології, історії української філософії, релігієзнавства, етичних та естетичних питань, відображено події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та всіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. – № 692 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 128 с.
Browse
Item Філософія у сучасній культурі(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Гошко, ОленаItem Зміст до Вісника "Філософські науки" № 692(Видавництво Львівської політехніки, 2011)Item Рецепція автономної етики І. Канта в російській релігійній філософії кінця ХІХ – початку ХХ століття(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Мазурик, МаріяЗ’ясовано причини неприйняття І. Канта російськими релігійними мислителями. Звертається увага на той факт, що в І. Канта людина, як емпірична особистість, є лише об’єктом, а не суб’єктом етичної діяльності. Началом, яке пов’язує дві сфери в ній, виступає почуття обов’язку або безумовна відданість категоричному імперативові. Тобто, якщо кантівський ідеалізм був виключно раціоналістичним, то російські філософи відчували свою спорідненість з ідеалізмом містичним. Це і стає причиною несумісності більшості ідей автономної етики німецького філософа з ідеями російських релігійних мислителів кінця ХІХ – початку ХХ ст., етика яких є зразком „теономної етики любові”. The article is devoted to the research of a problem of devoted to the consideration the Kant’s philosophy and its influence on the establishment ethical thought of the Russian philosophers of the end of 19th – the beginning of 20th century, his autonomous ethics provoked ambiguous reaction from the side of religious philosophers in Russia, who understood the autonomy is first of all the connection of the person with spiritual origin, in fact with God (“theonomical ethics of love”).Item Відносність як поняття у філософії та науці: історична панорама та сучасність(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Кадикало, АндрійПроаналізовано зміст поняття “відносність” та його смислове наповнення залежно від змін наукових і філософських парадигм. Автор звертає увагу на те, що поняття “відносність” сьогодні має для науки і філософії фундаментальніше значення, ніж у класичній парадигмі, оскільки репрезентація дійсності у ХХІ ст. описується такими характеристиками, як нелінійність, біфуркації, складність, неоднотипність тощо. The article is analyzes the essence of relativity and in historical-philosophical context it. The author draws attention to the concept of relativity that helps to understand a new reality. The concept of relativity associated with nonlinearity, bifurcation and complexity.Item Що таке польська аналітична філософія?(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Карівець, ІгорItem “Деварваризація” античного соціуму як соціокультурний феномен(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Пантелєєва, ІринаСтверджується, що процес “деварваризації”, притаманний римському суспільству, зумовлений соціокультурними детермінантами римської культури; визначаються причини, що спричинили “деварваризацію” римського суспільства зокрема і античного соціуму загалом. In article to analyze socio-cultural phenomenon typical for Roman society – process of “debarbarisation”; this process is proved to be caused by socio-cultural determinants of Roman culture; the reasons defining “debarbarisation” of the Roman society, in particular, and antique socium, in general, are defined.Item Естетичний вимір інтерактивного переживання у просторі нових медіа(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Шевчук, КатеринаПроаналізовано естетичний вимір інтерактивного переживання у контексті сучасного мультимедійного мистецтва. Потреба осмислення проявів електронного мистецтва є важливою для сучасної естетичної теорії. Ключовим питанням постає проблема естетики інтерактивного переживання, яке пов’язане зі сприйняттям художніх об’єктів у кіберпросторі. Для кращого розуміння основних моментів інтерактивного естетичного сприйняття автор статті звертається до концепції польського феноменолога Романа Інґардена, відомого дослідника проблематики естетичного переживання. The author analyzes the aesthetical dimension of interactive experience in the context of contemporary media-art. The necessity of comprehension of electronic art’s phenomena is important for the contemporary aesthetical theory. The key questions concerns of the problem of interactive aesthetical experience, which is connected to the perception of artistic works in cyberspace. The methodological means, used by Author for understanding of the main aspects of interactive aesthetical perception, are aesthetical concepts of Polish phenomenologist Roman Ingarden, who was the famous researcher of problem of aesthetical experience.Item Людина у світлі концепцій інформаційного суспільства(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Лазарович, НадіяПроаналізовано погляди теоретиків інформаційного суспільства на людину, що зумовлюють раціоналізацію людського буття та трансформацію сутнісних вимірів людської природи (інформаційно-технічний детермінізм), появу нових типів спілкування та форм комунікацій (інформаційно-комунікативна сфера), гармонійне поєднання людини, технічної й природної сфер (інформаційний екогуманізм). Знання й інформація визначаються як домінанти аксіосфери особи у смислових вимірах інформаційного суспільства, котрі постулюють модуси мобільності, гнучкості, втрати буттєвої вкоріненості тощо. In the article the views of theorists of the Information Society on a human being is analized: the rationalization of human life and the transformation of the essential measurements of human nature (information-technical determinism), a new types and forms ofcommunication (information-communication sphere), a harmonious combination of human, technical and natural factors (ecology of information sphere). Knowledge and information are defined as dominant values of the Information Society, which postulate modes of mobility, flexibility, loss deep of being etc.Item Розширення горизонтів вітчизняної філософської думки(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Петрушенко, ВікторItem Автономний глузд як джерело конфліктів та чинник оповсякденення(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Карівець, ІгорПроаналізовано функціонування автономного глузду та шляхи його приходу до абсолютної влади над усіма сферами людського життя. Крім цього, розглянуто можливість синтезу розуму, глузду та чуттів у феномені sensus communis як такого, що виводить людину у трансперсональну та надособистісну площину. In this article the author analyzes the functioning of autonomous common sense and considers common sense’ ways of dominance over all domains of human life. In addition to this, the author considers the possibility of new synthesis of reason, autonomous common sense and senses in the phenomenon of sensus communis, which helps human being to enter transpersonal and superpersonal sphere.Item Концепція природного права голландських мислителів (Ю. Ліпсій, Г. Гроцій)(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Хвойницька, ХристинаПроаналізовано концепцію природного права голландських учених Ю. Ліпсія та Г. Гроція. Розглянуто специфіку формування та розвитку природно-правових ідей XVI–XVII століть та виявлено, що природне право у творчості голландських мислителів ототожнене з розумною людською природою і зумовлене прагненням людини до спілкування. The article analyzes the concept of natural law by Netherlands scientists J. Lipsius and H. Grotius. Is examined the specific character of formation and development naturally of the lawful ideas XVI–XVII of centuries. Natural law in the works of Netherlands thinkers identified with reasonable human nature and caused by human desire to communicate.Item Проблема гуманізації в інформаційному суспільстві(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Липка, ОльгаПроаналізовано особливості інформаційного суспільства, стан його розбудови в Україні. Автор осмислює можливості гуманізації людини у нових умовах та стверджує, що ці умови не сприяють поглибленню гуманності у відносинах між людьми. The author analyses the special features of the information society, the condition of its construction in Ukraine. The author estimates the possibilities of humanization of person in the new conditions. The author claims these conditions do not contribute to deepening the humaness in relations between people.Item Філософія соціального: онтологічні та метафізичні окреслення(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Петрушенко, ВікторРозглянуто проблему визначення природи та онтологічних засад соціального явища. Соціальність, що утворюється в результаті перетворення природного матеріалу та створення артефактів, розглядається як така, що існує на межі фізичного і метафізичного. Імперативи соціального передбачають функціонування рефлексивного простору суспільної життєдіяльності. The article is dedicated to definition of nature and ontology bases of the social’s phenomena. The social is understood as board between physical and metaphysical, that is formed as a result of natural material’s transformation and creation of artifacts. Imperatives of the social suppose functioning of social activity’s reflective space.Item Роль слова у ранній грецькій філософії(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Паньків, ОлесяItem Принцип поступовості-послідовності в українській філософорелігійній спадщині (40-ві роки ХІХ – 40-ві роки ХХ ст.). Контекст ідеї Бога(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Тіменик, ЗиновійУперше зроблено спробу системно розкрити значення принципу поступовості-послідовності щодо ідеї Бога у контексті української філософії релігії (40-ві роки ХІХ ст. – 40-ві роки ХХ ст.). Обґрунтовано закономірність тенденцій у використанні елементів кордоцентризму і барокової філософії. The author attemps systematically to expose the meaning of principle of gradualness-succession concerning of God’s idea in context of Ukrainian philosophy of religion (40-years ХІХ–40-years ХХ century) at the first time. The author proves the regulavity of tendencies in using of the element of cordocentrism (derives from cardis, Lat. – heart) and baroque philosophy.Item Яким буде завтрашній день людства?(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Семенюк, ЕдуардСпроба зазирнути у майбутнє людства тісно пов’язана з усвідомленням та аналізом кризових виявів цивілізації, які спостерігаються нині. Системну відповідь на питання про надійні перспективи суспільства дає лише ноосферна стратегія сталого розвитку. An attempt to look in the future of mankind is closely connected with realization and analysis of civilization crisis manifestations which are observed now. The noospherical strategy of sustainable development only gives a systematic reply to the question about society reliable prospects.Item Античний спорт як атрибут дозвілля (Стародавня Греція)(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Беднарський, ОлександрВільний час за умов життя грека в полісі ставав чинником, який окреслював особливості та спосіб поведінки громадянина, гарантував задоволення його життєвих потреб, серед яких поступово виокремлювалася необхідність у заняттях спортом. Спорт, як форма проведення дозвілля, сприяв формуванню моральних чеснот, дарував людині почесті, славу, публічне визнання й ставав атрибутом цивілізаційних координат, у яких жила антична людина. Upon those existing living conditions free time of an average Greek was considered to be the factor that determined peculiarities and the way the citizen was to behave. At the same time it guaranteed the satisfaction of his vital needs, among which the necessity of goig in for sports has gradually established. As a means of leisure time spending, sport has contributed to the formation of moral features and endowed people with honour, fame, public acknowledgement. Sport has eventually turned into the feature of civilization coordinates the ancient person was existing.Item “Турбота про себе” як практика становлення самоідентичності в античну епоху(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Мазур, ЛюбовРозкрито значення “практик себе” в становленні самоідентичності, зокрема роль старості, волі, Іншого, свободи мовлення тощо. Здійснено порівняльний аналіз класичної і елліністичної моделі “турботи про себе” і виявлено, що в основу останньої покладено розуміння самоідентичності як динамічного процесу співвіднесення індивідуальної самості і автономного розуму. The value of “practices of itself” is exposed in becoming of self-identity, in particular role of old age, will, Other, broadcasting freedom and others like that. The comparative analysis of classic and hellenism model of “anxiety about itself” is carried out and it is educed that in the basis of last is lie understanding of self-identity of as a dynamic process of correlation of individual self and autonomous mind.Item Cинтез художнього бачення світу та напруги філософської думки(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Петрушенко, ВікторItem Термінатор, філософія і кіно(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Бразуль-Брушковський, Євгеній