Логістика

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2138

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Item
    Foreign and national implementation practice of the state policy of railway indusry restructuring for strengthening its competitive position
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Mnykh, O.; Polovska, V.; Kholyavka, V.
    The generalization of the foreign and national practice of the state policy of the railway industry restructuring with identification of its key provisions was performed. The originating sources of the railway industry market position degradation issue were identified. The topical tasks of Ukrzaliznytsia PJSC on the today’s stage of its reforming for strengthening of its market position were defined. The potential opportunities and peculiarities of the public and private companies’ interaction in the rolling stock repairs and modernization process were explored. Проведено узагальнення закордонної та вітчизняної практики державної політики реструктуризації у сфері залізничного транспорту і визначено її ключові положення. Ідентифіковані джерела походження проблеми погіршення ринкових позицій галузі залізничного транспорту. Визначено актуальні задачі ПАТ “Укрзалізниця” на сучасному етапі його реформування для зміцнення його ринкових позицій. Досліджено потенційні можливості та особливості взаємодії державних та приватних підприємств під час ремонту й модернізації рухомого складу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Якісні зміни ринкового та інвестиційного середовища вітчизняних підприємств і маркетингові проблеми розвитку їхньої діяльності на внутрішньому і закордонних ринках збуту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Мних, О. Б.
    Охарактеризовано якісні зміни в ринковому середовищі функціонування і розвитку українського бізнесу. Акцентовано увагу на посиленні процесів євроінтеграції, нагромадженні зовнішніх та внутрішніх загроз, що вимагає істотних змін у маркетинговій політиці підприємств та в їхній діяльності на вітчизняних і закордонних ринках збуту. Визначено причини низької ефективності українських компаній на ринках країн ЄС після введення для країни нульового мита для експортних поставок. Доведено необхідність комплексного вирішення маркетингових проблем для покращення ринкових позицій підприємств з врахуванням їх доступності до інвестиційних ресурсів та обмежень з боку фінансових інституцій. The article given characteristic qualitative changes in the market environment, operation and development of Ukrainian business. The attention is focused on strengthening the process of European integration, accumulation of external and internal threats, requiring significant changes in the marketing policy of companies and their activities on domestic and foreign markets. Identified causes of low efficiency of Ukrainian companies in the EU markets after entering the country for zero duties for exports. The necessity of solving complex marketing challenges to improve the market position of companies taking into account the availability of resources for investment and operating restrictions by financial institutions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетинг як складова підвищення інвестиційної привабливості підприємств в умовах зони вільної торгівлі з ЄС
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Балик, У. О.; Колісник, М. В.
    Досліджено питання інвестиційної привабливості вітчизняних підприємств у контексті використання інвестиційних можливостей зони вільної торгівлі з ЄС. Розкрито особливості маркетингового процесу підвищення інвестиційної привабливості підприємств. Проаналівано можливості зони вільної торгівлі між Україною і ЄС, а саме: спрощення умов здійснення інвестиційної діяльності для обох сторін; налагодження тіснішої співпраці інвестонадавачів та інвестоотримувачів; збільшення рівня конкурентної боротьби, що позитивно вплине на розвиток бізнес-середовища в Україні; створення умов для поліпшення технічного та технологічного стану вітчизняних підприємств. Запропоновано маркетингові стратегії та їх заходи для інвестонадавачів та інвестоотримувачів залежно від рівня інвестиційної привабливості підприємства. The question of investment attractiveness of domestic enterprises in the context investment opportunities of Free Trade Area with the EU is investigated. The features of the marketing process to increase the investment attractiveness of enterprises are revealed. The possibilities of a free trade area between Ukraine and the EU, namely the facilitation of investment activities for both parties; set-up cooperation investproviderand investreceiver; increased levels of competition, which will positively affect the development of the business environment in Ukraine; create conditions for the improvement of technical and technological state of Ukrainian enterprises. Marketing strategies and their measures to investprovider and investreceiver depend on the level of investment attractiveness enterprises are suggested.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перешкоди для реалізації порівняльної функції конкуренції у національній економіці
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Михальчишин, Н. Л.
    Розглянуто функціональне призначення конкуренції для економічного розвитку підприємств та ринків. Визначено основні перешкоди для реалізації порівняльної функції конкуренції, які прокласифіковано за ознакою участі державних органів та ринкових учасників. Охарактеризовано квазіконкуренцію як явище, що виникає внаслідок наявності перешкод для реалізації порівняльної функції конкуренції. Обґрунтовано механізми саморегуляції квазіконкуренції на ринку. The functional purpose of competition for economic development of the enterprise and markets are considered in the article. The comparative function of competition as a precondition for the economic development of the market and enterprises in particular is defined. The main barriers to the implementation of comparative competition functions are classified by grounds of state agency participation and the participation of market participants. For example, as a barrier for the participation of state agencies are defined to provide unjustified advantages in the market to individual enterprises, creation of non-natural barriers to the economic activity, the use of administrative resources. Members of the market relationship may create interference through their actions that do not meet the requirements of legislation on protection economic competition. Also, market participants can create conditions for restricting freedom of economic activity and creating conditions for bankruptcy. The quasi competition is characterized as a phenomenon that arises owing to presence barriers in the realization of comparative function of competition. The mechanisms of self quasi competition market are substantiate.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетингові та організаційні інновації в умовах посилення конкуренції на світових ринках: інституційний аспект
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Тараненко, І. В.
    Показано, що в умовах зростання загальної економічної нестабільності впровадження маркетингових та організаційних інновацій відіграє велику роль. Обґрунтовано комплемен- тарний характер технологічних та нетехнологічних (маркетингових і організаційних) інновацій в країнах з розвиненим інституціональним середовищем. У той час, як у транзитивних країнах з порівняно слабкими інститутами маркетингові та організаційні інновації найчастіше виступають субститутами технологічних інновацій. The statement about increasing role of marketing and organization innovations under general economic instability is grounded. Author proved that at the countries with strong institutes the technological and non-technological (marketing, organizational) innovations are complementary; at the transitional countries with strong institutes the technological and non-technological (marketing, organizational) innovations substitutes each other.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування умов конкурентності за видами господарської діяльності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Поплавська, Ж. В.; Михальчишин, Н. Л.
    Здійснено наукові дослідження з метою виявлення умов конкурентності в діяльності суб’єктів господарювання, оскільки в переважній більшості наукових досліджень конкуренції на товарних ринках до уваги беруться ринкові показники, а не особливості господарської діяльності підприємств, які за своєю поведінкою відображають наявність чи відсутність конкуренції на ринку. З огляду на це у статті розглянуто поняття “умови конкурентності” та визначено методи їх формування за видами діяльності, встановлено залежність умов конкурентності від частки ринку суб’єкта господарювання, наведено класифікацію методів досягнення умов конкурентності залежно від способу впливу на конкуренцію. Carried out research to identify the conditions of competition in activities of economic entities, since the vast majority of research competition in product markets are taken into account market performance rather than features of business enterprises that their behavior reflects the presence or absence of competition in the market. We consider the concept of "condition of competition" and defined methods of their formation by activity. The dependence of the competitive conditions of the market share of the entity. The classification methods of achieving the conditions of competition depending on how the impact on competition.
  • Thumbnail Image
    Item
    Чинники конкурентоспроможності обслуговуючих підприємств (на прикладі гастрономічних підприємств)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Ґеребі, Е.
    Більшість підприємств групи “Готелі і ресторани” є сімейним бізнесом і не об’єднуються з іншими підприємствами. На польському ринку існують чотири основні форми інтеграції підпри- ємств: товариства, закупівельні групи, франчайзингові та квазі-франчайзингові мережі, фінансові групи. Важливо звернути увагу на той факт, що підприємство є конкурентоспроможнішим, коли досягає цілі в умовах конкуренції, яка існує на ринках, де працює або має намір працювати підприємство. Підприємство, яке хоче утримати конкурентну перевагу, повинно бути здатним до такого використання ресурсів і умов конкуренції, які уможливлюють створення більшої доданої вартості для підприємства та його наявних і потенційних клієнтів порівняно з конкурентами. The majority of micro-enterprises in the “hotels and restaurants” sector are family-run and do not connect with others. On the Polish market, there are four basic forms of integration: associations (associations), group purchasing, franchise networks and quasi-franchise, capital groups. It is important to note that the company is even more competitive, it has a greater ability to achieve the objectives of the existing competitive conditions in the markets in which it operates or intends to operate. The company, in order to maintain a competitive edge, must be capable of using resources and competitive conditions, which will enable the production of higher added value for the company, and its actual and potential customers, than the value generated by consumers.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретичні аспекти оцінювання рівня конкурентоспроможності товару
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Кулиняк, І. Я.; Демків, О.-І.
    На основі критичного аналізу досліджень вітчизняних та зарубіжних науковців систематизовано відомі теоретичні положення та розроблено методичні рекомендації щодо оцінювання рівня конкурентоспроможності товару. Визначено етапи оцінювання рівня конкурентоспроможності товару та подано їх характеристику. Виокремлено управлінські рішення, які можуть приймати менеджери на основі інформації, отриманої в процесі оцінювання рівня конкурентоспроможності товару. In this article based on critical analysis of the research of domestic and foreign scientists the currently theoretical positions are systematized and the methodological recommendations to assess the competitiveness of the goods are elaborated. The international level including competition of the economic systems countries groups that are part of the economic associations, as well as international economic organizations, transnational and multinational corporations is allocated. The scientists’ interpretations of the terms “competitiveness” and “competitiveness of the goods” are considered. The general and specific principles of assessment the competitiveness of the goods are singled out. The process of assessment the competitiveness of the goods is allocated and its features are given. Based on the review of the literature the types of methods for assessment the competitiveness of the goods are summarized. The approaches to identify a set of product parameters of the assessment and ranking are considered. The management decisions that may be taken by managers on the basis of information obtained in the process of assessment the competitiveness of the goods are singled.
  • Thumbnail Image
    Item
    Специфіка конкурентних відносин у некомерційному секторі України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Борисова, Т. М.
    Розглянуто особливості конкурентних відносин у вітчизняному некомерційному секторі, виділено основні рушійні сили міжгалузевої та внутрішньогалузевої конкуренції. This paper is devoted to the solving task of recognizing features of competition relations in domestic noncommercial sector, essential forces of intra- and intersectoral competition.
  • Thumbnail Image
    Item
    The problems of identification of integrated structures in a competitive environment
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрик, І. В.
    The approaches to determining the theoretical content of the integrated structures are considered. In this article the aim, objectives and role functioning economic structures integrated in the national economy of Ukraine are considered. The characteristic of the assets of the integrated structures, their share in various fields is showed. Directions of their functioning in the context of globalization and increased competition are determined. The main criteria for their classification and types of integrated companies are defined. Розглянуто підходи до визначення теоретичного змісту інтегрованих структур, мету, завдання та економічну роль функціонування інтегрованих структур у системі національного господарства України. Подано характеристику активів інтегрованих структур, їх питому вагу в різних галузях. Визначено напрями їх функціонування в умовах глобалізації та загострення конкурентної боротьби, основні критерії їх класифікації та види інтегрованих підприємств.