Інформаційні системи та мережі
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2105
Browse
16 results
Search Results
Item Система обміну повідомленнями та опрацювання даних еколого-природничих спільнот(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Кунанець, Наталія Едуардівна; Жмуркевич, Орест; Kunanets, Nataliia; Zhmurkevich, Orest; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityІз урахуванням розвитку технологічних інструментів проаналізовано інформаційні системи, які для комунікації із користувачем використовують онлайн-застосунки для обміну повідомленнями. Зазначено, що цей процес у розробленій системі підтримки прийняття рішень для обліку та опрацювання даних еколого-природничих спільнот раціональніше реалізовувати за допомогою чат-бота як програмованого застосунку, у якому використовується запропонований алгоритм взаємодії із користувачем. Інформацію бот надає у вигляді текстових або аудіоповідомлень. Перевагою вибраної концепції подання інформації є зручність та мобільність використання розробленого онлайн-застосунку для обміну повідомленнями на різних платформах: на стаціонарних комп’ютерах, на смартфонах, на планшетах тощо. Однією зі сфер застосування розробленої системи підтримки прийняття рішень із інтеграцією чат-бота в онлайн-застосунку для обміну повідомленнями є управління еколого-природничими спільнотами, зокрема садовим кооперативом.Item Процеси та складові елементи аналізу великих даних у системах дистанційного навчання(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Пришляк, Андрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Pryshiak, A.; Kunanets, N.; Pasichnyk, V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано вплив пандемії на освітні процеси в Україні. Розглянуто проблеми, які спостерігаються під час дистанційного навчання, позитивні та негативні фактори онлайн-освіти. Висвітлено чинники, які можуть призвести до конфліктних ситуацій в освітньому процесі та ускладнювати збирання й аналіз інформації. Запропоновано використовувати методи машинного навчання для аналізу великих даних у системах дистанційного навчання. Розглянуто метод аналізу головних компонент для зменшення розмірності обсягу вибірки та описано основні кроки, які потрібно виконати задля спрощення. Можливість аналізу забезпечується коректним функціонуванням системи дистанційного навчання, регламентованої ЗВО, взаємодією із усіма учасниками навчального процесу, а також своєчасним виконанням обов’язків, покладених на них.Item Аналіз штучних інтелектуальних агентів для систем електронного навчання(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Юнчик, Валентина; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Федонюк, Анатолій; Yunchyk, Valentyna; Kunanets, Natalia; Pasichnyk, Volodymyr; Fedoniuk, Anatolii; Волинський національний університет імені Лесі Українки; Національний університет “Львівська політехніка”; Lesya Ukrainka Volyn National University; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано ключові терміни та основні поняття агента. Наведено загальну класифікацію агентів, структуровану за представленням моделі зовнішнього середовища, за типом опрацювання інформації та за виконуваними функціями. Аналогічно проаналізовано класифікацію штучних агентів (інтелектуальні, рефлекторні, імпульсивні, трофічні). Наведено необхідні умови реалізації агентом певної поведінки, а також схему функціонування інтелектуального агента. Зазначено рівні знань, що відіграють ключову роль в архітектурі агента. Наведено функціональну схему агента, що навчається і працює порівняно незалежно, демонструючи гнучку поведінку. Показано, що функціональна схема реактивного агента зумовлює залежність від середовища. Детально описано властивості інтелектуального агента та подано структурну схему. Розглянуто різні варіанти архітектур агентів, зокрема архітектури агентів на основі нейромереж. Продемонстровано організацію взаємодії рівнів у багаторівневій архітектурі агента. Значну увагу приділено Will-архітектурі та InteRRaP-архітектурі агентів. Розглянуто багаторівневу архітектуру для автономного агента машини Тьюринга.Item Definition of professional vector in educational systems of training future IT specialists(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Дубас, Юрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Dubas, Yurii; Kunanets, Natalia; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУ наш час якість професійної освіти прямо залежить від таких характеристик, як готовність до самостійної роботи, індивідуалізація програм, самовдосконалення та саморозвиток, здатність здобувати знання та продуктивно використовувати їх у професійній діяльності. Тому важливу роль відіграє індивідуалізація освіти. У статті описано та проаналізовано метод визначення професійної орієнтації, відомий як тест Джона Холланда, наведено модель його роботи та обґрунтовано отримання результатів. Також розглянуто попередньо реалізовану рекомендаційну систему, що дає змогу формувати індивідуальну освітню траєкторію для студентів ІТ-спеціальностей. Така система використовує підмодуль визначення професійної орієнтації, реалізований на основі тесту Холланда. Відповідно, використання методу Холланда у роботі рекомендаційної системи для формування індивідуальної освітньої траєкторії дасть можливість отримати точніший та бажаний результат. Тест Холланда також використано для опитування учнів випускного класу на предмет вибору ІТ професії. Він показав неочікувані результати.Item Прототип інформаційної системи аналізу структурно-логічних схем освітніх програм(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Іванов, Вадим; Кунанець, Наталія Едуардівна; Литвин, Василь; Ivanov, Vadym; Kunanets, Natalia; Lytvyn, Vasyl; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityНаведено результати аналізу поточної ситуації використання системних рішень для створення та удосконалення освітніх програм. Впродовж аналізу та дослідження предметної області визначено фактори, що впливають на всебічний розвиток студента, виявлено зв’язок із цими факторами та навчальними планами. Проаналізовано основні терміни, ключові поняття цієї предметної області та їх вплив та важливість. Визначено основну проблему та обґрунтовано її актуальність, а саме – важливість цілісної освіти та формування освітніх програм згідно з останніми тенденціями ринку, із урахуванням бази знань, яку отримують студенти на попередніх курсах. Досліджено продуктивність та цінність вибраних рішень, що використовуються під час формування освітніх програм та навчальних планів. Визначено, що повинно бути у системі для того, щоб вона допомагала у вирішенні проблеми та формуванні якісних освітніх програм. В результаті аналізу та дослідження зроблено висновок про недостатність наявного функціонала рішень для повного забезпечення вирішення поставленої проблеми. Визначено основні характеристики системи, призначеної для створення та аналізу освітніх програм. Запропоновано прототип інформаційної системи для вирішення проблем формування й аналізу освітніх програм у закладах вищої освіти. На підставі аналізу визначено формат подання візуальної складової системи, вибрано спосіб представлення за допомогою структурно-логічних схем. Висвітлено ключові аспекти функціональності проєктованої системи. Вибрано засоби представлення логіки та функціонала системи, вибрано та побудовано UML діаграми для визначення завдань основних модулів та принципів її роботи. Проаналізовано й описано побудовані діаграми системи та їхні особливості.Item Mobile information system for monitoring the spread of viruses in smart cities(Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-01) Дуда, Олексій; Джиджора, Ліліана; Мацюк, Олександр Васильович; Станько, Андрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Кунанець, Оксана; Duda, Oleksii; Dzhydzhora, Liliana; Matsiuk, Oleksandr; Stanko, Andrii; Kunanets, Nataliia; Pasichnyk, Volodymyr; Kunanets, Oksana; Тернопільський національний університет ім. І. Пулюя; Ternopil Ivan Puluj National Technical UniversityБула розроблена концепція створення багаторівневої мобільної персоніфікованої системи боротьби з вірусними захворюваннями, зокрема Covid-19. Використовуючи інтеграцію Інтернету речей, хмарних обчислень та технологій великих даних, система передбачає поєднання двох архітектур: клієнт-сервер та публікацію-передплату. Перевагою системи є постійна допомога при вірусних захворюваннях, а саме на стадіях спілкування, інформації та лікування. Концепція розумного міста в контексті боротьби з вірусними захворюваннями фокусується на застосуванні методів аналізу великих даних та вдосконаленні процедур прогнозування та протоколів екстреного лікування. Використовуючи різні технології, хмарний сервер зберігає дані про позиціонування, отримані з різних пристроїв, а програма отримує доступ до API для відображення та аналізу даних про позиціонування в режимі реального часу. Завдяки поєднанню технологій, внутрішнє та зовнішнє позиціонування можна використовувати з певною мірою точності, корисно для різних медичних та надзвичайних ситуацій та аналізу і подальшого опрацювання іншими інформаційними системами розумного міста. Результатом цього дослідження є розробка концептуальної моделі багаторівневої мобільної персоніфікованої системи моніторингу стану здоров'я, що використовується для інтелектуального аналізу даних, прогнозування, лікування та профілактики вірусних захворювань, таких як Covid-19, у сучасному “розумному місті”.Item Застосування методу багатовимірної середньої при формуванні індивідуальних навчальних траєкторій студентів ІТ-спеціальностей(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Дубас, Юрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Dubas, Yurii; Kunanets, Nataliia; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityСьогодні стрімко розвивається освітнє середовище та методи його взаємодії з людьми. Кожна персона має право на освіту та її вибір. Описано таке поняття, як індивідуальна освітня траєкторія, її особливості та проблеми формування. Індивідуальна освітня траєкторія дасть змогу студентам робити власний вибір серед запропонованих дисциплін, отже, вибирати свій власний шлях для реалізації потенціалу. Також розглянуто проблему раціонального вибору декількох об’єктів із множини аналогічних. Цей вибір здійснює студент, вибираючи дисципліни для індивідуальної навчальної траєкторії. Був застосований метод багатовимірньої середньої для визначення середніх багатовимірних величин. Цей метод також був реалізований засобами “Excel”. Додатково було згруповано об’єкти з метою визначення найкращої дисципліни за оцінками студентів.Item Інтелектуальна система формування персональних освітніх траєкторій в галузі ІТ(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Пришляк, Андрій; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Pryshliak, A. A.; Kunanets, N. E.; Pasichnyk, V. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано процеси розвитку освітньої галузі на етапах середньої та вищої освіти. Запропоновано створити інтелектуальну рекомендаційну систему для формування персональних освітніх траєкторій. Вибір майбутнього фаху зазвичай залежить від великої кількості найрізноманітніших чинників, але в основі процедур ухвалення відповідних рішень покладено середній рівень успішності здобувача освіти у певних предметних областях. Такий процес супроводжується аналізом таких чинників, як особисті вподобання, майбутні перспективи та комплекс соціокомунікаційних параметрів. Запропонована система повинна враховувати ризики та здійснювати пошук оптимальних шляхів формування ефективної освітньої траєкторії. Успішне функціонування системи істотно залежить від рівня реалізації автоматизованого інформаційно-технологічного комплексу, який створюється для забезпечення потреб у формуванні освітнього менеджменту, котрий покликаний забезпечувати її повними та актуальними даними для коректного виконання нею відповідних завдань. Опрацювання великих обсягів інформації як правило передбачає обов’язкове використання “великих даних” з метою якомога повнішого та поглибленого аналізу та дослідження зазначеної проблеми.Item Процедури оцінювання рівня “розумності” міста(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Кунанець, Наталія Едуардівна; Мацюк, Олександр Васильович; Пасічник, Володимир Володимирович; Табачишин, Данило; Kunanets, Nataliia; Matsiuk, Oleksandr; Pasichnyk, Volodymyr; Tabachyshyn, Danylo; Національний університет “Львівська політехніка”; Тернопільський національний технічний університет ім. Пулюя; Lviv Polytechnic National University; Ternopil Ternopil Ivan Puluj National Technical UniversityЕкологічна проблема в сучасному світі є чи не найактуальнішою. Проблеми глобального потепління, забруднення навколишнього середовища, знищення природи – ці та інші теми звучать як у засобах масової інформації, так і наукових дискусіях мало не щодня. Основними чинниками негативного впливу на екологію планети є міста та великі підприємства. У містах сьогодні проживає близько ¾ населення планети. Як великі міста, так і невеличкі містечка прагнуть набути статусу “розумного” міста, деяким з них вдалося набути цього статусу, і в основному це стосується великих мегаполісів. Багато міст та асоційованих регіональних груп населених пунктів, пов’язаних між собою географічно, економічно активно розпочинають рух в цьому напрямку. “Розумне” місто в одному з вимірів є містом екологічно чистим, з мінімальними негативними впливами на навколишнє середовище. Стаття присвячена аналізу та розробленню процедур щодо перетворення певного міста на екологічно чистий та розумний осередок, задіюючи при цьому групу експертів для проведення відповідних експертиз та експертного оцінювання. Відпрацювання запропонованої авторами методики виконано на прикладі екосоціополісу Трускавець.Item An information system for comparing partner employment schedules(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Плясун, Богдан; Кунанець, Наталія Едуардівна; Веретеннікова, Наталія; Pliasun, Bohdan; Kunanets, Nataliia; Veretennikova, Nataliia; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityІснують найрізноманітніші підходи до опису, порівняння та конвертування даних, але з часом виникають задачі, які вимагають застосування нових методів. Описано комбінування деяких підходів порівняння кластерів задля гнучкості проектованої системи. Завдяки цьому підходу можна знизити вплив нестачі даних при порівнянні кластерів. Метод застосовують у системі порівняння розкладів зайнятості осіб, де немає постійного потоку даних від користувача та самі дані значно відрізняються. Також ці дані в більшості випадків є неповними, що ускладнює процес порівняння кластерів простими методами. Комбінуючи методи оптимістичного та реалістичного порівняння, можна до кожних окремих пар користувачів змінювати коефіцієнт схожості (для користувачів з близьким набором даних використовувати реалістичне порівняння, а для різного набору— оптимістичне порівняння). Також описано можливість перетворення точкових даних на протяжні (за часом), використовуючи склейку за певним коефіцієнтом. Це дозволяє відтворити протяжну подію лише за деякими її моментами. Також подібне перетворення дозволяє працювати з одним елементом у конкретний момент часу так само, як і з часовим проміжком. Отже, з використанням описаних підходів знижується вплив нестачі даних від користувачів; також умовні конкретні значення можна перетворювати на відрізки, близькі до реальності, що робить проектовану систему гнучкішою.