Відкритий науковий архів
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/56939
Browse
Item Громадський сектор як провідний гравець сучасного поля медіаосвітньої діяльності(Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2018) Гарматій, Ольга; Національний університет "Львівська політехніка"The main objectives of the study: on the basis of consideration of the media education initiatives of nongovernmental organizations that work in Ukraine, to find out the importance of public sector in establishment and development of media education in Ukraine. Methodology. The study was done using a set of interrelated research methods. Analysis and synthesis when studying the activities of non-governmental organizations in media education branch have been used in this work. The descriptive and analytical method has been used for studying scientific and methodological literature. The method of generalization has been used to conclude the research and to summarize the study results. Results and conclusions. Media education in Ukraine from the sphere of interest of narrow specialists and enthusiasts, under the pressure of modern challenges, first of all, the war and propaganda, has transformed into the necessary activity for the public. The great importance of public sector in development of media education is a positive trend for Ukraine. And although this is not a unique phenomenon in the global context, because literacy projects are implemented by non-governmental organizations in many countries, the public sector in Ukraine plays a leading role in media literacy development. Today, the most media literacy projects in Ukraine are initiated by the public. In the field of media education, a number of nongovernmental organizations work fruitfully, the main areas of their activity are: publication of their own or translated editions, as well as conducting the trainings and internships, scientific and practical conferences, creation of specialized internet portals, interactive online games. Consequently the foreign partners promote actively the Ukrainian public initiatives in such work, providing advisory activities and financial donations. Мета дослідження: на основі розгляду медіаосвітніх ініціатив громадських організацій, які працюють в Україні, з’ясувати значення громадського сектору у становленні й розвитку медіа- освіти в Україні. Методи. У роботі застосовано аналіз і синтез під час вивчення діяльності громадських організацій у сфері медіаосвіти. Описово-аналітичний метод використовувався для опрацювання наукової і методичної літератури. Метод узагальнення використано для підбиття підсумків і формування висновків дослідження. Результати і висновки. В Україні медіаосвіта зі сфери зацікавлення вузьких спеціалістів та ентузіастів під тиском сучасних викликів, передусім війни та пропаганди, перетворилася на необхідну для широкого загалу діяльність. Велике значення громадського сектору у розвитку медіаосвіти – позитивна тенденція для України. І хоча це не унікальне явище у світовому кон- тексті, адже у багатьох країнах проекти з медіаграмотності реалізовують також громадські організації, проте в Україні громадський сектор відіграє провідну роль у становленні і розвитку медіаграмотності населення. Сьогодні в Україні більшість проектів з медіаграмотності – це громадські ініціативи. У сфері медіаосвіти плідно працює низка громадських організацій, основними напрямами діяльності яких є публікація власних чи перекладних видань, проведення курсів і тренінгів, наукових і практичних конференцій, створення спеціалізованих інтернет-порталів, інтерактивних онлайн-ігор. У такій роботі українським громадським ініціативам активно сприяють іноземні партнери – консультаційною діяльністю, фінансовим донорством. Цель исследования: на основе рассмотрения медиаобразовательных инициатив общественных организаций, которые работают в Украине, выяснить значение общественного сектора в становлении и развитии медиаобразования в Украине. Методы. В работе применялись анализ и синтез при изучении деятельности общественных организаций в сфере медиаобразования. Описательно-аналитический метод использовался для обработки научной и методической литературы. Метод обобщения использован для подведения итогов и формирования выводов исследования. Результаты и выводы. В Украине медиаобразование из сферы интереса узких специалистов и энтузиастов под давлением современных вызовов, прежде всего войны и пропаганды, превратилось в необходимую для широкой общественности деятельность. Большое значение общественного сектора в развитии медиаобразования – положительная тенденция для Украины. И хотя это не уникальное явление в мировом контексте, потому что во многих странах проекты медиаграмотности реализуют также общественные организации, однако в Украине общественный сектор играет ведущую роль в развитии медиаграмотности населения. Сегодня в Украине большинство медиаобразовательных проектов – это общественные инициативы. В сфере медиаобразования плодотворно работает ряд общественных организаций. Основными направлениями их деятельности являются: публикация собственных или переводных изданий, проведе ние курсов и тренингов, научных и практических конференций, создание специализированных интернет-порталов, интерактивных онлайн-игр. В такой работе украинским общественным инициативам активно способствуют иностранные партнеры – консультационной деятельностью, финансовым донорством.