Проблеми економіки та управління
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2126
Browse
9 results
Search Results
Item Теоретичні аспекти управління оборотним капіталом підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Данилків, Х. П.; Гембарська, Н. Є.; Когут-Ференс, О. І.; Danylkiv, Kh. P.; Hembarska, N. Ye.; Kohut-Ferens, O. I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника; Lviv Polytechnic National University; Vasyl Stefanyk Precarpathian National UniversityЗ’ясовано, що особливостями формування антикризової стратегії підприємств на етапі розвитку є невизначеність, складність, динамічність і агресивність зовнішнього середовища. Встановлено, що невизначеність є багаторівневою системою різноспрямованих факторів зовнішнього середовища, темп та частота змін яких визначає рівень її динамічності. Обґрунтовано, що зростання складності та невизначеності зовнішнього середовища сприяє підвищенню рівня агресивності зовнішнього середовища. Встановлено, що в процесі функціонування кожного підприємства завжди існує певна ймовірність настання кризи і виключити цю ймовірність повністю неможливо. Залежно від стабільності розвитку підприємства запропоновано комплекс антикризових механізмів, встановлено цільові критерії їх реалізації з позиції адекватності та результативності реагування на кризові явища.Item Comprehensive analysis of efficiency of working capital of industrial enterprise(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2022-03-01) Данилків, Х. П.; Гембарська, Н. Є.; Айдін, Е.; Danylkiv, Kh. P.; Hembarska, N. Ye.; Aydin, E.; Національний університет “Львівська політехніка”; Універстет Кастамону; Lviv Polytechnic National University; Kastamonu UniversityОднією із важливих проблем фінансового менеджменту на підприємстві є управління оборотними активами. Політика управління оборотним капіталом підприємства спрямована на забезпечення довгострокової виробничої та ефективної фінансової діяльності підприємства, що досягається через пошук компромісу між ризиком втрати ліквідності та ефективністю роботи. Реалізація такої політики передбачає визначення необхідного рівня оборотних активів та оптимізацію структури джерел їх фінансування. Розраховано показники, що характеризують оборотність засобів або їх джерел, оскільки саме вони насамперед відображають ділову активність підприємства у фінансовій сфері. Розрахунки виконано за 2018–2020 рр. на матеріалах ПАТ “Укрнафта” і в абсолютному вираженні доповнено розрахунками відхилень, що дає змогу простежити зміну показників у динаміці. Запропоновано розрахунок інших показників, котрі допомагають оцінити ефективність використання оборотного капіталу досліджуваного підприємства. Запропоновано трактування отриманих результатів. Показано, що на тривалість перебування засобів в обороті впливають зовнішні та внутрішні фактори. До зовнішніх факторів зараховано: сферу діяльності підприємства, галузеву належність, масштаби виробництва, економічну ситуацію у країні. Практичне впровадження запропонованих у статті заходів для підвищення ефективності формування та використання оборотного капіталу дасть змогу максимально ефективно використовувати власні ресурси для забезпечення стабільної фінансової діяльності підприємства.Item Working capital management and its finance sources(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2022-03-01) Данилків, Х. П.; Гембарська, Н. Є.; Danylkiv, Kh. P.; Hembarska, N. Ye.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityСтабільний та ефективний розвиток вітчизняної ринкової економіки на фоні поглиблення фінансової та політичної кризи як всередині країни, так і поза її межами потребує упровадження дієвих й результативних фінансових механізмів, спрямованих на покращення фінансової діяльності будь-якого підприємства. Важливим фактором, що дає змогу підприємствам займати позиції лідерів, є розроблення ефективної політики управління оборотним капіталом. Процес формування стійкої ринкової інфраструктури в сучасних умовах розвитку та становлення економічних відносин ставить нові вимоги до механізмів формування та використання фінансових ресурсів, зокрема оборотного капіталу. Наголошено, що для реалізації продукції та забезпечення безперервного процесу виробництва кожному підприємству необхідно мати чіткий сформований механізм управління оборотним капіталом. У статті досліджено узагальнення теоретичних та науково-практичних матеріалів, методів та інструментів управління оборотним капіталом з метою вироблення найраціональнішої політики управління та заходів щодо підвищення ефективності його використання на підприємствах. Предметом дослідження є оборотний капітал ПАТ “Укрнафта”. Проаналізовано структуру оборотного капіталу і виявлено стабільну картину. У частині запасів спостерігається формування помірних обсягів, які призводять до невеликих втрат на їх зберігання та відволікання коштів з обороту. Як наслідок, це впливає на прибутковість, але ризик зупинення діяльності за такого підходу мінімальний. Що стосується дебіторської заборгованості аналізованого підприємства, на підставі аналізу можна зробити висновок про те, що керівництво застосовує гнучку кредитну політику управління, а це, своєю чергою, сприяє збільшенню обсягу продажів і пришвидшенню оборотності. Відзначено істотне збільшення оборотності коштів аналізованого підприємства у 2020 р., й, отже, інтенсивніше їх використання. Розроблено та обґрунтовано пропозиції щодо підвищення ефективності управління оборотним капіталом підприємства. Зазначені рекомендації дадуть можливість підприємству отримати кошти, зменшивши дебіторську заборгованість та витрати на утримання запасів. Ефект від цих заходів забезпечить збільшення оборотності, позитивно позначиться на показниках ліквідності та рентабельності, знизить тривалість виробничого та фінансового циклів.Item Management of financial sustainability of the enterprise and its features in the field of small restaurant business(Видавництво Львівської політехніки) Гембарська, Н. Є.; Данилків, Х. П.; Квасній, Л. Г.; Hembarska, N.; Danylkiv, Kh.; Kvasnii, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Дрогобицький державний педагогічний університет ім. І. Франка; Lviv Polytechnic National University; Drohobych Ivan Franko State Pedagogical UniversityМета цього дослідження полягає в аналізі теоретичних основ управління фінансовою стійкістю підприємства та їх практичного застосування у сфері малого ресторанного бізнесу, удосконаленні методичних підходів і розробленні рекомендацій щодо формування концепції управління фінансовою стійкістю для подолання істотних проблем в умовах сьогодення. Використано методи: індукції, дедукції, теоретичного узагальнення, щоб з’ясувати сутність фінансової стійкості із позицій різних авторів та сформулювати узагальнювальне поняття, яке застосовано для визначення основоположних засад процесу управління фінансовою стійкістю підприємства, його завдань, складових та послідовності їх використання під час формування концепції управління фінансовою стійкістю сучасного підприємства; спостереження, причиннонаслідкових зв’язків, опису, конкретизації, формалізації – для аналізу проблем вибору методики, на основі якої здійснюється розрахунок основних показників оцінки фінансової стійкості підприємства, а також інтерпретації одержаних даних, які доцільно використовувати для малого підприємства, порядку їх розрахунку та бажаної тенденції зміни, характеристики облікового забезпечення цього процесу; діалектичний, моделювання, узагальнення – для розроблення рекомендацій щодо удосконалення методики та організації управління фінансовою стійкістю підприємства малого ресторанного бізнесу. Доведено гіпотезу про те, що вдосконалення методики та організації управління фінансовою стійкістю підприємства малого ресторанного бізнесу дає можливість генерувати якісний інформаційний простір і достатні ресурси, щоб забезпечити високий ступінь його фінансової незалежності та стійкий фінансовий стан, за якого показники діяльності будуть покращуватися або не погіршуватися у разі зміни внутрішніх і зовнішніх чинників. Із обґрунтуванням запропоновано реалізувати концепції управління фінансовою стійкістю підприємства, ураховуючи чинник часу в трирівневому вимірі: стратегічному, тактичному та оперативному. Зазначено, що у сучасних умовах підприємці у сфері малого бізнесу потребують освітніх й навчальноконсультативних послуг щодо управління фінансами, зокрема, їх фінансовою стійкістю, а найважливішим і найдоступнішим елементом забезпечення фінансової стійкості підприємства у короткостроковому періоді є його система бюджетування. Результати цього дослідження становлять інтерес для малих підприємств ресторанного бізнесу, які вирішують питання управління фінансовою стійкістю в умовах карантину, адже карантин та пандемія коронавірусу (COVID-19) спричинили масштабний злам в економіці, змусивши цілі бізнес-структури пристосовуватися до нових, складніших реалій. Крім того, результати можуть допомогти у визначенні слабких сторін сфер маркетингу та фінансів; найпоширеніших причин банкрутства; внутрішніх та зовнішніх чинників, які впливають на фінансову стійкість малого ресторанного бізнесу. Виділено особливості та обґрунтовано основні шляхи подолання можливих проблем управління фінансовою стійкістю малого ресторанного бізнесу. Це дослідження містить характеристику основних параметрів управління фінансовою стійкістю підприємства за рівнями управління; розкриває характерні риси сучасного малого ресторанного бізнесу та проблеми, які виникають під час управління його фінансовою стійкістю; подано пропозиції щодо забезпечення фінансової стійкості малого підприємства, а саме запропоновано звертати увагу на три основні складові: ефективність використання та примноження власного капіталу; забезпечення платоспроможності регулюванням величини та структури майна й капіталу підприємства; забезпечення ліквідності активів.Item Efficiency of using financial and credit instruments to intensify the innovative development of small business structures in Ukraine(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Данилків, Х. П.; Гембарська, Н. Є.; Волошин, О. П.; Danylkiv, Kh. P.; Hembarska, N. Ye.; Voloshyn, O. P.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityОбґрунтовано теоретичні й методичні положення, розроблено практичні рекомендації, спрямовані на удосконалення інноваційного розвитку малих підприємницьких структур в економіці України із застосуванням впливу фінансово-кредитних інструментів. Розкрито роль та значення малих підприємницьких структур для української економіки, висвітлено основні проблеми їхнього інноваційного розвитку, зокрема доступну фінансову підтримку. Відзначено важливість інноваційного розвитку малих підприємств, зокрема їх від повідність змінам ринкових умов, збільшенню та прибутковості. Зазначено, що система фінансової підтримки діяльності суб’єктів малого підприємництва повинна будуватися на забезпеченні безперебійного поточного інноваційного розвитку. У статті розглянуто та критично описано наявні джерела та форми фінансової підтримки малих підприємницьких структур залежно від цілей їхньої діяльності. Зокрема, увагу звернено на самофінансування, власний капітал, державну фінансову підтримку, банківське та комерційне кредитування, фінансовий лізинг, факторинг, форфейтинг, програми фінансування міжнародних фінансових установ, грантове та венчурне фінансування. Найпоширеніші джерела фінансової підтримки поточної діяльності малого підприємства – його прибуток та банківське кредитування. Водночас можливість отримання банківської позики обмежена з багатьох причин. Перспективним видом фінансової підтримки інноваційного розвитку малих підприємницьких структур є венчурне фінансування у формі залучення коштів зовнішнього інвестора та грантової підтримки міжнародних організацій. Їх особливість полягає у наданні коштів на безповоротній основі. Детально розглянуто умови банківського кредитування за програмами українськонімецького фонду. Виділено особливості та обґрунтовано основні переваги та недоліки наявних фінансових джерел фінансування, а також запропоновано найефективніші підходи до фінансування інноваційної діяльності малих підприємницьких структур у несприятливих економічних умовах.Item Improving receivables management of the enterprise in the context of new challenging market conditions(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Гавран, В. Я.; Данилків, Х. П.; Гавран, М. І.; Havran, V. Ya.; Danylkiv, Kh. P.; Havran, M. I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано способи та засоби удосконалення управління дебіторською заборгованістю на підприємствах. В складних ринкових умовах та нових викликів формування ефективної системи управління дебіторською заборгованістю безпосередньо впливає на стабільну та ефективну діяльність підприємства. Обґрунтовано доцільність застосування не лише кількісного, але й якісного аналізу показників оцінки поточного стану дебіторської заборгованості з метою покращення фінансового стану і рівня платоспроможності підприємства. Запропоновано послідовність процесу аналізу дебіторської заборгованості, який складається із сукупності завдань та методів їх вирішення, згрупованих у п’ять етапів. Застосовуючи якісний метод АВС- та XYZ-аналізу, проведено групування послуг та товарів, за якими виникає дебіторська заборгованість ТОВ «Комунпостач» відповідно до основних клієнтів. Представлено матрицю об’єднаних результатів АВС- та XYZ-аналізу, де виокремлено дев’ять груп дебіторів, кожна з яких потребує розроблення своєї технології управління за показниками частки дебіторської заборгованості в загальній її сумі на підприємстві, а також точності прогнозування її динаміки. Результатом проведеного дослідження стало визначення основних заходів для ефективного управління дебіторською заборгованістю підприємства, серед яких виокремлено: рейтингування кредитоспроможності клієнтів; визначення критеріїв та особливостей надання товарного кредиту, а також видів продукції чи запропонованих послуг, за якими найбільш імовірне виникнення заборгованості; планування заходів щодо оптимізації дебіторської заборгованості; встановлення взаємозалежності системи мотивації персоналу із розміром дебіторської заборгованості, а також досягнутими результатами; запровадження сучасних методів управління дебіторською заборгованістю, серед яких факторинг, страхування фінансових ризиків, використання оплати векселями тощо.Item Economic and mathematical modeling of the estimation of efficiency of use of current assets by means of correlation and regression approach(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Данилків, Х. П.; Гембарська, Н. Є.; Гавран, В. Я.; Грибик, І. І.; Danylkiv, Kh.; Hembarska, N.; Havran, V.; Hrybyk, I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityНа сучасному етапі економічного реформування, запровадження ринкових методів господарювання зростає потреба в оперативності прийняття управлінських рішень у розрахунку й прогнозуванні варіантів можливих напрямів виробничої діяльності окремих підприємств. А це фактично неможливо здійснити без застосування в аналітичному дослідженні економіко-математичних методів. Найпоширенішим у процесі простого економічного аналізу діяльності економічних систем є використання кореляційно-регресійного аналізу. У рамках авторського підходу до проведення оцінювання ефективності використання оборотних коштів на ПП “Світ солі” за допомогою кореляційно-регресійного аналізу було виокремлено такі етапи: встановлено форму зв’язку та математичне рівняння зв’язку побудовою графіка кореляційної залежності між роком дослідження (фактор x) і певним статистичним показником (фактор y); обчислено коефіцієнт детермінації та коефіцієнт кореляції r і оцінено щільність зв’язку між фактором x і показником y; за критерієм Фішера з ймовірністю 0,95 оцінено адекватність прийнятої економетричної моделі статистичним даним; за t-критерієм перевірено статистичну значущість параметрів лінійного рівняння з надійністю Р = 0,98; знайдено інтервали довіри для коефіцієнтів лінійного рівняння з надійністю Р = 0,98. Зважаючи на всі отримані результати ПП “Світ солі” характеризуть як платоспроможне та фінансово стійке підприємство, яке знаходиться на піку свого розвитку, про що свідчать показники в наступних роках? Для підвищення ефективності показників запропоновані такі заходи: оптимізація організації постачання та системи вибору постачальників; забезпечення оптимального обсягу та структури запасів для забезпечення стабільного виробничого процесу за мінімальних витрат на утримання запасів; прискорення оборотності оборотних активів, зокрема основними шляхами розрахунку обсягу запасів та їх ліквідації; забезпечення єдиної методології щодо організації та ведення обліку окремих складових оборотних активів; впровадження прогресивних технологій і, як наслідок, підвищення ефективності праці; поліпшення організації матеріально-технічного забезпечення та реалізації продукції; оптимізація збутової та кредитної політики.Item Peculiarities of the corporate culture development and its influence on the labour activity motivation of personnel(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Фаринович, І. В.; Данилків, Х. П.; Гавран, В. Я.; Farynovych, I.; Danylkiv, Kh.; Havran, V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУзагальнено теоретичні уявлення науковців про сутність корпоративної культури. Визначено основні етапи її формування на підприємстві. Обґрунтовано значимість корпоративної культури в управлінській діяльності підприємств. Розглянуто вплив корпоративної культури на мотивацію трудової діяльності персоналу підприємств. Для сучасного суспільства, що розвивається в мінливих умовах, актуальним є пошук дієвих методів управлінського впливу на персонал. Одним із важливих інструментів такого впливу є формування та розвиток корпоративної культури, про що свідчать успіхи компаній різних країн світу, які декларують основні норми, засади та правила корпоративної культури, визнаючи її провідним чинником розвитку та конкурентоспроможності суб’єкта господарювання. Роль чинника корпоративної культури в соціальній системі стає визначальною, коли виникає необхідність формування нової стратегії й моделі бізнесу та побудови на їх основі нової системи цінностей. Незважаючи на досить значну кількість зарубіжних і вітчизняних публікацій, можемо стверджувати, що єдиного погляду на поняття, термінологію й методологію цієї тематики ще не сформовано. Найбільшу складність зумовлює створення практичного інструментарію формування та розвитку корпоративної культури. Визначаючи характер людських взаємодій, корпоративна культура стає необхідною передумовою формування ефективного управління персоналом суб’єкта господарювання. Корпоративна культура як важіль впливу на мотиваційну діяльність працівників заслуговує особливої уваги. Однак її реалізація залежить від усіх суб’єктів корпоративної культури, а саме керівників компанії, HR-менеджера, а також працівників. Основні напрями впливу корпоративної культури на мотивацію трудової діяльності працівників: доброзичлива атмосфера в колективі, підтримка розвитку персоналу (підвищення кваліфікації, стажування, участь у грантах та ін.), відповідальність адміністративного персоналу та працівників за основні цілі розвитку компанії, заохочення працівників через матеріальні та нематеріальні стимули, ініціативність, креативність та новаторство. Підвищення мотивації працівників впливає на зростання продуктивності праці, що своєю чергою підвищує рівень результативності діяльності компанії.Item Managing the finances of wholesale and retail trading enterprises(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Данилків, Х. П.; Гавран, В. Я.; Гавран, М. І.; Грондскі, Р.; Danylkiv, K.; Havran, V.; Havran, M.; Gradzki, R.; Національний університет “Львівська політехніка”; Лодзинський технологічний університет; Lviv Polytechnic National University; Lodz University of Technology, LodzВ умовах стрімких змін в економічному та інституційному середовищі комерційної економічної діяльності оновлюється необхідність забезпечення динамічної конкурентоспроможності підприємств торгівлі. У постійному дисбалансі ринкових умов керівництво торговельних підприємств потребує достатньої інформації про стан як внутрішніх факторів, так і навколишнього середовища. Актуальність полягає в тому, що зовнішнє середовище функціонування торговельної компанії визначає рівень її організації та розвитку, що визначає якість торговельних послуг для споживачів, темпи зростання та прискорення товарообігу, прибутковість торгових компаній. Розкрито теоретичні, методологічні та практичні аспекти вивчення тенденцій розвитку оптових та роздрібних торговельних підприємств в Україні. Предметом дослідження є процес становлення та розвитку підприємств оптової та роздрібної торгівлі України та вдосконалення їх фінансового менеджменту. Ефективне використання заходів щодо поліпшення фінансового менеджменту підприємств торгівлі дасть їм змогу сформувати оптимальну систему ціноутворення, вийти на нові ринки, підвищити задоволеність цільових клієнтів шляхом поліпшення своїх послуг та надання якісних товарів і послуг, підвищення продуктивності та відповідальності персоналу. За даними Державної служби статистики, у 2018 р. зростання обороту роздрібної торгівлі має позитивну динаміку порівняно з попереднім роком, але він змінюється хвилеподібно. Поліпшення було зумовлене розширенням фінансових можливостей домогосподарств, підтриманим підвищенням мінімальної заробітної плати та попиту на торговельні послуги підприємствами реального сектору економіки. За аналізований період збиткові підприємства становлять у середньому третину від загальної кількості суб’єктів господарювання. Ця величина є високою і вказує на нездатність підприємств торгівлі впоратися з кризою та забезпечити сталий розвиток. У 2014–2018 роках спостерігалася тенденція до збільшення роздрібного товарообороту підприємств торгівлі України, а динаміка оптового товарообороту коливалася. Представляючи пряму залежність товарообігу від такого макропоказника, як ВВП, і використовуючи його прогнозовані значення Світовим банком на наступні роки, автори дають прогноз на 2019–2020 рр. підприємств роздрібної торгівлі в Україні.