Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2096
Browse
5 results
Search Results
Item Науково-концептуальні підходи до формування суспільства знань в інформаційному суспільстві(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Мельник, Л. Ю.; Melnyk, L. Yu.; Уманський національний університет садівництва; Uman national University of horticultureОхарактеризовано концептуальні підходи до формування суспільства знань. Виокремлено характерні ознаки суспільства знань та його ключові цінності. Обґрунтовано, що процес переходу до суспільства та економіки знань – соціальний і одночасно технократичний проект модернізації. Запропоновано структуру інформаційного суспільства у вигляді секторної моделі. Встановлено найхарактерніші та найприйнятніші для умов України типи формування інституційного механізму розвитку економіки знаньItem Сутність і структура інтелектуального капіталу підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Прокопенко, І. В.; Босак, А. О.Визначено сутнісні ознаки інтелектуального капіталу та описано різні типології його структурних елементів. У хронологічному порядку досліджено еволюцію та особливості формування терміна “інтелектуальний капітал” і суміжних до нього понять (нематеріальні активи, інтелектуальні активи, знання, капітал). Сформовано співвідношення понять і взаємозв’язків структурних елементів інтелектуального капіталу. Проаналізовано підходи до формування структури інтелектуального капіталу (структурний, функціональний і термінологічний), виявлено принципові розбіжності у трактуванні змістовного наповнення його складових та їх елементів. Intellectual capital (IC) has many different interpretations and ambiguities in defining its essential features, structure and properties. With increasing popularity of the IC management concept, many speculations on this topic appeared. Much businesses, begun racing one another to offer their services of evaluation of IC value, intangible assets, and companies' brands and trademarks while using mostly intuitive, and somewhere amateur or even fraudulent methods. For need of IC evaluation and its commercialization, it is critically important to clearly identify its components and describe their content. Further this typology will allow forming the system of IC evaluation indicators and methods of its regulation. In order to specify the concept of IC and formalize its structural elements, in this article are completed next tasks: examined existed definitions of IC and discovered their essential features; examined related to the IC concepts and identified their essential features in order to clearly differentiate them from IC; built a model of intercommunications of IC essential features and related to IC concepts; analyzed IC structural elements by various authors’ approaches and formed an own typology of these elements; formalized the description of IC structured elements. In the article are analyzed essential features of “intangible assets”, “intelligence”, “intellectual assets”, “intellectual property”, “knowledge”, and “capital” concepts. Based on comparative analysis of essential features, methods and context of these terms usage, their relation to IC has been established and a model of connections among separate essential features of described terms has been developed. When analyzing works of prominent experts in the IC field, two positions regarding correlation between “intellectual capital” and “intellectual assets” concepts clearly stand out. Many scientists who stood near origins of IC identification and management equate IC with intellectual and intangible assets (Karl-Erik Sveiby, J. H. Daum, Leif Edvinsson, Michael S. Malone, Annie Brooking) as these terms denote all intangible an organization has. Instead, other authors (Thomas A. Stewart, Michael Armstrong, A. V. Kendyukhov, W. Barancheev, O. M. Kolot) separate intellectual assets from intellectual capital, arguing that capital can be interpreted as ownership of assets and it is a higher form of economic performance than assets. More than 40 definitions of IC are reviewed in this article and the main essential feature has been selected for each of those definitions, which if examined, can fully explain content enclosed in the definition by author. There have been discovered only three of such essential features: intangible assets, knowledge and information, and intellectual resources. According to results of conducted research and own vision of current state and development prospects of IC, we believe that this term can be fully defined from structuralfunctional approach point of view. IC is a result of intellectual work in form of intellectual resources and intellectual products, values of which can create additional value through commercialization of structural, consumer, and human capitals. IC structure is a subject of controversy among many experts, but most of them agree to the fact that there are three related elements: structural, consumer, and human capitals. However, content and accentuation significantly varies from one researcher to another. This article carries out comparative analysis of various structural elements of IC and describes key trends of their development, and contradictions of its contextual content.Item Вища освіта України: траєкторія підвищення її якості(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гаращук, О. В.; Куценко, В. І.Розглянуто стан вищої освіти в Україні, її місце і роль у розвитку інноваційної економіки та суспільства, обґрунтовано необхідність підвищення якості освіти загалом і вищої зокрема. Згруповано виші за шанхайським рейтингом. Наведено шляхи підвищення якості вищої освіти в Україні, що сприятиме її наближенню до вимог зазначеного рейтингу, а саме: необхідність її модернізації, насамперед завдяки оновленню метеріально-технічної бази, нарощуванню та раціональному використанню інтелектуального потенціалу тощо. The article is devoted to the topical issues related to the need to achieve high quality education and, above all higher, which would provide training of professionals. This task is extremely important, because it is the quality of the training and motivation to the profession ultimately depend on the pace of socio-economic development in accordance with the requirements of the XXI century. Therefore, the aim of the article is to reveal the trajectory of development of Ukrainian higher education, which would provide it access to the highest world level, which was to be reflected in the respective world rankings. One of the most common educational ratings is Shanghai ranking. The article presents the group of higher education institutions in the world within the first thirty places specified rating. Also, given the characteristics of the activities of higher education institutions, which provide them with entry into this rating. First of all, these characteristics relate to the quality of training of the teaching staff and graduates. Therefore, it states that one of the basic problems that can not talk about hit the Ukrainian higher educational institutions in the rankings is the disparity of standards of international and domestic educational and occupational classifications. At the same time, it is necessary to take into account the existing experience in the world of advanced higher education institutions, one of which is Stanford University; in particular, its conversion to the entrepreneurial university is noted in the article. Later in the article notes the existence of correlation between the proportion of employed among workers with higher education and productivity in the economy. Also notes the importance for achieving high quality education necessary logistical support of educational institutions, including lower educational links. In this regard, it notes is taking place in Ukraine, a tendency to reduce the network of secondary and higher educational institutions. It is noted that while it is impossible to prevent the deterioration in the availability of education. At the same time as a reduction in the negative trend observed in Ukraine, the share of the population engaged in scientific activity, which consequently results in a significant decrease also the introduction of new technological processes in the industry. This comes at a time when the world is an important characteristic of the advanced countries, which have embarked on the innovative path of development is precisely the increase in scientific inventive activity and rapid implementation of its results in practice. Nonconforming needs of innovative development and the labor market is the structure of training in Ukraine. At the same time there is a decline in the quality of training. So often there is a tendency opposite to the global trend, where the unemployment rate among professionals with higher education is lower than for other categories of employees. An important aspect in this is the consistency of the labor market and higher education, to achieve interaction of the labor market and educational services. The article presents the main directions of the implementation of this interaction. A certain improvement over the solutions to these problems are expected in connection with the implementation of the National Doctrine of Education Development, which defines the relevant key priorities, resulting in the article. Required for implementation is proposed to find the financial support, including through the introduction of a franchise that, as international experience shows, can quickly expand markets without attracting additional resources for this purpose. Significant place in the article devoted to the experience of those countries where higher education according to the Shanghai ranking is the leading places. In particular, the educational systems of the United States, Finland and Singapore. It is noted the importance of the social and state mechanisms aimed at promoting education and its quality, which should (including in the form of social partnership) and implemented in Ukraine.Item Зміна парадигми стратегічного управління на підприємстві в умовах сучасного розвитку(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Поплавська, Ж. В.; Полянська, А. С.Обґрунтовано необхідність змін у сучасній парадигмі стратегічного управління, які диктують вимоги часу на основі переосмислення низки понять, критеріїв, моделей, технологій і процедур управлінської діяльності. Виділено завдання, які вирішують ці зміни; розглянуто технології управління, що базуються на елементах сучасних концепцій управління, і дозволяють послідовно ці зміни реалізувати; узагальнено приховані можливості досягнення якісних змін на основі застосування сучасних технологій управління. In the article the need for change in the modern paradigm of strategic management that dictate the requirements of time-based on the rethinking of concepts, criteria, models, techniques and procedures of administrative activity is grounded. Allocated tasks to resolve these changes, considered management technology based on the elements of modern management concepts, and allow consistently implement these changes, generalized latent opportunities to achieve a qualitative change through the application of modern management techniques.Item Методичні положення з аналізування та оцінювання компетенцій управлінців машинобудівних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Олексів, І. Б.; Михайляк, Г. В.Розглянуто підходи вітчизняних та зарубіжних науковців щодо аналізування та оцінювання компетенцій управлінців машинобудівних підприємств. Досліджено основні складові компетенцій управлінців вітчизняних машинобудівних підприємств, а саме: знання, вміння, навички та особистісні характеристики. Розкрито сутність ефективної системи аналізування та оцінювання компетенцій управлінських працівників. Зазначено, що динамічність розвитку машинобудівних підприємств вимагають наявності чіткого інструментарію оцінювання компетенцій управлінців. Встановлено, що основною метою оцінювання компетенцій управлінців підприємств є отримання не лише об’єктивного аналізу ефективності застосування наявних знань, вмінь, навичок та особистісних характеристик під час виконання своїх посадових обов’язків, але і відповідність професійно-кваліфікаційного рівня займаній посаді. Досліджено, що розвиток компетенцій управлінців машинобудівних підприємств, як правило, призводить до зміни економічних показників діяльності підприємства та прийняття відповідних управлінських рішень. Відповідно, запропоновано методичні положення з аналізування та оцінювання компетенцій управлінців, що дадуть змогу керівникам та іншим зацікавленим особам встановити наявний рівень компетенцій управлінців машинобудівних підприємств. Отже, встановлено, що для аналізування та оцінювання компетенцій управлінців та їх впливу на фінансово-економічну діяльність на підприємствах доцільно дотримуватись запропонованих методичних положень, що сприятимуть підвищенню їх рівня. The article considers the approaches of national and foreign scientists on analyzing and evaluating of engineering managers’ competence. Investigated the basic components of management competencies domestic machine-building enterprises, namely knowledge, abilities, skills and personal characteristics. The essence of an effective system of analyzing and evaluating managerial competencies of employees. Indicated that the dynamic development of machine-building enterprises require a clear assessment of competence management tools. Established that the primary purpose of assessing competencies of managers of enterprises are receiving not only an objective analysis of the efficacy of existing knowledge, abilities, skills and personal characteristics while performing their duties, but also compliance with professional qualification level position. Investigated that the development of competence management engineering companies usually leads to changes in the economic performance of the enterprise and decision making. Accordingly, proposed the methodical provision of analyzing and evaluating management competencies that will enable managers and other stakeholders to establish the existing level of competency management engineering companies. Thus, it was found that for analyzing and evaluating competencies of managers and their impact on the financial and economic activities in the enterprise appropriate to comply with the provisions of the proposed methodology that will improve their level.