Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціальний медіа маркетинг: сучасні тренди та перспективи розвитку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Балик, У. О.; Колісник, М. В.; Balyk, U.; Kolisnyk, M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Український католицький університет; Lviv Polytechnic National University; Ukrainian Catholic University
    Розкрито результати дослідження сутності соціальних мереж. Окремо вивчено стан розвитку соціальних мереж у світі загалом та в Україні зокрема. Проаналізовано потенційне охоплення рекламою у соціальних мережах. Розкрито особливості соціальної медіа-реклами. Представлено профіль рекламної аудиторії провідних соціальних мереж у розрізі вікових, гендерних та географічних ознак. Визначено ключові тренди та перспективи розвитку соціального медіа-маркетингу. Виявлено проблеми, з якими бояться стикнутися маркетологи у майбутньому, здійснюючи свою діяльність у соціальних мережах. Запропоновано напрями поліпшення роботи маркетологів у соціальних мережах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Можливості використання QR-кодів у контексті досягнення цілей маркетингових комунікацій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Балик, У. О.; Колісник, М. В.
    Досліджено питання застосування концепції інтегрованих маркетингових комунікацій у сучасних ринкових умовах. Визначено місце QR-коду в інтегрованих маркетингових комунікаціях, окреслено основні переваги та недоліки його використання, визначено цільову аудиторію користувачів QR-коду. Проаналізовано особливості використання інноваційного медіа-носія QR-коду різними засобами інтегрованих маркетингових комунікацій, визначено формати розміщення повідомлення на носії. The article researches an issue of application of the concept of integrated marketing communications under contemporary market conditions. The author has described a tendency for convergence, which is inherent to modern media channels. Meanwhile, the author has indicated that this process is inherent not only to means used in order to provide a communication process, but also to the sense, which is presented with their help. Moreover, the author has determined a position of a QR-code within the integrated marketing communications, detected the main advantages and disadvantages of its usage, indicated a target audience of QR-code users. The researcher has indicated that a precondition of QR-code emergence was an increasing need of the market for invention of new ways of exchange of greater information amounts, since the information exchange had been earlier performed due to barcoding systems. The author has determined that one of the main causes of increasing popularity of such barcoding systems under modern conditions is more and more expansion of mobile gadgets with increasing technological opportunities. On the basis of analysis of theoretical principles of functioning of two-dimensional barcoding systems such as the QR-system the author has indicated their actions in two directions, i. e. offline- and online-communications. This means that barcoding enables to transform information into a digit form as well as into an inverse form consisting of decoding a script imprinted on a certain surface (a commodity package, a specialized advertising bearer, etc.) into a readable form. An achieved marketing effect is related to an outward appearance of the QR-code and a context appearing in such a case. Thus, the QR-code issue should be considered in the context of visualization. Simultaneously, it should be taken into account that a communication context, presented by the codes, is also of significant importance. The author has determined that the QR-code international standard had been approved in 2004 by the quality management system. In 2011 it was recognized as a standard for mobile phones by the international organization such as Globecomm Systems International. Henceforth, appropriateness of QR-code application has become unquestionable. An evidence of this fact is their widespread application for marketing purposes in enterprises of different sizes, which work in different industries. Furthermore, the author substantiates that nowadays the QR-code can be defined as a representative of modern marketing instruments being a consequence of the scientific and technological progress, which proposes a cheap way of realization of communication between an advertiser and a customer in offline and online modes. On the other hand, taking into account a definition of QR-coding technology as a method of process implementation, the very QR-code should be also considered from the standpoint of their technological content. The author has indicated that the QR-codes are more and more frequently used within large-scale advertising projects in different media channels and information bearers. Their appearance on the web pages is reported to be notable. The author has outlined that application of two-dimensional codes of this type occurs due to an initiative of mobile gadget users. This enables to apply a marketing communication strategy of a “pull” type. Its advantage, in contrast to a “push” strategy, is transmitting an initiative regarding communication process beginning to a customer. Within this context importance of the QRcodes consists of their appropriateness for usage within the marketing communication strategies of the “pull” type, especially on account of possibility of integration of traditional communication means with modern interactive ones and involvement of mobile gadget users in the process of exchange of information with sellers and other users. The author has substantiated that in spite of considerably insignificant application of the QR-codes as equivalents of the barcoding systems in the past, a need for coding, transition, and reading large amounts of information has become a market desire. Consequently, the standardized QR-codes has transformed into many types of two-dimensional coding systems, which are applied depending on market requirements.
  • Thumbnail Image
    Item
    Стратегічний вимір концепції соціальної відповідальності бізнесу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Балик, У. О.; Колісник, М. В.
    Розглянуто концепцію соціальної відповідальності підприємства в контексті планування та реалізації стратегії його розвитку. Сьогодні про конкурентоспроможність підприємства свідчить не лише ціна пропонованих продуктів, але й умови виробництва, умови ведення бізнесу. Тому ідея соціальної відповідальності бізнесу передбачає побудову спільної цінності та створення корисності як для самого підприємства, так і для суспільства чи навколишнього середовища. Отже, результатом праці є “зрівноважені” продукти – у розумінні зрівноваженості із короткостроковими цілями господарюючих суб’єктів, що їх пропонують, та довгостроковими цілями суспільної екзистенції, навколишнього середовища. Пояснено, що важливим є не лише як підприємство генерує власні прибутки – важливими є також і шляхи використання зароблених коштів. У практичній площині постає необхідність вказати причини, які роблять підприємство кращим в очах громадськості на загальному фоні конкурентів. Доведено, що значна частина управлінців сприймає переваги імплементації принципів соціальної відповідальності у практику власних підприємств перш за все у стратегічній перспективі. Обґрунтовано, що концепція соціальної відповідальності виходить за межі функціональної стратегії, сприяючи досягненню стратегічних цілей. Позитивна роль CSR є очевидною також відносно самої методики формування стратегії підприємства. Доведено, що CSR є головним інструментом, який має використовувати підприємство, розробляючи власну стратегію розвитку. А також обґрунтовано, що для того, щоб стратегію соціальної відповідальності було належно реалізовано, вона повинна ґрунтуватись на справжніх переконаннях власників, керівників та працівників підприємства та бути віддзеркаленням декларованих ними цінностей. Розглянуто ще один вимір конкурентоспроможності, який виникає із концепції CSR, – інноваційність. Тому у розумінні соціально відповідального бізнесу інновація, окрім впровадження нових технологічних рішень у вигляді нових товарів, повинна сприяти також підвищенню якості уже існуючих товарів та послуг, покращенню їхніх технічних характеристик, удосконаленню методів реалізації стратегії та відповідних процедур. А concept of social responsibility of an enterprise in the context of planning and implementing its development strategy is investigated in the article. Nowadays company competitiveness in related not only to the price of its products, production conditions, business conditions but also to its corporate social responsibility (CSR). The idea of CSR involves building the shared value and creating utility for both the company itself and the society or the environment. Thus, as the result of such efforts, there appear “balanced” products, in the sense of them being balanced both with short-term goals of enterprises and long-term goals of social existence, the environment. The article explains that it is important not only how the company generates its income but also how it uses the money earned. In practical terms the need arises to specify the reasons that make the company look better in the public eye than its competitors. It is proved that most managers perceive advantages of implementing principles of social responsibility at their enterprises primarily in the strategic perspective. It is justified that the concept of social responsibility goes beyond the functional strategy, contributing to the achievement of strategic goals. The positive role of CSR is also evident concerning the very method of forming the enterprise strategy. It is proved that CSR is a key tool to guide the company in developing its own development strategy. It is also confirmed that for the enterprise social responsibility strategy to be implemented properly, it should be based on true beliefs of the enterprise owners, managers and employees and reflect their declared values. One more dimension of competitiveness arising from the concept of CSR is considered, that of innovation. So in the sense of socially responsible business, but for implementation of new technological solutions in the form of new products, innovation should also contribute to improving the quality of existing products and services, improve their technical characteristics, improve methods of strategies implementation and the related procedures.