Вісники та науково-технічні збірники, журнали
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12
Browse
12 results
Search Results
Item Алгоритм і критерії розрахунку навчального навантаження кафедр(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002-03-26) Григорович, В. Г.; Кишакевич, Ю. Л.; Нагірський, О. Є.; Цюпка, А. В.; Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана ФранкаРозглядається функціонування інформаційної системи, створеної авторами для автоматизації управління навчальним процесом.Item Інформаційна система “Навчальний відділ” (опрацювання навчальних планів)(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002-03-26) Григорович, В. Г.; Кишакевич, Ю. Л.; Нагірський, О. Є.; Цюпка, А. В.; Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана ФранкаРозглядається функціонування інформаційної системи, створеної авторами для автоматизації управління навчальним процесом.Item Ненормалізовані відношення: історія, концепції та тенденції розвитку. Частина І. Базові поняття, концептуальне моделювання, модель Версо(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005-03-01) Григорович, А. Г.; Григорович, В. Г.; Дрогобицький педагогічний ліцей; Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана ФранкаНаведено першу частину дослідження, в якому проаналізовано історію, основні концепції та тенденції розвитку ненормалізованих відношень. Розглянуто модель Версо та реляційні операції над ненормалізованими відношеннями. Запропоновано розширення моделі “Сутність-Зв’язок” для випадку складних та вкладених сутностей.Item Просторові бази даних: сучасний стан і тенденції розвитку(Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2004) Григорович, А. Г.; Григорович, В. Г.Проаналізовано досягнення та основні напрямки досліджень просторових баз даних. Розглянуто моделі просторових даних: моделі на основі полів, опрацювання растрових зображень, моделі на основі об’єктів, розширення класичних моделей, шарові моделі та розширення об’єктних моделей. Коротко охарактеризовані мови просторових запитів: стандарт OG1S, стандарт SQL3, запити растрової інформації, реалізація опрацювання просторових даних в промислових СУБД. Розглядаються методи зберігання та індексування просторових даних і растрових зображень, а також способи опрацювання та оптимізації запитів. Висвітлюються проблеми просторових мереж, просторового видобування даних та просторових сховищ даних Аналізуються приклади побудови прикладних систем для опрацювання просторової інформації Відзначаються перспективні напрямки досліджень в кожній із вказаних областей просторових баз даних. In the article the authors analyze achievements and the main trends of spatial database research. There are examined spatial data models: field models, bitmap images processing, object models, expansion of classical models, layer models and expansion of object models. There are briefly characterized spatial queries languages: standard OG1S, standard SQL3, bitmap information queries, implementation of spatial data procession in industrial DBMS. There are also examined methods of storage and indexing of spatial data and bitmap images, as well as ways of processing and optimization of queries. The authors focus upon the problems of spatial networks, spatial data mining and spatial data warehouses. They also analyzed samples of creation of application systems for processing of spatial information. There are singled out perspective directions of researches in each of the mentioned fields of spatial databases.Item Генератор проектів системних трансформацій освітніх комплексів для дітей з особливими потребами(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Григорович, В. Г.; Єгорова, В. В.Подано принципи проектування та побудови інтелектуальної інформаційної сис- теми генерування прогнозів, планів та рекомендацій щодо забезпечення якісних умов навчання дітей з особливими потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу. Запропоновано та обґрунтовано формування структури системи, проаналізовано наявні класи потенційних користувачів та їх системні ролі. Специфіковано вимоги до побудови та алгоритмів функціонування машини логічного виведення, послідовностей виконання дій у процесах інсталяції, верифікації, інтеграції та адміністрування інтелектуального генератора проектів. Розроблена інтелектуальна інформаційна система передбачає можливості щодо надання специфікацій та детальних рекомендацій з облаштування, технічної, технологічної, навчально-методичної підготовки навчального закладу. Автоматизовано генеруються пропозиції щодо здобуття додаткової освіти вчителями у випадках реорганізації процесів навчання, зорієнтованих на дітей з особливими потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу. The paper describes the principles of designing and building an intellectual information system to generate prognosis, plans and recommendations as to provide high-quality conditions of education of children with special needs in a comprehensive school. The forming of the structure of the system is proposed and substantiated, available classes of potential users and their systemic roles are analyzed. The requirements for building and algorithms of the operation of machine of logical inference, sequences of actions in processes of installation, verification, integration and administration of intellectual generator of projects are specified. The intellectual information system that is developed includes the opportunities to providing specifications and detailed advice on arranging technical, technological, educational and methodological school preparation. Automated generation of propositions of additional education of teachers in the cases of reorganization of processes of studying of children with special needs in ordinary schools is provided.Item Семантичний Веб: інформаційно-комунікаційна складова соціальної адаптації(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Григорович, В. Г.Для осіб з особливими потребами важливою складовою соціальної адаптації є забезпечення освіти, що залежить від багатьох чинників: доступності навколишнього простору, відсутності бар’єрів на шляху до отримання освіти та інформації. Рівень доступності навколишнього простору для людей з різними формами обмежень поки що залишається однією з найнагальніших проблем. Складність у забезпеченні доступності полягає в тому, що люди з різними формами обмежень потребують різних видів доступності. Усуненню бар’єрів на шляху до отримання освіти та інформації сприяють сучасні інформаційні технології, зокрема – Web 3.0 та Семантичний Веб, за допомогою яких можна реалізовувати освітні та інформаційні системи, які враховуватимуть індивідуальні характеристики користувача, його можливі обмеження та, як наслідок, особливі потреби. В роботі розглянуто перспективи застосування технологій Web 3.0 для реалізації інтелектуальних освітніх систем навчання осіб з особливими потребами. Можна виділити три галузі застосування технологій Web 3.0 у навчанні осіб з особливими потребами: (1) особистісно-орієнтоване конструювання баз даних та знань для осіб з особливими потребами, (2) підтримка мереж особистісно-орієнтованого навчання осіб з особливими потребами та (3) адміністрування процесу особистісно-орієнтованого навчання осіб з особливими потребами. Очевидно, найбільшою проблемою в реалізації повноцінного Семантичного Вебу є завдання переведення наявного веб-контенту у “семантичну” форму, тобто побудова “другого рівня” для наявного контенту: нинішній Веб – людино орієнтований (переважна більшість його контенту має форму, придатну для опрацювання лише людиною). Необхідно побудувати другий, машино-орієнтований, рівень – надати контенту форму, яку може опрацювати машина. При цьому контент, зокрема, освітній, повинен формуватися з урахуванням можливостей його використання особами з особливими потребами. Тепер ми спостерігаємо лише перші кроки побудови технологій Web 3.0 та Семантичного Вебу. Однак важливо одразу визначити, яке майбутнє ми прагнемо отримати, як саме можна буде використовувати майбутні технології, – це дасть змогу сконцентрувати зусилля дослідників на реалізації вибраних напрямів розвитку. Врахування інтересів осіб з особливими потребами під час проектування та побудови технологій майбутнього дасть змогу нівелювати відмінності між окремими членами суспільства, зокрема – в доступності освіти та загалом – в рівні соціальної адаптації. An important part of providing social adaptation for the disabled is to provide them with education. The task is difficult due to many factors: the accessibility of the medium, the lack of barriers to education and information. The level of availability of the medium for the people with various forms of disabilities remains one of the most urgent problems. The difficulty in ensuring accessibility is that people with various forms of restrictions require different types of accessibility. Modern information technology contributes to reducing barriers to education and information, in particular Web 3.0 and the Semantic Web that enable implementation of educational and information systems that will take into account the individual characteristics of the user, its possible limitations and, consequently, the special needs. This paper considers the perspectives of Web 3.0 technologies application for the implementation of intelligent educational systems training persons with disabilities. There are three areas of Web 3.0 technologies use in teaching people with special needs: (1) studentoriented design of knowledge and databases for people with special needs, (2) support networks of personality-oriented education of persons with special needs, and (3) administration of the process of student-centered learning for persons with special needs. Obviously, the biggest challenge in realizing the full Semantic Web is the task of transferring existing Web content in the "semantic" form, i.e. the construction of "second level" for existing content: current web – human-oriented (the vast majority of its content has a form suitable only for human processing). A second machine-oriented level should be built to provide content form suitable for processing by machines. This content, educational in particular, should be formed taking into account the possibility of its use by persons with disabilities. Nowadays we witness the first steps of Web 3.0 and the Semantic Web technology design. However, it is important to immediately determine what future we want to get, how you can use new technologies – it will focus research efforts on the implementation of selected areas. Taking into account the needs of persons with disabilities in the design and construction of future technologies will neutralize the difference between the individual members of society, as far as their access to education and social adaptation in general are concerned.Item Подання реляційних операцій засобами реляційного числення доменів для ненормалізованих відношень(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Григорович, А. Г.; Григорович, В. Г.Запропоновано вирази реляційного числення доменів для ненормалізованих відношень, еквівалентні операціям розширеної реляційної алгебри. This article presents expressions of relational calculus of domains for nested relations equivalent to extended relational algebra operations.Item Інформаційні параметри загальноосвітнього навчального закладу(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Григорович, В. Г.; Пасічник, В. В.; Назарук, М. В.Детально розглянуто та проаналізовано атрибути оцінювання діяльності загальноосвітніх навчальних закладів. Визначено сукупність параметрів, для побудови використані при побудові інформаційної моделі школи з метою її реалізації в комплексі інтелектуальних інформаційних технологій генерації проектів трансформації школи.Запропоновано класифікацію атрибутів оцінювання навчальних закладів, основану на придатності до використання при побудові відповідної експертної системи. The attributes for evaluation of comprehensive schools describe and analyze in the article. Set of parameters that will be used to construct the information model of the school to implement it in complex intelligent information technologies of generating of projects oftransformations of the school was defined. Classification of attributes for evaluating schools based on the possibility of using to construction of the relevant expert system was proposed.Item Огляд технологій темпоральних баз даних(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Григорович, В. Г.; Косовська, О. Ю.; Пігур-Пастернак, О. М.; Шілінг, А. Ю.Розглянуто характерні особливості темпоральних баз даних, їхні основні поняття та історію, описано методи представлення темпоральних даних. The article reviews the characteristic features of temporal databases, their basic concepts and history, describes methods of presentation of temporal data.Item Система аналізу та видобування медичних даних(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Григорович, А. Г.; Григорович, В. Г.Описано систему опрацювання медичних даних, які використовуються дільничними терапевтами. При побудові системи запропоновано використовувати технологію сховищ даних. Генерування статистичних звітів в системі здійснюється на основі відповідних перехресних таблиць – запитів до гіперкубу даних.The system of studying medical data used by district therapeutists is described in this article. Constructing the system it is proposed to use technology of data warehouse. Generation of statistic reports in the system is carried out on the basis of the proper cross tables – inquires to the hypercube of the data.