Вісники та науково-технічні збірники, журнали
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12
Browse
20 results
Search Results
Item Пізнаване й непізнаване у вимірах епістемології. Рецензія: Петрушенко, В. (2022). Епістемологія релігії : навч. посіб. Львів: Град Лева. 220 с.(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Онищук, Оксана; Onyshchuk, Oksana; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityРозглянуто зміст, структуру та ключову проблематику першого в Україні навчального посібника авторства професора В. Петрушенка, присвяченого ключовим проблемам епістемології релігії. У рецензії розглянуто усі частини роботи, які розкривають всебічно найважливіші питання цього розділу філософії з акцентом на сучасні дослідження. Показано, що автор ґрунтується на методологічному плюралізмі в розкритті тем, намагаючись максимально глибоко та ретельно розкрити питання. В посібнику автор здійснив комплексний епістемологічний аналіз та оцінку складових та феноменів релігії та релігійної свідомості.Item Зародження та розвиток екуменічного руху в Україні та світі крізь призму медіа(Видавництво Львівської політехніки, 2022-02-22) Бабенко, Оксана; Babenko, Oksana; Львівський національний університет імені Івана Франка; Ivan Franko National University of LvivВідтоді як помісна Православна Церква України отримала Томос про автокефалію, Україну відвідав Вселенський Патріарх Варфоломій, а найближчим часом очікується візит Папи Франциска, релігійна і зокрема екуменічна тематика у пресі стала однією з топових. Саме тому, є потреба проаналізувати її розвиток і відображення у різних медіа. У статті проаналізовано основні етапи становлення екуменічного руху: від витоків, які призвели до актуалізації теми міжцерковного порозуміння у Європі до історичних обставин, які створили передумови до підписання документів, які б упорядкували та уможливили якісний екуменічний діалог. Зокрема закцентовано на функціонуванні екуменічного руху у протестантських спільнотах, Католицькій та Православній Церквах. Розглянуто особливості функціонування Екуменічної концепції УГКЦ, її відображення у пресі, а також видозміна цього документу у 2021 р., з огляду на потребу оновлення та актуалізації. Екуменічна концепція УГКЦ (оновлена та попередня) знайшла свій відголос у нішевих тематичних онлайн-ресурсах. Після отримання Томосу активніше свою комунікаційну стратегію з іншими конфесіями запровадила ПЦУ. Відтак проаналізовано передумови заснування та розвиток Комісії з міжхристиянського діалогу у ПЦУ та її представлення у пресі. Зосереджено увагу на конкретних угодах і меморандумах, які були підписані у ХХ ст. і ілюструють поступ екуменічного діалогу у релігійних християнських спільнотах. Також у статті презентовані публікації екуменічної тематики в українській пресі, які мають свою хронологічну тяглість, адже спираються на журналістський досвід минулих поколінь. Наголошено що екуменізм – це не просто світовий церковний рух, але реальний інструмент, який й у сьогоденні впливає на релігійне життя, а також оновлюється, видозмінюється. Це втілено зокрема у оновленій Екуменічній концепції УГКЦ, яку також, проаналізовано у статті. Найбільшого розвитку екуменічний рух зазнав у ХХ ст. Він є тим важелем, який допомагає християнським релігійним спільнотам шукати мирного діалогу, позбуватися історичних ран минулого, водночас поважаючи конфесійну індивідуальність одне одного.Item Religion and law: mutual influence and interconnection. Section one(Видавництво Львівської політехніки, 2022-01-01) Кельман, Михайло; Сивуля, Тетяна; Kelman, Mykhaylo; Sivulya, Tetyana; Національний університет “Львівська політехніка”; Університет Короля Данила; Lviv Polytechnic National University; King Danylo UniversityСтаття присвячена визнанням неможливості зникнення феномену релігійності у суспільстві та очевидним фактам впливу релігії на процеси становлення й розвитку права. Аналіз багатьох історичних джерел дає переконливо твердити, що саме релігія є насправді духовною колискою права. Обгунтовано, що для ініціювання правового спілкування необхідн три речі: знання права (інтелектуальний елемент), діяльність (вольовий елемент), і – поза сумнівом – свідомість (духовний елемент). Зрештою, тільки духовне ідентифікує два перші. Тільки духовна складова наповнює “юридичним світлом”, змістом, метою, духом закону, правовим зв’язком, гарантує їх від перетворення у кращому випадку на формальну схему, у гіршому – на кримінально правовий хаос, а саме право – не право.Item Видатний філософсько-правовий твір (до 200 річчя публікації «філософії права» Гегеля)(Видавництво Львівської політехніки, 2021-08-10) Коваль, Ігор; Коваль, Марія; Юрійчук, Олена; Koval, Ihor; Koval, Mariya; Yuriichuk, Olena; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано роль і місце в історії філософсько-правової думки написаного 200 років тому видатного твору – “Філософії права” німецького мислителя Г. В. Ф. Гегеля. Цю книгу вважають однією із найглибших і актуальних праць філософа, у якій Г. В. Ф. Гегель, творчо базуючись на розроблених ним діалектико-філософському методі та методології, досліджує складні процеси в соціально-політичному, правовому, економічному, морально-психологічному і релігійному житті громадянського суспільства і держави. “Філософія права” Г. В. Ф. Гегеля – це складна, комплексна, надзвичайно насичена численними ідеями і фактами праця, яка охоплює складну діалектику розвитку і функціонування суспільства і держави. Центральне місце в ній німецький філософ відводить політичній системі, особливо державі, а також громадянському суспільству, діалектиці взаємовідносин усіх соціальних структур у політико-правовій системі суспільства, ролі та місцю держави в захисті прав і свобод громадян. Увесь твір пронизаний думкою, що сутність і цінність права повинні бути тісно пов’язаними зі свободою. Істотне місце в роботі займає проблема взаємозв’язку і взаємовідносин держави і особистості, ролі сім’ї та релігії у формуванні правової свідомості й відповідальності всіх членів громадського суспільства, їх готовності добросовісно виконувати свої обов’язки і приписи права, зі зброєю в руках захищати безпеку і суверенітет своєї держави. Філософ зробив висновок, що прогресивний розвиток держави, прав і свобод громадян можливий тільки за умови суворого дотримання законності, справедливості та морально-християнських настанов. І у наш час ці та інші ідеї, які сформулював німецький мислитель, надзвичайно актуальні для України, яка у важких соціально-економічних, політичних, моральнопсихологічних умовах змушена вести боротьбу за свою незалежність і суверенітет. “Філософія права” – це твір, який ввійшов у золоту скарбницю світової філософськоправової думки.Item Evolution and religious experience. Review of Johan De Smedt’s and Helen De Cruz’s book “The challange of evolution to religion”(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Кадикало, Андрій; Kadykalo, Andrii; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПрорецензовано книжку, автори якої аналізують виклики, котрі постають перед релігією в контексті еволюційної теорії. Смедт і де Круз показують, як виникають ці випробування, які вкорінені у сферах метафізики, проблеми походження життя на Землі та, зрештою, виникнення самої релігії. Зокрема порівнюють докази існування Бога і створення світу у викладі середньовічних (Августин, А. Кентерберійський) та сучасних (Е. Плантінґа, Є. Лейбовіц) мислителів і вказують на сьогоденній потребі їхнього перегляду. Автори вбачають необхідність нових спроб переосмислення інтерпретацій відношення “еволюції та теїзму”. Де Смедт і Де Круз пропонують виділити три підходи до узгодження еволюції та телеології. Перша позиція, відповідно до якої світ є стохастичним, бо людина його сприймає таким, друга – світ стохастичний, бо це є справжня його риса і його створив таким Бог, і третя – світ одночасно є стохастичним і непізнаваний, навіть для Бога. Вони вважають, що в межах окремих релігій можуть бути дані відповіді на ці виклики, якщо деякі з їхніх метафізичних припущень будуть адаптовані або переглянуті, перед усім ті, що визначають уявлення про творення і страждання у світі, пізнаваності світу і природи релігійної віри.Item Злочини проти релігійних свобод громадян: зарубіжний досвід(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Мартьянова, Тамара; Martjanova, Tamara; Мартьянова, Тамара; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityСтаття присвячена аналізу кримінально-правового захисту релігійних свобод громадян у зарубіжних державах. Аналізуючи зміст кримінально-правових положень багатьох держав світу, пов’язаних із захистом релігійних свобод громадян, зроблено висновок, що у більшості з них передбачаються такого роду норми. В той же час, деякі чинні КК не передбачають кримінальної відповідальності за діяння у згаданій сфері. Такими, наприклад, є КК Франції, КК Швеції, КК Іспанії. Відсутність згаданих положень у законодавстві цих держав вбачається радше їхньою національною правовою традицією, ніж прямим запереченням доцільності кримінально-правового захисту згаданих суспільних відносин. Також не можна не відзначити й спроб низки держав вивести за рамки КК правовий захист релігійних свобод громадян, типовим прикладом чого може вважатись КК Данії.Item Дивитися, щоб дивуватися: феноменологічно-етимологічний аналіз дива(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Карівець, Ігор; Karivets, Ihor; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityВ оглядовій статті про диво автор коротко розглядає історію філософії дива, в якій диво постає як прояв значення буття та істини в явленості даного світу. Автор також з’ясовує етимологію слова “диво” й доходить висновку, що диво пов’язане з дієсловом дивитися, здатністю людини сприймати нове та небачене у старому та побаченому. Автор виділяє такі тлумачення дива, як гносеологічно-епістемологічне, онтологічне та теологічне. Методи, які застосовувалися автором для дослідження дива (етимологічний, феноменологічний, компаративістський), дозволили глибше усвідомити та зрозуміти феномен дива з огляду на грецьке значення поняття “phenomenon”: те, що являє само себе; те, що є істиною буття; неприхованістю.Item Механізм кримінально-правового захисту в Україні, у зв’язку з новітніми тоталітарними релігійними рухами чи сектами(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Якимова, Світлана; Yakymova, Svitlana; Якимова, Светлана; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено сучасний стан механізму кримінально-правового захисту в Україні у зв’язку з діяльністю тоталітарних релігійних рухів чи сект. Акцентується увага на системі спеціальних кримінально-правових норм, що визначають, які саме діяння учасників тоталітарних релігійних рухів чи сект є злочинні, та які види покарань щодо останніх потрібно застосовувати. За результатами систематизації кримінально-правових норм узагальнено, що в Україні передбачено кримінальну відповідальність як за організацію чи керівництво тоталітарними релігійними рухами чи сектами відповідного спрямування, так і за окремі напрями їх діяльності (насильницькі дії щодо представників інших релігій і віровчень; перешкоджання їх релігійному культу; порушення інших прав і свобод представників інших релігій і віровчень; поширення тоталітарних віровчень тощо). Узагальнено, що не усі сучасні суспільно небезпечні форми прояву злочинної діяльності тоталітарних релігійних рухів чи сект адекватно відображені у положеннях Особливої частини КК України. Наведено конкретні пропозиції щодо удосконалення диспозицій відповідних кримінально-правових норм Особливої частини кримінального кодексу України. Обґрунтовано виняткове превентивне значення і доцільність подальшого удосконалення ст. 181 КК України, дія якої спрямована на припинення сучасної злочинності діяльності тоталітарних рухів і сект на ранніх стадіях їх розвитку.Item Релігійний світогляд як регулятор ставлення людини до самогубства(2018-06-10) Олійник, АллаУ статті проаналізована проблема впли-ву релігії, релігійного світогляду на рівень суїцидальності індивідів в середовищі. За-вдяки антиаутодеструктивному впли-ву релігія справедливо вважається одним з найважливіших регуляторів ставлення людини до самогубства. У багатьох кра-їнах світу релігійно-культуральні тра-диції, пов’язані зі ставленням до явища суїциду, відіграють величезну роль у регуляції рівня суїцида-льної активності.Item Формування людини нового типу та трансформація релігійності в інформаційному суспільстві(Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Дарморіз, Оксана; Львівський національний університет імені Івана ФранкаПроаналізовано феномен Інтернету як один із головних засобів масової комунікації в сучасному світі. Визначено його сутнісні характеристики та окреслено вплив на формування людської особистості та спільноти. Розглянуто віртуальну реальність як новий соціокультурний простір та чинник трансформації релігійності та особистісних якостей сучасної людини. З’ясовано її головні риси та способи комунікації у віртуальному світі. Виявлено особливості існування людини та релігії в мережевій спільноті. The article analyses religion of a modern person, considering the role of the Internet and virtual reality in the information society. Modern society is an open information society in which the main role in economic, political and cultural development is information. There can be distinguished the following features of Information Society: fast growing of electronic information resources, free dissemination of information and free access to it. A person in the modern world has to instantly react on emergence of available information calls, technical innovations, rapid social and cultural development. Religion uses new means of communication for their own distribution and better communication with their followers or possible adepts. The Internet is increasingly becoming a mediator between a person and religion where everyone can get information about variety of religions, practice them and communicate with other believers. At the modern stage, a person departs from established forms of communication with the supernatural and begins to create new forms of religiosity which are a better reflection of the current state of social and scientific development. Traditional religions use the Internet for communication with their followers. Besides, new religions - cyber religions - appear. Cyber religions radically change human consciousness since real communication with the supernatural strength is replaced by the virtual, unreal, and thus, formed ideas are not about true communion with God but about a game which can stop at any time or start again. Moreover, a person usually acquires new features which are not real but which he or she wants to receive. He or she turns to the Creator with help of the new technology, creates an alternative world in virtual reality and receives unlimited power over him.