Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    Improvement of Event Management Positioning in Enterprise Management
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-02-28) Миколаївна, Мисик Вікторія; Mysyk, Viktoriya; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Особливості ведення бізнесу у ХХІ столітті зумовили потребу у трансформуванні традиційних підходів до управління та пошуку можливостей впровадження нових дієвих управлінських інструментів, які стосуються різних аспектів виробничо-господарської діяльності. Останнім часом однією із найбільш динамічних підсистем управління на підприємствах є підсистема івент-менеджменту, яка функціонує поряд із іншими такими підсистемами (зокрема, підсистемами фінансового менеджменту, виробничого менеджменту, менеджменту якості, менеджменту персоналу, інноваційного менеджменту, менеджменту зовнішньоекономічної діяльності, інформаційного менеджменту, ризик-менеджменту, проектного менеджменту тощо). Темпи розвитку івент-індустрії з кожним роком зростають як в Україні, так і в світі. Сьогодні складно уявити існування будь-якої сфери бізнесу без використання інструментів і методів управління різними заходами ділового (ділові зустрічі, ярмарки, виставки, конференції, конгреси, маркетингові заходи, соціальні ініціативи тощо) і тімбілдінгового характеру у діяльності суб’єктів господарювання, що охоплено поняттям івент-менеджменту. Водночас, на низькому рівні у літературі розглянуто проблему позиціонування івент- менеджменту в управлінні підприємством, що призводить до існування різних проблем: ускладнюється визначення його оптимальної структури залежно від виду бізнесу, «розмиваються» його ролі для забезпечення розвитку суб’єкта господарювання, нівелюється його цінність у створенні доданої вартості бізнесу тощо. Метою статті є розробка моделі позиціонування івент-менеджменту в управлінні компанією, у якій цей вид менеджменту розглядається у двох площинах: фокус на процесах та фокус на майбутньому залежно від рівня його інтегрування в систему управління. Для досягнення окресленої мети використано системний підхід, метод графічного відображення, а також структурно-логічний аналіз. Запропонована модель додає цінності у перелік науково-практичних положень у сфері івент-менеджменту, адже дає змогу розкрити його глибинну сутність та структуру у реаліях сучасного бізнесу, а також обґрунтувати його зв’язок з іншими підсистемами управління крізь призму «цінності для інших». Крім того, наведені пропозиції сприяють розумінню івент-менеджменту як системоутворюючої складової підвищення ефективності ведення бізнесу. У кінцевому результаті зазначена модель сприятиме підвищенню прибутковості підприємства шляхом інтеграції підрозділів, які залучені до процесів івент-менеджменту. Мова йде про те, щоб івент-менеджмент на вищих рівнях свого розвитку сприяв формуванню реальної доданої вартості бізнесу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інститут репутації бізнесу в України: особливості формування та культура скасування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Прокопишин-Рашкевич, Л. М.; Мороз, Є. Т.; Prokopyshyn-Rashkevych, L.; Moroz, Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Удосконалено зміст поняття “репутація бізнесу” та узагальнено основні критерії, які характеризують репутацію бізнесу. Проаналізовано явища, тренди соціальної відповідальності, важливі для українського суспільства. Проведено опитування щодо впливу відповідальності бізнесу на купівельне рішення споживачів та проаналізовано ставлення опитаних до бізнесу, що може порушувати цінності споживання. Сформовано основні тренди культури скасування суспільства щодо бізнесу, який не відповідає його очікуванням.
  • Thumbnail Image
    Item
    Method of evaluation of event management formation at the enterprise
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Мисик, В.; Mysyk, V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розроблено модель оцінювання сформованості івент-менеджменту на підприємстві, яку взято за основу запропонованого комплексно-цільового методу оцінювання такої сформованості. Виокремлено чотири основні напрями (фактори) оцінювання сформованості івент-менеджменту на підприємстві: професійної компетентності працівників, залучених до івент-менеджменту, управлінської зрілості, івент-активності підприємства та інформаційно-технологічної складової підприємства щодо івент-менеджменту. Графічно проілюстровано рівень сформованості івент-менеджменту на підприємстві у вигляді пелюсткової діаграми із рисунком кола рівня сформованості. Емпірично досліджено та застосовано розроблений комплексно-цільовий метод на підприємствах різних сфер діяльності
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціальна відповідальність бізнесу: поняття, типологія та чинники формування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Кузьмін, О. Є.; Станасюк, Н. С.; Уголькова, О. З.; Kuzmin, O. Ye.; Stanasyuk, N. S.; Ugolkova, O. Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано підходи до визначення поняття “соціальна відповідальність”. Досліджено види соціальної відповідальності та її прояви. Зроблено висновок, що ініціативи корпоративної соціальної відповідальності ґрунтуються на чотирьох різних категоріях. Запропоновано розділити усі чинники, що впливають на формування та розвиток соціальної відповідальності компанії, на дві групи: чинники дії та чинники забезпечення. Охарактеризовано один із можливих варіантів процесу фінансово-економічного забезпечення соціальної відповідальності.
  • Thumbnail Image
    Item
    Organizational changes in the activity of enterprises in the context of urgent crisis management
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Kuzmin, O.; Yurynets, O.; Prokopenko, I.; Lviv Polytechnic National University
    Eliminating or reducing the negative impact of crisis phenomena on the economic condition of an enterprise and ensuring its further effective development is closely related to the concept of organizational changes. On the one hand, urgent crisis management tools almost always cause such changes. On the other hand, crisis phenomena in the activities of a business entity lead to the need to introduce organizational changes. In this context, it is noted that it is important to diagnose such changes even before their practical implementation begins. This problem is especially relevant when it is necessary to introduce socalled large-scale changes in the context of crisis management. Any mistakes at the beginning most likely will lead to failure to achieve the set goals and to problems in the practical implementation of these changes. Consequently, based on the results of the conducted research, organizational changes in the activities of enterprises in the conditions of crisis management at the beginning are proposed to be diagnosed taking into account four areas that correspond to the PAEI-model of Adizes, well known in the theory and practice. At the same time, it provides for determining the market orientation of organizational changes (proactive nature of organizational changes); the social orientation of organizational changes (integrative nature of organizational changes); the impact of organizational changes on the enterprise administration system (complementary nature of organizational changes); the impact of organizational changes on the operating environment of the enterprise (functional nature of organizational changes). The article offers a method for diagnosing organizational changes in the activities of enterprises in the conditions of crisis management, based on the method of hierarchy analysis (Analytic Hierarchy Process – AHP) and provides for the implementation of such key stages: the formation of an expert group; determining the level of a hierarchical model for diagnosing organizational changes in the conditions of anti-crisis management; studying the essence and characteristics of the proposed organizational changes, so that then diagnose them taking into account the directions of proactive, integrative, functional and complementary nature, using matrices of pairwise comparisons; determining eigenvectors, as well as establishing their normalized values, applying the known geometric mean of the matrix lines; determining the consistency of expert opinions; forming conclusions and recommendations. The possibility of practical use of the proposed method of diagnosing organizational changes in the activities of enterprises in the context of crisis management is confirmed by relevant calculations on the example of several business entities in the Lviv region.
  • Thumbnail Image
    Item
    Співпраця закладу вищої освіти із бізнесом: принципові засади організування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Дідик, А. М.; Погорелов, Ю. С.; Didyk, A.; Pogorelov, Y.; Рахункова палата України; Accounting Chamber of Ukraine
    Розглянуто напрями та форми співпраці закладу вищої освіти із бізнесом. Узагальнено наявні бар’єри співпраці бізнесу та закладів вищої освіти. Сформовано теоретичний базис, який описує співпрацю закладів вищої освіти та бізнесу. До такого базису належить модель Г. Іцковіца, ланцюжок цінності за М. Портером та теорія стратегічних альянсів. Визначено інтереси закладу вищої освіти та бізнесу у їхній співпраці. Встановлено ресурси кожного з учасників такої співпраці. На основі задово- лення інтересів кожного з учасників співпраці із використанням ресурсу іншого учасника побудовано принципові засади організування співпраці закладу вищої освіти із бізнесом, до яких належить п’ять аспектів такої співпраці (комунікативний, змістовий, організаційний, контрольний, рефлексивний). Розкрито зміст кожного з аспектів, показано приклади та наслідки його відсутності.
  • Thumbnail Image
    Item
    Importance of e-commerce in the development of economyand business
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017) Khoma, I.; Kostiuk-Pukaliak, O.; Lviv Polytechnic National University
    The article investigates the tendencies of a global e-commerce market and its legislative regulation. The value of e-commerce for domestic businesses as well as the main advantages of electronic commerce over the traditional one is shown. The features of e-commerce implementation in Ukraine are determined.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретико-ігровий підхід до оптимізації інноваційної діяльності суб’єктів господарювання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Юринець, З. В.; Юринець, Р. В.
    Розроблено методологічні підходи щодо оптимізації інноваційної діяльності та виробництва удосконаленої продукції суб’єктами господарювання. Викладено при- кладні аспекти виробництва інноваційної продукції на основі запропонованої опти- мальної стратегії розвитку. обчислено оптимальний варіант випуску удосконаленої продукції підприємства для отримання найбільшої прибутковості унаслідок реалізації виробленої продукції. На основі проведених розрахунків менеджери мають змогу виявити сприятливий та несприятливий стан ринкової кон’юнктури для певного виду продукції та покращити процес ухвалення рішень щодо збільшення чи зменшення обсягів випуску удосконаленої продукції. Methodological approaches to optimize innovation, production of improved products by business entities are developed. Methodological approaches to optimize innovation, production of improved products by business entities are developed. Practical issues of production due to the proposed optimal strategy are presented. The optimal variant for the production of improved products is calculated. This allows them to obtain greater profitability through implementation of products. Managers have the ability to identify favorable and unfavorable market conditions for certain commodities on the basis of the calculations. Also, managers can improve the decision-making process of the increase or decrease in the volume of improved products.
  • Thumbnail Image
    Item
    Strengthening micro-entrepreneurship for the disadvantaged youth in Middle East and North Africa
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Pyrog, O. V.; Shevchenko, N. V.
    The article presents the research of tools that stimulate micro-entrepreneurship for unemployed youth, facilitate self-employment, formalize entrepreneurship and lessen the gender gap in business. The proposals developed are aimed at creating new business opportunities for the unemployed young people. Centers of Professional Orientation and Integration (CPOI) create and utilize online database, combining business and education resources. This database is the key element of the system as it accumulates information about labor market for CPOI, creates business education environment for disadvantaged youth and provides non-financial support for entrepreneurs. We address the problem of unemployment by implementing an innovative database system realized using cloud technology with real-time data about participants and business partners. Cloud technology will provide CPOIs with efficient communications, which allows easy monitoring of CPOIs activities across the country. The database will aggregate real-time data and segment it according to economic, social, professional and regional characteristics in order to create appropriate CPOI strategy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Економічний механізм підвищення ефективності використання залучених коштів громадськими організаціями з метою розвитку підприємництва
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Коваль, З. О.; Коваль, Я. Б.; Хом’як, Р. Л.
    Обґрунтовано необхідність формування економічного механізму підвищення ефективності використання залучених коштів громадськими організаціями з метою розвитку підприємництва в Україні. Проаналізовано наявний стан щодо надходження і використання залучених коштів громадськими організаціями, динаміку і структуру цих коштів. Досліджено ефективність використання цих коштів та можливості їх викoристання для розвитку вітчизняного підприємництва.Запропоновано основні аспекти побудови економічного механізму підвищення ефективності використання залучених коштів громадськими організаціями з метою розвитку підприємництва. The article substantiates the need for the formation of the economic mechanism more efficient use of raised funds community organizations to develop business in Ukraine. Are pointed out problems indicate that use of the capacity of the public and community organizations in the development of business in Ukraine, namely: low public awareness about the prestige and benefits of opening their own business; distrust of the public authorities of the executive power and local self government; low awareness of entrepreneurs and work associations; insufficient level of logistical support and professional training community organizations and passivity community organizations to involve its members, representatives, experts involved in training programs. There is also a large number of problems of the financial plan, namely the decrease in state funding of community organizations, lack of mechanism to finance their statutory activities, as well as their consumer approach to raising funds for the implementation of statutory activities and more. Other problems associated with the formal approach of some managers of state executive authorities and local authorities to implement the provisions of the current legislation, administrative documents executive authorities regulating the work to ensure the participation of public institutions in the formation and implementation of public policy, including policy development. in addition, we have a low level of business confidence in public institutions and the small number of success stories of their cooperation. Separation problems and create conditions for inefficient use of funds raised by community organizations. Also processes the receipt and use of these resources require proper balancing. The article analyzes the current state on receipt and use of funds raised by community organizations, dynamics and structure of these funds. Structure research use of the community organizations during the last three years shows that a significant portion funds raised were repaid by the state or non governmental donors unused or not reflected in the statistical reports. The efficiency of the use of funds raised by community organizations and their possible use for the development of domestic business. The basic conditions of efficiency funds community organizations, namely: establishing a dynamic and multilevel cooperation with their business, their effective support for the development of social enterprises, providing them unbiased reporting in the statistics for the full analysis of the public sector, including for the development of entrepreneurship and more. The basic aspects of building economic mechanism more efficient use of funds raised community organizations for the development of business, objective of which would be a reasonable balancing processes the receipt and use of these funds.