Удосконалення роботи автобусного маршруту № 46 у м. Львові, грунтуючись на результатах дослідження величини пасажирського потоку
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Розвиток мережі автобусних маршрутів у містах відбувається на основі вивчення показників пасажирських потоків, врахування рівня розвитку вулично-дорожньої мережі, закономірностей розселення мешканців, специфіки розміщення місць притягання, а також ряду інших соціальних та економічних чинників. Важливим аспектом і передумовою для розвитку мережі громадського транспорту є історичні особливості укладання міської забудови, особливо у містах, розвиток яких відбувався протягом багатьох століть.
Актуальним завдання під час проектування нових та удосконалення функціонування існуючих маршрутів є визначення таких раціональних або оптимальних рішень, за яких можна досягти покращення техніко-експлуатаційних показників роботи рухомого складу, збільшення привабливості громадського транспорту, покращення якості, комфорту та безпеки руху. В умовах, коли вулично-дорожня мережа є перевантажена індивідуальним моторизованим транспортом, а резерви пропускної здатності є практично вичерпаними, зміна тенденцій та способу пересування мешканців з акцентом на громадський транспорт або немоторизовані пересування – важливе завдання органів громадського самоврядування, розв’язання якого дозволить вивільнити деяку транспорту площу під більшу масовість пасажирського потоку за одночасного зменшення чисельності рухомого складу, який задіяний для перевезення людей на транспортній мережі.
Досягти реальних практичних результатів з покращення роботи громадського транспорту можна, реалізувавши комплекс заходів, пов’язаних з масовими транспортними дослідженнями задля вивчення попиту на пересування [1–3]. Такі транспортні дослідження включають в себе: обстеження пасажирських потоків; натурні дослідження показників всіх учасників дорожнього руху; документальні дослідження з вивчення «історичних» тенденцій зміни та взаємозв’язку між показниками у транспортній системі [1, 3–5]. Це дасть змогу провести не лише комплексну оцінку стану транспортної системи з перевезення пасажирів, специфіки пересування мешканців, але й провести прогнозування стану цієї системи у майбутніх періодах, навіть якщо таке прогнозування буде середньо терміновим.
В останні роки не лише в українських містах, але й у містах країн Європи досить багато уваги приділяється впровадженню різноманітних науково-практичних підходів щодо управління роботою громадського транспорту, які грунтуються на впровадженні елементів інтелектуальних транспортних систем, удосконаленню управління транспортними потоками на вулично-дорожній мережі із використанням розумних технологій та технологій штучного інтелекту, застосування різноманітних спеціалізованих інформаційних ресурсів щодо моніторингу за роботою рухомого складу на маршрутах.
За результатами комплексного дослідження у цьому дипломному проекті сформульовано та виконано такі завдання:
1) проведено натурні дослідження з визначення величини пасажирського потоку, його змінного на ділянках маршруту та зупинкових пунктах;
2) проведено документальні дослідження відомостей щодо тривалості проїзду ділянок прогонів, отриманих зі спеціалізованого програмного забезпечення, яке грунтується на геоінформаційних ресурсах та даних;
3) проведено оцінку показників транспортного обслуговування на зупинкових пунктах та прогонах автобусного маршруту;
4) проведено розрахунки транспортно-експлуатаційних та техніко-економічних показників роботи автобусного маршруту, за результатами яких визначено кількісні та якісні показник роботи цього маршруту;
5) сформульовано практичні рекомендації щодо напрямків удосконалення роботи автобусного маршруту.
The development of the bus route network in cities is based on the study of passenger flow indicators, taking into account the level of development of the street and road network, patterns of population settlement, the specifics of the location of attractions, as well as a number of other social and economic factors. An important aspect and prerequisite for the development of the public transport network are the historical features of urban development, especially in cities whose development took place over many centuries. The current task when designing new and improving the functioning of existing routes is to determine such rational or optimal solutions that can improve the technical and operational performance of rolling stock, increase the attractiveness of public transport, improve the quality, comfort and safety of traffic. In conditions where the street and road network is overloaded with individual motorized transport, and the capacity reserves are practically exhausted, changing the trends and mode of movement of residents with an emphasis on public transport or non-motorized movement is an important task of public self-government bodies, the solution of which will allow freeing up some transport area for a larger mass of passenger flow while simultaneously reducing the number of rolling stock used to transport people on the transport network. Real practical results in improving the operation of public transport can be achieved by implementing a set of measures related to mass transport research to study the demand for movement [1–3]. Such transport research includes: surveys of passenger flows; field studies of indicators of all road users; documentary research to study "historical" trends of change and the relationship between indicators in the transport system [1, 3–5]. This will allow not only to conduct a comprehensive assessment of the state of the transport system for passenger transportation, the specifics of the movement of residents, but also to forecast the state of this system in future periods, even if such forecasting is medium-term. In recent years, not only in Ukrainian cities, but also in cities in European countries, a lot of attention has been paid to the implementation of various scientific and practical approaches to managing public transport, which are based on the implementation of elements of intelligent transport systems, improving the management of traffic flows on the street and road network using smart technologies and artificial intelligence technologies, and the use of various specialized information resources for monitoring the operation of rolling stock on routes. Based on the results of a comprehensive study, the following tasks were formulated and completed in this diploma project: 1) field studies were conducted to determine the size of the passenger flow, its variability on route sections and stopping points; 2) documentary research was conducted on information on the duration of travel of sections of runs, obtained from specialized software based on geoinformation resources and data; 3) an assessment of transport service indicators at bus stop points and runs of the bus route was conducted; 4) calculations of transport-operational and technical-economic indicators of the bus route were carried out, based on the results of which quantitative and qualitative indicators of the operation of this route were determined; 5) practical recommendations were formulated on areas for improving the operation of the bus route.
The development of the bus route network in cities is based on the study of passenger flow indicators, taking into account the level of development of the street and road network, patterns of population settlement, the specifics of the location of attractions, as well as a number of other social and economic factors. An important aspect and prerequisite for the development of the public transport network are the historical features of urban development, especially in cities whose development took place over many centuries. The current task when designing new and improving the functioning of existing routes is to determine such rational or optimal solutions that can improve the technical and operational performance of rolling stock, increase the attractiveness of public transport, improve the quality, comfort and safety of traffic. In conditions where the street and road network is overloaded with individual motorized transport, and the capacity reserves are practically exhausted, changing the trends and mode of movement of residents with an emphasis on public transport or non-motorized movement is an important task of public self-government bodies, the solution of which will allow freeing up some transport area for a larger mass of passenger flow while simultaneously reducing the number of rolling stock used to transport people on the transport network. Real practical results in improving the operation of public transport can be achieved by implementing a set of measures related to mass transport research to study the demand for movement [1–3]. Such transport research includes: surveys of passenger flows; field studies of indicators of all road users; documentary research to study "historical" trends of change and the relationship between indicators in the transport system [1, 3–5]. This will allow not only to conduct a comprehensive assessment of the state of the transport system for passenger transportation, the specifics of the movement of residents, but also to forecast the state of this system in future periods, even if such forecasting is medium-term. In recent years, not only in Ukrainian cities, but also in cities in European countries, a lot of attention has been paid to the implementation of various scientific and practical approaches to managing public transport, which are based on the implementation of elements of intelligent transport systems, improving the management of traffic flows on the street and road network using smart technologies and artificial intelligence technologies, and the use of various specialized information resources for monitoring the operation of rolling stock on routes. Based on the results of a comprehensive study, the following tasks were formulated and completed in this diploma project: 1) field studies were conducted to determine the size of the passenger flow, its variability on route sections and stopping points; 2) documentary research was conducted on information on the duration of travel of sections of runs, obtained from specialized software based on geoinformation resources and data; 3) an assessment of transport service indicators at bus stop points and runs of the bus route was conducted; 4) calculations of transport-operational and technical-economic indicators of the bus route were carried out, based on the results of which quantitative and qualitative indicators of the operation of this route were determined; 5) practical recommendations were formulated on areas for improving the operation of the bus route.
Description
Keywords
6.275.03.03, громадський транспорт, маршрут громадського транспорту, пасажирський потік, зупинковий пункт, середня технічна швидкість руху, вулично-дорожня мережа, продуктивність роботи, собівартість перевезень, транспортна система, public transport, public transport route, passenger flow, stop point, average technical speed, street and road network, work productivity, cost of transportation, transport system
Citation
Петришин С. Я. Удосконалення роботи автобусного маршруту № 46 у м. Львові, грунтуючись на результатах дослідження величини пасажирського потоку : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „6.275.03.03 — Транспортні технології (на автомобільному транспорті)“ / Степан Ярославович Петришин. — Львів, 2024. — 108 с.