Семенюк, М. Б.Куцик, А. С.Подскарбі, ГжегожSemeniuk, M.Kutsyk, A.Grzegorz, Podskarbi2024-03-192024-03-192022-02-222022-02-22Semeniuk M. Dual-motor induction frequency-regulated electric drive with improved electromagnetic and electromechanical compatibility / M. Semeniuk, A. Kutsyk, Grzegorz Podskarbi // Electrical Power and Electromechanical Systems. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 5. — No 1. — P. 24–36.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/61477Дводвигунний асинхронний частотнорегульований електропривід використовують як альтернативу однодвигунного електроприводу в тих випадках, коли є складності в реалізації однодвигуннного електроприводу, які зв’язані з реалізацією механічної передачі. Дводвигунний електропривід приводить в рух тягові механізми, робочі органи електротранспортних засобів. Для живлення двох асинхронних двигунів використовують один або два автономних інвертори напруги з широтно-імпульсною модуляцією. Недоліком таких інверторів напруги є те, що змінна напруга формується як високочастотна послідовність імпульсів різної полярності з крутим фронтом. Це спричиняє появу хвильових процесів у кабелі та, відповідно, перенапруги на обмотках статора асинхронного двигуна. Для вирішення проблеми запропоновано використовувати шеститактні інвертори напруги із законом керування ключами 180 град. Проте такий привід має задовільні показники електромагнітної та електромеханічної сумісності, зокрема, наявність шостої гармоніки в електромагнітному моменті двигуна та шостої гармоніки у вхідній потужності інвертора. Це обмежує діапазон регулювання частоти обертання асинхронного двигуна. З метою покращення електромагнітної та електромеханічної сумісності у дводвигунному електроприводі запропоновано зміщення в часі вихідних напруг шеститактних інверторів на 30 електричних градусів, що досягається зміщенням провідності вентилів другого інвертора. Для аналізу електромеханічних процесів дводвигунного електроприводу з двома шеститактними інверторами напруги, зміщеними у часі на 30°, розроблено математичну модель методом середніх напруг на кроці числового інтегрування. Результати математичного моделювання підтвердили, що запропоноване рішення дає змогу покращити електромагнітну сумісність електроприводу з джерелом постійної напруги та електромеханічну сумісність електроприводу з навантаження порівняно з однодвигунним електроприводом, зокрема ліквідувати шосту гармоніку вхідної потужності інверторів та шосту гармоніку електромагнітного моменту асинхронного електроприводу, зменшити більше ніж у вісім разів амплітуду пульсації електромагнітного моменту та більше ніж у два рази амплітуду пульсації вхідного струму.Dual-motor induction frequency-regulated electric drive is used as an alternative to single-motor electric drive in case where there are difficulties in implementing an individual drive which are associated with the mechanical-transmission implementation. Dual-motor electric drive provides movement of traction mechanisms, working bodies of electric vehicles. Single- or dual-voltage source inverters with pulse-width modulation are used to power two induction motors. The disadvantage of such voltage source inverters is that the AC voltage is formed as a high-frequency sequence of different polarity pulses with steep front. It cases wave processes in the cable and consequently to overvoltage on the stator windings of the induction motor. It is proposed to use 6-step voltage source inverter with switches control law of 180 degrees to solve the above problem. However, such drive has satisfactory indicators of electromagnetic and electromechanical compatibility, in particular, the presence of the 6th harmonic on the electromagnetic torque of the motor and the 6th harmonic in the input power of inverter. This limits the speed-control range of the induction motor. It is proposed to shift of voltage-source-inverter output voltages on 30 degrees for improving the electromagnetic and electromechanical compatibility of dual-motor induction drive. It provides by shifting the conductance of second-inverter switches. The mathematical model based on the method of average voltages in integration step has been developed to analyze the electromechanical processes of the dual-motor electric drive with two 6-step voltage inverters which voltages are shifted by 30 degrees. Research results proofed that proposed solution enables to improve electromagnetic compatibility of electric drive with DC source and electromechanical compatibility of electric drive with load in comparison with the individual drive, in particular to eliminate the 6th harmonic of input power of inverters and the 6th harmonic of induction-motor electromagnetic torque, to reduce pulsation amplitude of electromagnetic torque more than 8 times and more than 2 times pulsation-amplitude of input current.24-36enдводвигунний асинхронний електропривідчастотнорегульований електропривідшеститактний інвертор напругиматематичне моделюванняdual-motor induction drivefrequency-regulated driveelectromagnetic compatibilityelectromechanical compatibilityDual-motor induction frequency-regulated electric drive with improved electromagnetic and electromechanical compatibilityДводвигунний частотнорегульований асинхронний електропривід з покращеними електромагнітною та електромеханічною сумісністюArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2022© Kutsyk A., Semeniuk M., Podskarbi G., 202213doi.org/10.23939/sepes2022.01.024621.313.333Semeniuk M. Dual-motor induction frequency-regulated electric drive with improved electromagnetic and electromechanical compatibility / M. Semeniuk, A. Kutsyk, Grzegorz Podskarbi // Electrical Power and Electromechanical Systems. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 5. — No 1. — P. 24–36.