Малащенко, В. О.Стрілець, О. Р.Malashchenko, V. O.Strilets, O. R.2023-03-222023-03-222020-12-202020-12-20Малащенко В. О. Динамічна модель керування швидкістю у пристрої з багатоступінчастим зубчастим диференціалом і замкнутими гідросистемами через водила / В. О. Малащенко, О. Р. Стрілець // Автоматизація виробничих процесів у машинобудуванні та приладобудуванні : український міжвідомчий науково-технічний збірник. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 54. — С. 16–25.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/57739Мета. Розроблення математичної моделі динамічних процесів у пристроях зміни швидкості за допомогою багатоступінчастих зубчастих диференціальних передач із замкнутими гідросистеми на прикладі конкретної конструкції. Методика. Розглянуто пристрій із багатоступінчастим диференціалом, в якому зубчасте колесо – епіцикл першого ступеня з’єднано із сонячним зубчастим колесом другої ступені, зубчасте колесо – епіцикл другого ступеня з’єднано з сонячним зубчастим колесом третього ступеня, і так далі залежно від кількості ступенів, а керують швидкістю за допомогою водил кожного ступеня за допомогою встановлених на них замкнутих гідросистем. На основі рівняння Лагранжа ІІ роду складено та розв’язано рівняння динаміки таких пристроїв залежно від умов їх роботи. Результати. Отримана математична динамічна модель руху зубчастого диференціала з можливістю керування рухом водил замкнутими гідросистемами з метою забезпечення необхідного закону зміни навантаження на веденій ланці – епіциклі, а результати можуть бути підґрунтям для проведення кількісного аналізу силових залежностей механічного приводу з гідросистемним керуванням. Наукова новизна. Вперше побудованодинамічну модель пристрою зміни швидкості у механічних приводах машин з багатоступінчастим зубчастим диференціалом, що дає змогу визначати швидкість ланки керування і вибирати необхідну замкнуту гідросистему для керування швидкістю руху веденої ним ланки. Практична значущість. Отримані результати можуть бути підґрунтям для проведення кількісного аналізу силових залежностей механічного приводу з гідросистемним керуванням через водила, коли обертальний момент опору змінюється періодично протягом тривалого часу; або величина ударного обертального моменту опору після різкого збільшення залишається незмінним протягом тривалого часу; або величина ударного обертального моменту опору після різкого збільшення зберігається протягом малого часу; або виконавчий механізм миттєво зупиняється внаслідок значного перевантаження.Aim. Development of a mathematical model of dynamic processes in speed change devices with multistage gear differential transmissions with closed-loop hydraulic systems on an example of a concrete design. Method. A device with a multistage differential has been considered, in which the gear wheel - the ring gear of the first stage is connected to the sun gear wheel of the second stage, the gear wheel - the ring gear of the second stage is connected to the sun gear wheel of the third stage, and so on, depending on the number of steps. Speed control is performed at the expense of carriers of each stage by means of the closed hydraulic systems established on them. On the basis of the Lagrange equation of the second kind the equations of dynamics of such devices depending on conditions of their work have been derived and solved. Results. The mathematical dynamic model have been obtained of gear differential motion with the possibility of controlling the movement of reserved hydraulic systems in order to provide the necessary law of load change on the driven link - ring gear, and the results can be the basis for quantitative analysis of power dependencies of mechanical drive with hydraulic control. Scientific novelty. For the first time a dynamic model of a speed change device in mechanical drives of machines with a multistage gear differential has been built, which allows to determine the speed of the drive link and select the required closed-loop hydraulic system to control the speed of its driven link. Practical significance. The results obtained can be the basis for a quantitative analysis of the power dependences of a mechanical drive with hydraulic control through the carriers, when the torque of the resistance changes periodically over a long period of time; or the magnitude of the impact torque of the resistance after a sharp increase remains unchanged for a long time; or the magnitude of the impact torque of the resistance after a sharp increase is maintained for a short time; or the actuator stops immediately due to significant overload.16-25ukдинамікапристрій для керування змінами швидкостібагатоступінчастий зубчастий диференціалзамкнута гідросистемасонячне зубчасте колесоепіциклводилосателітdynamicsspeed change control devicemultistage gear differentialclosed-loop hydraulic systemsun gearring gearcarrierplanetДинамічна модель керування швидкістю у пристрої з багатоступінчастим зубчастим диференціалом і замкнутими гідросистемами через водилаDynamic model of speed control in the device with a multistage gear differential and the closed-loop hydraulic systems through carriersArticle© Національний університет „Львівська політехніка“, 2020© Малащенко В. О., Стрілець О. Р., 202010https://doi.org/10.23939/istcipa2020.54.016621.833.65Malashchenko V. O., Strilets O. R. (2020) Dynamichna model keruvannia shvydkistiu u prystroi z bahatostupinchastym zubchastym dyferentsialom i zamknutymy hidrosystemamy cherez vodyla [Dynamic model of speed control in the device with a multistage gear differential and the closed-loop hydraulic systems through carriers]. Industrial Process Automation In engineering and Instrumentation : Ukrainian interdepartmental scientific and technical collection (Lviv), vol. 54, pp. 16-25 [in Ukrainian].