Щур, Гліб Олександрович2024-04-232024-04-2320222024Щур Г. О. Інформаційна технологія навчання персоналу підприємств засобами віртуальної реальності : пояснювальна записка до магістерської кваліфікаційної роботи : 122 «Комп’ютерні науки» / Гліб Олександрович Щур ; Національний університет «Львівська політехніка». – Львів, 2022. – 102 с.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/61848Магістерська кваліфікаційна робота виконана студентом групи КНСШ-22 Щуром Глібом Олександровичем. Тема “Інформаційна технологія навчання персоналу підприємств засобами віртуальної реальності”. Робота направлена на здобуття ступеня магістр за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки». Метою дипломної роботи є програмна розробка з метою легкого розгортання додатків віртуальної реальності. Об’єктом дослідження є навчання персоналу у віртуальній реальності. У результаті виконання дипломної роботи було реалізовано програмний продукт та інформаційну систему для тренування персоналу підприємств засобами віртуальної реальності. Дана система може використовуватися на практиці для безпечного навчання персоналу підприємств у небезпечних його частинах. Master’s degree work of the student of the group CSAI-22 Shchur Hlib Oleksandrovych. The topic is "Information technology for training the personnel of enterprises by means of virtual reality". The work is aimed at obtaining a master's degree in 122 "Computer Science". The purpose of this work is software development for easy deployment of virtual reality applications. The object of the research is the training of personnel in virtual reality. As a result of the diploma work, there was a software product and an information system for training the personnel of enterprises by means of virtual reality. This system can be used in practice for safe training of enterprise personnel in its dangerous parts. Manufacturing systems must be able to respond quickly to customer needs as a result of constant product customization. Therefore, the smart factory of the future should have excellent product design and production control as important elements. This requires creative and intelligent approaches both in the field of objects (for example, the Internet of Things) and in the fields of processes (for example, knowledge-based engineering). The production potential of an enterprise equipped with advanced technological resources in accordance with the idea of Industry 4.0 can be fully utilized only then.ukвіртуальна реальність, SLAM алгоритми, комп’ютерний зір, позиціонування пристрою в просторі, навчання персоналу, підприємство, virtual reality, SLAM, computer vision, device positioning in space, personnel training, enterpriseІнформаційна технологія навчання персоналу підприємств засобами віртуальної реальностіInformation technology for training the personnel of enterprises by means of virtual realityStudents_diploma102