Дацишин, ХристинаDatsyshyn, Khrystyna2019-02-272019-02-272018-02 262018-02 26Дацишин Х. Можливості прямої мови у відтворенні усного мовлення в друкованому медіатексті / Христина Дацишин // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістські науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 896. — С. 145–149. — (Мова і змі).https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/44520Досліджено можливості прямої мови у відтворенні усного мовлення в друкованому медіатексті. Пряма мова і слова автора, які її супроводжують, сприяють наближенню реципієнта тексту до безпосередньої ситуації усної комунікації. Пряма мова передає зміст повідомлення; відтворює характер та емоційний стан мовця; лексичні та синтаксичні особливості його мовлення. Слова автора можуть констатувати сам факт мовлення; маркувати репліку як питання чи відповідь, початок, продовження чи доповнення розмови; називати ширшу комунікативну мету мовлення; вказувати на характер уведення репліки в діалог; називати емоцію; описувати міміку чи жестикуляцію мовця; зазначати спосіб мовлення, тон і гучність голосу; описувати дії мовця; подавати оцінку змісту мовлення. Пряма мова робить друкований медіатекст живим, динамічним, поліфонічним.Printed media text is a form of written speech, but it often contains the fragments of direct oral communication, reproduced by written means. It may be the dialogue between a journalist and an expert or a publication hero, a commentary, a professional discussion, etc. Part of the information in oral speech may be non-verbalized, it may be transmitted by tone, rate of voice, intonation, gestures, facial expressions, the speaker’s position, etc. Printed media text, embodied in newspapers, magazines and online publications, is characterized by the separation from the speaker in time and space; it can cause the difficulties in decoding information.It is important for journalists of printed and online media to recognize the differencesbetween oral andwritten speech and to look for ways for the best transfer of verbal and non-verbal information. The author investigates the possibilities of direct speech in reproduction of oral speech in the printed media text.The direct speech and accompanying it the author’s words approximate the recipient of the text to the situation of oral communication.Direct speech reproduces the content of the message; reflects the character of the speaker, the lexical and syntactic features of speech, which testify to his emotional state, the specifics of his thinking. The author’s words Lviv Polytechnic National University Institutional Repository http://ena.lp.edu.ua 146 can ascertain the fact of speech; mark replica as a question or answer, beginning, extension or addition of a conversation; designate the broader communicative purpose of speech; specify the way for entering replica in the dialog; describe emotion, facial expressions or gestures, speech mode, tone and volume of voice; describe the speaker’s actions; submit an assessmentof the content of the message. The direct speech makes the printed media text alive, dynamic, and polyphonic.145-149ukдрукований медіатексткомунікаціявербальні і невербальні компоненти комунікаціїпряма моваслова автораprinted media textcommunicationverbal and nonverbal components of communicationdirect speechauthor’s wordsМожливості прямої мови у відтворенні усного мовлення в друкованому медіатекстіOpportunities of direct speech in reproduction of oral speech in printed media textArticle© Національний університет „Львівська політехніка“, 2018© Дацишин Христина, 20185007304070Datsyshyn K. Opportunities of direct speech in reproduction of oral speech in printed media text / Khrystyna Datsyshyn // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Zhurnalistski nauky. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 896. — P. 145–149. — (Mova i zmi).