Бортник, НадіяМакарчук, КсеніяBortnyk, NadiiaMakarchuk, Kseniia2023-03-092023-03-092021-01-102021-01-10Бортник Н. Адміністративно-правові заходи запобігання поширенню пандемії COVID-19: на прикладі України, Російської Федерації та Республіки Білорусь / Надія Бортник, Ксенія Макарчук // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. — № 1 (29). — С. 95–103.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/57576У статті зроблено спробу аналізу заходів, здійснюваних урядами України, Російської Федерації та Республіки Білорусь у боротьбі із пандемією COVID-19. Розглядаються деякі питання діючих норм законодавства, що були впроваджені за нових обставин у цих державах. Більшість країн світу не була готова до зміни об’єктивної правової реальності, яка повинна була статися з огляду на необхідність боротьби з пандемією. Існуюча нормативно-правова база виявилася недостатньою для того, щоб оперативно реагувати на виклики, які поставила перед державами інфекція COVID-19. З огляду на це, урядом України протягом короткого часу було прийнято низку рішень, спрямованих на формування єдиної державної позиції у боротьбі із пандемією. З березня 2020 і донині в Україні методом “спроб і помилок” на загальнодержавному рівні впроваджувалися і цілковитий локдаун, і так званий адаптивний карантин, і “карантин вихідного дня”. У різних суб’єктах Російської Федерації складалась і продовжує складатися різна практика реалізації заходів у боротьбі із пандемією. Як і в Україні, у більшості суб’єктів РФ ще з весни 2020 року відповідними нормативно-правовими актами вводилися обмежувальні заходи, які з огляду на епідеміологічну ситуацію у країні могли посилюватися або послаблюватися. Водночас позиція Білорусі, яку вона прийняла і реалізовувала з початку пандемії, є кардинально іншою від запропонованої більшістю держав світу: з весни до осені 2020 тут фактично не було введено ні карантину, ні заходів ізоляції та самоізоляції, ні інших істотних обмежень руху громадян. Рішення, що були та будуть прийняті урядами держав у наступні хвилі пандемії стануть джерелом для майбутніх наукових розвідок, та зрештою дадуть змогу поставити комплексну оцінку діям, здійсненим у досліджуваний період.Attempts to analyse measures taken by the governments of Ukraine, the Russian Federation and the Republic of Belarus in struggle against the COVID-19 pandemic are made. Some issues of the current legislation, which were introduced under new circumstances in above-mentioned states are raised in the article. Most countries of the world were not ready for the changes in the objective legal reality which should have occurred in view of the need to combat the pandemic. The existing legal framework has not been sufficient to respond quickly to the challenges posed by the COVID-19 infection. Due to this the Government of Ukraine has recently adopted a number of decisions aimed at creating a unified state position in the fight against the pandemic. From March 2020 to the present, Ukrainian authorities by using the method of “trial and error” at the national level have introduced in practice the full lockdown, the so-called adaptive quarantine and “the weekend quarantine”. Different federal subjects of the Russian Federation have developed and continue to develop different practices of implementing measures to combat the pandemic. As in Ukraine, since spring of 2020 in most of the subjects of the Russian Federation the restrictive measures which (depending on the epidemiological situation in each region) could both increase and decrease were introduced by the relevant regulations. However, the position of Belarus, which has been adopted and implemented since the beginning of the pandemic, was radically different from those that has been applied in most countries of the world. The government of Belarus did not apply almost any anti epidemic restrictions. The decisions that have been made in the past and will be made by governments in the future waves of the pandemic will break new ground for the new scientific researches and will ultimately allow to make a comprehensive assessment of the actions taken during the period under review.95-103ukCOVID-19державна протиепідемічна політиканормотворчість в умовах пандеміїконцепція боротьби з COVID-19COVID-19state anti-epidemic policyrule-making in a pandemic periodthe concept of combating COVID-19Адміністративно-правові заходи запобігання поширенню пандемії COVID-19: на прикладі України, Російської Федерації та Республіки БілорусьAdministrative and legal measures to prevent the spread of the COVID-19 pandemic: the case of Ukraine, the Russian Federation and the Republic of BelarusArticle© Національний університет „Львівська політехніка“, 2021© Бортник Н., Макарчук К., 20219http://doi.org/10.23939/law2021.29.095342.9Bortnyk N., Makarchuk K. (2021) Administratyvno-pravovi zakhody zapobihannia poshyrenniu pandemii COVID-19: na prykladi Ukrainy, Rosiiskoi Federatsii ta Respubliky Bilorus [Administrative and legal measures to prevent the spread of the COVID-19 pandemic: the case of Ukraine, the Russian Federation and the Republic of Belarus]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Yurydychni nauky (Lviv), no 1 (29), pp. 95-103 [in Ukrainian].