Горбаль, Н. І.Ніценко, Д. О.Horbal, N. I.Nitsenko, D. O.2023-09-142023-09-142005-03-012005-03-01Горбаль Н. І. Рекомендаційний маркетинг: особливості й перспективи застосування / Н. І. Горбаль, Д. О. Ніценко // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — Том 4. — № 1. — С. 7–15.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/60040Маркетингова діяльність підприємств стає все важливішою складовою їх ефективної діяльності, однак, із розвитком технологій традиційні способи просування товарів поступово втрачають свою ефективність, адже більшість людей вже не довіряють рекламі. Проаналізовано сутність і значення інноваційного і перспективного рекомендаційного маркетингу. Наведені статистичні дані засвідчили популярність цього виду маркетингу в сучасному світі. Виділено його суб’єкти та стратегії, сформульовано основні етапи впровадження рекомендаційного маркетингу, а також розглянуто кілька успішних прикладів його впровадження. Наведено ключові тактики рекомендаційного маркетингу, а також підсумовано його переваги та недоліки, що може підвищити ефективність такого неоднозначного виду маркетингу. В цілому ж, рекомендаційний маркетинг необхідний не тільки для збільшення продажу, кількості клієнтів чи доходів, а й для стимулювання компаній до інноваційного розвитку.Marketing of enterprises is becoming an increasingly important component of their effective activities, however, with the development of technology, traditional ways of promoting goods are gradually losing their effectiveness, because most people no longer trust advertising. The essence and significance of innovative and perspective word-of-mouth marketing are analyzed. It is a type of free advertising in which a person shares information about a product to another one orally or in writing. People tend to trust the word-of-mouth marketing much more than other sources of information, because: 1) a person advising a product / service is familiar or close to a customer; 2) he/she has no personal benefit; 3) the information is not advertising; 4) a positive opinion about the product is transmitted only if a consumer is personally satisfied with its quality. The provided data showed the popularity of the word-of-mouth marketing in the modern world. Its subjects (loyal consumers, opinion leaders, brand advocates, brand prosecutors, influencers and brand ambassadors) and strategies (experience sharing, news providing and benefit emphasizing) are highlighted. The main stages of the word-of-mouth marketing implementation are formulated, and several successful examples of its implementation are considered. The key tactics of the word-of-mouth marketing are presented, as well as its advantages and disadvantages are summarized, which can in crease the effectiveness of such an ambiguous type of marketing. In general, the word-of-mouth marketing is needed not only to increase sales, customer base or revenue, but also to encourage companies to innovate.7-15ukрекомендаційний маркетингпросуваннярекламавідгуккористувачсоціальна мережастратегія маркетинword-of-mouth marketingpromotionadvertisingfeedbackusersocial networkmarketing strategybrandРекомендаційний маркетинг: особливості й перспективи застосуванняWord – of – mouth marketing: features and prospects of applicationArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2022© Горбаль Н. І., Ніценко Д. О., 20229doi.org/10.23939/smeu2022.01.007339.138Horbal N. I. Word – of – mouth marketing: features and prospects of application / N. I. Horbal, D. O. Nitsenko // Management and Entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 4. — No 1. — P. 7–15.