Waluś, Konrad J.2014-05-152014-05-152012Waluś Konrad J. Сomparison of the maximum acceleration of a passenger car on selected pavements in wintertime / K. J. Waluś // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". – 2012. – № 747 : Комп'ютерні системи проектування. Теорія і практика. – С. 34–38. – Bibliography: 5 titles.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/24391In winter, kinematic characteristics of motion are determined by varying external conditions and environmental conditions that affect the coefficient of friction. External factors affect the contact area with the road wheels in two ways: by changing the properties of the surface and affecting the mechanical properties of the tire itself. Change of tire-surface interaction causes a decrease in obtained acceleration and consequently extending the braking distance of the vehicle. This paper presents the results of experimental studies of intense winter braking on two surfaces with different state. intense winter braking on two surfaces with different state.intense winter braking on two surfaces with different state. Взимку кінематичні характеристики руху визначаються мінливими зовнішнімиумовами та умовами навколишнього середовища, які впливають на коефіцієнт тертя.Зовнішні фактори впливають на площу контакту колеса з дорогою двома способами: через зміну властивостей поверхні та через вплив на механічні властивості самої шини.Зміна параметрів взаємодії шини з поверхнею призводить до зниження отриманого прискорення і, отже, збільшення гальмівного шляху транспортного засобу. Подано результати експериментальних досліджень інтенсивного гальмування взимку на двох різних поверхнях у різних станах.entireroadbreaking processcoefficient of frictionwinterшинидорогагальмуваннякоефіцієнт тертязимаСomparison of the maximum acceleration of a passenger car on selected pavements in wintertimeArticle