Романовська, Людмила ІванівнаКіщук, Віталій Михайлович2020-09-042020-09-042020Кіщук В. М. Педагогічні умови наступності професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія» : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Віталій Михайлович Кіщук ; Міністерство освіти і науки України, Хмельницький національний університет, Національний університет «Львівська політехніка». – Хмельницький, 2020. – 296 с. – Бібліографія: с. 218–248.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/53794У дослідженні проаналізовано теоретичні та практичні основи професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія». Досліджено понятійно-термінологічну сутність наступності професійної підготовки, визначено компоненти, критерії, показники та рівні готовності майбутніх фармацевтів до професійної діяльності та проаналізовано потенціал акмеологічного та компетентнісного підходів. Основний акцент зроблено на впровадженні педагогічних умов. Обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено структурно-функціональну модель наступності професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія», що має блочну структуру та складається із цільового, теоретико-методологічного, змістово-процесуального і контрольно-оцінювального блоків, виконує управлінську, організаційну, навчальну, комунікативну функції та запропоновано її графічне зображення. Розроблено методику формування готовності майбутніх фармацевтів до професійної діяльності, яка базується на впровадженні педагогічних умов та передбачає практичну діяльність за такими етапами: ознайомлюючим, теоретико-базовим, практико-орієнтованим, конструктивно-результативним, охоплює аудиторну та позааудиторну діяльність з формування готовності до професійної діяльності. В исследовании проанализированы теоретические и практические основы профессиональной подготовки будущих фармацевтов в системе «колледж – медицинская академия». Исследована понятийно-терминологическая сущность преемственности профессиональной подготовки, определены компоненты, критерии, показатели и уровни готовности будущих фармацевтов к профессиональной деятельности и проанализирован потенциал акмеологического и компетентностного подходов. Основной акцент сделан на внедрении педагогических условий. Обоснована, разработана и экспериментально проверена структурно-функциональная модель преемственности профессиональной подготовки будущих фармацевтов в системе «колледж – медицинская академия», которая имеет блочную структуру и состоит из целевого, теоретико-методологического, содержательно-процессуального и контрольно-оценочного блоков и выполняет управленческую, организационную, учебную, коммуникативную функции, а также предложено ее графическое изображение. Разработана методика формирования готовности будущих фармацевтов к профессиональной деятельности, которая базируется на внедрении педагогических условий и предусматривает практическую деятельность по таким этапам: ознакомительный, теоретико-базовый, практико-ориентированный, конструктивно-результативный, охватывает аудиторную и внеаудиторную деятельность по формированию готовности к профессиональной деятельности. It is analysed in the thesis research the theoretical and practical foundations of professional training of future pharmacists studying in the system «college – medical academy». There are investigated preconditions, features and advantages of continuity. There are also investigated its pedagogical and psychological flats. There are defined the basic components. There are found out the purpose, tasks and principles of continuity of professional training of future pharmacists in system «college – academy». It is analysed the potential of acmeological and competency based approaches for improving the educational process. During the scientific search, there are determined the components (motivational-value, cognitive-training, conativeactivity, personal-reflexive), criteria (motivational, cognitive, activity and personaldevelopmental), indicators at high, sufficient, medium and low levels. The main emphasis during the training of future pharmacists is based on the introduction of pedagogical conditions. From the psychological and pedagogical point of view pedagogical conditions cover a set of methods, forms and practical ways of organizing the training process that ensure the achievement of goals. There are singled out the pedagogical conditions of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy», which are the following: increase of cognitive activity of future pharmacists; use of a set of active forms and methods of teaching aimed at deepening and systematizing knowledge in the field of pharmacy; creating a practice-oriented environment to improve practical skills and abilities; stimulating future pharmacists to personal and professional self-development. There are developed the mechanisms of their implementation in the course of the research. It is substantiated, developed and experimentally checked the structuralfunctional model of organization of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy». This model has a block structure and it consists of target (goal, task), theoretical-methodological (acmeological, competency based, system, procedural-activity approaches; general scientific and specific principles; regularities), content-procedural (pedagogical conditions; stages of formation of readiness; forms; methods; innovative pedagogical technologies) and control-evaluation (components, criteria, levels, result) blocks. The author’s model performs managerial, organizational, educational, communicative functions. It is provided the model’s graphic image in the research. It is developed a method of future pharmacists’ readiness formation for professional activity. It is based on the introduction of pedagogical conditions of professional training continuity of future pharmacists in the system «college – medical academy». It is specified the practical activities at the following stages: introductory, theoretical, practice-oriented, classroom and extracurricular activities for the readiness formation for professional activity. In the process of research there are experimentally checked the efficiency of pedagogical conditions and structural-functional organization model of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy». It is confirmed by the results of the formative stage of research.ukмайбутні фармацевтипрофесійна підготовканеперервністьакмеологічний і компетентнісний підходиготовність до професійної діяльностіпедагогічні умовиструктурно-функціональна модельметодика формування готовностібудущие фармацевтыпрофессиональная подготовканепрерывность, акмеологический и компетентностный подходыготовность к профессиональной деятельностипедагогические условияструктурно-функциональная модельметодика формирования готовностиfuture pharmacistsprofessional trainingcontinuityacmeological and competency based approachesreadiness for professional activitypedagogical conditionsstructural-functional modelmethods of readiness formationПедагогічні умови наступності професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія»Педагогические условия преемственности профессиональной подготовки будущих фармацевтов в системе «колледж – медицинская академия»Pedagogical conditions of professional training continuity of future pharmacists in the system of «college – medical academy»Dissertation Abstract296378.091.2:615.15 (043.3)