Яців, МирославYatsiv, Myroslav2023-03-272023-03-272020-10-102020-10-10Yatsiv M. Light in the architecture of modern theater buildings / Myroslav Yatsiv // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — Vol 6. — No 1. — P. 46–52.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/57827Світло – це субстрат візуального образу, його сутність і основа. В театральному спектаклі світло – це спосіб занурити глядача в атмосферу, задуману режисером і створену художником світла та акторами. Усе, що бачить людське око, являє собою нескінченний океан комбінацій світла. Тому декорацію вистави можна розглядати як динамічну побудову світлових потоків. У театральній будівлі, за межами сценічного простору, важливе значення має природне світло. Архітектору треба не тільки розуміти природу світла, але й вміти маніпулювати ним задля створення потрібного архітектурного образу та відповідної атмосфери в інтер’єрі. Створення світлового середовища в архітектурі театру засобами природного світла – це особливе мистецтво творення емоційного переживання людиною динамічного простору театральної будівлі та її архітектоніки. За допомогою світла вирішуються творчі художні завдання, які зводяться до виявлення обсягів і фактур архітектурної форми, світлотіні та колориту предметного середовища. За способом організації світлового середовища, сучасні театральні будівлі можна поділити на три великі групи. До першої залучимо театри, в яких природне світло потрапляє у внутрішній простір малими порціями, крізь малочисельні світлові прорізи в структурі зовнішніх стін. У другій групі театрів спостерігаємо активніше розкриття внутрішнього простору. Стіни замінюються напівпрозорим огородженням: вітражами, структурними скляними конструкціями. До третьої групи належать театральні будівлі стіни, навіть покрівля яких виконується з напівпрозорих чи прозорих матеріалів. За встановленою класифікацією досліджувалось світлове середовище таких театрів: театр Подолі в Києві (Україна), театр Шекспіра в Гданську (Польща), оперний театр в Осло (Норвегія), театри в Гуанчжоу і Харбіні (Китай) та Концертний центр в Рейк’явіку (Ісландія). Встановлено, що сьогодні світло в театральних будівлях не лише виявляє архітектурну форму, але надає емоційну глибину архітектурному простору, є засобом створення різноманітних асоціативних образів. Завдяки активному використанню скління сучасна театральна архітектура відображає нову реальність – розмивання меж між внутрішнім та зовнішнім, реальним та віртуальним просторами.The article discusses the role and functions of light in the space of modern theater buildings outside the auditorium and stage space. The architectural and structural factors of the formation of the lighting environment in modern theater buildings are determined; trends and features of the functioning of light in the space of modern theaters are revealed. The influence of the architectonics of buildings on the nature of the illumination of theatrical spaces is established. The experience of the formation of the lighting environment of theater buildings on the example of modern domestic and foreign theaters is analyzed.46-52enтеатральні будівлісвітлове середовищетеатральний простірприродне світлоtheater buildingsnatural lighttheater lighting environmentLight in the architecture of modern theater buildingsСтенографія світла в архітектурі сучасних театральних будівельArticle© Національний університет „Львівська політехніка“, 2018© Yatsiv M., 20207https://doi.org/10.23939/as2020.01.046Yatsiv M. (2020) Light in the architecture of modern theater buildings. Architectural Studies (Lviv), vol. 6, no 1, pp. 46-52.