Дорожкін, Валерій РомановичШвед, Анастасія МиронівнаShved, Anastasiia Myronivna2025-01-1520242024Швед А. М. Дитячі травми як чинник Я-концепції особистості : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.053.00.01 — Психологія“ / Анастасія Миронівна Швед. — Львів, 2024. — 97 с.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/62865У роботі проведено теоретико-емпіричне дослідження дитячих травм як чинників Я- концепції особистості. Об’єктом дослідження являлась Я-концепція особистості, а предметом - дитячі травми як чинники формування Я-концепції особистості. В ході опрацювання теоретичної бази було визначено, що Я-концепція – це сукупність уявлень людини про себе на основі самооцінки. Дитяча психологічна травма — це глибоке душевне ураження, що виникає внаслідок пережитої загрози або стресової події, яка перевищує можливості дитини впоратися самостійно. Дитячі травми можуть суттєво вплинути на формування Я-концепції, особливо якщо вони пов’язані з емоційним або фізичним насильством у сім’ї. Емпірична частина дослідження була реалізована шляхом опитування, яке складалося з 236 питань. Вибірку дослідження склало 88 осіб віком 20-59 років. Виявлені в процесі дослідження кореляції між різними типами дитячих травм та компонентами Я-концепції підтверджують, що порушення емоційного контакту з батьками, дефіцит підтримки або навіть маніпулятивне ставлення можуть викликати хронічні проблеми з самооцінкою, самоідентифікацією та здатністю до самореалізації. Кореляційний аналіз, проведений у межах дослідження, продемонстрував значущі зв'язки між дитячими травмами, особливо емоційним насильством і занедбаністю, і базисними переконаннями особистості, такими як уявлення про світ, удачу, справедливість і доброзичливість світуThis thesis presents a theoretical and empirical investigation of childhood trauma as a factor influencing the development of an individual's self-concept. The research object is the self-concept of personality, while the subject is childhood trauma as a determinant in shaping self-concept. The theoretical framework establishes that self-concept encompasses an individual’s perceptions of themselves, formed through self-evaluation. Childhood psychological trauma is defined as a profound emotional wound resulting from an overwhelming or threatening experience that exceeds a child's capacity to cope independently. Childhood trauma, particularly emotional and physical abuse within the family, can significantly impact self-concept development. The empirical component involved a survey comprising 236 questions, with a sample of 88 participants aged 20 to 59. The findings reveal correlations between various types of childhood trauma and self-concept components, indicating that disruptions in emotional bonds with parents, lack of support, or manipulative behavior can lead to chronic issues with self-esteem, self-identity, and self- actualization. Correlation analysis within the study demonstrated significant associations between childhood trauma—especially emotional abuse and neglect—and core personal beliefs about the world, luck, justice, and the benevolence of others.uk8.053.00.01дитячі травмиЯ-концепціятравматичний досвіднасиллясамооцінкасамореалізаціяchildhood traumaself-concepttraumatic experienceabuseself-esteemself- actualizationДитячі травми як чинник Я-концепції особистостіChildhood traumas as a factor in the self-concept of personalityStudents_diploma© Національний університет "Львівська політехніка", 2024© Швед, Анастасія Миронівна, 202497