Романова, АльонаРусаль, ЛюдмилаRomanova, AlonaRusal, Liudmyla2021-05-072021-05-072020-03-012020-03-01Романова А. Етичні норми та свобода людини у праві: інтегративний аспект / Альона Романова, Людмила Русаль // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 7. — № 4 (28). — С. 89–94.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/56418З’ясовується особливість інтегративного аспекту етичних норм та свободи людини у праві, обумовленого тим, що гармонія у праві проявляється через принцип координації дій між різними елементами і структурними підрозділами, які входять у суспільну систему. Це дає можливість одержання етичних знань про принципи і норми з етичних кодексів, котрі є джерелами інформації про суспільні цінності. Наголошується на свободі, як внутрішньо-емоційній якості особи. Аналізуються особливості розвитку гармонійності системи особистісного ставлення до оточуючого світу та людей, вироблення власної рольової поведінки, як важливі чинники формування відчуття в особи природно-правової свободи. Доведено, що етичні норми в праві виступають критеріями співвідношення дій учасників правотворчого і правозастосовного процесу, сприяють їх оцінюванню і з погляду відповідності або невідповідності моральним нормам. Моральній оцінці підлягають не лише дії людини, але й уся дійсність, і соціальна, і природна. Етична оцінка, свою чергою, виступає для суб’єкта як вимога до того чи іншого вчинку, а саме моральний обов’язок до здійснення добра щодо конкретного суб’єкта. Оцінка виробляється через призму таких понять моральної свідомості, як добро і зло, справедливість, обов’язок, совість. Через оцінку у свідомості суб’єкта правозастосовної діяльності «суще» зіставляється з «належним», оскільки саме деонтологія, як розділ етики, надає статусу обов’язковості моральним нормам. Моральні оцінки, будучи універсальними, поширюються майже на всі дії людини, етичні ж основи правозастосування діють у конкретній правовій сфері. Встановлено, що особливого значення у зв’язку з цим набуває проблема морально-правового виховання майбутніх юристів. Формування високих моральних якостей в умовах становлення громадянського суспільства має спиратись на рекомендації науковців. Виховний аспект виражається в дії етичних норм на волю і свідомість людей, щоб сформувати шанобливе ставлення до правових норм. Етичні норми інформують про моральні основи процесу правозастосовної діяльності, вносять у свідомість людини знання принципів, норм і правил. Вони об’єднують усі аспекти формування та розвитку права і правової системи на основі аксіологічного чинника.The special features of the integrative aspect of ethical standards and human freedom in law are revealed due to the fact that harmony in law is manifested through the principle of coordination of actions between different elements and structural subdivisions forming the social system, which enables to acquire ethical knowledge of ethical principles and standards from ethical codes that are sources of information about public values. Freedom is emphasized as an intrinsic emotional quality of a person. The peculiarities of developing harmony of the system of personal attitude to the surrounding world and people, producing one’s own role-playing behavior as important factors in forming the sensation of natural and legal freedom of a person are analyzed. It is proved that ethical norms in law act as criteria for the ratio of actions of participants in the law-making and law-enforcement process, contribute to their evaluation in terms of compliance or non-compliance with moral norms. Not only human actions, but also all reality, both social and natural, are subject to moral evaluation. Ethical evaluation, in turn, acts for the subject as a requirement for a particular act, namely a moral obligation to do good to a particular subject. Evaluation is made through the prism of such concepts of moral consciousness as good and evil, justice, duty, conscience. Through the evaluation in the mind of the subject of law enforcement activity, «being» is compared with «proper», because it is deontology, as a section of ethics, that gives the status of binding moral norms. Moral assessments, being universal, apply to almost all human actions, while the ethical foundations of law enforcement operate in a particular legal area. It is established that the problem of moral and legal education of future lawyers acquires special significance in this connection. The formation of high moral qualities in the conditions of the formation of civil society should be based on the recommendations of scientists. The educational aspect is expressed in the effect of ethical norms on the will and consciousness of people to form a respectful attitude to legal norms. Ethical norms inform about the moral foundations of the process of law enforcement activity, bring to the human consciousness knowledge of principles, norms and rules. They combine all aspects of the formation and development of law and the legal system on the basis of an axiological factor.89-94ukетичні нормиморальні нормиморальні оцінкисвободаприродне праводуховне життяправове вихованняethical standardsmoral standardsmoral evaluationsfreedomnatural lawspiritual lifelegal educationЕтичні норми та свобода людини у праві: інтегративний аспектEthical standards and human freedom in law: an integrative aspectArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2020© Романова А., Русаль Л., 20206doi.org/10.23939/law2020.28.089340.12Romanova A. Ethical standards and human freedom in law: an integrative aspect / Alona Romanova, Liudmyla Rusal // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Yurydychni nauky. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — Vol 7. — No 4 (28). — P. 89–94.