Pluta-Olearnik, М.2014-02-272014-02-272013Pluta-Olearnik М. Polish service enterprises in an international market: marketing perspective / М. Pluta-Olearnik // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". – 2013. – № 762 : Логістика. – С. 159–165. – Bibliography: 5 titles.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23712In this article the author elaborates on issues of services internationalisation in the context of contemporary changes, taking place in global and national markets. From a theoretical aspect, the writer is about to review international companies orientation, emphasising specification of international services turnover. From empirical aspect, based on the author’s own research, functional strategies conducted by Polish service companies in an international market are analysed. In the last part, development strategies for service companies in international markets are indicated, and also further directions of research in the area of services internationalisation. Розглянуто питання інтернаціоналізації послуг у контексті сучасних змін, що відбуваються на глобальному та національному ринках. З теоретичного боку розглянуто міжнародні орієнтації компанії, підкреслюючи специфікацію міжнародного обігу послуг; проаналізовано проведені дослідження функціональних стратегій польських компаній сфери послуг на міжнародному ринку. Наведено стратегії розвитку для підприємств сфери послуг на міжнародних ринках, а також подальші напрямки досліджень у галузі інтернаціоналізації послуг.enservicesinternationalisationmarketing strategiesservice companyпослугиінтернаціоналізаціямаркетингові стратегіїпідприємство сфери послугPolish service enterprises in an international market: marketing perspectiveПольські підприємства сфери послуг на міжнародному ринку: маркетингові перспективиArticle