Лядський, Ігор КостянтиновичКононец, Наталія ВасилівнаСенько, Інна МихайлівнаLiadskyi, IhorKononets, NataliaSenko, Inna2024-03-152024-03-152022-02-282022-02-28Liadskyi I. Management of social intelligence in the context of developing citizen’s patriotism / Liadskyi Ihor, Kononets Natalia, Senko Inna // Economics, Entrepreneurship, Management. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 9. — No 2. — P. 44–52.2312-3435https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/61468У статті розглядається можливий вплив соціального інтелекту на формування такого громадянського почуття, як патріотизм. Повномасштабна агресія проти України, яка розпочалася 24 лютого 2022 року, наочно продемонструвала актуальність патріотичного виховання молоді, що знаходить своє відображення не лише у виконанні військового обов’язку, а й активному волонтерстві та підтримці національної ідеї в медіапросторі, тобто формуванні інформаційної безпеки держави. Метою дослідження є виявлення впливу соціального інтелекту на почуття патріотизму. Дослідження проводилося серед студентів коледжів та університетів Полтави. Для виявлення рівня соціального інтелекту молоді використовувався експрес-тест TROMSØ, розроблений норвезькими дослідниками. Завдяки цій методиці вдалося отримати необхідні дані для проведення кореляційного аналізу соціального інтелекту з почуттям патріотизму. Експеримент виявив достовірний вплив на патріотизм таких складових соціального інтелекту, як соціальна обробка інформації, соціальні навички та соціальна обізнаність. Формування у молоді під впливом соціального інтелекту певної системи цінностей, яка посилює почуття патріотизму, є одним з основних можливих пояснень таких результатів. Розвиток у студентської молоді соціальної компетентності сприяє зміцненню економічної, політичної та соціальної безпеки держави. Подальше вивчення практичних механізмів розвитку соціального інтелекту молоді безумовно зміцнить державу перед потенційними майбутніми викликами та сприятиме забезпеченню стабільного економічного розвитку.The study examines the possible influence of social intelligence on the development of such a civic sense as patriotism. The full-scale aggression against Ukraine, which began on February 24, 2022, clearly demonstrated the relevance of patriotic education of young people, which is reflected not only in the performance of military duty, but also in active volunteering and support for the national idea in the media space, that is, the development of information security of the state. The purpose of the study is to identify the influence of social intelligence on feelings of patriotism. The study was conducted among students of colleges and universities in Poltava. To determine the level of social intelligence of young people, the TROMSØ rapid test developed by Norwegian researchers was used. Using this method, it was possible to obtain the necessary data for conducting a correlation analysis of social intelligence with a sense of patriotism. The experiment revealed a significant influence on patriotism of such components of social intelligence as social information processing, social skills, and social awareness. The development of a certain value system among young people under the influence of social intelligence, which increases the sense of patriotism, is one of the main possible explanations for such results. The development of social competence among students contributes to strengthening the economic, political and social security of the state. Further study of practical mechanisms for developing the social intelligence of young people would certainly strengthen the state in the face of potential future challenges and contribute to ensuring stable economic development.44-52enсоціальні компетенціїсоціальна свідомістьсоціальні навичкикадрова безпекам’які навичкисоціальна активністьекономічна безпекаsocial competenciessocial consciousnesssocial skillspersonnel securitysoft skillssocial activityeconomic securityManagement of social intelligence in the context of developing citizen’s patriotismУправління соціальним інтелектом в контексті виховання патріотизму громадянинаArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2022910.56318/eem2022.02.044331.137.015.31132.019.51Liadskyi I. Management of social intelligence in the context of developing citizen’s patriotism / Liadskyi Ihor, Kononets Natalia, Senko Inna // Economics, Entrepreneurship, Management. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 9. — No 2. — P. 44–52.