Коляса, ОстапКоляса, АндрійХома, Віталій2019-01-112019-01-112018-02-222018-02-22Коляса О. Конструктивні схеми двигунів VCR, їх переваги і недоліки / Остап Коляса, Андрій Коляса, Віталій Хома // Автобусобудування та пасажирські перевезення в Україні : тези доповідей III-ої Всеукраїнської науково-практичної конференції, Львів, 22-23 лютого 2018 року. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — С. 91–94. — (Автобусо- та автомобілебудування).978-966-941-140-2https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/43555Variable compression ratio is a technology to adjust the compression ratio of an internal combustion engine while the engine works. It is done to increase fuel efficiency under varying loads. Higher loads require lower ratios to be more efficient and vice versa. Variable compression engines allow to change the volume above the piston at 'Top dead point'. For automotive use it needs to be done dynamically according to the load and driving demands.91-94ukКонструктивні схеми двигунів VCR, їх переваги і недолікиDesign VCR engines, their advantages and disadvantagesConference Abstract© Національний університет "Львівська політехніка", 20184629.03Koliasa O. Design VCR engines, their advantages and disadvantages / Ostap Koliasa, Andrii Koliasa, Vitalii Khoma // Avtobusobuduvannia ta pasazhyrski perevezennia v Ukraini : tezy dopovidei III-oi Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Lviv, 22-23 liutoho 2018 roku. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — P. 91–94. — (Avtobuso- ta avtomobilebuduvannia).