Каплінська, Мар’яна Василівна2016-05-102016-05-102016Каплінська М. В. Принципи регенерації ринкових площ історичних міст Західного регіону України : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата архітектури : 18.00.01 – теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури / Мар’яна Василівна Каплінська ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет “Львівська політехніка”. – Львів, 2016. – 263 с. – Бібліографія: с. 158–181 (245 назв).https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/32643У дисертації розглянуто ринкові площі історичних міст Західного регіону України як об’єкти культурної спадщини. Розкрито особливості їх розпланувальної, об’ємно-просторової, функціонально-просторової організації, конкретизовано типологію, встановлено стан збереженості та основні чинники руйнувань. Проаналізовано проблеми регенерації досліджуваних об’єктів у двох основних аспектах: пам’яткоохоронному та аспекті їх сталого розвитку. Розроблено теоретичну модель та алгоритм архітектурно-містобудівних рішень регенерації ринкових площ історичних міст Західного регіону України. Визначено шість основних архітектурно-містобудівних принципів регенерації: традиційності, ансамблевості, автентичності, наративності, інклюзивності, інноваційності. Розглянуто принципи екологічності, економічної доцільності. В диссертации рассматриваются рыночные площади исторических городов Западного региона Украины как объекты культурного наследия. Раскрыты особенности их планировочной, объемно-пространственной, функционально-пространственной организации, конкретизирована типология, установлено состояние сохранности и основные факторы разрушений. Проанализированы проблемы регенерации исследуемых объектов в двух основных аспектах: охраны культурного наследия и аспекте их устойчивого развития. Разработаны теоретическая модель и алгоритм архитектурно-градостроительных решений регенерации рыночных площадей исторических городов Западного региона Украины. Определены шесть основных архитектурно-градостроительных принципов регенерации: традиционности, ансамблевости, аутентичности, нарративности, инклюзивности, инновационности. Затрагиваются также принципы экологичности, экономической целесообразности. The aim of the thesis is to learn the prerequisites for the historic market squares regeneration and to determine in this frame the principles of making architectural and urban design solutions in these spaces. The market squares are examined as the objects of a special kind of cultural value – the urban one, and the regeneration – as the main way of their preservation and development that requires a particular, heritage-led approach. The thesis reviews the genesis of the market square as the main public urban spaces that have the two main preconditions in their development background – the right for regular market and the right for self-governing. The regularities of historic architectural and urban development of these market squares are defined for an approximate period of the 14th – first half of 20th centuries, as well as the main factors of their destruction in the second half of the 20th century and present time are analysed. The typological classifications for the architectural and urban structures (on the supersystem, system and elemental levels) are worked out for the market squares of historic towns and cities in the chosen region. The market squares of historic towns and cities are ranked by the stages of their preservation (focusing on the analysis of their transformations in the soviet period) The current period factors of their destruction are defined and analysed. Cultural heritage is considered a resource as well as the market squares regeneration an important factor of sustainable development. Thereby the problem of the regeneratin is analysed in two main directions: the preservation of market squares as complexe, complicated objects with the integrity of tangible and intangible cultural heritage (fourdimentional approach for understanding the phenomenon of their authenticity is proposed; the methods of identification the market squares as the objects of cultural heritage, guarding their planning and spacial structures are highlighted); and also in the direction of their sustainable development (the “right to the city” concept, transport problem, object design in the historic urban space). The theoretical models for architectural and urban space solutions in the frame of market squares regeneration are developed. The two kinds of principles are defined in the complex model of the regenertion. They are correlated with the causal (genesis, patterns of the market squares architectural and urban development, their actual state, integrity, preservation stage, development factors) and teleological determinism (by the interpretation of a market square as an object of cultural heritage, targeting the needs of present and future generations, strategic goal setting). The algorithm of regeneration is proposed, having in roots the decomposition on the basis of form and function complementary features into components and elements of three-dimensional, functional and spatial structures and technical solution. The 6 main principles of architectural and urban planning in the frame of the historic market squares regeneration aree developed: the principles of tradition, ensemble, authenticity, narrative, inclusion, innovation; also the environmental principle and the one of economic feasibility are touched.uaринкові площіісторичні містаЗахідний регіон Українирегенераціяархітектурно-містобудівні принципи регенераціїкультурна спадщинарыночные площадиисторические городаЗападный регион Украинырегенерацияархитектурно-градостроительные принципы регенерациикультурное наследиеmarket squareshistoric townsWestern region of Ukraineregenerationprinciplescultural heritageПринципи регенерації ринкових площ історичних міст Західного регіону УкраїниПринципы регенерации рыночных площадей исторических городов Западного региона УкраиныThe principles of regeneration for the market squares in the historic towns and cities of the western region of UkraineAutoreferat