Селюченко, Н. Є.Білогрива, А. М.Seliuchenko, N. Y.Bilogriva, A. M.2023-09-142023-09-142005-03-012005-03-01Селюченко Н. Є. Електронна комерція як інструмент забезпечення безперервності бізнесу в умовах пандемії COVID-19 / Н. Є. Селюченко, А. М. Білогрива // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — Том 4. — № 1. — С. 159–166.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/60036Проаналізовано негативні наслідки впливу пандемії COVID-19 на бізнес у світі та в Україні. Охарактеризовано тенденції посилення процесів цифрової трансформації бізнесу. Оцінено бізнес-процес електронної комерції ТОВ «СОЛМАР» як одного з лідерів у сфері виробництва та продажу базового жіночого одягу. Оцінено фінансово-економічний стан підприємства у 2017–2020 рр. за низкою показників. Обчислено таксономічний показник рівня розвитку, на основі якого зроблено висновок про те, що електронна комерція дала можливість підприємству утримати свої бізнес-позиції в умовах пандемії.The COVID19 pandemic in 2019 dealt a severe blow to the economy of every country in the world. As a result of the closure of many businesses and stores, many consumers switched to online shopping – 84 % made online purchases during the pandemic. Shoppers began shopping outside their home country, which intensified online competition. In the first half of 2020, cross-border e-commerce grew by 21 %. SOLMAR LLC, which is a leader in the Ukrainian market for the production and sale of basic women’s clothing, was chosen to study e-commerce business processes. The main types of e-commerce of the researched enterprise are B2C and B2B. The company has 8 offline stores, a web-site, Instagram with more than 600 thousand subscribers, went to Rozetka and Amazon. The consumers of the enterprise include women aged 14–50. Turksell and Akademi Textile are the key suppliers that ensure timely delivery of materials and orders. Among the main competitors of SOLMAR LLC are FAMO, VOVK, Fashionista, ByOn. The main partners of the company are: SKYUP, PrivatBank, Nova Poshta, Avivi, ROZETKA, Amazon. According to the B2B form, the company cooperates with the following corporate clients: «SkyUP»; AstraDent; BROOKLYN. According to the NPS survey, the level of consumer loyalty to the brand is 86%. According to the pricing policy, the company is middle-class and offers high quality at a fairly low price on the market compared to competitors. The business process of e-commerce of SOLMAR LLC was evaluated. It is established that ecommerce B2C LLC «SOLMAR» in the peak period of sales has a high profitability. The financial and economic condition of the enterprise in 2017-2020 is estimated by a number of indicators and on their basis the taxonomic indicator of the level of development is calculated. The taxonomic indicator of the level of development in 2020 deviates from its value in 2019 by only 0.002 points. It was concluded that the introduction of e-commerce allowed SOLMAR LLC not only to continue economic activity in the COVID19 pandemic, but also to increase profits from sales of goods, increase its market share and increase the value of its product to consumers.159-166ukзовнішні чинникипандемія COVID-19бізнес-процесбезперервність бізнесуелектронна комерціяфінансово-економічний станпоказник рівня розвиткурейтингові оцінкиexternal factorsthe COVID19 pandemicbusiness processbusiness continuityecommercefinancial and economic conditionlevel of development indicatorrating ratingsЕлектронна комерція як інструмент забезпечення безперервності бізнесу в умовах пандемії COVID-19Electronic commerce as a tool for ensuring business continuity in the convention of the Covid 19 pandemicArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2022© Селюченко Н. Є., Білогрива А. М., 20228doi.org/10.23939/smeu2022.01.159339.187.4Seliuchenko N. Y. Electronic commerce as a tool for ensuring business continuity in the convention of the Covid 19 pandemic / N. Y. Seliuchenko, A. M. Bilogriva // Management and Entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 4. — No 1. — P. 159–166.