Галян, Андрій ІгоровичМамалига, Людмила РоманівнаMamalyha, Liudmyla Romanivna2025-01-1520242024Мамалига Л. Р. Життєстійкість батьків, що виховують дітей з особливими освітніми потребами, як чинник їхнього психічного здоров'я : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.053.00.01 — Психологія“ / Людмила Романівна Мамалига. — Львів, 2024. — 123 с.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/62883У дослідженні розглянуто психологічне благополуччя батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами (ООП), з акцентом на взаємодію між життєстійкістю та виявом благополуччя. Результати дослідження показують, що на психологічне благополуччя впливають соціальні та психологічні стресори. Життєстійкість постає як динамічний захисний фактор, що сприяє позитивній адаптації завдяки ефективним стратегіям подолання, соціальній підтримці та смислоутворенню. У емпіричному дослідженні взяли участь 50 матерів, які виховують дітей із ООП. Емпіричні результати вказують на кореляції між життєстійкістю, зниженням рівня депресії та тривоги і покращенням психологічного благополуччя, особливо в таких сферах, як автономія, оволодіння навколишнім середовищем та особистісне зростання. Відмінності в життєстійкості та психічному здоров'ї були пов'язані зі ставленням до діагнозу дитини, причому заперечення та тривога негативно корелювали з життєстійкістю. Однофакторний дисперсійний аналіз підтвердив вищий рівень благополуччя у батьків із підвищеною життєстійкістю. На основі результатів запропоновано психологічні інтервенції, орієнтовані на підвищення життєстійкості, для покращення благополуччя батьків дітей з ООП.The study examines the psychological well-being of parents raising children with special educational needs (SEN), with an emphasis on the interaction between resilience and well-being. The results of the study show that psychological well-being is influenced by social and psychological stressors. Resilience appears as a dynamic protective factor that contributes to positive adaptation through effective coping strategies, social support, and meaning-making. The empirical study involved 50 mothers raising children with SEN. The empirical findings indicate correlations between resilience, reduced depression and anxiety, and improved psychological well-being, especially in areas such as autonomy, environmental mastery, and personal growth. Differences in resilience and mental health were associated with attitudes towards the child's diagnosis, with denial and anxiety negatively correlated with resilience. A one-factor analysis of variance confirmed a higher level of well- being in parents with increased resilience. Based on the results, psychological interventions aimed at increasing resilience are proposed to improve the well-being of parents of children with SEN.uk8.053.00.01психологічне благополуччяжиттєстійкістьособливі освітні потреби (ООП)батьківський стрескопінг-стратегіїпсихічне здоров'яpsychological well-beingresiliencespecial educational needs (SEN)parental stresscoping strategiesmental healthЖиттєстійкість батьків, що виховують дітей з особливими освітніми потребами, як чинник їхнього психічного здоров'яThe resilience of parents raising children with special educational needs as a factor of their psychological well-beingStudents_diploma© Національний університет "Львівська політехніка", 2024© Мамалига, Людмила Романівна, 2024123