Гнідець, РостиславHnidets, Rostyslav2023-04-042023-04-042021-10-102021-10-10Hnidets R. Temple as a model of structural construction in symbolic-figurative and architectural-spatial aspects / Rostyslav Hnidets // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2021. — Vol 7. — No 2. — P. 165–172.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/57890Висвітленоособливості моделювання структури храмового простору із урахуванням символьно-образного та архітектурно-просторового їх втілення у церковних будівлях Візантії та України-Руси. Сакралізація простору та місця через проявлений феномен їх освячення твориться образом та формою храмового об’єкта. Розглянуто простір як головний компонент формування храмової структури і як місце проявлення їхньої сакральної сутності. Адже саме образ і форма, функція і форма, конструкція і форма композиційно вирішують формотворчі завдання та креативну сутність сакральності простору в храмобудуванні України. Цілісна форма архітектурного твору, зокрема церковної будівлі виражає особливість його організації та спосіб існування в контексті місця, середовища і культури. Оскільки сама форма є функціональною, тому формотворення, незалежно від напрямної його концепції розгортається як у напрямі від форми до функції, так і навпаки, у гармонійному їх поєднанні. Формотворення в архітектурній творчості здебільшого залежить від того соціального, світоглядного та ідеологічного змісту, яким наповнюється форма їх вираження. Це безумовно заторкує архітектуру храмових будівель, які у своєму формотворенні структурно акумулюють у просторі духовно-соціальне начало та суспільно значущу роль їхнього образу-знаку присутності Сакруму. Трансформація планувально-просторового вирішення церков через баневу базиліку та хрестово-баневу структуру, дала можливість їх поєднання як у великих столичних будівлях, так і менших за розмірами церквах, зберігаючи можливість втілення сутності “храму – земне Небо” як ближчого для людини у його просторі, із розумінням його опанування, як місця проявлення Сакруму і сокровенності буття у Бозі.The article reveals the features of modelling the structure of the temple space, taking into account their symbolic-figurative and architectural-spatial implementation in church buildings of Byzantium and Rus-Ukraine. Sacralization of space and place through the manifested phenomenon of their consecration is created by the image and form of the temple building. The transformation of the planning and spatial solution of churches, from the domical bathylic to the form, shape, symbol, form creation, sacral, dome, bathylic, cross-domical structure, made it possible to combine them both in large metropolitan buildings and smaller churches while maintaining the ability to embody the essence of the “temple as an earthly heaven” closer to a person in this space. This essence is also present in modern temple buildings, which preserve the traditions of shaping their predecessors.165-172enобразформасимволформотвореннясакральнийбанябазилікахрестово-банева структураієрофаніяformshapesymbolform creationsacraldomebathyliccross-domicalstructurehierophanyTemple as a model of structural construction in symbolic-figurative and architectural-spatial aspectsХрам як модель структурної побудови у символьно-образному та архітектурно-просторовому аспектахArticle© Національний університет „Львівська політехніка“, 2021© Hnidets R., 20218https://doi.org/10.23939/as2021.02.165Hnidets R. (2021) Temple as a model of structural construction in symbolic-figurative and architectural-spatial aspects. Architectural Studies (Lviv), vol. 7, no 2, pp. 165-172.