Копець, Г. Р.Гербут, М. В.2019-02-282019-02-282018-02-262018-02-26Копець Г. Р. Маркетингові аспекти підвищення конкурентоспроможносностішляхом застосування системи управління об’єктами рекреаційно-туристичної сфери в Україні / Г. Р. Копець, М. В. Гербут // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 121–126.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/44560Визначено перспективи розвитку рекреаційно-туристичного ринку в Україні, сучасні проблеми та перспективи розвитку об’єктів рекреаційно-туристичної сфери. Розглядаються проблеми удосконалення управління організаціями рекреаційно- туристичної сфери. Значну увагу приділено діяльності досліджуваних організацій в умовах сталого збалансованого розвитку. Наведено приклади зарубіжного та вітчизняного досвіду діяльності кластерів у рекреації та туризмі. Розглянуто чинники недостатньої державної участі у регулюванні розвитку рекреаційно-туристичної сфери, показано фактори функціонування змінного у часі ринку рекреаційно-туристичного продукту. Визначено вплив маркетингових аспектів розвитку рекреаційно-туристичних підприємств у моделі сталого збалансованого розвитку. Застосування та удосконалення маркетингових аспектів та засад стійкого збалансованого розвитку забезпечать підвищення конкурентоспроможності рекреаційного і туристичного продукту, розвиток і зростання прибутковості організацій рекреаційно-туристичної сфери. Наведено приклад кращої практики застосування маркетингових аспектів діяльності для підвищення конкурентоспроможності та розвитку рекреаційно- туристичних підприємств.The article considers the possibilities for development and growth of Ukrainian tourist destinations in the context of the challenges of a modern and globalized world. The changing dynamics of the global tourist flows offer Ukrainian recreational destination challenges and possibilities. Achieving growth is realized through adapting to the shifting preferences of the global toursist market, as an external growth factor. Maintaining a competitive edge, on the other hand, is attributable to a system of careful and provisioned management of a destination through a set of principles of destination management. A system for destination management is viewed not only as providing the infarstructure and superstructure of the tourist destination, but also recognizing the aspects of sustainability of the tourist industry at any given geographic locale and community. The factors affecting sustainability and competitiveness of a tourist desitnation are considered and the possible solutions to the challenges are proposed. Some of the destination that are gaining popularity in the face of overpopulation and pollution are the ones that are inherentlly connected to experiencing biodiversity and nature. Such destinations among the most sensitive to the inflow of tourists and the developmento of relevant infrastructure and thus extreme care should be taken in the process of decision making and destination management. These provisions extend to the activities in which the tourists engage at these destinations, as well as marketing to a specific target audience and the media used for placement of relevant advertising. Other destinations are historically adapted to accomodating a greater number of visitors. When choosing such a destination, different factors come to play, as compared to a destination the attractiveness of which is based on its untamed natural beauty. As such, the former destinations are seen to be more attractive if they posses a vibrant history and culture that might include historical landmarks, traditions, events and cuisine. The importance of some of these factors is seen differently by residents of the locale, as compared to the visitors. Interestingly, the latter do not place as much of an emphasis on the education, clothing and religion of the destination they visit.121-126ukрекреаційно-туристична діяльністьконкурентоспроможністьсталий розвитокмаркетингdestination managementcompetitivenesssustainable developmentmarketingМаркетингові аспекти підвищення конкурентоспроможносностішляхом застосування системи управління об’єктами рекреаційно-туристичної сфери в УкраїніMarketing aspects of achieving global sustainable competitiveness of recreational destinations through destination management in UkraineArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2018© Копець Г. Р., Гербут М. В., 20186338.486(477)Kopets H. R. Marketing aspects of achieving global sustainable competitiveness of recreational destinations through destination management in Ukraine / H. R. Kopets, M. V. Herbut // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 892. — P. 121–126.