Погранична, ІринаАврамук, ОлександрPohranychna, IrynaAvramuk, Olexandr2023-10-032023-10-032022-03-012022-03-01Погранична І. Пошук архітектурного вирішення сучасного освітньо-наукового центру / Ірина Погранична, Олександр Аврамук // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — Том 4 (1). — № 1 (7). — С. 128–135.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/60302У статті проаналізовано проблеми існуючих та перспективи розвитку сучасних освітньо-наукових центрів у Львові. Виникнення багатофункціональності освітньо-наукових закладів зумовлено сучасними потребами освіти. Можливий принцип вирішення цих питань розглядається на прикладі функціональної організації освітньо-наукового центру, створенні комфортного освітнього простору, який уособлює собою розвиваючу функцію для людей різного віку.The XXI century is a period of fierce competition for material and technical resources, which is a rapid development of innovative technologies and teaching methods. Therefore, the main task for highquality education today is to create modern multifunctional institutions where people of different ages could get knowledge. The organic combination of educational, scientific and innovative activities in the extracurricular educational process will allow people in educational institutions to master the modern methodology of performing research work. The tasks of creating such institutions are: – creating a positive image of increasing the level of awareness; – attracting the target audience and convincing potential visitors of the usefulness of the complex; – creating a comfortable urban environment and modern public space; - holding artistic and cultural events for people, as well as business art events with the participation of investors; – meet the needs of users in the educational and sports function; – creation of a centre of attraction for residents and tourists. Innovative education should be based on a systematic and integrated approach. An important feature of the innovation of educational institutions is also its structure and fullness. Innovations in education should be aimed at ensuring the achievement of the goals of the educational process, drawing up a complete outline of the educational process and ensuring a predictable result.128-135ukосвітній закладархітектурно-планувальне рішеннягромадський простірпланув альна структуракорисна площаeducational institutionarchitectural and planning solutionpublic spaceplanning structureusable areaПошук архітектурного вирішення сучасного освітньо-наукового центруSearch for architectural solution of the modern educational and scientific centerArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2022© Погранична І., Аврамук О., 20228doi.org/10.23939/sa2022.01.12872.07Pohranychna I. Search for architectural solution of the modern educational and scientific center / Iryna Pohranychna, Olexandr Avramuk // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 4 (1). — No 1 (7). — P. 128–135.