Галишич, РусланДубова-Страшевська, МаріаннаМер’є, ОльгаHalyshych, RuslanDubova-Strashevska, M.Merie, Olha2023-10-032023-10-032021-03-012021-03-01Галишич Р. Інсталяція як феномен та засіб візуальної комунікації в закладах вищої освіти / Руслан Галишич, Маріанна Дубова-Страшевська, Ольга Мер’є // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. — Том 3 (1). — № 1 (5). — С. 24–38.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/60273У статті систематизовано фактологічні та аналітичні матеріали про механізми формування знаково-образної структури рекламного повідомлення інсталяції як феномену та засобу візуальної комунікації в закладах вищої освіти. Підтверджено, що інсталяції є показовим прикладом в просторах закладів вищої освіти, зокрема, в університетах. Фрейм університету є культурним субпростором, який взаємодіє з навколишнім світом у багатьох аспектах і покликаний популяризувати освіту, науку та відкритість у міжрегіональних та міждержавних навчально-виробничих відносинах.The article systematizes factual and analytical materials on the mechanisms of forming the sign-figurative structure of the advertising message of the installation as a phenomenon and means of visual communication in higher education institutions. It is established that the subject-spatial environment of the installation is a complex exposition action, which is a soft form of the social advertising message and where there is a game of cultural codes. On the verge of the interaction of old symbolic meanings, new meanings appear that radically change the traditional cultural and physical space to an emotional environment. Ensembles of installation compositions are characterized by primary and secondary symbols. It is confirmed that the installations are a good example in the world of higher educational institutions. The transgression of the artistic image and symbol in the ensemble group of installations “Venice” and “Ocean”, NU “Lviv Polytechnic” by the mediocrity of the metaphorical image transfers the meaning of hard work in study and science to the most romantic in the artistic sense image of the city, the architectural, monumental and commercial genius of the humanity of Venice and the Ocean – the allencompassing element of water, knowledge of travel and discovery. The ensemble group of the installation is social advertising of indirect teams, where artistic communication is a subject-spatial formation of signs, images and symbols, which in the form of a visual message reveals the form and content of educational and industrial culture. Since the search for analogues of installations in higher education institutions has shown that in the world practice this type of visual communication in the design of the environment is a rare phenomenon, it is established that the installation in the institution of higher education is a unique phenomenon. The results of the study are not only an important source base but also have practical significance, as they are valuable for innovative approaches in creating the design of installations in higher education institutions.24-38ukінсталяціяфеноменвізуальна комунікаціяхудожня комунікаціявізуальне повідомлення інсталяціїсприйманняархітектурний простір закладу вищої освітиinstallationphenomenonvisual communicationartistic communicationvisual installation messageperceptionarchitectural space of a higher education institutionІнсталяція як феномен та засіб візуальної комунікації в закладах вищої освітиInstallation as a phenomenon and a means of visual communication in higher education institutionsArticle© Національний університет “Львівська політехніка”, 2021© Галишич Р., Дубова-Страшевська М., Мер’є О., 202115doi.org/10.23939/sa2021.01.0247.0117.012.233787.017.9725.917725.91972.04.012.8Halyshych R. Installation as a phenomenon and a means of visual communication in higher education institutions / Ruslan Halyshych, M. Dubova-Strashevska, Olha Merie // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2021. — Vol 3 (1). — No 1 (5). — P. 24–38.