Zhang, Haomin2013-06-062013-06-062011Zhang H. Classroom discourse and power: insights into learner empowerment in L2 classroom / Haomin Zhang // Гуманітарні та соціальні науки : матеріали IIІ Міжнародної конференції молодих вчених HSS-2011, 24–26 листопада 2011 року, Львів, Україна / Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. – С. 240–243. – (3-й Міжнародний молодіжний фестиваль науки "Litteris et Artibus").https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/19342Powerandrelationship in discourse community is an intriguing topic to study on. And classroom discourse community is a place where institutional talk takes place, which is different from some contexts creating informal communication. In this paper, author aims to explore the discourse and power relationship in L2 classroom so that insights into the issue of learner empowerment can be analyzed. The author draws upon conversation analytical tool to look into communication in a specific L2 classroom. Two predominant problems are found. (1) Effects of teachers’ dominance in teaching/learning, and (2) impediment of L2- only instruction seem to be salient. Finally, a succinct conclusion is made about the importance of learner empowerment and necessity to do classroom discourse analysis.enсlassroom discourseconversation analysisdiscourse and powerteacher dominancelearner autonomyL2-only instructionClassroom discourse and power: insights into learner empowerment in L2 classroomДискурс та питання повноважень у класній кімнаті: дослідження повноважень студентів у класі вивчення другої іноземної мовиArticle