Диба, ЮрійГоголь, ВасильDyba, YuriiHohol, Vasyl2023-04-042023-04-042021-10-102021-10-10Dyba Y. Sculpture workshop: professional requirements for creating a learning environment / Yurii Dyba, Vasyl Hohol // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2021. — Vol 7. — No 2. — P. 138–147.https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/57887Однією з необхідних та обов’язкових умов якісної професійної мистецької освіти є навчання в середовищі, що спонукає до творчої роботи, забезпечує необхідний рівень комфорту, ергономічні, технологічні, санітарно-технічні вимоги та належну організацію охорони праці. Порівняно з іншими мистецькими професіями, робоче середовище скульптора є складнішим. Воно має бути оснащене необхідним технічним устаткуванням (здебільшого досить габаритним) і ручними та механічними інструментами, враховувати функціональні вимоги та складні технологічні процеси, а також забезпечувати необхідні та різноманітні показники рівня освітлення, температури, вологості, шуму тощо. Усі ці вимоги стосуються і скульптурних академічних майстерень, де студенти освоюють ази професії. Згодом випускники скульптурних факультетів використовують набуті навички у творчій діяльності. Констатуючи певну деградацію професійних вимог до професії скульптора, автори публікації висловлюють застереження щодо очевидного заниження планки вимог до робочого місця скульптора-професіонала, яке можна спостерігати на численних прикладах, та нагадують читачеві ці основні вимоги.One of the necessary and mandatory conditions for high-quality professional art education is training in an environment that encourages creative work and provides the necessary level of comfort, ergonomic, technological, sanitary and technical requirements and proper organization of labour protection. Compared to other artistic professions, the working environment of a sculptor is more complex. It must be equipped with the necessary technical equipment (mostly quite large) and manual and mechanical tools, take into account functional requirements and complex technological processes, as well as provide the necessary and diverse indicators of lighting level, temperature, humidity, noise, etc. All these requirements also apply to sculpture academic workshops, where students learn the basics of the profession. Subsequently, graduates of sculpture departments use the acquired skills in their creative activities. Stating a certain degradation of the requirements for the profession of the sculptor, the authors of the publication express worries about the obvious underestimation of requirements for the workplace of a professional sculptor, which can be observed in numerous examples, and remind the reader of these basic requirements.138-147enпрофесійна мистецька освітанавчальне середовищемайстерня скульптораскульптурна академічна майстерняробоче місцепрофесійні вимогитворча діяльністprofessional art educationeducational environmentsculptor’s workshopsculpture academic workshopworkplaceprofessional requirementscreative activitySculpture workshop: professional requirements for creating a learning environmentСкульптурна майстерня: професійні вимоги створення навчального середовищаArticle© Національний університет „Львівська політехніка“, 2021© Dyba Y., Hohol V. 202110https://doi.org/10.23939/as2021.02.138Dyba Y., Hohol V. (2021) Sculpture workshop: professional requirements for creating a learning environment. Architectural Studies (Lviv), vol. 7, no 2, pp. 138-147.