Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Автоматизоване проектування вбудованих систем засобами віддаленої інженерії
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Гладкова, Ольга Миколаївна; Пархоменко, Анжеліка Володимирівна; Запорізький національний технічний університет; Лобур, Михайло Васильович; Ларченко, Ліна Вікторівна
    У дисертаційній роботі розв’язано наукове завдання розробки моделей, методів та інструментальних засобів віддаленої інженерії для підвищення ефективності автоматизованого проектування вбудованих систем. Розроблено метод автоматизованого проектування вбудованих систем з використанням технологій віддаленої інженерії; отримав подальший розвиток метод паралельного проектування вбудованих систем; удосконалено модель формування вимог до вбудованих систем та метод роботи з ними; отримав подальший розвиток метод формування рекомендацій на основі знань. На основі розроблених методів, моделей та алгоритмів реалізовано програмне, технічне, інформаційне та методичне забезпечення для автоматизації проектування вбудованих систем, що дало змогу скоротити терміни проектування, знизити витрати та підвищити рівень автоматизації проектувальних робіт. Це було досягнуто завдяки реалізації технологій віддаленої інженерії на основі віддаленої лабораторії для організації спільного використання обладнання та програмного забезпечення, а також рекомендаційної системи для автоматизованого вибору апаратно-програмної платформи при переході між системним та функціонально-логічним рівнями. В диссертационной работе решена научная задача разработки моделей, методов и инструментальных средств удаленной инженерии для повышения эффективности автоматизированного проектирования встроенных систем. Разработан метод автоматизированного проектирования встроенных систем с использованием технологий удаленной инженерии; получил дальнейшее развитие метод параллельного проектирования встроенных систем; усовершенствована модель формирования требований к встраиваемым системам и метод работы с ними; получил дальнейшее развитие метод формирования рекомендаций на основе знаний. На основе разработанных методов, моделей и алгоритмов реализовано программное, техническое, информационное и методическое обеспечение для автоматизации проектирования встроенных систем управления подвижными объектами, что позволило сократить сроки проектирования, снизить затраты на проектирование и повысить уровень автоматизации проектных работ. Это было достигнуто благодаря реализации технологий удаленной инженерии на основе удаленной лаборатории для организации совместного использования оборудования и программного обеспечения, а также рекомендательной системы для автоматизированного выбора аппаратно-программных платформ при переходе между системным и функционально-логическим уровнями. The scientific task of models, methods and remote engineering tools development for the increasing of efficiency of embedded systems computer aided design was solved in the dissertation work. The study is relevant due to the necessity of modern methods of computer aided design development against the backdrop of growing requirements for reducing the design time of embedded systems while ensuring their quality. Therefore, the method of embedded systems parallel design was developed, based on the joint application of parallel and platform-oriented approaches, reuse methodology and remote engineering tools. It allows to reduce the time of transition between the system and the functional-logical levels of embedded systems design and to increase the level of design works automation at the expense of hardware-software platform automated selection. For the first time, the method of computer aided design of embedded systems based on the remote engineering technologies was proposed. It allows the sharing of the equipment and software for embedded system prototyping and thus to reduce the cost of projected products. The model of requirements for embedded systems forming and the method of working with them were improved, which, in contrast to the existing ones, take into account the structural features of the embedded systems that contain hardware and software parts. They allow to distribute requirements between the software and hardware components of the embedded system and, thus, to take into account the requirements to the ES more fully and to carry out the necessary processes of working with the requirements in computer aided designing. The method of recommendations forming on the basis of knowledge was developed, which, in contrast to the existing one, combines the methods of restrictions and similar objects, uses the method of multicriteria analysis, which makes it possible to give recommendations even in case of user requirements conflict. The software, hardware tools as well as the informational and methodical support for embedded systems computer aided design on the basis of the developed methods, models and algorithms were implemented. The software/hardware complex for computer aided design of embedded systems by means of remote engineering tools was created. It allowed a drop of the development time by 10-13% and thus to rise the productivity of designers’ work. Therefore, the task of increasing of the efficiency of computer aided design of embedded systems by reducing the design time and the cost of design, as well as the increasing of the level of design work automation was solved. This was achieved through the implementation of remote engineering technologies based on: the remote laboratory for the sharing of equipment and software, as well as rapid prototyping of the projected system; the recommendation system for the automated selection of the hardware-software platform in the transition between the system and the functional-logical levels in the computer aided designing of the embedded systems.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методи та засоби адаптивного забезпечення навчального процесу ВНЗ інформаційними матеріалами бібліотеки
    (Національний університету "Львівська політехніка", 2015) Андрухів, Андрій Ігорович
    У дисертаційній роботі розв’язано актуальне науково-практичне завдання підвищення інформаційного забезпечення навчального процесу ВНЗ інформаційними матеріалами бібліотеки. Проаналізовано сучасні методи та засоби формування інформаційних джерел для навчального процесу на основі даних автоматизованої інформаційної системи бібліотеки, стан наукових досліджень та методи математичного та засоби програмного забезпечення у сфері забезпечення користувачів сучасними бібліотечними ресурсами. Розроблено адаптивний метод формування списку рекомендованої літератури до академічних дисциплін, що включає оцінку релевантності позицій цього списку. Розроблено адаптивний програмний інтерфейс бібліотечної інформаційної системи формування списку рекомендованої літератури до дисципліни. В диссертационной работе решено актуальное научное задание повышения информационного обеспечения учебного процесса ВУЗа информационными материалами библиотеки. Проанализированы современные методы и средства формирования информационных источников для учебного процесса на основе данных автоматизированной информационной системы библиотеки, а также состояние научных исследований в области обеспечения пользователей современными библиотечными ресурсами. Разработана адаптивная методика формирования списка рекомендуемой литературы к академическим дисциплинам, включающая оценку релевантности позиций этого списка. Разработан адаптивный программный интерфейс библиотечной информационной системы формирования списка рекомендуемой литературы к дисциплине. This thesis has solved the problem of adaptive support of university learning process with library materials. The first chapter contains analysis of the current state of research problem. Aspects of current state of students’ learning process and it’s informational support with library information materials are overviewed. The role of contemporary university library in the organisation of learning process is highlighted. The work explains the necessity of supporting learning process not only via traditional ways of getting information but also via electronic ones. Such support involves effective use of computer technology, electronic databases and specialised library websites. In the second chapter, general scheme of information interchange between library and university subdivisions has been built; it is shown that solving the problem of learning process informational support includes tighter collaboration between library and university subdivisions. After solving research tasks the author proposed the scheme of integration of library and higher education institution information systems, scheme of interaction between the library and the university and also scheme for managing learning process informational support. This chapter shows how analysis of learning process informational support allows correcting supply plans: beginning with buying books and ending with using new information sources. Therefore, we have built a model for managing supply of teaching literature, model for calculating discipline literature support index as a unit for measuring learning process informational support. The third chapter considers solving the question of learning process informational support. This task is presented as a composition of subtasks: forming the discipline literature list, its ranging and calculation of discipline literature support index taking into account electronic documents (library information materials in electronic form). The author proposed algorithms for building recommended literature list for an academic discipline and specialisation. In the fourth chapter, the architecture of designed system and sequence of user’s actions in the system is described. Software implementation of the system is called “Literature recommendation system”. Experimental analysis of the effectiveness of learning process informational support has been conducted for one specialisation in Lviv Polytechnic National University. As a result of system use an average discipline literature support index has grown by 19%.